Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijden In Buitenland Met Rijbewijs B... Deel 47


herbal

Aanbevolen berichten

It depends on national law, what can be ridden in a country.

The Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria requested from all EU members, if the austrian B driver's licence will be accepted for driving a scooter with 125cc in the respective country. The answers can be seen here (bottom of this page):

http://www.oeamtc.at/portal/leichtmotorrad-bis-125-ccm+2500+1052432

 

The austrian ministry for transport got a commitment from Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic that the austrian B driver's license is accepted to drive a motorcycle up to 125cc, but with some national restrictions. So I think that all EU driver's licences are accepted in these countries (with national restrictions).

 

In my opinion, riding 125cc in France is also allowed by french law, but the french government did not response to the inquery from Austria. Of course, the national restrictions in France must be fulfilled. In France, the driver must attest his practice with 125cc within five years before 01/01/2011 by insurance documents - this is exactly what the french law says.

 

Greetings from

Austria

Link naar reactie

It depends on national law, what can be ridden in a country.

The Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology of Austria requested from all EU members, if the austrian B driver's licence will be accepted for driving a scooter with 125cc in the respective country. The answers can be seen here (bottom of this page):

http://www.oeamtc.at/portal/leichtmotorrad-bis-125-ccm+2500+1052432

 

The austrian ministry for transport got a commitment from Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic that the austrian B driver's license is accepted to drive a motorcycle up to 125cc, but with some national restrictions. So I think that all EU driver's licences are accepted in these countries (with national restrictions).

 

In my opinion, riding 125cc in France is also allowed by french law, but the french government did not response to the inquery from Austria. Of course, the national restrictions in France must be fulfilled. In France, the driver must attest his practice with 125cc within five years before 01/01/2011 by insurance documents - this is exactly what the french law says.

 

Greetings from

Austria

Thanks for your response to this topic. The only thing I can say regarding this matter: where is the european government? Don't we need a european legislation to get this matter sorted out once and for all? Isn't that what Europe should be all about? One legsilation for traffic should not be that difficult after all. All frontiers are opened up anyway, so please make sure all traffic rules and legislation issues are dealt with... Or is that too much asked for?

Link naar reactie

@mr160: We all have a licence! The EC says that a B driver's licence can also be valid for motorcycles up to 125cc.

 

Thanks for your response to this topic. The only thing I can say regarding this matter: where is the european government? Don't we need a european legislation to get this matter sorted out once and for all? Isn't that what Europe should be all about? One legsilation for traffic should not be that difficult after all. All frontiers are opened up anyway, so please make sure all traffic rules and legislation issues are dealt with... Or is that too much asked for?

 

Europe, where are you going?

In Belgium, only national B licences are accepted. Luxembourg, only national are accepted. France cannot state an official message on this topic. In the Switzerland (where EU licences are issued) eight driving lessions without exam are necessary for a full A1 licence, when the candidate obtained his B licence before. Slovakia only accepts national licences. Austria only accepts national licences, because a special code inside the licence indicates that the candidate has completed six driving lessons. After some lessons, Hungary issues a full A1 licence without exam (for holders of a B licence). I did not get an answer from Poland, polish citizen are allowed to ride 125cc since august 2014. The Unites Kingom only accepts national licences (but I am not sure).

 

Switzerland and Hungary did a good job for their citizens, because the A1 licence is valid in Europe.

Italy, Latvia, Portugal, Spain and the Czech Republic also did their job, because they accept licences from the EU.

 

Austria

Link naar reactie

Ik zou hier nog uren over kunnen doorbomen, en ieder zijn standpunt uiteraard. (We leven in een 'vrij' land, niet waar?) Nog 2 dingen:

 

1) Je rijbewijs B halen voor 1989 = mogen rijden met alle motoren. Waar is de logica? Waar is de "eerlijkheid" als ik dat woord al mag gebruiken zonder voor "janker" uitgescholden te worden? Mijn vader van 73 zonder motorervaring nu op een R1 = perfect legaal. Wie heeft dat ooit verzonnen? Totale waanzin.

