Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa gs motornummer


Roele

Aanbevolen berichten

vreemd mijne is wel degelijk VS5M. Btw volgens mij MISA, typische nrplaat drager. zeer mooie scoot!

Link naar reactie

Ik heb hem gekocht van iemand die hem gevonden had in een schuurke van zijn meter, er hangen nog 2 klevers op van een vespa dealer uit lokeren maar vindt het raar dat ik nergens da motornummer terug vindt. Ik ken ook niet zoveel van de verschillende soorten vespas.

Groetjes, kurt

Link naar reactie

vind het ook een vreemd verhaal, want Nero zegt klopt inderdaad hij heeft wel alle uitelijke kenmerken met zich mee.

MIschien is het nummer ooit is veranderd om een vage reden,

Link naar reactie

Hier nog nog een gissing van iemand op het international scooteris BBS:

after consulting some german "experts" and people who think they are ;-) my

solution to your motor problem is the following:

Your motor surely isn´t a V-90 (SS 90 etc.) engine from the Sixties or Seventies as it wouldn´t fit the frame without major (and partly impossible) changes. Furthermore it cannot be such a 90 ccm motor because of the id. The motor ids for the 90 ccm Vespas started with "V9". But they have never been "V9M something" but "V9A1M something" or V9SS1M something".

Your motor might be - just a guess - a Vespa 125 (V1/15) engine built between 1948 - 1950. My guess is based on the following (deep) thoughts.

The V 125 had the id numbers V1T - V15T (01 - 104096). The V 125 scooter with the V9T frame id must have had a motor with your "V9M" engine. This

doesn´t explain the 150 ccm cylinder of course. But even these days people were already "tuning" their scooters. I know of several german scooter

magazines of the Fifties where detailed information on engine "tuning" by mounting 150 ccm cylinders on 125 ccm motors is given.

One of the owners of your GS must have had the idea to mount such an "antique" engine into your GS after his motor "died" which happened quite

often to the GS motors which are known to react in a "special way" when they become a bit too hot... . As Vespas were not as widespread in the US

as they were in Europe, the guy might have had problems to find a working GS engine for a reasonable price and decided to go for the (already tuned)V 125 one which must have been quite cheap in the early Sixties..

I am not really sure if I am right but I suppose this is a least a quite lodgical explanation for the existence of this weird engine working in your

GS.

I hope my "germish" was understandable for you and I am looking forward to hear from you again.

Blijkbaar ben je niet de enige met een V9- motor, daar het blijkbaar alleen VS5-vespa's zijn die zo'n motor hebben doet mij vermoeden dat het eerder om een speciale serie ging dan over vervangmotoren.

Kan je het chassisnr eens doorgeven?

Ik ken iemand die die ook een VS5 heeft waarvan het vliegwiel anders is dan het "normale", allee, weet ik zijn motorner niet.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het verhaal hierboven klopt blijkbaar niet, V9M -motor heeft een carterinlaat terwijl een jouw motor de inlaat op de cilinder zou moeten zitten piston ported). Dit kan je makkelijk controleren door de luchtfilter te demonteren om te zien waar het spruitstuk zich bevindt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hier een paar foto'z van een 9VM- motor:

http://www.scooterklubben.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=3734

Met carterinlaat dus...

Als ik de foto van jouw motor bekijk lijkt het dat de luchtfilter idd meer dan normaal naar achter staat, wat wijst op een carterinlaat.

De motor onder je vespa zou een VB1-motor hebben, waar men waarschijnlijk de overbrenging van een een gs (4 versnellingen) heeft ingestoken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Los van of het blok origineel is; je hebt een behoorlijk gezocht model, dat zeker de moeite waard is.

Zelfs je tijgerprint hoes is zeer gezocht.

Wat is je plan er mee? Conserveren?

Meer foto's please! :)

Link naar reactie

Goed dat er af en toe nog eens een mooie, niet gerestaureerde vespa opduikt. Dus best deze scooter conserveren ipv restaureren!

Je mag er van uit gaan dat dit een vroege Belgische MISA VS5 GS betreft.

MISA/Belgische origine te controleren aan:

- plaathouder (zie opmerking Sindo)

- Vespa GS logo op beenschild geplakt ofwel niet aanwezig. Bij MISA vespa's in ieder geval geen gaatjes voor bevestiging van het logo zoals bij Italiaanse GS'en

- Luipaard overtrek is Belgische produktie.

- Zadel: indien merknaam "Donza" = Belgische fabrikant, merknaam "Aquila" is Italiaanse fabrikant.

- indien sticker op tankdeksel nog aanwezig > tekst in Frans

Vroege VS5 produktie (ik vermoed 1959) herkenbaar aan:

- type achterlicht (vanaf 1960 ander achterlicht met rood plastic kapje boven)

- geen afdekplaat op wielassen (vanaf 1960 zit op de wielassen een half rond afdekkapje)

Motornummer is mij ook een raadsel, maar op basis van bovenstaande uitleg en links, zou het inderdaad een vervangmotor kunnen zijn. Het is de moeite om na te gaan hoe dit type motor aangepast werd voor een GS.

Link naar reactie

Ik zou met deze vespa willen rijden in de staat zoals hij zich bevindt, eerst moet ik nog papieren hebben, de persoon waaraan ik hem gekocht heb, heeft deze bij zijn meter in de schuur gevonden maar de papieren zijn zoek.

Is er iemand in de streek van west-vlaanderen die veel van vespa motoren kent moest ik problemen hebben met deze te restaureren?

Weet er ook iemand of een vbb motor past onder deze vespa om er voorlopig mee rond te rijden?

Mvg Kurt

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...