Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie vespa sprint veloce


arnev

Aanbevolen berichten

Thnx... Had oplassen met aluminium ook al zitten bedenken zoals je had aangegeven om dit te doen op de plaatsen waar ze met schroevendraaier sporen hadden achter gelaten.

Is op de foto's inderdaad niet duidelijk, de pakking zal hier onvoldoende afsluiten aangezien het gat een opening maakt naar de plaats waar de bout zit, dus naar buiten toe. Er zal hier altijd wel wat olie doorkomen...

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ondertussen een tijdje geleden, maar niet volledig stilgezeten :-)

Heb vanavond de koppeling uit elkaar gehaald en alles opgekuist met petroleum.

Ik vroeg me af wat er allemaal vervangen moeten worden?

Hoe kun je zien of koppelingsplaten versleten zijn?

 

Sowieso de veertjes en de ring die de platen bijeenhoudt vervangen, zijn er nog zaken zeker te vervangen?

 

ll8c.jpg


zh1u.jpg


ye4g.jpg


ov4p.jpg


c64j.jpg


m797.jpg
 

 

Grtz,

 

Arne

Link naar reactie

Ik zou ook de koppelingsplaten zelf vervangen (voor de prijs moet je het niet laten). De tussenplaten kan je behouden, tenzij deze krom of erg geoxideerd zijn. Neem een model mee naar de shop, er bestaan nogal wat verschillen.

 

Kijk ook na of de koppelingkorf niet opengekomen is ( kan je controleren als je de borgring terug plaatst moeten de uiteinden tegeneenkomen komen als de ring nog NIET in de groef zit).  

 

Kijk de koppelingskorf ook na op eventuele barsten.

 

Kijk ook de hoedjes waar de veren in zitten na op sleet en vervang de duwplaat en duwpen (neem deze laatste ook mee naar de winkel zodat je eentje van de juiste lengte meekrijgt).

 

Van het duwplaatje bestaan ook 2 modellen, rond of met een vlakke kant aan zodat het plaatje niet kan meedraaien met de koppelingskorf.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ik vond op sip een setje... platen en tussenplaten... zou beide vervangen omdat ik het gevoel heb dat de kurk op de tussenplaten toch niet meer optimaal is. Waar zit hem het verschil bij de koppelingsplaten en tussenplaten? Ik kan dit niet zo meteen zien op sip.

 

De korf is oke.

 

En wat bedoel je precies met de duwplaat en duwpen?

 

volgende set op sip vond ik interessant, meningen?

http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+friction+plates+dr+_93090000

Kan deze op een gewone standaard sprint v motor gebruikt worden?

 

Grtz

Link naar reactie

Arne,

 

De koppelingsplaten zijn de platen waar kurk opzit.

De tussenplaten zijn de platen die tussen de koppelingsplaten zitten, logischerwijs. Daar bij het koppelen het kurk zich 'vastgrijpt' op de metalen tussenplaten.

Je moet zien naar de dikte van het kurk die nog overgebleven is, ook kan je op de tussenplaten zien, als deze een blauwachtige schijn hebben, of als deze krom getrokken zijn.

 

De duwplaat is het plaatje dit in de koppeling bevestigd wordt, doormiddel van dat veertje. De duwpin is die koperen pin die in je koppelingsdeksel zit.

Over die set van sip, moet je eerst eens kijken in jou koppeling hoeveel platen daar in zaten, 

 

grtz

Link naar reactie

Dit is voor een  4-plaats koppeling. Als je niet gaat racen zoek je best een 3-plaats koppeling. (4p is moelijk af te stellen en nogal sletig).

 

Bvb: http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+friction+plates+piaggio+_93052000

 

De tussenplaten zijn deze zonder kurkbeleg voor alle duidelijkheid. :)

 

Mijn ervaring is dat best de oude tussenplaten gebruikt (tenzij ze onbruikbaar geworden zijn).

 

Duwplaat en pen:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/push+rod+kit+clutch+_87014000

 

of http://www.sip-scootershop.com/en/products/push+rod+kit+clutch+_87090000 (met afgeslepen zijde).

 

De messing pen komt in het koppelingsdeksel en duwt tegen de duwplaat als je de koppeling aantrekt.

 

Als uw halvemaan spietje beschadigd is koop je ook best een nieuw: http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx?t=woodruff&d=(sco,ape,lam,old,px,sma,max,atv,mot)&a=1&sort=0

 

Wel de juiste diameter nemen, de hoogte kan je eventueel nog wat bijslijpen of vijlen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb de volledige onderplaat vernieuwd, deze is dezelfde als die gebruikt bij de vbb.

En heb ze gekocht bij een kennis, die had ze besteld bij sip.

Die dwarslatjes zijn eveneens daar te krijgen.

 

@ Geronimooo en nero: thnx voor de verduidelijking :-) :-) ik kruip vanavond nog eens de zolder op om te kijken wat te bestellen.

