Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Vespa LX 125


Zotte doze

Aanbevolen berichten

Hey

Super blij met mijn aankoop van een nieuwe Vespa LX 125. Mijn nummerplaat hangt er al op. Straks test ik hem eens uit.

Maar... ik zit toch met wat vragen :s

Ik ging er vanuit dat ik het nieuwste model kocht, de verkopers zeiden me namelijk dat het de meest recente versie is. Nu zie ik op het "EC Certificate of conformist" bij puntje 0.7 ---dated: 09.06.2010! En het formulier is ondertekend in Pontedera op 01.06.2011.

Mijn vraag is nu of dit normaal is? Tijdens het aanvragen van mijn nummerplaat bij m'n verzekeraar konden ze zelfs mijn nummerplaat niet aanvragen omdat het voertuig ouder dan 1 jaar is. Dus ik moest zelf nog naar de DIV gaan. Ik moest bovendien eerst nog eens terug naar de winkel voor een bewijs dat het om een voertuig gaat dat nog nooit gereden heeft. Dat formulier heb ik gekregen.

Toen vroeg ik aan de verkoper meer info en hij zei dat die Vespa gewoon al zo lang onderweg is, van Italië naar hier.

Maar ik vind 3 jaar wel heel lang, vinden jullie dit ook niet? Of is dit normaal? Hebben jullie hier ervaring in?

Ook hoop ik dat ik de beste motor heb, ik ging er vanuit dat het een 4-takt was. Op het formulier staat er dat het een M681M engine is. Kunnen de kenners onder jullie mij melden of dat inderdaad een 4-takt motor is met een 3-kleppen injectiemotor?

Alvast bedankt!

Vele groetjes

Link naar reactie

Ik heb ook tot mijn spijt moeten ondervinden dat het verkoop Vespa wereldje, heel veel oplettendheid vergt van een koper. Die meestal ter goeder trouw zijn centjes overhandigt om waar voor zijn centjes te krijgen. Als onwetende koper verwacht je het laatste model van het gekozen type te verkrijgen bij aan koop. Tenzij de verkoper een korting geeft en je MELD dat het een stock model is van 1 a 2 jaar oud, vandaar ook de problemen bij inschrijving. Ik ken iemand die in september 2012 een LX125 gekocht heeft maar op de papieren, die maar na het aankoop contract boven water komen de datum heeft van 21/6/2010, en die niet in detail uitpluist omdat je denkt met een heerlijke verkoper te doen hebt. Bij aankoop was die dus meer dan 2 jaar oud. En ik heb ook ergens gelezen dat op het nieuwste model LX125,(vanaf 2012) enkele verbeteringen zijn doorgevoerd. Dus vermoed ik dat je gezien het jaartal, niet de motor hebt met 3 kleppen, zoals jij denkt. Het is opletten geblazen je word zo als onwetende in het zak gezet.

Link naar reactie

Beste, de aankoop overeenkomst heb jij gemaakt bij je dealer. Ik denk een redelijk antwoord gegeven te hebben op uw vragen. Het is nu aan jou of uit te maken of je in het zak gezet bent. En volgens mij is dat volgens jouw eerder schrijven dus wel het geval. Tenzij je zaken achterwege hebt gelaten, en de gekregen korting je heeft doen afzien van het laatste type LX125, en dan kan je helemaal niet zeuren als je op de hoogte was. Je kan een verkoper toch niet ernstig nemen als die zegt dat je Vespa van uit Italie 3 jaar onder weg is naar België.

Mijn oordeel is, als de verkoper gezegd heeft dat je het laatste nieuwe model van de LX125 met 3 kleps motor hebt, je best nog eens met de verkoper gaat praten. Tenzij er zaken zijn die je niet hebt vermeld. Ik weet er het fijne niet van maar de 2 of 3 kleps motor zal ook wel het verschil maken van die 0,6 Kw verschil, en dat scheelt een slok op een borrel.

Mvg

Link naar reactie

3 kleps? Volgens mijn gegevens is de 2-kleps en de 4 kleps 7,9kW. Omschakeling gebeurde van modeljaar 2011 naar 2012. Allen wordt het maximum koppel bij model 2012 (4-kleps) aan een lager toerental bereikt. Je zit dus met een oudere motor die wellicht meer zal verbruiken. Indien je korting mintens 10% à 15% was is die prijs wel ok, los van het feit dat je daar niet over ingelicht werd.

