Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trailer voor Vespa GTS


roobroup

Aanbevolen berichten

Nu nog een rekje bovenop voor de slaapzakken / tent :-)

Heb je ook steunen voorzien onderaan zodat deze zelfstandig kan staan?

De koffer heeft 162 liter volume. Groot genoeg om slaapzakken en tent etc allemaal erin te krijgen. Alles wat erin kan is droog en veilig tegen diefstal. 't Is ook de bedoeling van er enkele langere reizen mee te gaan maken, eens ik genoeg vertrouwen heb in de degelijkheid. (is nl de eerste keer dat ik aluminium las)

De trailer kan perfect staan los vd Vespa : de 2 buizen van de achtervork staan 150mm uiteen, en lopen helemaal door tot voren. Zo staat hij dus stabiel op 3 punten.

Ferm gemaakt en geremd zo te zien :P

Nee dat is maar alsof : ik heb op kapaza een wiel kunnen kopen, (in feite een volledige voorvork). Daar staat een remschijf en klauw op, maar het was technisch te ingewikkeld om die te gebruiken :

* hydraulica aan en afkoppelen is niet simpel

* een oploopsysteem maakt de koppeling ook weer ingewikkelder

In feite is een rem ook niet echt nodig : de trailer mag maximum 75 kg wegen, en dat is maar evenveel als de passagier die je zou meenemen en daarvoor heb je ook geen extra remmen. Als je passagier en volle trailer meehebt, dan misschien wel, want dan ben je al zo'n 300 kg in totaal

Link naar reactie
toch een opmerking, ik heb niet veel vertrouwen in de 'achtervork. Je had beter een driehoek kunnen maken. Zoals het nu is vermoed ik dat op termijn bij zware belasting je scheuren gaat krijgen aan de lassen...

Ja, daar heb je misschien wel gelijk. Ik kan altijd nog een extra versteviging ertussen lassen. Momenteel wil ik een beetje ervaring opdoen met hoe sterk dergelijke gelaste alu buizen nu precies zijn. Het frame in zijn geheel is ook niet heel goed gelukt : door de krimp bij het afkoelen is het hier en daar wat krom getrokken. Er is veel kans dat ik binnen enkele maanden wanneer ik beter kan lassen, een nieuw frame maak.

Knap gemaakt... Ben wel benieuwd hoe dat rijd volgeladen?

Heb tot nu toe met maximum 30kg (netto) gereden, en dat ging perfect. Binnenkort zal ik er 2 zakken zand van 25kg ingooien.

Mooi, maar gaat je rekje van je vespa het na een tijd niet begeven?

Want zo'n rekje is niet echt sterk...

Mmhhh. Dat rekje is wel van staal, en op 6 plaatsen vastgebout. Ik zal het goed in het oog houden.

Link naar reactie

complimenten voor het bouwverslag!

@mario82 ligt er maar net aan waar dat rekje vandaan komt, als het een orgineel Vespa rekje is dan is die ruimvoldoende, een immitatie rekje zou ik zelf niet gebruiken hiervoor.

Die worden vaak gemaakt van een slechte kwaliteit staal.

Link naar reactie
[
Ferm gemaakt en geremd zo te zien :P

Nee dat is maar alsof : ik heb op kapaza een wiel kunnen kopen' date=' (in feite een volledige voorvork). Daar staat een remschijf en klauw op, maar het was technisch te ingewikkeld om die te gebruiken :

* hydraulica aan en afkoppelen is niet simpel

* een oploopsysteem maakt de koppeling ook weer ingewikkelder

In feite is een rem ook niet echt nodig : de trailer mag maximum 75 kg wegen, en dat is maar evenveel als de passagier die je zou meenemen en daarvoor heb je ook geen extra remmen. Als je passagier en volle trailer meehebt, dan misschien wel, want dan ben je al zo'n 300 kg in totaal

Ik had het wel door, want er is geen verbinding met de vespa.

Ik wou gewoon zien wie et nog opgevallen was.

;)

Link naar reactie
Mooi en knap gemaakt. Maar wat denken de flikken en verzekering ervan. Vb. gaan slingeren en een fietser raken ????

Heb het gemeld aan de verzekering, en dat was geen probleem.

Wat betreft de wet, ik heb vooreerst de Belgische wetgeving toegepast, en waar het mij nuttig leek, ook de Nederlandse.

Vooraleer daarmee echter 100% in orde te zijn, moeten er nog 2 driehoekige reflectoren op, en een spatbord.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...
Op ‎30‎-‎5‎-‎2013 om 09:22, roobroup zei:

De koffer heeft 162 liter volume. Groot genoeg om slaapzakken en tent etc allemaal erin te krijgen. Alles wat erin kan is droog en veilig tegen diefstal. 't Is ook de bedoeling van er enkele langere reizen mee te gaan maken, eens ik genoeg vertrouwen heb in de degelijkheid. (is nl de eerste keer dat ik aluminium las)

De trailer kan perfect staan los vd Vespa : de 2 buizen van de achtervork staan 150mm uiteen, en lopen helemaal door tot voren. Zo staat hij dus stabiel op 3 punten.

Nee dat is maar alsof : ik heb op kapaza een wiel kunnen kopen, (in feite een volledige voorvork). Daar staat een remschijf en klauw op, maar het was technisch te ingewikkeld om die te gebruiken :

* hydraulica aan en afkoppelen is niet simpel

* een oploopsysteem maakt de koppeling ook weer ingewikkelder

In feite is een rem ook niet echt nodig : de trailer mag maximum 75 kg wegen, en dat is maar evenveel als de passagier die je zou meenemen en daarvoor heb je ook geen extra remmen. Als je passagier en volle trailer meehebt, dan misschien wel, want dan ben je al zo'n 300 kg in totaal

Dat het gewicht van een passagier overeen komt met het gewicht van de aanhanger is denk ik een onjuiste aanname. een passagier zit stil achterop de aanhanger heeft dezelfde snelheid als de scooter en bij een noodstop weet je niet wat er gebeurt. een noodstop is iets anders dan het bewust remmen.

Ook zie ik op de tekening dat de koppeling aan het rekje wel toelaat dat de aanhanger naar links en rechts kan bewegen maar de koppeling zou onafhankelijk moeten kunnen ronddraaien. als de scooter nu de bocht in gaat wordt de aanhanger gedwongen mee te gaan. dat zou spontaan moeten kunnen.

Ook de opmerking het ontbreken van een paar steunbalkjes bij het onafgeveerde  en daardoor stuiterende wiel Lijkt me noodzakelijk.

En ik denk ook niet dat de ontwerpers van Vespa hebben voorzien dat er zo'n gewicht in veelvoud tijdens het rijden aan komt te hangen. Heb je al eens bekeken met wat voor boutjes dat rekje vast zit.

Denk je eens in als je pak weg 80km per uur rijdt met je wel of niet  beladen aanhanger en je plotseling moet uitwijken en tegelijk een noodstop moet maken.

Kortom ik vind het een mooi stukje huisvlijt en ik zou het niet kunnen, maar je bent voor mijn gevoel onverantwoord bezig op deze manier. Ik begrijp het als je dat niet wilt horen, maar ik denk als je met deze combinatie naar de keuring gaat je ogen en oren wel open gaan.

Veel succes met je projecten en mogelijke aanpassingen. En ik wens je veel veilige kilometers toe.

met vr gr

Han

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...