Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onderhoudsintervallen


marcdax

Aanbevolen berichten

Iemand een correct idee waarom Vespa het onderhoud op 1.000km geeft (lijkt me normaal einde "rodage") , dan op 10.000km (of een jaar).

De dealer zegt 1.000km en daarna op 3.000km

We gaan nu niet direct denken aan de inkomsten want het is gratis.

Ik vraag me dan wel af waarom dan weer na 2.000km , lijkt me een verschil van 7.000km met de fabricant. (1.000-3.000 en 1.000-10.000)

Nu enigste lijkt mij dat er weinig olie in circuleert (een klein litertje dacht ik) en dit dus sneller aan vervanging toe is (wat ook zo is). Maar waarom geeft Vespa dan aan dat volgens hun er wel 9.000 kunnen gedaan worden ?

Heb nog niet gevraagd of dat het erna weer na 2.000km is maar dat lijkt me wel zo , anders lijkt het me raar tenzij dat ze 2x roderen incalculeren.

Iemand ervaring met hun eigen onderhoudsintervallen zijn welkom.

Link naar reactie

eerste 1000 km is om de rodage olie eruit te halen. Verder is om de 5000-6000 niet abnormaal. Ik weet dat voor de gts modellen vb 6000-12000 in de handleidingen stond maar de dealers nota hebben gekregen om dit nu om de 5000-10000 te doen. als het om een moderne 4takt gaat, vergeet niet regelmatig je olie na te kijken, deze zakt redelijk snel er zijn er al meerdere geweest die voor het eerste onderhoud van 6000 vastlopen op te weinig olie.

Link naar reactie

tis een gts300 dus normaal 1000 de eerste en dan jaarlijks of op 5.000km

Vind het daarom zo raar dat die op 3.000km weer een onderhoud moet krijgen.

Dat kan dan voor niks anders zijn dan Olie en volgens het boekje is het de remblokken nakijken en eventueel de olie vervangen na inspectie. Als ze niet vervangen is spreekt Vespa tot 10.000km (dat vind ik nu zelf wat lang voor hetgeen er maar in is)

Vind het gewoon wel snel na mekaar...dan zou die op 5.000km weer binnen moeten voor hetzelfde ofzo ? Daarom dat ik even pols naar anderen voor de onderhouden bij de dealer.

500 km is wel heel snel voor je eerste onderhoud ;) maar wanneer moest je dan voor je volgende onderhoud gaan ?

Link naar reactie

Ik denk dat een dealer op die manier extra werk wil voor zijn atelier.

Maar 10000km vind ik zelf toch te veel voor een motor waar net iets meer dan 1 liter olie opzit.

Zelf zou ik de olie en oliefilter jaarlijks of om de 5000km max vervangen.

En vergeet misschien de olie van de achterbrug ook niet te vervangen ... dit om de 2jaar ofzo.

Grtzzz

Link naar reactie

ik vond 500 ook rap, maar of ik nu op 500 of 1000 moet langsgaan maakte me nu niet echt uit, dan was ik er vanaf.

Mijn volgende was op 3000 en nu zou ik om de 3000km telkens opnieuw binnen moeten, maar ik ga gewoon om het jaar gaan, meer als genoeg met mijn jaarlijkse kilometers (ongeveer 5000)

is wel maar een lx125

Link naar reactie

Sintesistef : je bedoelt wss de gearboxolie . En je komt je nick van een paars-wit-rode italiaanse brommer ? Ja daarom dat ik ook 10.000km wel veel vind met dat kleine beetje olie. 2000km vind ik dan toch weer niet heel veel , zeker als je er wat kwalitatieve olie in doet.

thcerb : 500 of 1000 is niet echt hetzelfde omdat na een 1000km het meeste wel op mekaar zal ingesleten zijn. 500 is tamelijk snel om het al te vervangen. Zal ook weer afhangen van winkel tot winkel vermoed ik...

Link naar reactie

Of dat bij de gts een gearbox is weet ik niet, maar het is in ieder geval een achterwieloverbrenging, vespa schrijft en 80w90 voor dacht ik.

Dat paars wit rood brommertje zal een aprilia AF1 wezen he? Maar de nick komt van een rood italiaanse stalen ros (racefiets).

In mijne jongen tijd was het alleen japans materiaal met veel versnellingen waar je niet aan moest sleutelen, toen was daar geen tijd voor... nu wel ;-)daarom nu vespa.

Link naar reactie

Dankuwel RolfGTS125 maar dat wist ik dus ook al zoals je wel uit mijn posts kon afleiden ;) . De nieuwe onderhoudsintervallen had ik al in de handleiding staan (1000-5000-10000-... )

Ik vroeg me gewoon af of de dealer(s) dit volgen of niet. Daarom deze topic :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...