Bjorno76 Geplaatst: 29 maart 2013 Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Hallo, hopelijk kan iemand me hier wat op weg helpen met mijn afstelprobleem. Ik ben onlangs met mijn vriendin een ritje gaan maken met mijn Primavera '68, maar na een half uurtje stopten we om er eentje te drinken en nadien kreeg ik mijn Vespa enkel met heel veel moeite terug aan de praat. Hij was verzopen. Nu is de juiste afstelling van mijn carburator altijd al een probleemke geweest. Hoe moet die juist afgesteld worden? Het is een Dellorto SHB 19.19 Ik heb 2 regelvijzen, de ene bovenaan is voor de "ralentie", de andere aan de zijkant neem ik aan voor de benzine/luchtregeling. Hoe begin ik hieraan? Ik veronderstel dat die zijdelingse vijs goed moet staan en dan de ralentie bijregelen. Nu heb ik al veel standen geprobeerd, maar telkens zonder goed resultaat. Graag had ik gewoon eens geweten hoeveel toeren ongeveer ik die regelvijs uitdraai, startende van helemaal dicht. Wie kan mij van raad/ oplossing voorzien, zo dat ik bij een zonnige dag zonder zorgen een ritje kan gaan maken. Alvast bedankt Björn Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 29 maart 2013 Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Draai u luchtmengselschroef volledig dicht en dan 2 slagen uit ( zo begin ik toch) u ralenti moet je zetten zoals je zelf wil. Je motor moet rustig lopen. Link naar reactie
Bjorno76 Geplaatst: 29 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2013 bedankt Als ik het goed begrijp zit het zo: hoe meer de schroef uitgedraaid, hoe meer lucht? Aangezien die van mij bijna op anderhalve slag stond en hij verzoop. Ik neem aan dat het altijd best is met een warme motor of maakt dit op zich zoveel niet uit? Hopelijk wil hij niet weer vooruit lopen als ie in 1e zit met de koppeling ingehouden. Zal dan waarschijnlijk ook kunnen liggen aan teveel benzine t.o.v. lucht. Was/is wel vervelend als je bv aan de lichten staat en je houd hem in versnelling met de koppeling in en hij wil per sé vooruit, maar valt dan uiteindelijk stil. Met rode wangen als gevolg natuurlijk. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 29 maart 2013 Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Als je Vespa vooruit wil met de koppeling ingehouden, heeft dit niks te maken met je benzine/lucht mengsel. Mogelijks moet je je koppelingskabel wat harder aanspannen, want je koppeling wordt niet volledig ingedrukt Link naar reactie
Bjorno76 Geplaatst: 29 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Check! Ga dat doen zodra ik hier een extra stel handen beschikbaar heb. Want met 2 gaat dat precies ook een stuk beter. Bedankt. Link naar reactie
Bjorno76 Geplaatst: 29 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Moet-ie daarvoor in neutraal staan of maakt dat niets uit? Link naar reactie
Bjorno76 Geplaatst: 29 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2013 Draai u luchtmengselschroef volledig dicht en dan 2 slagen uit ( zo begin ik toch) u ralenti moet je zetten zoals je zelf wil. Je motor moet rustig lopen. Net testritje gemaakt met schroef 2 slagen uitgedraaid. Resultaat: een totaal andere Vespa. Eén die nu wel op elke snelheid en op elk toerental soepel bolt en niet schreeuwt en trilt als een powerplate. Hartelijk dank, arti-bella. Link naar reactie
Yvi Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Hey, ik ben nieuw hier en heb een gelijkaardig probleem, als ik volle gas geef lijkt hij wel te verzuipen , als ik op dat moment choke opzet rijdt hij weer goed... dus ik vermoed teveel lucht, klopt dit ? en als jullie spreken van 2 ‘slagen’ is dit dan 2 volledige omwentelingen ? Alvast bedankt , yvi Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Klopt , ...bijna choken is minder lucht geven.( ...to choke= stikken) Je symptomen wijzen echter op te weinig benzine. Ofwel is je hoofd sproeier te klein , ofwel staat je lucht-benzine stelschroef volledig fout. Standaard is dit 1,5 slag uitgedraaid. Draai hem eerst eens volledig in en dan 1,5 slag uit. Probeer dan nog eens. 1 slag is 1 volledige omwenteling Bij een juiste sproeiermaat moet je (warme ) motor juist inhouden bij volgas. PS Over welk model gaat het hier juist ? Grt Link naar reactie
Yvi Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Bedankt, zal morgen nog eens proberen ..maar ik heb al meer werk gehad aan deze vespa dan aan mijn kawasaki z650 met 4 carbu’s :-) heb een primavera vma2t van 1979, nieuwe carbu, nieuwe benzinetank, bougie is nieuw, timing staat goed ( denk ik) .. dus het moet een afstelling zijn. Als ik de gashendel traag aantrek stijgt hij wel in toerental maar als ik te bruusk gas geef sterft hij.. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Standaard is dat 19/19 carb met hoofd sproeier 74. Klinkt id als slechte afregeling mengschroef Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Over welke carbu gaat het? Bij vroege vespa is choken gelijk aan minder lucht geven, bij de latere meer benzine toevoegen aan het mengsel. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2018 Delen Geplaatst: 19 mei 2018 Het lijkt me dat dit type meer benzine toevoegt bij het choken. Als dit klopt kan je de mengselregelschroef uitdraaien (meer dan 4 slagen steek je best een grotere sproeier, in dit geval de hoofdsproeier). Groetjes, nero. Link naar reactie
mesot Geplaatst: 20 mei 2018 Delen Geplaatst: 20 mei 2018 10 uren geleden, Adrian zei: Klopt , ...bijna choken is minder lucht geven.( ...to choke= stikken) Je symptomen wijzen echter op te weinig benzine. Ofwel is je hoofd sproeier te klein , ofwel staat je lucht-benzine stelschroef volledig fout. Standaard is dit 1,5 slag uitgedraaid. Draai hem eerst eens volledig in en dan 1,5 slag uit. Probeer dan nog eens. 1 slag is 1 volledige omwenteling Bij een juiste sproeiermaat moet je (warme ) motor juist inhouden bij volgas. PS Over welk model gaat het hier juist ? Grt dat klopt 1,5 toeren anders valse lucht je moet er niet aan twijfelen Link naar reactie
Yvi Geplaatst: 21 mei 2018 Delen Geplaatst: 21 mei 2018 Ik vrees dat een andere sproeier nodig zal zijn, heb nu al 3 toeren los gedraaid en nog steeds choke nodig om in toeren te geraken ... ’valse lucht’ ? Wat bedoel je hiermee ? Hoe kan ik dat uitsluiten ? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 21 mei 2018 Delen Geplaatst: 21 mei 2018 Bij valse lucht gaat hij vanzelf in hoge toeren, en is niet tegen te houden. Volgens mij heb je dit niet. De "1,5 tour " regel is voor originele dellorto carbs, bij andere is de schroefdraad misschien fijner ,waardoor deze regel minder juist is . misschien dat iemand anders dat wel weet voor malossi ? Zowiezo je mengsel is nu te arm lijkt het Check eerst je onstekingstijdstip, als dat fout is , is de rest zinloos. > 24 ' gr En check een welke sproeier er nu inzit... Link naar reactie
Yvi Geplaatst: 21 mei 2018 Delen Geplaatst: 21 mei 2018 Bedankt voor de tips, ik zal de timing nog maar eens checken.. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 22 mei 2018 Delen Geplaatst: 22 mei 2018 ...En ! niet onbelangrijk > idereen gaat er hier van uit dat het verder een standaard blok is > Dus niet getuned. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.