Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olielek PX 125


patagonista

Aanbevolen berichten

Ik heb een olielek op een vervelende plaats. Onderaan tegen mijn achterrem, zit er in het motorblok een klein gaatje( op de foto is dit te zien, juist naast de zwarte stopplaat van de achterrem). Hierlangs lekt transmissie-olie als de motor draait. Op het moment dat de motor stil staat lekt hij niet of nauwelijks.

Ik dacht eerst dat het een van de pakkingen waren die bij de achterrem horen, maar die heb ik helemaal los gemaakt en nagekeken.

Er lekt redelijk veel olie en die loopt dan via de rem en de band. Mijn hele band is vettig.

Weet er iemand van jullie of ik het hele blok moet opengooien om dit te repareren? Of bestaat er een andere en makkelijke mogelijkheid? Is er misschien iets verstopt waardoor de olie zijn weg langs hier naar buiten zoekt?

Graag jullie deskundig advies?

Hartelijk dank.

post-3525-13769190728292.jpg

Link naar reactie

Voor de oliekeering van de achteras te vervangen moet de motor niet open, alleen het achterwiel en remtrommel demonteren.

Is de motor gereviseerd geweest? Ik dacht dat de PX van na een bepaald jaar een speciale rollager hadden die maar aan één zijde open is, anders krijg je olieverlies via een gaatje.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero: Bij PX heb je 2 modellen 1 met de oliekeering aan de buitenzijde (dan heb je geluk en moet het blokje niet open) en 1 met de oliekeering langs binnen ( hier heb je pech en mag je het blokje opengooien)

Patagonista: Soms gaat ze 100000km mee, soms 100km... Heb er 1 op een nieuw blokje gehad die geen 5000km meegegaan is...

Link naar reactie

Dit is een motorblok van de laatste serie met de oliekeerring aan de binnenzijde van het lager . Logisch want als deze aan de buitenzijde van het lager zou zitten , dan loopt de olie gewoon uit het carter langs dit gaatje . Het is omdat de oliekeerring stuk is dat daar nu olie komt .

Jammer , maar het blok moet open .

Link naar reactie

normaal gezien zitten er bij dat model 2 bourages. 1langs binnen, lager, en 1 langs buiten.

als dat bij jou ook het geval is, is een cheap-ass noodoplossing om het verklikkergaatje dicht te doen met tec7, en de bourage pas te vervangen volgende keer dat de carter opengaat. problemen geeft dit niet aangezien er langs buiten ook een bourage zit.

Link naar reactie

@blen, indd, maar hier past ook gewoon een standaard bourage in...

Link naar reactie

@cee: En al ervaring met daar een bourage te plaatsen? Zou wel een mooie oplossing zijn ipv het blok open te moeten gooien, al was het maar als tijdelijke reparatie om het seizoen uit te rijden...

Link naar reactie

De oplossing van Cee moet (zeker tijdelijk ) kunnen .Ik zou echter wel een schoef in het beluchtingsgaatje draaien in combinatie met siliconenpasta . Tevens ook een kwak vet steken aan de buitenkant van het lager om de oliekeerring zeker niet droog te laten komen

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ja dat kan inderdaad ; Zoals Blen beschreef heb ik het ook voorgehad na 700 km na een revisie . Anderzijds heb ik hier ook een vespa die al meer dan 17000km heeft sinds de revisie en die lekt geen druppel .

Ik zou toch maar eerst goed controleren of de olie inderdaad uit dat kleine gaatje komt , en niet uit de ontluchtingsschroef (mocht je te veel olie gevuld hebben)

Link naar reactie

Is dit probleem ook mogelijk bij een PX van 2007  met maar 3500 km?

zoals ik in jou post gezegd heb, het kan ook uw oliekeerring zijn die stuk is. Dit is inderdaad o'n probleem. Al denk ik dat bij jou de bourage reeds aan de buitenzijde zit. Voordeel is dat je deze kan vervangen zonder je blok open te smijten.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...