Ga naar inhoud
Vespaforum.be

rare geluid vespa lx 125cc, v riem stuk


tdi1500

Aanbevolen berichten

hallo,

dus ik heb een lx 125cc van 2012, de laatste tijd vond ik dat die een raar geluid deed bij de koppeling.

vandaag heb ik hem open gedaan en dit vond ik.

er was dus een groot stuk af van de v riem.

mijn vraag is hoe zou dit komen ?

heeft de vorig eigenaar zich geamuseerd om deze te versnijden of hoe komt dit nou ?

ik heb begrijp het het.

mijn vespa heeft net geen 2000 kms.

dat rare geluid was mij opgevallen ongeveer een maand geleden, en pas vandaag heb ik hem open gedaan.

ik was bij vespa dealer geweest ze zeiden het kan geen kwaad..

wat kost zo een riem ongeveer ? ( zodat ze mij in het in zak zetten )

post-13185-13769190786399.jpg

Link naar reactie

Aub NOOIT een malossi riem steken (!!!!!!!!!!!)

Dat zijn riemen voor scooterraces en moeten na een paar km al vervangen worden zoals ze alles moeten vervangen bij race machines, maw : ze zijn niet ontworpen om 10.000km te rijden.

Ps de originele riem is het best en voor +-40€.

Ps2 de originele riem is ook kevlar versterkt net zoals vele riemen.

Ps3 blijf maar weg van die dealer als hij zegt dat dit normaal is, dit is allesbehalve normaal en levensgevaarlijk !

Als die riem knapt en uw achterwiel blokkeert dan hebt ge wat aan de hand.

Link naar reactie

Hoi Les, kan je even omschrijven waardoor het achterwiel zou blokkeren als de riem breekt aub. Volgens mijn weten is als de riem breekt het gewoon gedaan met de aandrijving. Als waar is wat jij schrijft zou ik ni eens meer met mijn Vespa durven rijden. Mvg.

Link naar reactie

simpel : riem breekt, draait rond achterste poelie(en daar is héél weinig plaats), de kevlar in uw riem is het sterkst en gaat mits wat pech echt overal tussen zitten waardoor uw achterwiel blokkeert.

heb ooit eens gehoord van iemand in de USA die dit bij topsnelheid met zijn 300 GTS heeft meegemaakt, achterwiel geblokkeert, band gesprongen, scooter + eigenaar per totale.

Link naar reactie

Die kevlar v-snaar van malossi zijn juist beter omdat ze gemaakt zijn voor setups met meer vermogen, hierdoor zullen ze bij een gewone setup minder slijten en dus langer meegaan.

En weet niet juist hoe het zit met de standaard v-snaar van een lx maar bij de meeste scooters zijn deze standaard niet kevlar versterkt.

En dat de koppeling blokkeert kan ook niet naar mijn mening. In de koppeling zitten namelijk trekveren die pas uitrekken bij een bepaald toerental, als de koppeling blokkeert stoppen de poulies met draaien. Hierdoor vermindert de uitrekking van de veren waardoor er geen contact meer wordt gemaakt met de koppeling en kan de achterband vrij blijven draaien.

Werking koppeling,

Er zitten koppelingsschoentjes in de koppeling die met trekveertjes naar binnen gehouden worden. Bij stationair toerental maken ze geen contact met de bus eromheen die in verbinding staat met het achterwiel, je motor kan nu vrij draaien. Als je gas geeft worden ze naar buiten geslingerd tegen het koppelingshuis(die bus) aan en wordt er kracht op het achterwiel gebracht. Maar doordat de kracht waarmee de schoentjes op het koppelingshuis er omheen drukken(en dus de weerstand die die motor krijgt)afhangt van het toerental zal de motor dus tijdens het optrekken uit stilstand op een bepaald toerental draaien. Dit toerental kun je regelen met de sterkte veertjes. Na een aanstal seconden optrekken hebben de schoentjes zich volledig vastgedrukt tegen de bus en neemt de vario de versnelling over, hierdoor hoor je een overgang van het toerental, meestal van laag naar hoog/ behalve dan natuurlijk wanneer je scooter zo goed afgesteld is dat het koppelingstoerental precies gelijk is aan dat van de vario. dan hoor je de overgang van de koppeling niet; hij trekt dan meteen door van 0km/h tot de topsnelheid.

