Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen starten gts 125, E3 2010


philter

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Is er iemand die weet hoeveel het ongeveer kost om een piston en segmenten te laten vervangen?

Ik ben er nog steeds niet aan uit maar dat ik geen compressie heb dat staat wel vast.

Is er een mogelijkheid om dit vast te stellen zonder de cilinder te demonteren?

Heeft iemand dit al zelf vervangen?

Mvg,

Phil

Als je compessie hebt, en daar ben je toch al zeker van...

Dan is er 1 een gat innje zuiger of 2 zuigerveren liggen lam of 3 de kleppen staan gedrukt of slecht getimed.

Er bestaat een speciaal lampje op een flexibel stukje waar je doorheen kan kijken via het bougiegat.

Ik heb het zelf niet maar ooit gebruikt en zag toen een gat in de piston van jawel een 2taktje met te arm mengsel

Maar dit voel je normaal aankomen tijdens het rijden...

Grtzzz

Link naar reactie

ik heb de bougie vervangen door een nieuwe.

Verlies van vermogen? niks van gevoeld, ik was echt tevreden of de prestaties van mijn beestje.

Vind het gewoon raar, kom rustig thuis, ik trek de poort open beestje valt stil en is dood ocharme.

sindsdien niet meer aan de praat gekregen.

vorig jaar 2e hands gekocht 12500 km op de teller, onderhoudsboekje bij met de intervallen bij. alles dik in orde.

Heb er amper 2000km met gereden.

Allé t'is toch te zot voor woorden, alles loopt kwee nie hoe soepel valt zonder krak of knars of piep stil!!!!!

Ben nog altijd niet aant twijfelen of het elektrisch is of niet.

Ik zou graag weten hoe ik mijn bobijn kan uitmeten.

Ik zie wel vonkjes uit de bougie maar of die sterk genoeg zijn weet ik niet.

Mechanisch tja als ge start zonder enig geluid van de motor zelf, of geen zuchtje die uit de uitlaat komt, kan het mechanisch zijn ook.

Ik hou van een uitdaging en van techniek in het algemeen maar hier krijg ik een punthoofd van.

Tja ik kan hem natuurlijk altijd naar de handelaar in de buurt doen, maar zal waarschijnlijk handen vol geld kosten en ik heb er niks van geleerd.

Dit is mijn eerste keer dat ik deelneem aan een forum, ik voel mij op één of andere manier geholpen, gesteund en begrepen, het schept een band. Dat vind ik wel superrrr.

Nogmaals dank aan iedereen die op het forum zit.

THX

Link naar reactie

Compressie kan je simpel meten door je vinger op het gat van de bougie te houden en dan aan je vliegwiel draaien als uw vinger niet naar binnen wordt gezogen dan is er iets loos. Je bougie als je die iets verder bn je chassis houdt moet er nog altijd een vonk zijn. Maar er zijn apparaatjes om het uit meten.

Link naar reactie

Als ge nu met uw nieuwe bougie een paar keer gestart hebt met ook wat gas te geven,wordt die bougie dan nat?? En ivm de sterkte van uw vonk, deze zou een BLAUWE kleur moeten hebben, kheb vroeger wel eens testen gezien ivm vonken van bougies en werd daar een stuk papier tussen gestoken en werd er eigenlijk een gaatje gebrand in dat papier misschien nen simpele test,kheb het zelf nog nooit nodig gehad

CHEERS

Link naar reactie

Ok, mannen.

Nu carbu afgenomen intern en extern proper gemaakt.

Heb de bougie ongeveer 1cm van chassis gehouden en de vonken springen nog over. (da zal wel goed genoeg zijn)

Vinger in gat van bougie gehouden vliegwiel of vario met ratel rond doen draaien (traag met de hand) en voel geen zuigen of duwen

Ik kan eigenlijk zonder veel kracht de ratel ronddraaien. Of dit iets wil zeggen weet ik niet.

