Ga naar inhoud
Vespaforum.be

top 5 verkloten bij sleutelen


oscario

Aanbevolen berichten

Helaas vandaag bij de opbouw van de pk50, alles om en rond het stuur eindelijk in orde, dit na een heel gedoe om alle electra en andere kabels in orde te krijgen, en dan te beseffen dat het blokje van het stuurslot er nog in moet en dat kan dus blijbaar alleen met de voorvork er uit :angry:

aangepast door Ed75
  • Like 1
  • Triest 1
  • Haha 2
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hahaha, zalig herkenbare topic is dit :D

Van die momenten waar 3 seconden geleden alles nog oké was, en nu totaal naar de kloten. Op zo’n momenten zou je gewoon CTRL+Z / undo moeten kunnen doen.

1. Allereerste keer uw Primavera ET3 koppeling eruithalen in den hof en dan het tikkende geluid van de messing pin van de drukplaat dat heeelemaal naar de onderkant van uw boite rammelt. Met twee man gewoon heel de scooter op zijn kop gedraaid en liggen schudden gelijk met een fles ketchup. Gelukt! Cylindertje er terug uit. 1e les geleerd. :)

2. Primavera helemaal restaureren en herspuiten. Nergens schade. Helemaal op het einde met de klinknagels van de voetstrips alsnog de nieuwe lak kapotbreken. (klassieker, denk ik)

3. T5 blokje reviseren, in elkaar vijzen, monteren, kabels aansluiten, klaar. Dan in je ooghoek in de ontvetterbak één achtergebleven speciaal rondelleke zien liggen. Jezelf heel even betrappen op de gedachte “och, één rondelleke… dat zal het toch niet maken”. Bleek nogal noodzakelijke rondel van de oliepomp te zijn. Rinse and repeat.

4. Malossi 172 kit installeren, motor draait goed stationair en gaat in toeren, maar heeft geen vermogen. Toch heat cyclen, compressie checken, ringen checken, 6x ontsteking checken, 8x timing checken, voltages meten, nieuwe bougiekabel, nieuwe bougie, benzine vervangen, carbu nog eens kuisen, vlotter en naald vervangen, vliegwielspie checken, toch maar nieuwe bobbijn bestellen, ten einde raad op het forum posten. Op aanraden van Sidvespa & Frederik toch eens dubbelchecken of je de piston niet omgekeerd hebt gemonteerd? Komaan, der stond toch een markering op? Welke debiel zou nu … Heh? AAAAAAAHHH! GODMILJAARDEDJU!!!

 

  • Haha 8
Link naar reactie

Eergisteren nog eentje meegemaakt onderweg.  't Vrouwtje en ik beiden op de terugweg van bij een vriend. In Eizeringen begint de vespa van 't vrouwtje plots in te houden ij het vertragen.  Bij gas geven blijft de vespa wel rijden.  Na een km'tje valt de vespa volledig uit. 

Typisch denk ik, kabeltje aan de CDI gelost. Blijkt dat daar alles nog ok is.  Bon dan maar de bougie nakijken denk ik dan.  Handschooenkastje open maar mijn sleuteltas met de bougiesleutel en gerief zitten nog in een andere vespa die thuis staat, eerste adrenalinestoot. 

Dan maar de bougie- kabel en kop nagekeken.  De bougiekop zit niet helemaal geklemd op de bougie. Deze terug op zijn plaats geduwd en proberen starten.  

Yes, de vespa schiet in gang en 't vrouwtje spring erop en rijdt 20m om weer stil te vallen.  2 de adrenalinestoot. 

Er is toch nog benzine in de tank vraag ik haar.  Nope dus, de tank is zo leeg als maar kan zijn. 

Geen probleem, een 6-tal km terug is er een benzinestation, ik daar naar toe met de vespa. Blijkt dat de winkel aan het Totalstation gesloten is waardoor ik niets kan kopen om de benzine in te doen. Geen probleem, er staat ook een  drankautomaat en ik heb enkel geld bij.  Als ik de 2€ erin smijt lees ik: "automaat tijdelijk buiten dienst".  3de adrenalinestoot. 