http://scooterhulp.com/howtos/5024-werking-koppeling.html

Groetjes Sander

Link naar reactie

sander.bsl, met alle respect maar uw uitleg en redenatie klopt niet helemaal.

wat gij allemaal verteld is theorie volgens de werking van ene normale vario met koppeling maar deze omstandigheden waar wij het over hebben zijn niet normaal, google mijn uitleg maar eens en dan vind ge honderden verhalen over vroegtijddig springende malossi riemen(zelf ook ervaring mee) sommigen bij 6000km, sommigen bij 2000km +- .

het feit dat uw riem op dat moment als hij zichtzelf heeft vernietigd(jaja letterlijk vernietigd)waarbij alle kevlar draden die in de riem zitten vrij komen en de koppeling + poelie omwikkelen en de as zelf en/of carter meegrijpen en zo de hele achterste klok, koppeling én poelie blokkeren met alle gevolgen vandien.

natuurlijk gebeurt dit niet altijd, ge moet juist pech hebben maar iedereen kent de wet van murphy wel denk ik ;-)

dit is een draadje op MV wat ik binnen de 2 seconden op google had gevonden en zo zijn er nog meer, in dit draadje vind ge veel info terug van mensen met ervarng en hoe een riem eruit kan zien als hij zichzelf heeft vernietigd.

http://modernvespa.com/forum/topic23948

Link naar reactie

Zoiets heb ik nog niet eerder gezien maar kan inderdaad dus voorkomen. Dan zal er toch wel ergens een probleem zijn met dit type van v-snaar want bij opgevoerde 50cc tot 70cc sprinters wordt er vooral gebruik gemaakt van Malossi of polini v-snaren omdat die veel beter zijn dan de originele.

Link naar reactie

idd bij mijn 50 en 70cc's stak ik ook 'betere' riemen maar ze waren niet allemaal even goed, maar dat heeft volgens mij te maken met de algemene kwaliteit van de riem en vario.

zo weet ik bij de minarelli motoren dat na 10.000km ongeveer gereden te hebben met een 70cc setup dat uw hele vario al half weggesleten was waardoor de riemen dan ook weer minder lang leefden, in die situatie was dat handg zo'n malossi riem.

nu zie ik bij de vespa's waar ik er ondertussen toch al verschillende al van heb open gehad en de mijne al +-10 keer op 27000km dat deze vario's perfect intact blijven en daardoor de riem volgens mij ook langer mee gaat, dit komt ook grotendels volgens mij door de goede koeling/ventilatie het carter heeft aan de vario zijde.

ps ik heb dit wel al gezien bij opgevoerde 50cc's, ik heb zelfs al eens een variodeksel opengedraaid en alleen stof terug gevonden ipv een riem :-)))

Link naar reactie

idd bij mijn 50 en 70cc's stak ik ook 'betere' riemen maar ze waren niet allemaal even goed, maar dat heeft volgens mij te maken met de algemene kwaliteit van de riem en vario.

zo weet ik bij de minarelli motoren dat na 10.000km ongeveer gereden te hebben met een 70cc setup dat uw hele vario al half weggesleten was waardoor de riemen dan ook weer minder lang leefden, in die situatie was dat handg zo'n malossi riem.

nu zie ik bij de vespa's waar ik er ondertussen toch al verschillende al van heb open gehad en de mijne al +-10 keer op 27000km dat deze vario's perfect intact blijven en daardoor de riem volgens mij ook langer mee gaat, dit komt ook grotendels volgens mij door de goede koeling/ventilatie het carter heeft aan de vario zijde.

ps ik heb dit wel al gezien bij opgevoerde 50cc's, ik heb zelfs al eens een variodeksel opengedraaid en alleen stof terug gevonden ipv een riem :-)))

Link naar reactie

2000km en de riem zo beschadigt ?????? dan moet er wel iets ernstig fout zijn. De aandrijfriem op mijn Vespa ziet er na 5000km nog als nieuw uit, en spring er niet zachtaardig mee om. Daar de vespa 2dehands is gekocht weet je ook niet hoe er mee is omgegaan door vorige eigenaar. Ik stel me de vraag, als men het gas open houd op max, en dan zonder het gas dicht te draaien volop in de remmen gaat, die riem wel wat krachten te verduren krijgt. Zoals de foto aantoont moet er iets extreem zijn gebeurd. En dat weet alleen degene die er mee rijd of gereden heeft. Mvg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...