Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gedaan met Benson en alle andere LX en Vespa "klonen" (in Frankrijk dan toch al)


Cult

Aanbevolen berichten

Hopelijk volgt de rest van d elanden ook en verdwijnen die lelijke gedrochten zoals Benson, SYM's en dergelijke uit het straatbeeld!!!

Ik zie in het persbericht geen vermelding van de merken...

Het zou mij erg verwonderen moest bv Sym of Kymco daar tussen zitten.

Trouwens, les goûts et les couleurs...

Link naar reactie

En waar stopt het ?

Enkel de copie scooters ?

Is LML ook geen copie van de PX ?

En wat met aftermarket onderdelen ? Enkel nog originele Piaggio onderdelen (als dat al bestaat ) ?

En wat met Acma ?

Ze zijn daar weer mee iets begonnen denk ik..

Leven en laten leven is mijn gedacht.

als mensen daar willen mee rondrijden is dat hun goed recht.

Link naar reactie
pfff

Hoezo, Knife? Wou je er net eentje kopen?

Grapje hoor, namaak is namaak en ik vind dit terecht.

Piaggio steekt er tijd in geld in om een model scooter aantrekkelijk, veilig en betrouwbaar te maken en dan zou één of ander chinees bedrijf met de pluimen gaan lopen. Ik heb geen ervaring met Benda, maar ik heb al gehoord dat vele garagisten niet meer aan Chinese scooters willen werken omdat de kwaliteit gewoon erbarmelijk is. En wat ben je dan met een 'goedkope' scooter. Er zijn maar een paar goede merken tussen, maar die hun prijzen zijn ook weer ietsje hoger.

Link naar reactie

En waar ligt de lijn dan? Hoe beschermd zijn de 'designs'. Piaggio zal wel weten wat ze doen. Die benda's zijn echt wel copies, Neco is gewoon een goedkope scooter van povere kwaliteit. LML had de licentie van Vespa 'gekocht'.

Link naar reactie

@ Domi: Er is een verschil in namaak en 'in licentie van'. Het eerste is een deeltje willen meesnoepen van een ander zijn succes, zonder dezelfde kwaliteit te bieden.

LML heeft jaren PX'en in licentie van Piaggio gebouwd. Piaggio stopte ermee in 2007 (als ik het goed heb) wegens te strenge emissienormen. LML heeft toen wel een versie met katalysator gemaakt en dan zag Piaggio dat ze een kans miste, want de LML's verkochten wel goed. Piaggio heeft toen opnieuw een PX uitgebracht, weliswaar enkel in 2-takt.

LML maakt ze nu in 2-takt, 4-takt en 4-takt Automaat.

Acma is ook zo'n geval van 'in licentie van'

Die hebben dus ook rechten moeten betalen aan Piaggio om te mogen produceren / verkopen

Link naar reactie
@ Domi: Er is een verschil in namaak en 'in licentie van'. Het eerste is een deeltje willen meesnoepen van een ander zijn succes, zonder dezelfde kwaliteit te bieden.

LML heeft jaren PX'en in licentie van Piaggio gebouwd. Piaggio stopte ermee in 2007 (als ik het goed heb) wegens te strenge emissienormen. LML heeft toen wel een versie met katalysator gemaakt en dan zag Piaggio dat ze een kans miste, want de LML's verkochten wel goed. Piaggio heeft toen opnieuw een PX uitgebracht, weliswaar enkel in 2-takt.

LML maakt ze nu in 2-takt, 4-takt en 4-takt Automaat.

Acma is ook zo'n geval van 'in licentie van'

Die hebben dus ook rechten moeten betalen aan Piaggio om te mogen produceren / verkopen

Dus moet Piaggio ook stoppen met PX-en te produceren want de licentie is verkocht aan LML.

Link naar reactie

Met heel die licensie uitleg heb je wel gelijk,maar dan nog blijft de vraag ; waar houdt dit op?

