Ga naar inhoud
Vespaforum.be

snelheid beperken ipv vermogen beperken?


dhvu

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om de vermogensbeperking van een scooter klasse B (ik heb een Vespa LX 50 4T) te vervangen door een rechtstreekse snelheidsbeperking? Het gaat 'm mij vooral om een constante snelheid te halen (van 45km/u) , onafhankelijk van tegenwind of hellingsgraad, en dit vanuit veiligheidsstandpunt.

Ik heb her en der gelezen dat de vermogensbeperking gemakkelijk op te heffen is door ergens een ringetje uit te halen. Maar dan verlies je de garantie, doet de verzekering moeilijk en word je strafbaar. Dat heb ik er niet voor over.

Ik denk bij een rechtstreekse snelheidsbeperking aan b.v. een elektronische, zoals je die in trucks terugvindt.

bedankt alvast voor je reacties.

Link naar reactie

Een motor beperken is zowiezo niet goed...

maar jammer genoeg verbiedt de wet om voluit te gaan.Die electronische beperkers skippen volgens mij bij een bepaald toerental een aantal ontstekingspulsen.

Nu, jij zit met een viertakt daar weet ik nie echt hoe je die op een deftige manier kan beperken.Zal wel op dezelfde manier zijn of een tweetakt.

Meer info op:

http://www.scooter-power.nl/begrensers.php

Link naar reactie

Lijkt me het beste om uit te zoeken hoe ze dat bij auto's doen die begrenst zijn 9op bijv 250km/u). Die zijn tenslotte ook 4-takt benzine. Hoewel het daar ook niet altijd goed werkt. De auto van me vader voelde je echt in de begrenzer rijden, maar uiteindelijk ging ie wel steeds harder...

Link naar reactie

ergens gepikt op t web:

Ik heb zelf een veeel goedkopere manier van snelheid begrenzen. Ik heb namelijk een Honda CD50, ook met contactpunt-ontsteking (geen cdi dus ..).

Ik heb een speedgas-gashendel, daar zit een schroefje (m5 dacht ik) in gedraait. Dat schroefje moet je eruit halen, daarmee naar een ijzerzaak gaan, en dan zo'n zelfde schroefje kopen maar dan een centimeter langer, en als je die langere schroef weer in je handvat draait zul je merken dat je je gashendel niet meer zover open kan zetten en dus veel minder gas geeft.

Ik heb het ook, en als ik dus lekker zonder begrenzer wil rijden draai ik het schroefje er half in, als ik dan met de hand dat schroefje vast zet kan ik veeeel minder gas geven, in principe rij je dan met een hele kleine carburateur!!

of: (met elektronische ontsteking)

Voor begrenzer + cdi heb je nodig:

- cdi ontsteking

- begrenzer

- alle 6 volt lampjes vervangen door 12 volt lampjes

Link naar reactie

bedankt (T5)Scooterboy en Teddy KGB. het lag zeker niet in mijn bedoeling om een begrenzer te installeren die snel even vlak voor een politiecontrole in te schakelen is, maar eentje die constant blijft werken, maar enkel bij het overschrijden van een bepaalde snelheid (45km/u b.v.), en enkel dan een abnormaal motorregime veroorzaakt. d.w.z. dat het vermogen niet wordt aangetast bij legaal rijgedrag.

ik ga inderdaad nog eens wat verder rondsnuffelen, maar heb hiervoor nog 2 jaar de tijd :-)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik was even aan het kijken in dit topic omdat ik ook wel net iets meer power wil hebben maar voor mij moet mn vespa ook niet over de 45 gaan. Nu lijkt me wel dat het verboden blijft om hem op te voeren ook al blijf je onder de 45km/h. Is dit correct?

Link naar reactie

Bij een auto werkt de snelheidsbegrenzing niet op de ontsteking, als je een paar ontstekingspulsen zou overslaan zou je een onvolledige verbranding krijgen, waardoor er onverbrand mengsel in de cilinders achterblijft. Dat mengsel verbrand dan mee wanneer de ontsteking terug begint, met een luide knal en misschien zelfs overbelasting van de motor tot gevolg.

Een begrenzer van een auto werkt samen met het injectiesysteem, wanneer de snelheid waarop de auto begrenst is wordt bereikt, wordt er benzine ingespoten, de motor draait dus op een arm mengsel en kan niet meer in toeren stijgen.

Bij die nieuwe tiptronic schakelsystemen onderbreken ze de ontsteking wel, om onbelast te kunnen schakelen zonder te ontkoppelen, maar dan wordt ook de bezinetoevoer even onderbroken.

Dus, je viertakt vespa begrenzen op een bepaalde snelheid zonder aan vermogen in te boeten kan je volgens mij enkel als je injectie hebt ipv een carbu.

De begrenzers voor scooters die je kan kopen werken wel op de ontsteking, maar dat kan toch niet erg goed zijn voor je motor volgens mij...

Link naar reactie

een 4 takt op een 50 cc ?? Wat zijn ze tegenwoordig allemaal aant maken.

En over die begrenzer: Ik weet nu niet vanwaar jullie zijn (belgie, nederland)omdat de wetten in nederland nogal strenger zijn dan de belgische. 45 is de opgelegde limiet voor een b klasser, dus als je tegen een politie controle aanrijdt of je krijgt een ongeval waar een dode bij is dan wordt je vespa op de rolle gezet met een speling van 9 procent + de afwijking die je snelheidsmeter heeft (die wat altijd lager aangeeft dan een geeikte). Conclusie: je scooter mag 55 tot 60 per uur aangeven op je snelheidsmeter zonder dat je de wetten overschrijdt. Ik praat nu over Belgie

mvg

benjiman

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Maar stel nu, je zet er een grotere cylinder op (pak 80cc) en je zet er zon snelheidsbegrenzer op. Als je dan een ongeval krijgt en je vespatje is total loss. Dan kunnen ze hem niet meer op de rollen zetten, maar zullen ze toch naar je cylinderinhoud gaan zien zeker? Als die dan aangepast is en jij claimt dat die niet sneller reed, gaan ze je toch echt niet geloven, ofwel?

Link naar reactie

snelheidsbeperking op 50cc?

tune die handel! En zet er een deftig werkende afstelling onder (je vind voorbeelden met hopen op het net), je gaat toch geen 45 rijden op de baan tussen auto's, want op het fietspad mag geen B klasse.

Link naar reactie

snelheid beperken zonder het vermogen te verminderen doe je simpelweg door afstandsringetjes op de voorste as (tussen de poelie) van uw vario te steken waardoor deze niet meer volledig tegeneen kunnen komen om de riem naar voor te trekken zodat de achterste poelie niet meer volledig uiteen kan waardoor de snelheid beperkt wordt...

simpel trukske dat ik ooit eens op mijn runner heb toegepast na dat ik het begrenzende buisje uit mijn demper haalde, dat spel trok zonder moeite op zijn achterwiel...

maar dat was wel een 2T !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...