dhvu Geplaatst: 8 maart 2006 Delen Geplaatst: 8 maart 2006 Is het mogelijk om de vermogensbeperking van een scooter klasse B (ik heb een Vespa LX 50 4T) te vervangen door een rechtstreekse snelheidsbeperking? Het gaat 'm mij vooral om een constante snelheid te halen (van 45km/u) , onafhankelijk van tegenwind of hellingsgraad, en dit vanuit veiligheidsstandpunt. Ik heb her en der gelezen dat de vermogensbeperking gemakkelijk op te heffen is door ergens een ringetje uit te halen. Maar dan verlies je de garantie, doet de verzekering moeilijk en word je strafbaar. Dat heb ik er niet voor over. Ik denk bij een rechtstreekse snelheidsbeperking aan b.v. een elektronische, zoals je die in trucks terugvindt. bedankt alvast voor je reacties. Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 8 maart 2006 Delen Geplaatst: 8 maart 2006 Een motor beperken is zowiezo niet goed... maar jammer genoeg verbiedt de wet om voluit te gaan.Die electronische beperkers skippen volgens mij bij een bepaald toerental een aantal ontstekingspulsen. Nu, jij zit met een viertakt daar weet ik nie echt hoe je die op een deftige manier kan beperken.Zal wel op dezelfde manier zijn of een tweetakt. Meer info op: http://www.scooter-power.nl/begrensers.php Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 8 maart 2006 Delen Geplaatst: 8 maart 2006 Lijkt me het beste om uit te zoeken hoe ze dat bij auto's doen die begrenst zijn 9op bijv 250km/u). Die zijn tenslotte ook 4-takt benzine. Hoewel het daar ook niet altijd goed werkt. De auto van me vader voelde je echt in de begrenzer rijden, maar uiteindelijk ging ie wel steeds harder... Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 8 maart 2006 Delen Geplaatst: 8 maart 2006 Uiteindelijk zit je bij 2-takt met dubbel zoveel ontstekingpulsen als bij 4-takt bij hetzelfde toerental, dus je zal wel eentje moeten zoeken speciaal voor viertakt. Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 8 maart 2006 Delen Geplaatst: 8 maart 2006 ergens gepikt op t web: Ik heb zelf een veeel goedkopere manier van snelheid begrenzen. Ik heb namelijk een Honda CD50, ook met contactpunt-ontsteking (geen cdi dus ..). Ik heb een speedgas-gashendel, daar zit een schroefje (m5 dacht ik) in gedraait. Dat schroefje moet je eruit halen, daarmee naar een ijzerzaak gaan, en dan zo'n zelfde schroefje kopen maar dan een centimeter langer, en als je die langere schroef weer in je handvat draait zul je merken dat je je gashendel niet meer zover open kan zetten en dus veel minder gas geeft. Ik heb het ook, en als ik dus lekker zonder begrenzer wil rijden draai ik het schroefje er half in, als ik dan met de hand dat schroefje vast zet kan ik veeeel minder gas geven, in principe rij je dan met een hele kleine carburateur!! of: (met elektronische ontsteking) Voor begrenzer + cdi heb je nodig: - cdi ontsteking - begrenzer - alle 6 volt lampjes vervangen door 12 volt lampjes Link naar reactie
dhvu Geplaatst: 9 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2006 bedankt (T5)Scooterboy en Teddy KGB. het lag zeker niet in mijn bedoeling om een begrenzer te installeren die snel even vlak voor een politiecontrole in te schakelen is, maar eentje die constant blijft werken, maar enkel bij het overschrijden van een bepaalde snelheid (45km/u b.v.), en enkel dan een abnormaal motorregime veroorzaakt. d.w.z. dat het vermogen niet wordt aangetast bij legaal rijgedrag. ik ga inderdaad nog eens wat verder rondsnuffelen, maar heb hiervoor nog 2 jaar de tijd :-) Link naar reactie
wannes Geplaatst: 6 juni 2006 Delen Geplaatst: 6 juni 2006 Ik was even aan het kijken in dit topic omdat ik ook wel net iets meer power wil hebben maar voor mij moet mn vespa ook niet over de 45 gaan. Nu lijkt me wel dat het verboden blijft om hem op te voeren ook al blijf je onder de 45km/h. Is dit correct? Link naar reactie
PK50 Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 Bij een auto werkt de snelheidsbegrenzing niet op de ontsteking, als je een paar ontstekingspulsen zou overslaan zou je een onvolledige verbranding krijgen, waardoor er onverbrand mengsel in de cilinders achterblijft. Dat mengsel verbrand dan mee wanneer de ontsteking terug begint, met een luide knal en misschien zelfs overbelasting van de motor tot gevolg. Een begrenzer van een auto werkt samen met het injectiesysteem, wanneer de snelheid waarop de auto begrenst is wordt bereikt, wordt er benzine ingespoten, de motor draait dus op een arm mengsel en kan niet meer in toeren stijgen. Bij die nieuwe tiptronic schakelsystemen onderbreken ze de ontsteking wel, om onbelast te kunnen schakelen zonder te ontkoppelen, maar dan wordt ook de bezinetoevoer even onderbroken. Dus, je viertakt vespa begrenzen op een bepaalde snelheid zonder aan vermogen in te boeten kan je volgens mij enkel als je injectie hebt ipv een carbu. De begrenzers voor scooters die je kan kopen werken wel op de ontsteking, maar dat kan toch niet erg goed zijn voor je motor volgens mij... Link naar reactie