Op dat moment stop te een camionet  met een niet onaardige verschijning om ook haar dort te lessen.  Ik leg haar uit dat de automaat buiten dienst is.  Toevallig toch geen lege drankfles bij vraag ik. En mijn reddende engel tovert een grote lege waterfles tevoorschijn.  

Na haar bedankt te hebben, de fles gevuld met benzine, naar 't vrouwtje gereden en de tank gevuld.  Een uurtje later dan voorzien thuis gekomen. :)

Groetjes, nero. 

  • Like 6
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Al een paar keer voor gehad dus duidelijk les niet geleerd. Achterwiel vervangen vanwege platte band of versleten band. Al het nodige doen en de velg met band terug op de remtrommel plaatsen en alle bouten lichtjes vastzetten. Dan met de rakjak alle bouten deftig vastzetten. Op het punt komen dat je zegt nu staat het wel vast genoeg, maar voor de zekerheid toch nog 1 trekje vaster zetten. Gevolg: stud van de remtrommel die afbreekt en daar zit je dan met een bout potvast op een afgebroken stud. En rijden met 1 stud en bout minder is ook geen goed plan want dan hol je de andere gaten van uw velg uit waardoor het wiel uiteindelijk loskomt. Dat heb ik 1x uitgeprobeerd en al een geluk redelijk goed vanaf gekomen...

aangepast door EriX
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Motorblokje van m'n zoon z'n PK 50XL gereviseerd en meteen voorzien van een Polini 75. Alles ging helemaal toppie gedurende een 3-tal weken en ongeveer 700km, tot (zonder aanleiding) een groot deel van het vermogen weg viel en topsnelheid stelselmatig begon te dalen tot 25~30km/u max.

Carbu tot vervelends toe gespoeld en doorgeblazen, cilinder gedemonteerd en gecheckt, een half klooster bougies geprobeerd, CDI van 5 andere motorblokken geprobeerd, voorontsteking 10 keer nagemeten en in verschillende posities geprobeerd, stator verschillende malen uitgemeten en uiteindelijk zelfs vervangen (pokkemoeilijk te vinden in 4 pools en 3 draadstekker), alle verlichting en andere bekabeling gedemonteerd, kraan verschillende keren getest op debiet/druk, remmen in alle mogelijke posities gecheckt op frictie,... Uren en uren en uren in mijn Vespakot doorgebracht... NIKS hielp!

Na 3 maanden zoeken (en even lang gezaag aan mijne kop) ten einde raad een gefrustreerde sjot gegeven op de uitlaat die naast m'n brug lag. Tiens... die weegt precies nogal veel... Compressor op de ingang gezet >> amper druk aan de uitgang. Dees godde nie menen eej... Cheap as chips Sito-pot gekocht, gemonteerd, zoon extatisch en ouderlijk gezag wederom hersteld.

(I f*cking hate smallframe)

  • Like 4
  • Haha 2
Link naar reactie

Dit weekend trouwens in Panne gevallen in Stekene. Ik hoorde plots een raar slepend geluid waarna de vespa uitviel. 

Kicken, de bougie en bougiekop vervangen, de sproeiers uitblazen (we hadden voordien op een stoffige landweg gereden), niets hielp. Bij het aankicken hoorde ik wel plots een krakend en slepend geluid dat precies vanuit de cilinder kwam. Segment stuk of een circlip uit de piston gelost?  Dan maar begonnen met de koelkap en de cilinderkop te verwijderen om de schade vast te stellen. Plots valt mijn oog op de bout die het vliegwiel vasthoudt. Ik kan deze gewoon met de hand losdraaien. De oorzaak is een gebroken vliegwielspie. Gelukkige had in mijn "sacoche" nog eentje steken die ik bij een vorige revisie vervangen had. De spie gemonteerd en de cilinderkop teruggeplaatst en in gang van de eerste kick. Ne mens mag ook eens wa chance hebben in 't leven.  :)

Groetjes, nero.  

aangepast door nero
  • Like 4
  • Haha 1
Link naar reactie
12 hours ago, nero said:

Dit weekend trouwens in Panne gevallen in Stekene. Ik hoorde plots een raar slepend geluid waarna de vespa uitviel. 

