Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Invoeren uit Nederland zonder papieren.


Aanbevolen berichten

Ik weet een project Sprint V staan bij Maskes, deze is zonder papieren maar heeft wel een plaat en staat bekend bij RDW.

Dus na een technische keuring kan deze terug een kenteken krijgen en dan is het mogelijk om in te voeren in België.

Ik heb hier al eens rondgezocht maar geen bevredigend antwoord gevonden...

Wat houdt die keuring precies in? (Is dit gewoon met de vespa en het verkoopscontract naar de keuring?)

Iemand een idee hoeveel dit kost? (Kwestie dat ik niet voor verrassingen kom te staan.)

Grtz,

Arne

Link naar reactie

De keuring houdt volgens mij in dat je vespa inorde moet zijn om op de straat te mogen rijden, hij moet starten, remmen en lichten moeten correct werken en er mogen geen tuningtoestanden opzitten (uitlaten, kitjes,...).

Wat de kostprijs daarvoor is zal Maskes u kunnen vertellen...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Daarnaast checken ze op speling bij je wielen en voorvork.

Tuningcilinder zullen ze niet 1,2,3 herkennen.

Je moet met je oldtimer wel naar een RDW station dat oldtimers doet, dat zijn er maar 5 in NL, sinds kort.

Kost tussen de 150 en 250 euro.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Als de plaat erbij zit , heb je ook de kans dat het "her-activering kenteken " kan worden ..

In dit geval ben je dan ongeveer 59e kwijt excl 11 e leges .

Vorige maand nog gedaan , in Rijen vlakbij Maskes .

In de ochtend kun je zelfs zonder afspraak voor 11uur binnen rijden ...

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb de mogelijkheid een vespa in onderdelen in Nederland te kopen zonder papieren noch kenteken.

Kan ik die hier in Belgie ooit inschrijven? Zo ja, hoe?

 

Alvast bedankt,

 

Sam

Volgens mij is dit niet mogelijk. Anders zou een gestolen voertuig wel zeer makkelijk ingeschreven kunnen worden

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Ik zal beginnen me een uilskuiken te noemen. Dan is dit als van de baan. :wacko:

 

Ik heb een Vespa PX 125 E van 1984 gekocht bij  een garagehouder in Nederland. Deze werd verkocht zonder papieren. Hier was ik van op de hoogte. Volgens de advertentie was het voldoende om met de Vespa naar de RDW te gaan en hemden op Nederlands kenteken te zetten. De Vespa was Italiaanse import, dit wist ik niet voor de aankoop.

 

Het enige document dat ik heb is een Nederlands aankoopbewijs.

 

Ik ging er vanuit dat ik gewoon bij de (1) politie een document voor verlies van papieren ging moeten halen en vervolgens een duplicaat van het gelijkvormigheidsattest moest aanvragen bij de een (2) officiële dealer. en met deze papieren naar de (3) Douane om de Vespa in te voeren. Vervolgens naar de (5) verzekering voor een plakkerke en dan naar de (4) DIV om de plaat. En het spel is hesp...

Ik heb me dus blijkbaar slecht geïnformeerd *Slik*

 

(1) ging zonder probleem. Vespa naar het bureau. Chassisnummer werd gecontroleerd. Documenten werden opgemaakt.

 

Bij (2) loop het fout. Een Belgisch gelijkvormigheidsattest is niet hetzelfde als een Italiaans. En dit kan dus niet opgemaakt worden.

 

Bij (3) voorzie ik nu ook problemen daar ik aan de hand van een Nederlandse factuur een Italsiaanse Vespa wil invoeren.

 

 

Ik heb het gevoel dat de garagehouder me nog steeds wil helpen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om toch voor die RDW keuring te gaan en vervolgens de Vespa alsnog in te voeren in België? Kan ik deze keuring doen als Belg?

