Ga naar inhoud
Vespaforum.be

afstelling dellorto 19.19 SHB


Bjorno76

Aanbevolen berichten

Hallo,

hopelijk kan iemand me hier wat op weg helpen met mijn afstelprobleem.

Ik ben onlangs met mijn vriendin een ritje gaan maken met mijn Primavera '68, maar na een half uurtje stopten we om er eentje te drinken en nadien kreeg ik mijn Vespa enkel met heel veel moeite terug aan de praat. Hij was verzopen.

Nu is de juiste afstelling van mijn carburator altijd al een probleemke geweest.

Hoe moet die juist afgesteld worden? Het is een Dellorto SHB 19.19

Ik heb 2 regelvijzen, de ene bovenaan is voor de "ralentie", de andere aan de zijkant neem ik aan voor de benzine/luchtregeling.

Hoe begin ik hieraan? Ik veronderstel dat die zijdelingse vijs goed moet staan en dan de ralentie bijregelen.

Nu heb ik al veel standen geprobeerd, maar telkens zonder goed resultaat.

Graag had ik gewoon eens geweten hoeveel toeren ongeveer ik die regelvijs uitdraai, startende van helemaal dicht.

Wie kan mij van raad/ oplossing voorzien, zo dat ik bij een zonnige dag zonder zorgen een ritje kan gaan maken.

Alvast bedankt

Björn

Link naar reactie

bedankt

Als ik het goed begrijp zit het zo: hoe meer de schroef uitgedraaid, hoe meer lucht? Aangezien die van mij bijna op anderhalve slag stond en hij verzoop.

Ik neem aan dat het altijd best is met een warme motor of maakt dit op zich zoveel niet uit?

Hopelijk wil hij niet weer vooruit lopen als ie in 1e zit met de koppeling ingehouden. Zal dan waarschijnlijk ook kunnen liggen aan teveel benzine t.o.v. lucht.

Was/is wel vervelend als je bv aan de lichten staat en je houd hem in versnelling met de koppeling in en hij wil per sé vooruit, maar valt dan uiteindelijk stil. Met rode wangen als gevolg natuurlijk.

Link naar reactie
Draai u luchtmengselschroef volledig dicht en dan 2 slagen uit ( zo begin ik toch) u ralenti moet je zetten zoals je zelf wil. Je motor moet rustig lopen.

Net testritje gemaakt met schroef 2 slagen uitgedraaid. Resultaat: een totaal andere Vespa. Eén die nu wel op elke snelheid en op elk toerental soepel bolt en niet schreeuwt en trilt als een powerplate.

Hartelijk dank, arti-bella.

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Hey, ik ben nieuw hier en heb een gelijkaardig probleem,

als ik volle gas geef lijkt hij wel te verzuipen , als ik op dat moment choke opzet rijdt hij weer goed...

dus ik vermoed teveel lucht, klopt dit ?

en als jullie spreken van 2 ‘slagen’ is dit dan 2 volledige omwentelingen ? 

Alvast bedankt ,

yvi

Link naar reactie

Klopt , ...bijna

choken is minder lucht geven.( ...to choke= stikken) 

Je symptomen wijzen echter op te weinig benzine. Ofwel is je hoofd sproeier te klein , ofwel staat  je lucht-benzine stelschroef volledig fout.

Standaard is dit 1,5 slag uitgedraaid.

Draai hem eerst eens volledig in en dan 1,5 slag uit.  Probeer dan nog eens. 

1 slag is 1 volledige omwenteling

Bij een juiste sproeiermaat moet je (warme ) motor juist inhouden bij volgas. 

PS 

Over welk model gaat het hier juist ? 

 

Grt

 

 

 

Link naar reactie

Bedankt, zal morgen nog eens proberen ..maar ik heb al meer werk gehad aan deze vespa dan aan mijn kawasaki z650 met 4 carbu’s :-)

heb een primavera vma2t van 1979,

nieuwe carbu, nieuwe benzinetank, bougie is nieuw, timing staat goed ( denk ik) .. dus het moet een afstelling zijn. Als ik de gashendel traag aantrek stijgt hij wel in toerental maar als ik te bruusk gas geef sterft hij..

Link naar reactie

Het lijkt me dat dit type meer benzine toevoegt bij het choken.  Als dit klopt kan je de mengselregelschroef uitdraaien (meer dan 4 slagen steek je best een grotere sproeier, in dit geval de hoofdsproeier). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Adrian zei:

Klopt , ...bijna

choken is minder lucht geven.( ...to choke= stikken) 

Je symptomen wijzen echter op te weinig benzine. Ofwel is je hoofd sproeier te klein , ofwel staat  je lucht-benzine stelschroef volledig fout.

Standaard is dit 1,5 slag uitgedraaid.

Draai hem eerst eens volledig in en dan 1,5 slag uit.  Probeer dan nog eens. 

1 slag is 1 volledige omwenteling

Bij een juiste sproeiermaat moet je (warme ) motor juist inhouden bij volgas. 

PS 

Over welk model gaat het hier juist ? 

 

Grt

 

 

 

dat klopt 1,5 toeren anders valse lucht je moet er niet aan twijfelen

 

Link naar reactie

Ik vrees dat een andere sproeier nodig zal zijn, heb nu al 3 toeren los gedraaid en nog steeds choke nodig om in toeren te geraken ...

’valse lucht’ ? Wat bedoel je hiermee ? Hoe kan ik dat uitsluiten ?

Link naar reactie

Bij valse lucht gaat hij vanzelf in hoge toeren, en is niet tegen te houden.  Volgens mij heb je dit niet.

De "1,5 tour " regel is voor originele dellorto carbs,  bij andere is de schroefdraad misschien fijner ,waardoor deze regel minder juist is . misschien dat iemand anders dat wel weet voor malossi ? 

Zowiezo je mengsel is nu te arm lijkt het 

Check eerst je onstekingstijdstip, als dat fout is , is de rest zinloos. > 24 ' gr 

En check een welke sproeier er nu inzit...

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...