Ter info: lijstprijs 2012 = 3779€

Link naar reactie

Welke dealer heeft je dit gelapt? Dit zijn praktijken die naar mijn mening echt niet kunnen. Het feit dat je dealer nog met een model van 2011 in zijn toonzaal staat zegt eigenlijk ook al genoeg... Terug gaan en eisen dat je een "nieuw model" in de plaats krijgt voor de betaalde prijs!!

Link naar reactie

Toen ik ging informeren kreeg ik het foldertje van de Vespa's 2013. Met de info over de motor etc. Toen ik hem ging kopen heeft hij niet aan mij gezegd dat het om een ouder model gaat. Hij zei dat dit het laatste model is. Op mijn factuur staat er letterlijk vermeld dat het om een nieuwe Vespa gaat, uit stock. Dan ga je er ook vanuit dat het om het laatste model gaat.

Dan naar verzekering geweest en daar te horen gekregen dat hij meer dan een jaar oud is. Dat ik bovendien een bewijs moest hebben van de verkoper dat het een nieuw voertuig is en dan naar de DIV moest gaan. Dat bewijs ben ik direct gaan halen en toen heb ik ook gezegd dat ik dacht dat het een volledig nieuw model was en dat ik het raar vond dat hij al meer dan een jaar oud was. Toen kreeg ik die uitleg van transport van Italië naar hier.

Bij mijn thuiskomst heb ik het certificaat of conformity nog in meer detail bekeken, en heb ik het bouwjaar zien staan.

Ik was dus niet op de hoogte, en vind het nu wel jammer dat ik niet het nieuwste model heb :-( Zeker omdat hij nu meer zal verbruiken.

Op het foldertje van 2013 staat vermeld 4-takt 3V, 8,5 kW. Waarvoor staat die V? Heeft dat met die kleppen te maken? En waarvoor dienen die kleppen precies?

Het model dat ik gekocht heb is nog van modeljaar 2010, dus nog van voor de omschakeling 2011 naar 2012. Wie weet er welke motor er daar precies in zit? Zoals eerder vermeld gaat het om het type M681M.

Wat ik het liefste zou doen is teruggaan naar de winkel en eisen om mijn Vespa te wisselen met een écht nieuw model. Maar wat brengt dat met rompslomp met zich mee? Moet ik dan opnieuw naar de verzekering en moet ik dan terug naar de DIV? Ik heb hier helaas geen tijd voor :s

Alvast bedankt

Link naar reactie

hoeveel heb je voor deze Lx nu betaald eigenlijk?

Ik heb zelf een jaar geleden ééntje gekocht die van 2009 bleek te zijn (3 jaar te oud dus). Ik wist dit ook niet op voorhand, maar hij heeft elektrische injectie en een motor die hetzelfde was als de (toen) nieuwe modellen, dus ik heb er verder niet over gezaagd omdat de aankoopprijs een stuk lager lag dan elders en ik voor de rest een goeie service kreeg.

Bij u ligt het nu natuurlijk wel anders. Als de prijs echt een stuk lager lag zou ik nog twijfelen wat te doen, maar als dit niet geval is zou ik sowieso iets doen om ofwel een stuk van u aankoop bedrag terug te krijgen, ofwel uw lx te ruilen voor 1tje met 3v motor!

Link naar reactie

Thanks thcerb,

Ik heb 10 % gekregen, dus 3687 euro betaald. Maar zonder dat ze me verteld hebben dat het om een ouder model gaat. Dus dat vind ik nu wel heel spijtig :-(

Wat ik nu nog graag zou weten is hoeveel ik van dat bedrag terug moet vragen om een redelijke prijs te krijgen voor een Vespa die ik eigenlijk niet gevraagd heb, die een andere motor heeft en waarvoor ik minder geld zal krijgen als ik hem ooit wil verkopen :s Wie weet wat die Vespa van 3 jaar oud nu eigenlijk waard is?

En wat ik ook nog wil weten is dat als ik een nieuwe krijg, wat ik dan nog allemaal moet doen vooraleer ik kan beginnen met rijden. Moet ik terug naar de verzekering en/of de DIV om mijn nieuw voertuig in te schrijven? Hopelijk kan mijn verzekering dat dan voor mij doen, zonder dat ik naar het kantoor moet gaan en zonder dat ik nog naar de DIV moet gaan?