Vroeger met onze 50cc-kes had bv de yamaha rd bij kikstart ook zo goed als geen tegendruk mijn soes dan weer wel en de honda mtx zelf zeer veel.(nu kunt ge uitrekenen hoe jong ik ongeveer ben hahaha)

Had een mailtje gestuurd naar de dealer in de buurt of hij me kon zeggen wat het ongeveer kost om een zuiger en -ringen te vervangen.

Heb mailtje terug gekregen met de boodschap of het niet beter zou zijn om hen naar de vespa te laten zien.

Ik begrijp hen wel hoor maar zo een onoverkomelijke vraag is dat toch niet?

Een vespa opengooien = zoveel werkuren + dichtgooien nog eens zoveel uur + kostprijs zuiger en ringen = ongeveer zoveel mr.

En als er een nieuwe cilinder bijkomt nog eens zoveel.+ transport.

Ga eens gaan snuffelen wat de onderdelen los kosten.

Tot weldra.

Grts

Link naar reactie

tip : als uw cilinder/piston gereviseerd moet worden ga dan meteen voor de 209cc van malossi, al dan niet alleen de cilinder met piston, is bijna niks duurder als de originele cilinder en geeft u een deel pk's bij.

als je de V4 cilinderkop erbij neemt gaat het vermogen serieus omhoog alsook de prijs...

btw, hebt ge uw vinger in het bougiegat gestoken en goed geduwd zodat deze goed afsluit?

Link naar reactie

Past maar op met die vinger in da gat te steken+als ge zo zou willen voelen of hij duwt of zuigt,hou er dan rekening mee dat ge met nen 4takt bezig zijt en ge best minstens 2 volledige toeren draait voor ge conclussies begint te trekken,ge kunt altijd uw compressie meten via het bougie-gat,maar dan hebt ge weer speciaal gerief nodig,voor de rest als ge alles al hebt uitgetest en ge vindt geen gebreken,zou ik zelfs eens durven proberen met "start-pilot",niet te veel,gewoon even kijken hoe hij reageert,ik zeg er wel uitdrukkelijk "IK" bij,dus das op eigen verantwoordelijkheid ;),,ik heb trouwens nog niet gehoord of uw bougie nat wordt,ge kunt wel naft eruit krijgen,maar ik vermoed dat daar ergens een vacuumventiel tussen zit,die wordt opengezet door de luchtverplaatsing van uwe piston,soit zoals eerder vermeld kheb geen ervaring met carbu-gts'en,maar omdat daar naar alle wss geen naftkraan tussen staat,zit ge volgens mij met dat vacuumventiel.

CHEERS

Link naar reactie

Als uw bougie droog is,krijgt ge gene naft binnen,,,hmmm dat vermoeden van die vacuumklep begint steek te houden,is er nergens geen darmpje dat terugloopt naar uwe naftbak losgekomen of gekneld of dergelijke???,,,we blijven hypothetisch bezig hé, eerst zeker zijn of ge naft in uwe cilinder krijgt,kben benieuwd ;)

CHEERS

Link naar reactie

ja inderdaad DAXXke, nu ge da zegt, die gecarbureerde scooters hebben een vacuumkraan.

1 slang gaat van het spruitstuk aan de cilinder naar de onderkant van de vacuumkraan terwijl er ietske boven ene slang vertrekt naar de carburator.

als de motor draait zuigt de vacuum de kraan open en stroomt er benzine naar de carb.

nu heeft hij wel al gekeken of er benzine uit die darm kwam maar er blijft altijd een beetje inzitten, misschien efkes die 2 slangen loskoppelen en aan de ene zuigen(liefst de juiste, lol) en de andere boven ene fles houden om te zien of de benzine stroom constant is.

dan kan het nog zijn aangezien het lijkt alsof ge geen compressie hebt dat us nokkenas decompressie spullement naar de knoppen is, dit word 'normaal' alleen geactiveerd bij het aanslingeren van de motor om de motor makkelijker koud te kunnen starten, als dit mechanisme kapot is dan heeft hij ook geen compressie.

nadeel is : de motor moet ervoor open

voordeel : ge kunt dan ineens zien of het de piston is of die decompressie prul :-)

Link naar reactie

Ja hoor,

heb ik gedaan.

