Jump to content
Vespaforum.be

Is je garagist wel verzekerd voor eventuele schade die hij toebrengt aan je scooter ???


Pieter1

Recommended Posts

Hey allemaal,

De misérie stopt niet. Eventjes terug schetsen wat ik aan de hand heb, ik kan het nauwelijks geloven...

1. Mijn Zundäpp Bella R204 verbruikte meer energie dan hij kon opwekken. Kortom er was een aanzienlijk verlies. De rest carrosserie en motor waren prima. Daar ik het verlies niet vond besloot ik hem bij een oldtimer garage binnen te brengen voor herstelling.

2. De garagist vindt het verlies ook niet en vervangt alle electriciteit, kostprijs meer dan 3000 euro.

3. Enkele maanden later laat hij me weten dat de Bella gemaakt is en dat ik hem kan komen halen.

4. Dol enthousiast haal ik de Bella af en betaal de faktuur. Na een half uur rijden sta ik terug te blinken langs de kant van de weg met een platte batterij. De garagist komt hem onmiddelijk halen, belooft me alles onder garantie na te zien tot het euvel verholpen is.

5. De garagist maakt een testrit in zijn straat en de moto vat vuur en brandt volledig uit. Geen zorgen zegt hij, "ik ben verzekerd voor alle motoren waar ik aan werk".

6. Na een expertise door zijn verzekeringsmaatschappij, AXA, laten ze me weten dat ze de moto willen vergoeden (2700 euro), maar de faktuur niet. AXA zegt doodleuk "het is niet omdat je in een 2CV een porchemotor wil steken, dat wij een Porche gaan vergoeden". Voor alle duidelijkheid, er werd geen andere motor ingestoken.

7. Gelukkig heb ik rechtsbijstand genomen dus ik contacteer mijn verzekeringsmaatschappij. Ze laten me weten dat ik in orde ben qua rechtsbijstand, maar dat ze niet kunnen tussenkomen omdat het om een contractgeschil gaat en ik daarvoor een bijkomende verzekering had moeten nemen.

8. Na ettelijke telefoons,mails en uiteindelijk een aangetekend schrijven krijg ik bericht van AXA.

Ik citeer AXA : "Wij dienen u mee te delen dat wij om contractuele redenen GEEN tussenkomst kunnen verlenen in dit geschil. Wij beschouwen dit dossier als afgehandeld. Meer details krijg ik niet. Dit bericht werd me per mail opgestuurd om 17.08 uur, net voor een feestdag. Uiteraard niemand meer te bereiken.

Conclusie : GEEN vergoeding voor het verlies van de moto, GEEN tussenkomst op de faktuur.

Uiteraard overweeg ik serieus gerechterlijke stappen te ondernemen. Ik vind niet dat ik iets fout heb gedaan. De garagist snapt het ook niet. Volgens mij moet ik de garagist dagvaarden, of AXA en de garagist.

Vrijdag ga ik op zoek naar een advocaat die me wil helpen. Alle advies is welkom omtrent advocaat, wetging en een tip check je rechtsbijstand en de verzekering van je garagist alvorens je auto moto naar een garage brengt (maar wie doet dat nu...)

Gefrustreerde groeten Pieter

Link to comment

een garagist heeft normaal een beroepsverzekering voor deze zaken... laat je zeker niet afwimpelen. begin al met de garagist officieel in gebreke te stellen en probeer met hem een regeling te treffen. Zoniet... een advocaat, beter vroeg dan laat...

succes man

Link to comment

Niet elke garagist is verzekerd voor schade aan de voertuigen waar hij aan werkt, maar dat mag jouw probleem niet zijn. Als hij niet spontaan je schade wilt betalen, moet je hem dagvaarden. Als hij meent dat zijn verzekering moet tussenkomen, moet hij hen maar in de zaak betrekken.

Link to comment

Al bedankt voor de tips. Hopelijk volgen er nog meer. Ik ga hem vandaag al in gebreke stellen en een voorstel doen. Volgens mijn informatie hoeft een "in gebreke stellen", niet noodzakelijk door een advocaat te gebeuren. Maar ik denk dat ik dat veiligheidshalve en om de druk te verhogen wel zal doen.

Ambetante zaak want ik kan het heel goed met de garagist vinden. Maar daar heb ik geen 6000 euro voor over.

Wordt vervolgd.

Groeten Pieter

Link to comment

+ 3000€ voor de electriciteit. Is zeker gouddraad inplaats van koperdraad ?

Nooit rechtsbijstand nemen in je gewone verzekering maar bij een aparte verzekeraar.