Benjiman Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 een 4 takt op een 50 cc ?? Wat zijn ze tegenwoordig allemaal aant maken. En over die begrenzer: Ik weet nu niet vanwaar jullie zijn (belgie, nederland)omdat de wetten in nederland nogal strenger zijn dan de belgische. 45 is de opgelegde limiet voor een b klasser, dus als je tegen een politie controle aanrijdt of je krijgt een ongeval waar een dode bij is dan wordt je vespa op de rolle gezet met een speling van 9 procent + de afwijking die je snelheidsmeter heeft (die wat altijd lager aangeeft dan een geeikte). Conclusie: je scooter mag 55 tot 60 per uur aangeven op je snelheidsmeter zonder dat je de wetten overschrijdt. Ik praat nu over Belgie mvg benjiman Link naar reactie
PK50 Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 een 4 takt op een 50 cc ?? Wat zijn ze tegenwoordig allemaal aant maken.benjiman Tegenwoordig ? Een dax bestaat ondertussen misschien al 40 jaar, das toch ook een viertakt-50cc ??? Link naar reactie
Benjiman Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 ja dat was verkeerd gezegd door mij, ik bedoelde eigenlijk waarom ze dat doen Link naar reactie
PK50 Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 Voor de milieu denk ik, een 4takt is nu eenmaal zuiniger, en stoot veel minder schadelijke stoffen uit, het rendement is ook hoger. Een tweetakt heeft wel meer vermogen voor dezelfde cilinderinhoud. Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 7 juni 2006 Delen Geplaatst: 7 juni 2006 heel simpel om de normen te halen 2t is te vervuilend voor het milieu grtz sidvespa Link naar reactie
Narfotic Geplaatst: 8 juli 2006 Delen Geplaatst: 8 juli 2006 Maar stel nu, je zet er een grotere cylinder op (pak 80cc) en je zet er zon snelheidsbegrenzer op. Als je dan een ongeval krijgt en je vespatje is total loss. Dan kunnen ze hem niet meer op de rollen zetten, maar zullen ze toch naar je cylinderinhoud gaan zien zeker? Als die dan aangepast is en jij claimt dat die niet sneller reed, gaan ze je toch echt niet geloven, ofwel? Link naar reactie
EriX Geplaatst: 8 juli 2006 Delen Geplaatst: 8 juli 2006 snelheidsbeperking op 50cc? tune die handel! En zet er een deftig werkende afstelling onder (je vind voorbeelden met hopen op het net), je gaat toch geen 45 rijden op de baan tussen auto's, want op het fietspad mag geen B klasse. Link naar reactie
vespapostino Geplaatst: 8 juli 2006 Delen Geplaatst: 8 juli 2006 Sorry Erix fout.Soms ben je verplicht van op de fietsbaan te rijden .Toevallig vandaag gezien.Een bord waarop stond dat bromfiets klasse b verplicht was op het fietspad te rijden. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 8 juli 2006 Delen Geplaatst: 8 juli 2006 op voetspad rijden is nog gevaarlijker dan op de baan ;-( Link naar reactie
wijlen vespista Geplaatst: 8 juli 2006 Delen Geplaatst: 8 juli 2006 snelheid beperken zonder het vermogen te verminderen doe je simpelweg door afstandsringetjes op de voorste as (tussen de poelie) van uw vario te steken waardoor deze niet meer volledig tegeneen kunnen komen om de riem naar voor te trekken zodat de achterste poelie niet meer volledig uiteen kan waardoor de snelheid beperkt wordt... simpel trukske dat ik ooit eens op mijn runner heb toegepast na dat ik het begrenzende buisje uit mijn demper haalde, dat spel trok zonder moeite op zijn achterwiel... maar dat was wel een 2T ! Link naar reactie
wannes Geplaatst: 9 juli 2006 Delen Geplaatst: 9 juli 2006 En als ge nu geen vario maar vitessen hebt? Link naar reactie
wijlen vespista Geplaatst: 9 juli 2006 Delen Geplaatst: 9 juli 2006 voor zover mogelijk met de overbrengingen spelen om het zelfde effect te krijgen... Link naar reactie
wannes Geplaatst: 9 juli 2006 Delen Geplaatst: 9 juli 2006 Gaat ge als ge uwe moteur opfokt en kleinere vitessen steekt niet constant in het rood rijden? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.