Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trillingen.


Robing

Aanbevolen berichten

Is het veel nodig om bij stilstand je linkerhendel in te trekken ?. tenzij je op een helling staat of je achterkomend verkeer wil waarschuwen dat je stilstaat. je kan dit ook door rechterhendel in te trekken. GOOD VIBRATIONS :))

Link naar reactie

Heeft ermee te maken dat de trillingen van de achtertrein gecompenseerd worden door het vrijstaande achterwiel (dat dus haast onzichtbaar vooruit en achteruit beweegt). Als je het achterwiel blokkeert, worden de trillingen op de scooter overgezet. Deze trilling van de scooter wordt extra benadrukt wanneer je dan ook nog eens het voorwiel blokkeert, dat bij vrijstand ook wat trillingen compenseert. Plausibele verklaring?

Link naar reactie

Filip Bauwens, je redenering kan kloppen, dat de motor trillingen via de uitgaande wielas, overgebracht word op de remschijf. Die door de remschijf te blokkeren door te remmen, de trillingen verder zet op het frame. Thanx.

Link naar reactie

Het is mij nog niet echt opgevallen,maar soit ik zou eerder denken aan het "slippen" van de koppeling,ik kan er volledig naast zitten ;)),maar als je hem op de centrale poot zet en relanti laat draaien,eens kijken of uw achterwiel wilt meedraaien,,,anyway mocht dit niet kloppen,,,i'll rest my case ;))

CHEERS

Link naar reactie

Hoi DAXX, bedankt voor het mee denken, maar het achterwiel bij draaiende motor op bok. Draaid niet, voel hem ook altijd in vrijloop treden bij gashendel dicht. Doordat jij dit fenomeen niet vast stelt op jouw Vespa, wat ik normaal vind eigenlijk, begin ik weer te twijfelen. Maar door je hint ga ik toch es testen wat hij doet als hij op bok staat met draaiende motor met achterrem ingetrokken.

Link naar reactie

De redenering van DAXX is een ander fenomeen. Als de koppeling begint aan te grijpen op stationair draaien ("ralenti") betekent dit dat het stationair toerental te hoog is (maar je kan dit niet bijregelen - wordt door de elektronische sturing gedaan) wat normaal is bij koude motor. De sturing zorgt dan immers voor een iets verhoogd toerental. Het kan ook zijn dat de veren van de koppelingklauwen versleten zijn. Een test "op de bok" is ook niet relevant omdat de trillingen dan via de staander dienen weggewerkt te worden en die is veel stijver dan de banden. Je zal in dat geval al meer trillingen merken zonder te remmen.

Het fenomeen dat Robing beschrijft lijkt me perfect normaal. Ondanks het feit dat de Piaggio-motoren vrij goed uitgebalanceerd zijn (krukas) kan je trillingen nooit vermijden, vooral ook omdat de cilinder vrijwel horizontaal ligt en er dus meer trillingen in de lengte dan in de hoogte van de scooter zijn. Het feit dat de motor bovendien meepivoteert met de ophanging benadrukt het verschijnsel dat ik beschreef.

Link naar reactie

Mijn redenering is niet gebaseerd op het toerental van de relanti,maar eerder op bevuiling,residu enof stukken tussen het koppelingshuis en de schoenen,maar voor de rest vind ik voorgaande redenering zeer plausibel.

CHEERS

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...