philter Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 Hallo, Is er iemand die me helpen kan om mijn vespa weer aan de praat te krijgen? Vorige week net voor de garagepoort stil gevallen. Geen probleem dacht ik poort openen scooter opnieuw starten en binnen rijden; Poort openen ging nog wel maar de vespa starten was dus njet. Dacht eerst dat de batterij stuk was omdat deze een aantal weken niet gebruikt was. Batterij gaf nog max 12v onbelast. Batterij vervangen maar alles bleef hetzelfde. Alle randapparatuur werkt, starter slaat aan maar het lijkt of deze de aandrijving naar de motor mist. Wie heeft er ervaring met dit euvel? Grtz, phil Link naar reactie
les Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 lijkt erop dat uw halfpoulie met uw starterkrans van de krukas is losgekomen, als het dat is dan is het een easy fix... uw starter kan het misschien ook wel zijn, vario deksel losmaken en even kijken stel ik voor. Link naar reactie
philter Geplaatst: 20 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2013 Hey Les, Dank voor uw advies!!!! De starter heb ik bekeken en gereinigd lijkt wel goed te werken.schuift netjes naar voor bij het starten om zo de tandwieloverbrenging te bewerkstelligen. Hoe kan er iets van de krukas loskomen zonder echt brokken te hebben? En hoe krijg ik dit weer op zijn plaats? Bedoel je dat de volledige as met met vario kan verschuiven? Ben echt benieuwd. Grtz,Phil Link naar reactie
les Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 zit gewoon met een moer vast op de krukas, bij mij was bij het laatste onderhoud de moer niet 100% vastgetrokken en is na enkele honded km losgekomen terwijl ik topsnelheid aant rijden was. alleen bij mij zit de starter anders ingebouwd en kon ik de mijne nog starten maar niet meer rijden. gewoon alles terug monteren, moer er terug op en het was gefikst, toch in mijn geval... Link naar reactie
fabrizio Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 hey al de bougie nagekeken? mvg Link naar reactie
les Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 hey al de bougie nagekeken? mvg fabri, kijk eens naar zijn filmpje... Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 20 april 2013 Delen Geplaatst: 20 april 2013 ...benzinepomp defect???... Link naar reactie
fabrizio Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 ...benzinepomp defect???... ja heb het bekeken. bougie en binze toevoer is de eerste wat je moet nakijken eerder een standaardprocedure. maar ik denk toch dat je gelijk kan hebben. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 De GTS'en hebben wel meer problemen met de benzinepompen : een erkende Vespadealer kan zien aan het chasisnummer of jouw GTS onder garantie vervangen kan worden... Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 Ik heb het variodeksel losgemaakt, alles zit mooi op zijn plaats. Ik heb denk ik al 20 filmkes beken op tyoutyoube. Er is een totale workshop te bekijken (in 10 delen ) daar komt in het 10e deel een omschrijving van een defect wat ong.gelijk is aan wat mij is overkomen. Daar spreekt men over 2 relais (onder het zadel) 1 voor de starter en 1 voor de benzinepomp. ik heb er maar 1 gevonden en gechekt dat was deze van de starter en werkt perfect. Nu weet ik wel niet zeker meer of ik vroeger bij het omdraaien van de sleutel in het contact eerst een zoem hoorde of niet. Want dat is er nu niet of niet meer. Het relais van de de knipperlichten is ook ok. Ik heb de bougie vernieuwd en er springen vonkjes uit bij de test op ontsteking. Ik begin te vrezen voor een panne van de benzinepomp. Thx Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 Net slang van carbu ontkoppeld contact aan,gestart en er kwam benzine uitgelopen wat goed is;-) Ik heb de indruk dat er met de motor iets mis is!! het lijkt erop of de verbinding tss vario en nokkenas er niet is. Bij het starten hoort men enkel de startmotor, de motor zelf maakt geen geluid zo dood als mors, zelfs geen scheet of zucht. Man man man miserie miserie... ... Grtz Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 Controleer anders eens of de piston beweegt al je start, indien niet... Groetjes, nero. Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 Yups, Hey allemaal al bedankt om mee te denken. Piston gaat op en neer (gelukkig) Kga mijne carbu ne keer kuisen nu. Grtz, Phil Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 Weet iemand hoe ik kan meten of de bobijn naar de bougie nog goed is? Er is wel een vonkje maar of die echt sterk genoeg is weet ik niet? grts Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 Klopt geen compressie Link naar reactie
les Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 dit is een GTS en geen GTS IE, de uwe heeft géén injectie dus ook niet de gevreesde benzine pomp problemen. piston gaat op en af maar op uw filmke hoor ik duidelijk dat ge geen compressie hebt(zover het geluid mij niet bedriegt op youtube) dus kan goed zijn dat uw zuigerveren naar de zak zijn... Link naar reactie
les Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 zit er nog voeldoende olie in de motor ? miss zonder olie gezeten en vastgelopen ? Link naar reactie
philter Geplaatst: 21 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2013 neen kan niet piston gaat nog op en neer. Ik kijk alle niveau's regelmatig na. Link naar reactie
les Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 vastgelopen wil niet altijd zeggen 'vast', het kan zijn dat uw zuigeveren aan uw piston zijn gesmolten of een gat in uw piston kan ook als hij gepingeld heeft... Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 21 april 2013 Delen Geplaatst: 21 april 2013 piston dat pingeld (als je daarmee bedoeld kantelt) hoor je wel enorm goed. Zuigerveren versleten lijkt me sterk tenzy die enorm veel km's heeft. Link naar reactie
les Geplaatst: 22 april 2013 Delen Geplaatst: 22 april 2013 gepingeld wilt zeggen dat er detonatie was en geen 'piston kantelen' waardoor er een gat in uw piston brand en de compressie wegkan en daardoor niet start. zuigerveren versleten zeg ik ook niet, ik zeg misschien met te wienig of geen olie gereden zodat de zuigerveren door geen smering in de piston zijn vastgesmolten en daardoor 0 compressie heeft. Link naar reactie
philter Geplaatst: 22 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2013 Hallo allen, Is er iemand die weet hoeveel het ongeveer kost om een piston en segmenten te laten vervangen? Ik ben er nog steeds niet aan uit maar dat ik geen compressie heb dat staat wel vast. Is er een mogelijkheid om dit vast te stellen zonder de cilinder te demonteren? Heeft iemand dit al zelf vervangen? Mvg, Phil Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 22 april 2013 Delen Geplaatst: 22 april 2013 Als ge start en ge geeft wat gas,,,ruik je dan de benzine uit uwe uitlaat????,,,ik heb geen ervaring met carbu-gts'en,,,maar daar moet toch nen (automische??) choke opstaan,misschien daar een probleem,,,nog nen tip kijk eens of er olie in die tutters van uw luchtfilterbehuizing zit...start eens met den olievuldop eraf en hou uw hand eens over dat gat,gewoon voelen of hij langs daar aan het blazen is,,,toch geen probleem met uw "motor nood uitschakeling",,die rode knop,,,jawel dan kunt ge wel starten maar motor slaagt niet aan...anyway da ziet er weer een uitdaging uit,keep us posted. CHEERS Link naar reactie
philter Geplaatst: 22 april 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2013 Bon 1- aan mijn vespa zijn gat geroken na 1x de starter te hebben ingedrukt en riekt wel een beetje naar naft ja.(zwart ringske op mijne neus, mijn madam in een deuk van't lachen) 2- Staat inderdaad ne choke ottomatik op 3- geen olie in dopkes (luchtfilter is proper en niet verstopt) 4- carterdop af, starten olie kwakt er uit blaast langs daar (wil zeggen geen gat in zuiger?) 5- rode knop uit = verlichting teller uit en geen contact om te starten. (heb ik nog nooit gebruikt) Voila: next????? (rode knop open prutsen?) Thx Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 22 april 2013 Delen Geplaatst: 22 april 2013 Bon ik wil geen voorbarige conclussies trekken,maar normaal gezien als ge veel carterdruk,zij uw segmenten versleten,doordat den druk van den arbeids slag terug via de versleten segmenten terug in uwe carter komt,maar soit ik ga er dan vanuit dat ge dat enigszins moet hebben voelen aankomen in de zin van vermogenverlies,,,voordat ge die kulas en dergelijke er begint af te gooien moet ge wel zeker zijn dat ge alle andere opties hebt benut...ik zou precies die choke/carbu eens deftig bekijken,,,en oh ja eens kijken of uw bougie droog is en den afstand van de elektrode goed is en proper...kmoet nu gaan werken,maar ik volg het wel op de voet )),,,,,,,en zolang uw vrouw kan lachen,zijt ge goe bezig )) CHEERS Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.