Kicken, de bougie en bougiekop vervangen, de sproeiers uitblazen (we hadden voordien op een stoffige landweg gereden), niets hielp. Bij het aankicken hoorde ik wel plots een krakend en slepend geluid dat precies vanuit de cilinder kwam. Segment stuk of een circlip uit de piston gelost?  Dan maar begonnen met de koelkap en de cilinderkop te verwijderen om de schade vast te stellen. Plots valt mijn oog op de bout die het vliegwiel vasthoudt. Ik kan deze gewoon met de hand losdraaien. De oorzaak is een gebroken vliegwielspie. Gelukkige had in mijn "sacoche" nog eentje steken die ik bij een vorige revisie vervangen had. De spie gemonteerd en de cilinderkop teruggeplaatst en in gang van de eerste kick. Ne mens mag ook eens wa chance hebben in 't leven.  :)

Groetjes, nero.  

Best thuis de conus van krukas en vliegwiel eens op elkaar afstemmen met wa rodeerpasta voor kleppen. Zodra de vlakken een beetje aangetast zijn werkt de klemming door de conus niet voldiende en kan je binnenkort weer met een gebroken spietje zitten... Wel opletten dat je geen pasta op de krukasdichting krijgt... anders is dat de volgende die je mag vevangen...

  • Like 1
Link naar reactie
Op 14/9/2020 om 17:39, Frederik9111 zei:

Motorblokje van m'n zoon z'n PK 50XL gereviseerd en meteen voorzien van een Polini 75. Alles ging helemaal toppie gedurende een 3-tal weken en ongeveer 700km, tot (zonder aanleiding) een groot deel van het vermogen weg viel en topsnelheid stelselmatig begon te dalen tot 25~30km/u max.

Carbu tot vervelends toe gespoeld en doorgeblazen, cilinder gedemonteerd en gecheckt, een half klooster bougies geprobeerd, CDI van 5 andere motorblokken geprobeerd, voorontsteking 10 keer nagemeten en in verschillende posities geprobeerd, stator verschillende malen uitgemeten en uiteindelijk zelfs vervangen (pokkemoeilijk te vinden in 4 pools en 3 draadstekker), alle verlichting en andere bekabeling gedemonteerd, kraan verschillende keren getest op debiet/druk, remmen in alle mogelijke posities gecheckt op frictie,... Uren en uren en uren in mijn Vespakot doorgebracht... NIKS hielp!

Na 3 maanden zoeken (en even lang gezaag aan mijne kop) ten einde raad een gefrustreerde sjot gegeven op de uitlaat die naast m'n brug lag. Tiens... die weegt precies nogal veel... Compressor op de ingang gezet >> amper druk aan de uitgang. Dees godde nie menen eej... Cheap as chips Sito-pot gekocht, gemonteerd, zoon extatisch en ouderlijk gezag wederom hersteld.

(I f*cking hate smallframe)

Had ook al maand of 3 blokje liggen dat niet fatsoenlijk wou lopen. Zoals hierboven alles, maar dan ook alles geswapt en vervangen.. Geen resultaat.

Ge legt het aan de kant en af en toe denk je dat het het weet , en sterkte er weer hoop tijd in maar ...nougabollen. Frustrerend.  Kut smallframes id.

Tot de tip van Frederik hierboven met op een gedacht zette . Met klein verschil wel.

Ik verwissel de NIEUWE cheap ass uitlaat , met een oude,en... opgelost.  

Van de week ga ik de slijpschijf eens bovenhalen

  • Haha 1
Link naar reactie
Op 14/9/2020 om 23:43, nero zei:

Dit weekend trouwens in Panne gevallen in Stekene. Ik hoorde plots een raar slepend geluid waarna de vespa uitviel. 