 

2) In Europese omgeving zou het m.i. logisch zijn dat iedereen een rijbewijs moet hebben dat je toelaat om je in de hele unie te bewegen. Dat heb je toch ook voor je auto nodig? En dan zou ikzelf dus ook "fucked" zijn met mijn rijbewijs B uit 1991. Bovendien zijn er hier een paar die in deze materie iedere keer komen vertellen dat (en ik citeer) "Je dan je rijbewijs A maar moet gaan halen", terwijl ze het zelf (vermoedelijk, al kan ik daar niet zeker over zijn) in een aantal gevallen zelf gewoon cadeau gekregen hebben omdat ze voor 1989 hun rijbewijs B hebben gehaald. Fair? Of zijn diegene die hun rijbewijs B voor 1989 gehaald hebben op één of andere manier "gekwalificeerder" op basis van leeftijd om met alles te mogen rijden? Uiteraard begrijp ik dat de Belgische wetgever ergens een lijn heeft willen trekken en die lag nu éénmaal in 1989. Maar dat ik daarvoor nu 1000 Euri ga dokken om een voddeke papier te halen dat me toestaat om met een 150, 180 of 200cc  te rijden : no way. En nee, het gaat in deze niet alleen om mijn eigen belang of voordeel. Het gaat gewoon om de absurditeit van iedere dag: de Europese poppenkast. Ofwel iedereen een rijbewijs A halen (dus ook zij die het cadeau hebben gekregen voor 1989) ofwel niemand.

 

Europa blijft hier wat mij betreft volledig in gebreke. En niet alleen in deze materie trouwens. Quid fiscaliteit? Quid sociale gelijkberechtiging en door het gebrek daaraan de daaruit voortvloeiende sociale dumping? Enfin, ik ga of topic. Ik speel straks voor het slapengaan zeker niet de Eurpese hymne, as you can tell.

 

Eén geheel onder de vorm van de Verenigde staten van Europa (dus meer Europa met 1 politiek geheel en 1 wetgeving) ofwel de grenzen terug dicht en Europa enkel nog als uithangbordje en schaamlapje voor de Nato, en val de mensen dan niet meer lastig met onzin zoals Europese verkiezingen van een parlement en een regering die zich constant moet verplaatsen tussen Brussel en Straatsburg om de kerk in het midden te houden en de dagen te vullen met gewauwel en prietpraat. Geldverkwisting en je reinste onzin.

 

En ja, ik zal in het vervolg on topic blijven. Zo, dat lucht op. :)

Link naar reactie

@Herbal: dan zou je juist voor nog meer Europa moeten zijn ipv tegen. Het zijn de lidstaten die een algemene Europese wetgeving tegenwerken om  hun "eigenheid" te behouden, niet Europa. :)

 

Wat betreft de motorrijbewijzen, ik heb het mijne idd behaald samen met mijn B-rijbewijs, maar indertijd was een rijbewijs halen mét de rijschool (praktische opleiding) ook reteduur. Het is volgens mij niet zozeer de Belgische staat dan wel de rijscholen (en de verzekeringen) die met het meeste geld gaan lopen.  

 

En eigenlijk, moest ik vandaag de eerste maal met een motor te rijden zou ik eerst een deftige opleiding willen, gezien het alsmaar drukker en gejaagder verkeer. 

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Herbal: dan zou je juist voor nog meer Europa moeten zijn ipv tegen. Het zijn de lidstaten die een algemene Europese wetgeving tegenwerken om  hun "eigenheid" te behouden, niet Europa. :)

 

Wat betreft de motorrijbewijzen, ik heb het mijne idd behaald samen met mijn B-rijbewijs, maar indertijd was een rijbewijs halen mét de rijschool (praktische opleiding) ook reteduur. Het is volgens mij niet zozeer de Belgische staat dan wel de rijscholen (en de verzekeringen) die met het meeste geld gaan lopen.  

 

En eigenlijk, moest ik vandaag de eerste maal met een motor te rijden zou ik eerst een deftige opleiding willen, gezien het alsmaar drukker en gejaagder verkeer. 

