Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rapid bike 'easy' piggyback/powerbox voor GTS met injectie (test)


les

Aanbevolen berichten

zo voor de mensen die interesse hebben ben ik nu een soort 'powerbox' aan het testen op mijn 125 IE.

waarom ?

wel iedereen weet dat de injectie motorkes te arm zijn afgeregeld om aan de euro3 normen te kunnen voldoen, daardoor gaat er ook vermogen en vooral koppel verloren.

als je dan ook nog eens een open uitlaat steekt en/of uw luchtfilter aanpast dat hij meer lucht kan trekken is het plaatje compleet, de ECU kan dit niet meer tegoei bijregelen en de motor gaat wat 'houterig' rijden.

op welke scooter ?

GTS 125 IE met 22500km op de teller, setup gaat als volgt :

-Dr pulley sliders 6,5gr

-aangepaste luchtfilterbehuizing voor meer lucht en gasrespons

-rode malossi trekveren

de rest is origineel, zelfs de uitlaat met catalysator.

plaatsing van de box is simpel, hij word tussen de sturing van de injecteur en de kabel van de lambda sonde gemonteerd met originele stekkers, 'klik-klik' en het is klaar bij wijze van spreken.

de "rapid bike easy" heeft 2 potentie meters waarbij je met de ene de 'mapping'(van 1-7 in stappen) kan aanpassen en met de andere de hoeveelheid extra brandstof(van -3 tot 0 en van 0 tot +3).

de handleiding raadde an voor de GTS om de mapping op "6" te zetten dus dat heb ik ook gedaan, de brandstof pot meter had ik even op "0" gelaten om te kijken wat de mapping alleen al deed.

mijn eerste indruk was al dat de koudstart véél makkelijker ging(typisch probleem van de IE 125cc dat hij slecht koud start, slecht op ralenti bolt en de eerste kilomter 'bokt') en dan ook gewoon wegreed !!

dit was de éérste keer in dik 3j dat ik deze vespa heb dat ik met plezier op een koude motor wegreed !

goed, motorke warm gereden, langs de kant gezet, gas open !!

wel mensen ik verschrok mij kapot, ik had de indruk dat de vespa op 1 wiel wou vertrekken, niet dat hij dat kan maar gewoon zo'n 'duw' kreeg ik, ik moest toch even slikken want dat had ik echt niet verwacht.

dan de acceleratie, deze leek al beter te zijn maar niet echt denderend, de gasrespons was wel serieus verbeterd en 'smoother'.

dan ben ik gestopt en heb ik de 2de pot meter voor de brandstof naar "+1" gedraaid.

dan weer dezelfde test : gas open en... zoeff !! ik schoot weg, nog harder als eerst, amai men voeten !

acceleratie ook nog beter, makkelijker op topsnelheid en als de vario uitloopt bij +80kmh dan is de motor ook rustiger als ge puur op toeren gaat rijden, echt een serieuze verbetering.

vooral bij lage snelheden is het koppel gewoon om van te verschieten, als ge u niet vasthoud met deze setup dan vliegde er vanaf, ik denk dat ik nu op dit moment naast een standaard 200 durf te gaan staan voor op te trekken zo gaat hij ervandoor ! :-o

ik heb daarna nog met wat instellingen gespeeld maar met mindr goede resultaten, ik ben terug gegaan naar de eerste setup 6 op de eerste pot meter en 1 op de andere.

kan zijn dat ik de box nog moet bijregelen als mijn nieuwe akrapovic eronder zit want dan heb ik weer een open uitlaat en dat vraagt dan voor een nieuwe instelling, ik gok dat ik de brandstof dan op "+2" moet gaan zetten...

nu voor de mensen die weinig van motortuning kennen en denken "haha achter 1000km is zijne moteur naar de zak" die gaat mis zijn, deze box regelt alleen de brandstof toevoer en geen timing om te beginnen dus grote flaters kunt ge er al niet mee maken.

ten tweede, ik geef méér brandstof en het is algemeen gekend dat als ge een motor ietske meer brandstof geeft dan hij nodig heeft langer meegaat.

kostprijs van dit grapke ? wel... met verzending uit italie(ja da was hier nergens in de buurt te vinden) 225€.