Rechtsbijstand in je gewone verzekering is een pot nat en ze gaan hun eigen natuurlijk geen zeer doen.

Link to comment

Heb ik ook gedaan, de rechtsbijstand overal opgezegd, en één polis "rechtsbijstand" genomen bij DAS.

Dan ken je veel eenvoudiger je overige verzekeraars "aanpakken" als ze je proberen met een kluitje in het riet te sturen. Je mag bv ook zelf je advocaat kiezen.

Link to comment

Ook nog een woordje uitleg wat er allemaal gebeurd is voor die +3000 €, helaas geen gouden kabels

- volledige vervanging van de bekabeling

- kontrole en vervangen van regelaar (die zorgt ervoor dat de batterij opgeladen wordt)

- ombouw van 6V naar 12 V (beter starten vermits meer capaciteit)

- montage van een startrelais (ontlasten van de contacten in het contactslot)

- nieuwe benzinekraan

- volledige demontage - nazicht en montage motorblok + vervangen van alle afdichtingen en oliekeerringen

- vervangen van de piston + boren cilinder

- nieuwe onderbreker (vise platine)

- volledige revisie van de carburator

Toch blijft het veel geld he, maar liefde is blind zeggen ze.

Gtz Pieter

Link to comment

Volgens mij is de verzekering "toevertrouwd goed" geen verplichte verzekering maar eigenlijk wel onontbeerlijk voor o.a. garagisten en eigenlijk voor iedereen die aan andermans materiaal werkt of het gebruikt.

P.S. ik ben geen verzekeringsmakelaar :-)

Link to comment
Ik betwijfel alleen of de verzekering zal akkoord gaan met de ombouw van 6V naar 12V. Uiteindelijk breng je een conceptwijziging aan aan het voertuig. En hoeveel branden ontstaan niet door elektriciteit?

Is eigenlijk altijd 12V geweest, maar in serie

Link to comment

De verzekeraar van uw garagist staat hier in principe buiten ( garagist zijn probleem of er vergoed zal worden via verzekeraar). Advocaat nemen en dagvaarden. Of indien je goeded overeenkomt met de garagist kan hij beter zijn makelaar of verzekeraar ( axa) onder druk zetten of een commerciële tussenkomst vragen aan zijn makelaar/verzekeraar.

Link to comment

Elke garagist is in principe verzekerd onder een BA onderneming. Hierin zitten meestal 3 waarborgen: Ba uitbating, ba na levering en heel belangrijk in dit geval, toevertrouwd goed. Schade aan goederen van derden die de garagist toevertrouwd zijn. Ik zou niet weten waarom dit daar niet onder zou vallen.

Het klopt dat contractuele geschillen niet verzekerd zijn in jouw familiale verzekering, maar de garagist zijn BA ondernemingen dient daar net voor.

Axa doet wel snel moeilijk wat schadegevallen betreft. Ik check de algemene voorwaarden bij axa en laat je dan iets weten.

Groetjes en succes,

Crispijn

Link to comment

Hier ben ik terug. De garagist is in principe verzekerd onder toevertrouwd goed, MAAR enkel als hem een fout ten laste kan gelegd worden. Dit is de reden waarom Axa nu niet wil uitbetalen en waarom je bij de garagist geen gehoor vindt, zij vinden dat er geen fout begaan is.

Nu, volgens mij valt daarover te discussieren. Als je garagist eerst 3000 eur herstellingen doet, je dan laat weten dat hij volledig hersteld is, het probleem waarvoor je eerst ging er echter nog altijd is en je zundapp erna in brand vliegt, dan kan je je garagist toch een aantal fouten ten laste leggen. Je zou toch al zeker kunnen zeggen dat hij hem niet genoeg nagekeken heeft of getest heeft.

Je contacteert best een advocaat. De eerste afspraak is gratis en dan kan je met hem/haar bekijken of jullie genoeg hebben om er een zaak van te maken. Je rechtsbijstand komt hier niet in tussen, maar ik zou het toch proberen. Zoals ik al zei is Axa niet gemakkelijk als tegenpartij maar ik denk dat er genoeg elementen zijn om ervoor te gaan.

Hopelijk is deze info wat samenhangend, laat het zeker weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,

Crispijn

Link to comment

Crispijn,

Even kleine correctie deze schade valt niet onder de waarborg toevertrouwd goed! Maar onder Ba na-levering!(gezien voertuig duidelijk al was teruggegeven aan klant)

En in kader van mijn opmerking van gisteren, de garagist moet trachten commerciële regeling te maken met verzekeraar.