Ben begonnen met het controleren of er nog benzine genoeg in was.

Dan de ontstekingskaars, de batterij, startbendix, carburator, benzinetoevoer,relais.

Het hoofdprobleem blijft, dat er geen compressie is.

Misschien toch wel het startmechanisme welke dax heeft aangehaald.

De dealer komt hem ophalen om na te zien en een prijsopgave te geven voor herstel

Incluis dat als ik de kosten te hoog vind voor te laten herstellen dat hij hem ook weer terug brengt.

Dan laat ik nog steeds de optie open om het zelf te doen.

Als hij mijn scooter, komt halen zegt wat er aan schort en hem terug brengt wil ik daar wel 25 euro voor betalen.

Hou jullie op de hoogte.

Bij de weg, weet iemand hoeveel zo'n malossi 209cc plaatsen ongeveer kost? zonder kleppendeksel wel te verstaan.

grtz

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dag mannen,

Het is nu net één week dat de Vespa staat geparkeerd in garage van bikers zone te Denderhoutem.

Na een mailtje te hebben gestuurd met de vraag of ze al weten wat er met de Vespa mis is kreeg ik het standaard antwoord van vele garagisten : Het is verschrikkelijk druk geweest en we hebben de tijd nog niet gehad om naar te kijken, maar zullen dit zo spoedig mogelijk doen.

Ben ik nu echt de enige? Ik erger mij daar dood aan, eerst suggereren ze dat het beter is om hen er naar te laten kijken en eens in hun handen hebben ze geen tijd meer.

Ik heb nu al spijt dat ik zelf de moeite niet heb gedaan om hem zelf open te gooien.

Ga toch beginnen sparen om een soort brug te kopen om er makkelijk zelf aan te kunnen werken.

Het rijden is plezant maar aan prutsen vind ik ook wel heel leuk.

Tot een dezer... ...

Phil

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo,

Aan al wie het nog wil weten kan ik melden dat door de één of andere nog steeds onbekende reden één van mijn inlaatkleppen krom is.

Dit wist men mij aan te tonen in de bovenvermelde werkplaats.

Er was een klein teken in de zuiger waar deze (misschien) de klep had geraakt.

Nu mogen jullie weten dat deze interventie mij geen 25 maar 150 flappers heeft gekost (motor demonteren en openen cilinder + kleppen en culasse uit elkaar) .

Indien ik de herstelling had laten uitvoeren zou dit tussen de 500 euro en 750 euro gaan kosten.

Heeft er iemand een idee hou het kan dat kleppen krom kunnen komen te staan, wetend dat ik van het werk naar huis ben gereden en dat de motor zonder krak of knars of prot gewoon stil valt met het vorige tot gevolg.

Ik zit mij onnozel te peinzen hoe het kan. De tekenen in de piston zouden misschien ook kunnen zijn ontstaan doordat ik met een schroevendraaier aan het voelen ben gegaan in een eerste test om te weten of deze op en neer ging terwijl ik aan de vario aan het draaien was. Zo kon ik weten dat piston en krukas nog heel waren.

Laat maar horen wat jullie denken;

Grtz,

Ph

Link naar reactie

heb er momenteel geen idee van;

Het zou kunnen dat de speling te groot was? (na +- 13500 km ?)

Ik ga da spul als ze hem terug brengen open gooien en kijken dat de waterpomp nog ok is (wat op oververhitting zou kunnen wijzen)

Misschien iets van speling op de krukas en nokkenas es bekijken.

In de garage wil men hebben dat er iets mee in de inlaat binnen is gekomen. (zou mij verwonderen, er is niet aan geraakt sinds vorige zomer, men heeft trouwens niets gevonden en er is niet de minste schade aan de cilinder)

grtz

Link naar reactie

Foto's zouden misschien meer kunnen verduidelijken, maar ik begrijp dat je die niet hebt als je wesp naar de garage/ dealer is.

