Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en zat met enkele vraagjes over de papieren die nodig zijn om een Vespa te verkopen..

Ik heb zo'n zeven jaar geleden een Vespa GL150 uit 1963 gekocht, en na een heleboel gedoe met de DIV heb ik indertijd een nummerplaat gekregen. Daarvoor heb ik de originele documenten (inschrijvingsbewijs uit 1964 en dergelijke) moeten opsturen naar de DIV, maar die zijn nooit teruggekomen. Men heeft ons toen enkel een kopie van deze documenten opgestuurd.. We hebben toen ook een keer of drie-vier een aangetekend schrijven naar de DIV gestuurd om deze documenten terug te krijgen, maar dat is er nooit van gekomen.

Nu staat de Vespa al een hele tijd stil en heb ik besloten hem te verkopen, maar het enige document waarover ik nog beschik is het roze 'kentekenbewijs', en de kopies van de originele documenten. Ik ga ervan uit dat dit niet voldoende is om de nieuwe eigenaar ook effectief officieel eigenaar te maken? Ik ben vandaag langsgeweest bij de DIV hier in Brussel, maar de werknemer daar (die er, een kwartier voor sluitingstijd, blijkbaar niet meer bijster veel zin in had) zei me dat ik enkel en alleen dat roze document nodig heb..

Weet iemand van jullie of dit klopt? De man zei dat een eenvormigheidsattest niet nodig was omdat het zo'n oude scooter is, maar ik denk toch dat het inschrijvingsbewijs wel degelijk nodig is? (Op het roze papier dat ik heb staat duidelijk dat de eigenaar van het papier daarom nog niet de eigenaar van het voertuig is).

Dus, weet iemand welke documenten ik nu precies nodig heb om de Vespa te kunnen verkopen, en hoe ik eraan kan geraken?

Bedankt!! :)

Link naar reactie

Jefferson, de roze kaart/inschrijvings- of kentekenbewijs wordt afgeleverd voor elk motorvoertuig dat in Belgie ingeschreven is, heeft niks met je nummerplaat te maken.

Je hebt die kaart anderzijds wel nodig om een nummerplaat te kunnen aanvragen...

De persoon aan wie jij je scooter zal verkopen, kan dan aan de hand van de factuur die jullie opstellen aantonen dat hij de nieuwe eigenaar is. Met de roze kaart die jij hem dus doorgeeft kan hij dan vervolgens zijn nummerplaat aanvragen..

mvg, bardi

Link naar reactie

Bardi, voila. Zie link hieronder. De wettekst is in de loop der jaren wel aangepast naar huidige normen.

Het zijn 2 linken die de wettekst hebben opgesplitst en een beetje verstaanbaar maken voor de normale mens. Laatste link is het Koninklijk besluit van 10/10/1974.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/545-art3

http://verkeerweb.be/tc_MotoBrom/ART3.html

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2010042005&table_name=wet

Link naar reactie

Merci vespadiverso,

Het is me nu ook duidelijk!

Link 1 en 2 snap ik, maar van zo'n tekst als in de derde link, krijg ik dus letterlijk koppijn...nu snap ik waarom die politiekers zo zot zijn als een mus...

mvg, bardi

Link naar reactie

@ vespadiverso : ik weet dat een gva niet verplicht was voor 1974 voor brommers en voor 1972 voor motorfietsen.

Doch krijgt men wanneer men een motorfiets invoert zo'n "gva" van het ministerie van verkeer.

Tenzij dat TS bedoelde het belgische inschrijvingsbewijs uit '64 dan is dit idd niet nodig.

Zo hebben we allebei gelijk ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...