 

Zijn er andere mogelijkheden? (eventueel 'creatieve' mogen in een persoonlijk bericht gestuurd worden ;) )

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

PS: Aja de Vespa teruggeven aan de garage is geen optie daar ik al hopeloos verliefd ben geworden op dat spel :wub:

Link naar reactie

Kan je de garagehouder niet betalen om die te laten keuren, inschrijven en uitschrijven in Nederland? Met kentekenbewijs deel 1 en 2 (weet niet hoe het juist zit met die kentekenkaart op creditcardformaat) moet je je scooter hier wel kunnen inschrijven (langs douane voor invoer, en dan langs div). Ik weet het, omslachtige weg, maar ge zegt zelf dat ge een uilskuiken bent é ;-)

Link naar reactie

Als je een beetje logisch nadenkt weet je wel welke voertuigen zo ingeschreven kunnen worden... Vespa's worden vaak al als verdacht gezien. En zeker de niet zeldzame modellen maken volgens mij weinig kans. 

 

Je stelt een dossier op dat overtuigend moet zijn. Als je niets hebt om te overtuigen, dan zal de div niet onder de indruk zijn. 

 

Stel: je hebt een geërfde sarolea die van je grootvader was, en je kan dat aantonen met foto's etc. En dat onderbouw je enerzijds met een technisch dossier (gegevens die je op internet en in boeken kan vinden) en anderzijds met alles over jouw motor... ja, dan zal dat lukken. 

 

Ik heb een vespa uit italië of nederland meegenomen zonder papieren, en ik wil hem inschrijven... nee, dat gaat niet pakken. 

 

Tussen die 2 voorbeelden zit een grote grijze zone waarin je misschien geluk hebt, misschien pech. In jouw geval... probeer het zelfs niet. 

Link naar reactie

Keuring in NL als Belg gaat niet (tenzij je in NL een adres hebt)

Douane gaat inschrijvingsbewijs vragen van het buitenland , mochten ze dit niet doen kom je daar blok te zitten bij DIV

En niet alle exemplaren voorhanden (weet niet exact welke delen je moet hebben) vergeet het maar.

Vriend van me had jaren geleden een cb frame gekocht en nu pas willen inschrijven , ging niet meer zonder de nodige exemplaren van het NL inschrijvingsbewijs...

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Eventjes dit draadje weer oppikken. 

 

Ik heb mijn Italiaanse Vespa px125e via Maskes in Nederland laten keuren. En dan uitgevoerd uit Nederland en ingevoerd in België.

Er hangt een prijskaartje aan (€500) maar dit is volgens mij een eerlijke prijs. De keuring kost ongeveer 250€. Maskes doet een controle van je voertuig om zeker te zijn dat alles in orde is. Ze hadden onder andere een spiegel geplaatst. Alle paperassen, zoals kenteken in Nederland aanvragen en uitvoeren. De uurlonen. + 2x een uitgebreide rondleiding in hun ONGELOFELIJK mooie zaak! incl. koffie en de toelating om op de vloer te kwijlen.

Vespa is wel een week of 6 daar moeten blijven. Om de hele circque te volbrengen. Maar het resultaat is er: PAPIEREN!

Link naar reactie

en je gelijkvormigheidsattest ?  heb je dat ook 

Link naar reactie

Voorlopig heeft het voor een vespa nog weinig voordelen, behalve dat GVA.

 

Als er ooit een keuring voor motoren door zou komen zal je waarschijnlijk vrijgesteld zijn. 

De goedkopere taksen zijn niet van toepassing op vespa's. 

 

Nadeel: je mag (in principe) geen woon-werk/schoolverkeer doen. Lees: je zal geen beroep op je werkverzekering kunnen doen als je een ongeval hebt onderweg of van het werk als je in fout bent. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Heren en dames,

Ik heb een mooie wesp zien staan in Nederland van 1985.

In Nederland heeft deze een actief kenteken maar uiteraard ontbreekt het gelijkvormigheidsattest.

Is er een mogelijkheid om deze in België op nummerplaat te krijgen en dan liefst geen oldtimer.

Zoniet, wat zijn de nadelen van het oldtimerstatuut behalve het "beperkt gebruik"

Link naar reactie

Als het een model is dat hier ooit verkocht is geweest: gewoon gva aanvragen bij Piaggio. 

Trouwens... je kan ook gewoon proberen zonder gva, want wettelijk gezien moeten ze een ingeschreven voertuig uit de EU aanvaarden. Alleen doen ze het in de praktijk niet altijd. Ik weet niet wat de maatstaf daarin is. Misschien enkel als het een actief, niet geschorst kenteken is. 

 

 

Nadeel... zie mijn post hierboven. Verder niets naar mijn weten. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...