 

 

Grtz,

 

Arne

Link naar reactie

Thnx!

Nog heel wat werk hoor. Het werk heeft nu wat stil gelegen... twas zomer hé... Nu komen de donkere avonden er weer aan, dus weer wat meer tijd.

Nu begonnen met de koppeling, daarna de motor aan de beurt.

En dan het frame beginnen opbouwen.

Met welk project ben jij bezig?

 

Grtz

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Oh ja achteraf heb ik me beklaagd dat ik niet gewoon een nieuw of goed 2dehand 150 of 125 blok er heb ondergestoken. Een reviesie kost meestal eveneveel als een goed 2dehands blokje.

Link naar reactie

@ fre: ik heb je project toen ook gevolgd. Dit project was als bedoeling om zelf een vespa samen te steken, inclusief de motor... Toch heb ik ook al zitten twijfelen om er een andere motor te steken.

btw. ben zelf ook van Assebroek :-)

Link naar reactie

Dag Arne,

 

Mag ik nog even eens terugkomen op de bodemplaat die je vervangen hebt door een nieuwe?

Bij de nieuwe plaat komen daar de bolle randjes perfect overeen? Hebben ze dezelfde bolling? Is de plaat even breed?

Mocht ik mijn bestaande plaat niet deftig kunnen laten lassen, dan overweeg ik ook om mijn bodemplaat te vernieuwen.

 

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Dag Bart,

 

even gecheckt... daarmee dat het zo lang duurde voor ik reageerde. De geultjes komen overeen.

De onderplaat die ik laten lassen heb komt ook overeen met de breedte. Er zijn wel verschillende soorten onderplaten, dus best even de breedte checken vooraleer je een nieuwe bestelt.

Ik heb ook even zitten twijfelen, maar heb uiteindelijk een nieuwe gestoken. Ik ken de staat van jouw onderplaat niet maarals er teveel werk is zou ik hem vervangen...

 

Grtz

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Ondertussen heb ik weer wat kunnen verderwerken...

Alles geplamuurd, daarna Govaere binnengestapt om de kleur te laten maken in spuitbusvorm.

Eerste keer zat de kleur er ferm naast, te zilverkleurig.

Teruggeweest met het volledige frame en daar hebben ze de kleur handmatig opnieuw gemaakt.

Deze dan in spuitbus en meegekregen. Zelfs niet moeten betalen. Goeie service!!!

 

8au9.jpg

 

fjwv.jpg

 

jl19.jpg

 

nisq.jpg

 

kago.jpg

 

5qbd.jpg

 

Na het spuiten geen vernis gebruikt, maar de verf polieren met de hand en een doekje en commandant...

 'Ik heb een goeien verdiend!' dacht ik bij mezelf...Probeer na 3 kwartier intensief wrijven maar eens ne West-Vleteren vast te houden... Tis toch dat niet.

 

Daarna begonnen met het plaatsen van de voetrails.

Veel gevloekt, vingertoppen blauw geduwd en geplooid, maar uiteindelijk is toch gelukt.

Niet perfect, maar toch redelijk voor een eerste maal...

 

lrhb.jpg

 

wr8w.jpg

 

wz38.jpg

Link naar reactie

Op de foto waar je de geschilderde kont ziet, merk je daar nog wel een kleurverschil, na opkuisen en polieren is dit nu minimaal... Voordat ik verder mocht werken van moeder de vrouw moest ik eerst men brol (dat je op de achtergrond ziet) opruimen... Dit is ondertussen ook gebeurd :P

 

Na verven en polieren van het vloerbord merkte ik toch wat oneffenheden op aan de bocht omhoog.

Het is de bedoeling om de scooter binnen enkele jaren volledig opnieuw te laten herspuiten, dan wordt ook dit weggewerkt.

 

Grtz

Link naar reactie

De volgende stap is de elektriciteit aanpakken.

Na lang twijfelen heb ik beslist om toch niet het originele motorblok te gebruiken en er een 200-blok onder te plooien.

Daardoor moet ik omschakelen naar 12v.

Ik heb ondertussen het elektrische schema van de sprint v en die van mr160 erij genomen.

Er staat wel op px voor GLx, maar kan dit schema ook gebruikt worden voor dit model?

Ik had al een nieuwe kabelboom liggen voor de sprint v, kan deze nog gebruikt worden of wat bestel ik het best?

 

Nog tips? Zeker welkom...

 

Grtz

Link naar reactie

Ik ga regelmatig wel es naar de Marnix, als ik iets nodig heb ga ik wel naar hem, maar meestal bestel ik stukken zelf of ga af en toe es naar Maskens, is altijd leuk om es tot daar te gaan, of zoek ik rond... Wie ben je? Ken ik je? Anders moet je maar via pm sturen. Altijd leuk om een gezicht te kunnen plakken op de namen hier...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...