Wie gaat beslissen welke scoot er wel of niet lijkt op een Piaggio...voor iemand die hier helemaal niet mee bezig is zijn het allemaal 'vespa's'

En ik blijf erbij,als je het alleenrecht opeist,dan moet je ze allemaal verbieden,licensie of niet..waar ik dan weer tegen ben want ik ben dan weer meer voor de LML motoren dan voor de originele :-)

Eigenlijk is het zoals altijd een geldkwestie...Piaggio wil het grote geld blijven verdienen met hun overdreven dure prijzen voor hun scooters maar kan dat maar alleen als ze geen concurentie hebben natuurlijk,dus is elk middel goed om die concurentie uit te schakelen.

Misschien als ze zelf nu is iets in die prijsklasse van die chinese scooters op de markt brachten,dan kocht niemand nog die chinese brol..

Link naar reactie

Namaak is namaak. Ik weet niet als je overlaatst de reportage hebt gezien op Telefacts over namaak.

Het begon met handtassen en daar is opzich niks mis mee (alleen de echte merken die winst mislopen), want dat is maar een stukje stof en als de rits een half jaar eerder stuk is dan bij die echte dan is dat geen ramp, want ze kostte uiteindelijk maar 1/10e van de echte.

Maar als je hoort dat er in remblokken gras verwerkt word en zelfs vliegtuigonderdelen nagemaakt worden, dan is dat al een andere zaak.

En waarom willen de Chinezen zo graag de Vespa namaken en maken ze niet hun eigen ontwerp? Winst maken op de kap van een ander.

Als jij morgen iets vindt dat goed verkoopt zou je ook niet blij zijn als een Chinees je ontwerp gaat namaken en verkopen aan een spotprijs. Natuurlijk ga je dan ook je ontwerp beschermen en zorgen dat die Chinees niets meer verkoopt. Daar zijn nu eenmaal patenten voor.

En de goedkope modellen van Piaggio zijn er, de Zip en de Fly, maar ze dragen niet de naam Vespa.

Iedere Vesparijder weet dat hij eigenlijk te veel betaald heeft, gewoon voor de naam Vespa en de hype. Gewoon om ook letterlijk en figuurlijk in het clubke te mogen rijden.

Link naar reactie
Misschien als ze zelf nu is iets in die prijsklasse van die chinese scooters op de markt brachten,dan kocht niemand nog die chinese brol..

Als Piaggio iets in dezelfde prijsklasse zou uitbrengen, dan zal dat ook uit China komen...

Niet alles wat uit China komt is brol, maar veel brol komt wel van China

Link naar reactie

Natuurlijk ga je dan ook je ontwerp beschermen en zorgen dat die Chinees niets meer verkoopt. Daar zijn nu eenmaal patenten voor.

Gohja , hoe ga je een ontwerp beschermen ?

punt is , een letterlijke kopie kan niet maar een model dat er op "lijkt"... ..

En van die px - lml , zijn die patenten niet vervallen , dus dat je die mag maken zonder problemen , zoals Jincheng heeft (als eerste dan) met het monkey en daxmodel ? En dan vele anderen die gevolgd zijn...

Sym is wel geen bedrijf zoals TS denkt dat op de kar is gesprongen recentelijk.

Die bestaan al tientallen jaren en maken (o.a. vroeger voor Honda) scooters en zelfs auto's (dacht voor huyndai).

Ze maakten ook onderdelen zelf voor scooters en brommers (wat je namaak zou kunnen noemen maar dan moet je dat ook voor polini en malossi en...zeggen) , dus het is geen baotin of symex of ander ding

Link naar reactie

Da's zeker dat...hier is geen ontkomen meer aan...hoelang gaat het duren vooraleer er een copie van die nieuwe 946 ( of is't 948 ? ) uitkomt ?

Zo gaat dat nu eenmaal..Namaak zit overal,waarschijnlijk in uw auto,wasmachine,enz...dit is onmogelijk nog te controleren !!

Wij zijn nu al 20 jaar zelfstandig,toen wij startten was er maar 1 frituur in de streek,nu staat er hier op elke hoek van de straat eentje bij wijze van spreken...

Moeten wij dan hemel en aarde verzetten om dat te verbieden ??...nee,enkel zorgen dat we beter zijn,niks meer,niks minder en de rest volgt vanzelf.

Ik vrees dat Piaggio een beetje te hoog springt en vergeten dat dit alles maar tijdelijk is..als de economie zo blijft achteruit gaan dan zal hun verkoop dalen als ze deze prijzen blijven hanteren..