 

Groetjes, nero.

 

@Nero: Ik ben ook net voor méér Europa, zonder tegenwerking van alle lidstaten, ook al houdt dat dan in dat de "eigenheid" van de respectieve lidstaten verloren gaat. Zoals het nu gaat is het je reinste onzin. Land A beslist om een vignet voor buitenlandse autobestuurders in te voeren en land B zet een constructie op om bedrijfswinsten te draineren naar haar eigen economie zonder belasting. Momenteel is alles enkel en allee,n gestoeld op eigenbelang. Op dit moment bepaalt Europa m.i. vooral dat de komkommers een bepaalde lengte en dikte moeten hebben alvorens ze in de supermarkten mogen belanden, en laat er vooral geen scheve exemplaren tussenzitten... Tja.

Wat mijn in 1991 behaalde rijbewijs betreft: kostte mijn ouders destijds een goede 30.000 Bef voor praktijklessen en examen. Dus ook voor mijn rijbewijs destijds al heel veel geld betaald, dat inderdaad grotendeels de rijscholen toekomt. En ik vind trouwens ook dat je gelijk hebt als je zegt dat je met het huidige verkeer eerst een opleiding zou willen als je nu voor het eerst met een motor zou rijden. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar dan Europees geregeld zodat ik met mijn 125cc bijvoorbeeld eens naar Maastricht of Aken zou kunnen bollen.

 

Ik blijf bij mijn standpunt: het huidige Europa is enkel een geldverslindend inefficiënt gedrocht dat vooral moet dienen om uitgerangeerde politici tegen een mooi maandloon te parkeren tot pensioenleeftijd. 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb met mn B rijbewijs al gereden in: Spanje, Fuerteventure, Tenerife, Lanzarote, Italië, Ibiza :) en Vietnam. Ik heb telkens mn rijbewijs moeten tonen in het verhuurcenter (behalve in vietnam)  en ze hebben me telkens een 125cc meegegeven.

 

Ni te veel vragen stellen gewoon doen... in Vietnam zijt ge zowieso 4.000.000 dong (€80) kwijt als je de politie tegenkomt, in orde of niet. In Vietnam zouden ze je trouwens tegenhouden als je iets anders draagt dan teenslippers op je scoot.

 

Link naar reactie

Dat zijn landen waar je ook mag rijden met een 125cc en rijbewijs B .

Je kan daar naar wat ik gehoord te hebben inderdaad 1 huren en ook rijden met rijbewijs B .

Maar je mag met de scooter die in België is ingeschreven daar wel niet rijden,de scooter moet in dat land ingeschreven staan.(van horen zeggen hé) ;-)

 

Link naar reactie
Op 2 april 2016 om 12:13, rocketgts zei:

Ik heb met mn B rijbewijs al gereden in: Spanje, Fuerteventure, Tenerife, Lanzarote, Italië, Ibiza :) en Vietnam. Ik heb telkens mn rijbewijs moeten tonen in het verhuurcenter (behalve in vietnam)  en ze hebben me telkens een 125cc meegegeven.

 

Ni te veel vragen stellen gewoon doen... in Vietnam zijt ge zowieso 4.000.000 dong (€80) kwijt als je de politie tegenkomt, in orde of niet. In Vietnam zouden ze je trouwens tegenhouden als je iets anders draagt dan teenslippers op je scoot.

 

Huren in Vietnam?  Gewoon knikken naar iemand die komt voorbijgereden en "Motobaai" zegt.  Vervolgens kerel 15 USD geven en zeggen dat je vanavond om 18h op dezelfde plaats zal terugstaan met zijn Honda Cub.  Hierna even een PET-fles naft scoren op de hoek van de straat en dagje snorren met de sletsen.  Nooit identiteitskaart of rijbewijs moeten laten zien.  Het helpt als je een Vietcong petje op hebt ;o)  O ja en verkeerstip van elke local: "geen oogcontact maken met andere chauffeurs en gewoon blijven bollen"!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...