Grtz

Link naar reactie

Zoals gezegd:naar de dealer ermee en even tijd voor maken.Je verzekeraar doet de rest en kan je nummerplaat gewoon overzetten op je nieuwe Vespa.Is in een werkdag gefixt.Tegen je dealer zou ik duidelijke taal spreken.Er zijn genoeg consumentenorganisaties die van dit soort verhalen graag smullen... ;).Welke dealer/regio is het?

Link naar reactie

Geen idee, een nieuwe inschrijving zul je zeker dienen te betalen. Of de overheid je een nieuwe plaat zal lappen weet ik niet maar zal wel via de verzekering kunnen. (vreemd dat dit eerst niet kon want met 2dehandse lukt dat toch?)

Wel is duidelijk dat je teveel hebt betaald indien je de lijstprijzen van nu (met de nieuwe technologie, blijkbaar opnieuw een goeie verandering gebeurd tussen 2012 en 2013) vergelijkt met die lijstprijs van 2012 dat ik opgaf. 2010 zal dan nog minder geweest zijn. Veel stof ter discussie maar ik zou het zeker niet zo laten, ook al kost het je wat tijd. Ook al zou je genieten van de vespa, het geeft toch altijd een wrang nasmaakje. Wie is die dealer?

Link naar reactie

Bijna tegelijkertijd gepost met Julo ;-)

Ondertussen eens verder gezocht en je hebt dus met de 2V versie een moter van 2 generaties terug! Indien je het zo laat zou ik 500€ terugeisen. Zoniet, scooter terug binnenbrengen en alles terugvragen voor een ruil met de 3V versie!

Link naar reactie

Een nieuwe LX 125 3 valves kan je onmiddellijk herkennen aan de luchtinlaat onder de koplamp.

De nieuwe heeft de vorm van het Vespa-logo en de vorige modellen hebben een ronde luchtinlaat.

In welke regio heb je deze Vespa gekocht??

Momentele prijs met 10% korting = 3.640,50 Euro

Link naar reactie

Nog bijkomend vraagje. Verandert de wetgeving vanaf 1 mei voor wat betreft het rijbewijs dat je nodig hebt? Ik heb een rijbewijs B en rij al langer dan 2 jaar. Normaal mag ik dan zonder extra rijbewijs met een 125cc rijden. Maar ik hoorde dat dit misschien vanaf 1 mei zou veranderen? Hopelijk niet, want tegen dat bovenstaande allemaal geregeld is zijn we al voorbij 1 mei :s

En hopelijk hebben ze dan wel zo'n Vespa LX 125 van bouwjaar 2013 in voorraad. Want hoe lang duurt dat gemiddeld als ze hem nog moeten bestellen?

Ik had al gedacht om dan eventueel een PX 125 te nemen in de plaats, maar ik zie dat het dan een 2-takt motor is. En met die versnellingen heb ik nog geen ervaring.

Link naar reactie

Ja je hebt gelijk, dat zal wel geen probleem zijn :-) Maar wel jammer dat het dan een 2-takt motor is. En die heeft maar 4,8 kW vermogen. Hoe snel kan hij dan rijden? Of heeft dat niets met het vermogen te maken?

En hoe doe je dat dan om te tanken met zo'n 2-takt motor?

Prijs van € 3595 is de prijs voor een PX 125 cc bouwjaar 2013, klopt dat dan?

Veel vragen hé, I know, maar ik wil me wel goed informeren nu. Ik wil dat het in orde komt...

Nogmaals bedankt voor de vele reacties!

Link naar reactie

En Wutsie75 waarschijnlijk deden ze er bij de verzekering moeilijk over omdat hij ingeschreven is als nieuw, maar dat hij eigenlijk al ouder dan een jaar is. Met een tweedehands is het direct duidelijk dat het geen nieuwe is.

Zijn er nog mensen die weten of ik gemakkelijk kan veranderen van voertuig (als ik een nieuwe Vespa krijg) via mijn verzekering en mijn nummerplaat kan behouden? Of moet ik dan terug naar de DIV?

Link naar reactie
En hopelijk hebben ze dan wel zo'n Vespa LX 125 van bouwjaar 2013 in voorraad. Want hoe lang duurt dat gemiddeld als ze hem nog moeten bestellen?

Bij de dealer waar jij bent geweest, duurt de levering bijna 3 jaar, hé.. :D

Bij de grootste Vespashop van Vlaanderen staan deze op stock, momenteel zijn er een 100-tal verschillende Vespa modellen aanwezig. ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...