Axa is correct volgens mij met de stelling dat zij het verlies vergoeden, maar uiteraard niet de herstelling tbv 3.000 EUR (schade aan de door de garagist geleverde producten of werken worden nooit vergoed door de verzekeraar, logisch uiteraard anders zou de garagist nog winst maken ook op kosten van de verzekeraar). Eigenlijk zou AXA zelfs helemaal niets moeten vergoeden als zij kunnen aantonen dat de garagist niet voldoende heeft getest voor het goed terug te geven.

Dus concreet garagist verantwoordelijk houden, hoe hij dit oplost met zijn verzekeraar is zijn probleem.

Je zou ook aan de garagist kunnen stellen dat je de vergoeding van axa aanvaard en dat hij voor zijn rekening de 3.000 eur gemaakte kosten neemt (dit kost hem vermoedelijk vele minder aangezien hij op die 3.000 eur wel een stevige winstmarge zal hebben)

Link to comment

Als ik het bovenstaande goed gelezen heb was het de garagist die met het voertuig reed toen het vuur vatte, dus het gaat wel degelijk om een toevertrouwd goed. Maar soit, dat doet er eigenlijk niet toe.

Wat ook niet correct is, is dat axa niet zou moeten vergoeden als ze kunnen aantonen dat de garagist niet voldoende getest heeft. Een BA ondernemingen is net voor beroepsfouten of dus fouten tijdens het uitoefenen van het beroep. Het probleem lijkt me dus net dat ze van mening zijn dat de garagist net geen fout begaan heeft.

Volgens het bovenstaande is het zelfs zo dat axa helemaal geen vergoeding meer uitbetaalt, dus kan er ook niets meer aanvaard worden van schadevergoeding.

In ieder geval, de uitkomst blijft dezelfde, advocaat raadplegen en inderdaad de garagist aansprakelijk stellen. Wat hij dan zelf moet betalen en wat zijn verzekering betaalt is inderdaad jouw zorg niet.

Groetjes,

Crispijn

Link to comment

Deel 2

Eind vorige week een "te nemen of te laten" voorstel gekregen van AXA. 3100 € voor de Bella en einde discussie en dit binnen de week te aanvaarden.

Blij dat ik al iets kreeg,maar toch.

Dus volgende stap. Ik kreeg argwaan bij het ultimatum en dacht dat ik wel eens recht in mijn schoenen kon staan.

Ik naar het justitiehuis in Mechelen voor een éérste gratis advies van een advocaat. Ik ben al genoeg centen kwijt. Een uurtje wachten en na 5 minuten weer buiten met als goede raad, neem een advocaat...de materie is te ingewikkeld. Tiens dat ik daar niet eerder aan dacht. Daarvoor was ik er toch.

Stap twee; een jurist gezocht en gevonden gespecialiseerd in aansprakelijkheid en net om de hoek. Hier het eerste advies gratis per mail, anders 170€. Mijn verhaal neergeschreven, niet hopend op een snel antwoord. Toch na een half uurtje reeds antwoord. De garagist is aansprakelijk. Op mijn vraag of de kostprijs van de advocaat niet hoger zal zijn dan de 3000€ van de faktuur een eerlijk antwoord. Bij betwisting kan zijn faktuur oplopen tot €1700. Maar hij is vrij zeker van zijn zaak. Ik niet meer zo, maar ja...het ultimatum van AXA deed me toch ook zoiets vermoeden

Stap drie. Een pdf'ke gemaakt van het ultimatum en doorgemaild met de vraag of ik hiermee niet afzie van verdere gerechterlijke stappen. Meteen een antwoord, logisch eigenlijk. Aanvaarden, dit bedrag heb je zeker en verder heb ik niets meer met AXA te maken. Het is nu ik tegen de garagist.

Dus aanvaarden die boel en dinsdag eerste afspraak.

Trouwens vandaag gehoord op één, nooit rechtsbijstand nemen bij je verzekeraar. Zoals hier reeds geopperd. Een simpel voorbeeld, je hebt een ernstig ongeval met de wagen en je echtgenote is zwaargewond dan is het dezelfde maatschappij die zowel jou, zo weinig mogelijk, als je partner, zoveel mogelijk moet vergoeden. Soms staan er op het forum toch wel echt zinnige dingen LOL

Wordt vervolgd...

Gtz Pieter

Link to comment

Dank voor jouw update Pieter. Erg jammer voor jou en jouw Bella, maar uiterst zinvolle forumarchiefinfo!

Ik duim mee voor een rechtvaardige oplossing!

Link to comment

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...