Misschien naderhand als je hem zelf gaat openen?

Edit: heb je hem trouwens nieuw gekocht? Geen aanpassingen door vorige eigenaar indien 2dehands?

Geen schade in inlaat? Als er werkelijk iets mee 'binnengezogen' is dan zou je inlaat ook lichte schade kunnen vertonen.

Maar ik denk dat dat wat veel vragen zijn voor nu, beter even wachten tot je hem terug hebt.

Alleszins hoop ik voor je dat de schade relatief beperkt blijft.;)

Link naar reactie

foto's volgen als ik hem terug heb.

Ik ga trachten dit stap per stap in beeld te brengen.

Ik heb hem inderdaad 2e hands gekocht en er zijn naar mijn weten geen aanpassingen aan gemaakt.

Wat ik wel kan vertellen is dat het onderhoudsboekje prima in orde was.

de vorige eigenaar wist mij wel te zeggen dat er een nieuwe krukas is geplaatst.

Of dit wel of niet waar is weet ik niet ( het zou een teer punt zijn geweest bij dit model, en hierdoor speling hebben gehad???????)

Er was een factuur van zijn dealer bij van om en bij de 1100 euro voor een onderhoud en herstelling na diefstal (hierin zou ook de vervanging van de krukas zijn opgenomen)

De schade schat ik als alles achter de rug zal zijn op een 500 flappers. Ik heb en compleet blok 2e hands gekocht voor 300 euro;)

Deze motor is van 2007 en zou een niet controleerbare 12500km op de teller hebben.

Zo heb ik nu een paar reserve delen, een min of meer berekend risico.

Link naar reactie

Ga je dat hele blok overbouwen of de onderdelen daarvan gebruiken voor die van u?

Want als je huidig blok gevoelig is voor bepaalde slijtage ga je in de toekomst misschien nog problemen krijgen.

En delen die reeds op mekaar ingelopen zijn gaan overbouwen is ook niet ideaal.

Anderzijds zijn de papieren misschien niet meer in orde als je dat complete blok overbouwd.

Ik ben zoals eerder gezegd geen machanieker, dus wat ik hier neerschrijf is meer een vorm van luidop nadenken/redeneren.

Link naar reactie

Ik denk dat ik voorlopig het hele blok ga gebruiken.

De papieren zijn misschien niet helemaal in orde dan maar ik kan toch weer gaan rijden.

Ik zou eerst graag uitpluizen waardoor hij in panne is gevallen.

als ik dat zeker weet ga ik hem weer in orde stellen en terug monteren.

ik heb ondertussen dat nieuwe blokske open gemaakt aan de vario en ook de waterpomp aan de andere kant es bekeken.

zijn gebruikssporen aan maar ziet er nog deftig uit, één rolletje toont een beetje een vlak kantje van 2mm maar anders ziet de vario er heel goed uit. de achterste poullie ziet er ook prima uit,remblokken zijn zeker nog top.

Denk dat hij wel al een tijdje stil staat omdat de V-riem wel begint te verduren aan de binnenkant tss de hobbeltjes.

Trouwens weet iemand hoe ik makkelijk het alluminium proper kan krijgen?

grtz

Link naar reactie

in carwash e.d. gebruiken ze een speciaal product om aluminium velgen en dergelijke proper te krijgen. Vaak is dit op basis van een zuur.

Eenmaal je daar je aluminium mee bewerkt hebt blijft het vatbaarder voor vuil en corrosie en is het de volgende keer moeilijker om het eraf te krijgen.

Ik geef het maar even mee, let dus op wat je op aluminium gebruikt.

Ik weet nu niet, maar iets dat licht schuurt? CIF (voor de afwas) ofzo? Je kan altijd een klein stukje proberen en zien wat dat geeft.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...