Link naar reactie
Dit ruikt naar meer ... .Ik stel mijn Wespke graag ter beschikking voor eventueel verder R&D werk !!

-:)

ja Bart, als ge in de week al vond dat mijn wespke hard optrok dan moede er nu maar eens mee rijden, ziet wel da ge er nie vanaf dondert :-p

Link naar reactie

de magie van electronische injectie ja :-))

eigenlijk is het hetzelfde als uw sproeiers veranderen op een carb motor alleen 100X zo duur :-S

brandstof verbruik is volgens mij nog niet erg omhoog gegaan, het is nog te vroeg om iets te zeggen want ik heb nog geen volledige naftbak leeggereden én ik heb veel volgas liggen rijden, dus een zwaardere rijstijl dan hoe ik normaal rij.

zover ik tot nu toe kan zien zal het meevallen, misschien max 0.5L/100km meer.

Link naar reactie

de mappings zijn instelbaar met een potmeter, dus ge kunt er maar 1 tegelijk kiezen maar ze raden "6" aan voor de GTS en ik vond dat ook de beste, bij "7" ging de motor in noodloop :-p

idd knifeman, ik heb die malossi shit toen ook getest en dat is eigenlijk ongeveer hetzelfde als ik nu hbe maar het grote verschil is dat ik mijn hoeveelheid brandstof zelf kan regelen + ik ene extra functie 'mapping' heb.

als ik met mijn originele uitlaat de hoeveelheid brandstof potentie meter op "+2" draai van deze box dan krijg ik bijna hetzelfde effect als ik met de malossi had, ik neem dan ook aan als ik de box op "+3" zet dat ik exact hetzelfde effect heb.

en dat bevestigde ook mijn vermoeden dat de malossi emulator voorzien is voor stevig getunede motoren met lichte gewichten, dikke cilinder én open uitlaat.

bij mij is de scooter echt sneller, als ik bij mij de straat indraai kan ik hoe ik het ook keer of draai niet sneller als 75 op de teller halen, nu vlotjes 80 met de box, vooral de power onderin is verbazingwekkend op mijn huidige setup.

ik moet inderdaad wel nog een officiële meting doen op mijn testbaantje, zoals gewoonlijk zonder wind en bij een temp van +-10°, 5 runs en daar het gemiddelde van nemen maar dat kan ik voorlopig nog niet doen met dit weer.

btw : ook al zou hij 'maar' even snel zijn als standaard toch rijd hij véél fijner als voorheen en dat is zijn geld al waard :-)

topsnelheid is hetzelfde maar dat is ook normaal, deze uitlaat krijgt die druk niet weg heb ik de indruk, misschien met de akra dat hij iets sneller zou kunnen gaan maar dat zie ik dan wel...

Link naar reactie

mooi zo

volgens mij is een dergelijke gadget ne must have op een 4T met injectie. Zonder dit kun je niets instellen op een plastique vespa als ik het goed voor heb (hoogstens de gaskabel aanspannen).

Van zodra je een onderdeel veranderd kan je anders gewoon hopen dat het in de setup past :).