Zo worden de mensen gedwongen om naar andere merken (dikwijls slechtere) te pakken..

Link naar reactie

Zeg nu zelf dat die Benda een regelrechte kopie is. Je zal goed moeten kijken als hij langs je door rijdt.

De onderdelen zijn niet uitwisselbaar (gelukkig maar), maar de modellen lijken erg op elkaar.

Over al de rest van de merken spreek ik me niet uit.

En ja wie beslist dat. Het zal zoals gewoonlijk in dat wereldje een kwestie zijn van de juist vrienden te kennen, hier en daar een feestje te organiseren en een hoop gelobby. Frankrijk is blijkbaar ook een moeilijke markt voor de Vespa, misschien daarmee de aanval.

Misschien had Piaggio de Vespa daar beter als ACMA uitgebracht?

Link naar reactie

Domi, je moet ook wel weten dat die research, het testen, kwaliteitscontrole (zo goed als onbestaande bij de namaak) de uurlonen enz.. meer kosten bij Piaggio dan bij die Benson. Niet moeilijk om een product dan goedkoper aan te prijzen. Ik denk dat de frituren bij jou in de buurt wel ongeveer dezelfde prijzen zullen hanteren. Als er morgen één aan de helft van de prijs gaat werken, dan klaag je ze ook aan voor oneerlijke concurrentie.

En ik wil hier niet blijven doordrammen, want je hebt ook gelijk, maar die bedrijven kijken natuurlijk naar hun eigen zakken zonder medelijden met de concurrentie.

Link naar reactie
Namaak is namaak. Ik weet niet als je overlaatst de reportage hebt gezien op Telefacts over namaak.

Het begon met handtassen en daar is opzich niks mis mee (alleen de echte merken die winst mislopen), want dat is maar een stukje stof en als de rits een half jaar eerder stuk is dan bij die echte dan is dat geen ramp, want ze kostte uiteindelijk maar 1/10e van de echte.

Toch een klein beetje nuanceren, op die benda staat niet de merknaam Vespa op, op die "sjakosjen" of kledij wordt de merknaam meegecopieerd... Het gaat hier om 'designroof'. Piaggio zal wel weten wat er al dan niet beschermd is om via gerechtelijke weg (in bepaalde landen misschien ook) gelijk te krijgen. Ben benieuwd naar het vervolg...

Link naar reactie

embargo op chinese goederen en daarmee basta... voor die 2% 'degelijke' producten dat ze leveren ..., ze kopieren erop los, en ze bakken niks van kwaliteitscontroles... het zou gewoon verboden moeten zijn op de europese markten

Link naar reactie
embargo op chinese goederen en daarmee basta... voor die 2% 'degelijke' producten dat ze leveren ..., ze kopieren erop los, en ze bakken niks van kwaliteitscontroles... het zou gewoon verboden moeten zijn op de europese markten

Kijk dan maar eens rond in huis op hoeveel toestellen : Made in China staat. Oké, het is niet omdat dat er op staat dat het daadwerkelijk uit China komt. Ik heb bijvoorbeeld een digitale camera van Nikon waar dat ook op staat, maar het gaat wel om een kwaliteitsproduct (om het zo te zeggen)

Link naar reactie

bij mij thuis bitter weinig... nu is het een fenomeen die al langer aan de gang is... en op zich maak ik er mij helemaal niet druk over. De economische crisis zorgt ervoor dat mensen goedkopere alternatieven zoeken, maar ipv chinese bucht te kopen zou eigen makelarij (europees gezien) misschien niet slechter zijn.

Maar er is wel een principieel verschil tussen de produkten. goedkope eletrobrol maakt mij allemaal niet uit... Maar die chinesen bucht op de weg is ronduit gevaarlijk, hoe sommige voertuigen (auto/moto/scooter) gehomologeerd geraken is mij een raadsel. En dan de aftermarket onderdelen... we zullen maar zwijgen over slechte legeringen, verkeerde materiaalkeuzes, productiefouten vaak ronduit gevaarlijk en destructief.

ahja... nu ik hier toch mijn mening uit... designplagiaat... plastik blijft plastik :)

MVG

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...