Kicken, de bougie en bougiekop vervangen, de sproeiers uitblazen (we hadden voordien op een stoffige landweg gereden), niets hielp. Bij het aankicken hoorde ik wel plots een krakend en slepend geluid dat precies vanuit de cilinder kwam. Segment stuk of een circlip uit de piston gelost?  Dan maar begonnen met de koelkap en de cilinderkop te verwijderen om de schade vast te stellen. Plots valt mijn oog op de bout die het vliegwiel vasthoudt. Ik kan deze gewoon met de hand losdraaien. De oorzaak is een gebroken vliegwielspie. Gelukkige had in mijn "sacoche" nog eentje steken die ik bij een vorige revisie vervangen had. De spie gemonteerd en de cilinderkop teruggeplaatst en in gang van de eerste kick. Ne mens mag ook eens wa chance hebben in 't leven.  :)

Groetjes, nero.  

We hebben ons toch geamuseerd ;-))

  • Haha 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op 14/9/2020 om 17:39, Frederik9111 zei:

(I f*cking hate smallframe)

Weer van dadde... kreeg ‘m niet deftig afgesteld na revisie... Na 3 carbuwissels, 2 ontstekingen en een miljoen keer kicken en stilvallen na 20 seconden: daarom dus... 🙄

84DA864D-710C-465D-B224-40A68460583A.jpeg

42D97F8B-1DB6-4010-94EC-C3C9DA695CA4.jpeg

30C4886C-7E42-49DF-9C60-02DF2249C15B.jpeg

Link naar reactie

Ah toch

Had dat regelmatig met die RMS /whatever...pakkingsetjes van een paar euro. Pasten nooit echt goed.

Sindsdien gewoon orginele piaggios, en geen problemen meer. Ik moet wel goed opletten bij in elkaar zetten, ze gaan rap wat scheef zitten .

De bgm siliconen kit is ook ok trouwens

Gewoon pech zekers...:)

Link naar reactie

Ik neem normaliter altijd Piaggio’s. Tot nog toe in Italie gekocht zonder problemen. Dit was een setje via Scooter-Center met flimsy dun papier. Anyway een nieuw setje en een paar BGM reserveexemplaren zijn onderweg.

Stom dat bij smallframe vrijwel het hele blok uit elkaar moet. Een largeframe carterpakking wissel je in een uurtje. Bij smallframe ben je’n hele dag kwijt 🙄 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
  • 1 jaar later...

Na wat extra gereedschap en materiaal gekocht te hebben.

Na filmpjes op YouTube gekeken te hebben. Eindelijk klaar zijn om zelf mijn voorste schokbreker te vervangen van mijn gts.

Om dan na wat kleinere problemen bij demontage erachter te komen dat ik de verkeerde schokbreker heb besteld.😅

Was blijkbaar voor de vespa gtsen van 2006 tot 2011. Gelukkig is het yss en is het nog geen al te dure fout.

Lesje geleerd nieuwe juiste besteld. 

En als die binnen is poging 2.😋🤣😂

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ook een goeieke... Motorblokje is langs 2 gerenomeerde adresjes gepasseerd en aldaar professioneel verkloot.

Voor (en niet af te stellen):

Geen beschrijving beschikbaar.

Na:

Geen beschrijving beschikbaar.

Een geslacht spaarvarken later:

aangepast door Frederik9111
  • Triest 1
Link naar reactie

Dit is een leuk (althans achteraf) topic om eens door te nemen! Heel leerzaam ook.

Ik ben nu met mijn eerste revisie bezig en heb al genoeg geleerd, maar hier mijn ergste zweet moment.

Op advies van forumleden toch besloten om de krukas te vervangen. Eruit tikken ging goed, maar de nieuwe plaatsen wat moeizamer. Ergens op youtube gezien dat je dat kan doen met behulp van de koppeling en een moerslagsleutel, dus dat werd mijn aanvalsplan. De krukas kwam niet ver genoeg in het lager en de kroonmoer was naar zijn grootje. Daarnaast was ik erg bang dat ik het schroefdraad van de nieuwe krukas ook had gesloopt. Na heel wat gepruts om een en ander weer los en uit elkaar te krijgen heb ik de krukas gelukkig kunnen redden! 

Beste advies wat ik hier gelezen heb, als het tegenvalt ga even rustig een kopje thee/koffie/bier drinken en niet enthousiast gelijk alles proberen op te lossen. Vaak wordt het er niet beter op 😅

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...