Veel plezier hiermee :)

Link naar reactie

pas op, de ECU regelt wel bij naargelang er iets veranderd maar wel "maar" tot een bepaalde waarde die binnen de norman van euro3 valt.

dus als ge een open uitlaat of uw luchtfilterhuis aanpast zoals ik en dus de hoeveelheid flow vergroot op in of uitlaat dan kan de ECU dat nog een beetje bijregelen, als ge alletwee doet dan krijg de ECU dat al niet meer getrokken en moet ge gaan 'chiptunen'.

dat is wat dergelijke spullen doen zoals de rapid bike, tegen uw ECU liegen dat hij véél te arm draait en dan gaat de ECU de boel aanpassen.

ik weet ook uit (veel)ervaring dat je koppel verlies hebt met een te arm afgestelde motor, aangezien ik dus dat aangepast luchtfilterhuis heb + een akra open uitlaat heb besteld wist ik dat ik iets moest gaan doen anders heb ik zoveel honderden euro's uit het raam gegooid omdat deze setup van mij dan te veel lucht ging trekken en de ECU de hoeveelheid brandstof die hij nodig ging hebben niet ging geven waardoor ik dan nog meer koppel zou gaan verliezen en misschien een halve pk zou winnen(wat iedere open uitlaat zowat doet).

u heb ik al een boel koppel gewonnen, dan komt de akra erop en word hij opnieuw afgesteld en dan heb ik minstens hetzelfde koppel of meer + de pk winst zullen ook in ieder geval meer als 0.5 zijn !

i ruil daarvoor gaat het verbruik omhoog maar dat is het compromis bij elke verbrandingsmotor, meer vermogen = meer verbruiken.

ook al monteerd ge alleen een open uitlaat, zo'n box is altijd interessant want de ECU krijgt die waardes niet bijgeregeld zoals gij dat kunt met zo'n box...

Link naar reactie

alle klinkt veelbelovend. Ik denk idd dat dat ook het probleem van de malossi kit was, dat die een specifieke mapping heeft die je niet kan aanpassen en dus ook maar goed is voor een bepaalde setup ( de mijne dus niet bij). @les, merci voor den uitleg... nog eens iets interessant voor de plastic op 't forum ;)

Link naar reactie

niks ergs. maar geld uitgeven aan iets dat juist niks doet is nooit leuk. De motor maakte wat meer toeren maar op trekkracht deed dat niks, enkel de topsnelheid lag wat hoger, maar dan kreeg ik weer last van het 'stotteren' tegen de snelheidsbegrenzing. Laat in elk geval je verdere bevindingen weten en wat het op termijn doet / deed.

Link naar reactie

Mijn ogen zijn hier just open ( nachtshift),,, en ze beginnen hier al te glunderen bij het lezen van deze spielerei ;))), na het weekend eens wat meer gaan opzoeken,kmoet nu blijkbaar heel het weekend gaan feesten ;))).

@les: goe bezig ,maar dat wist ge al hé,,,anyway ivm uwe lucht inlaat,,,hebt ge diene airbox modification gedaan,,,of gewoon een kelk op gezet ???

CHEERS

Link naar reactie

Heb juist opgezocht. Overal ter wereld te verkrijgen Les. België ook, maar de leverancier was al dicht. In Nederland heb ik ook gevonden.

157,50€ en 10€ verzending. Deze passen dus ook op een GTS 300. Maandag eentje bestellen. Merci voor de nuttige info Les. Ik zal eens binnen springen in Houthalen met een fles een van dees.

http://www.dimsport.com/rapidbike/dealers_world.php

Link naar reactie

ja dat klopt, ik bedoelde met "niet te krijgen" dat er gewoon niemand was die open was(heb hem de eerste week v/h nieuwe jaar besteld) of iemand die hem liggen had, uit ongeduld dan maar in italie besteld :-)

maareuh... uw prijs is wel héél erg goedkoop, zijt ge zeker dat dat de prijs is MET kabelboom ?? Zonder kabelboom is hij goedkoper maar redelijk nutteloos :-)

mmm een 'fles' :-)

Link naar reactie

vespadiverso, die GPR gaat trouwens serieus knallen met die box, een zote rus die ik ken via MV waarvan ik ook ben geinspireerd geweest voor die rapid bike heeft zijn 300 met bijgewerkt filterhuis en akra op max fuel staan(+3) en die knalt gelijk een zot zegt hij :-D

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...