Bowyer Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 Hallo, Ik ben nieuw op het forum,ik heb een vgla1t uit 1960 en woon in de omgeveing van arnhem nl. De vespa ligt al ongeveer 30 jaar stil en heeft dus nieuwe keerringen en pakkingen en dergelijke nodig. Wie kan mij helpen? Ik wil graag weten welke type blok vergelijkbaar is met de mijne(vgla1m) aangezien dit type in de lijsten niet of nauwelijks voorkomt en ik dus niet weet wat ik dan moet bestellen. Een foto heb ik op dit moment nog niet beschikbaar aangezien het nu niet meer is dan een stapel losse onderdelen ;-)) Groetjes,Bowyer. Link naar reactie
nero Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 Hier een beetje info: http://www.scooterhelp.com/scooters/VGLA1T.gl.html Denk dat de vroege 150cc largeframe blokken ongeveer overeen komen (VBB). Groetjes, nero. Link naar reactie
oscario Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 sip scootershop voor onderdelen en wd 40 voor dat wat vast zit en dan nog he Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 Bowyer , alvast van harte welkom op het Belgische Vespaforum ; succes met het terug rijklaar maken van je '60- oldtimer ... Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 Vaak komen onderdelen van een sprint ook overeen... Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 22 december 2012 Delen Geplaatst: 22 december 2012 Vgla is identiek aan VBA, behalve de wielen die groter zijn bij Vgla. Het prefix VGLA duidt erop, vanuit Italiaans standpunt, dat het om een exportmodel gaat. Alle onderdelen voor VBA passen op VGLA, behalve wat met de wielen te maken heeft (banden, velgen, kilometerteller en -kabel, ...). Jou vespa is destijds in België gemonteerd bij Misa en deze hadden ook zo hun bijzonderheden. Gebruik de zoekfunctie hier op het forum (> VGLA, > MISA) en je zal al een hoop wijzer worden. Welke kleur heeft je vespa? Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 22 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2012 @ Ha,Geweldig dank jullie wel ik kan dus zoeken op VBA voor de onderdelen van mijn blok. Mijn Vespa heeft waarschijnlijk de kleur;grigio,azurro,metallizato oftwel grijsblauw metallic,hij is van 19 mei 1960 en heeft net 6000 kilometer gereden daarna is hij bij de eerste eigenaar de hooischuur in verdwenen en heeft toen 17 jaar stilgestaan,ik heb hem gekocht waarna hij na wat gepruts om er benzine in te krijgen nog 10 km gereden.Vervolgens is hij uit elkaar gegaan en heeft daarna nog 15 jaar in onderdelen op zolder gelegen,nu heb ik hem weer onder het stof vandaan en wil hem deze winter weer toonbaar en rijdbaar maken met behoud van zo veel mogelijk oude en originele onderdelen. Ik ga er een concours modelletje van maken maar ga er een goede en bruikbare scooter van maken met hier een daar een krasje en een deukje,hij word dan ook gepoedercoat en niet gespoten wel zo veel mogelijk in de originele kleur,alle oude onderdelen worden opgepoetst en hergebruikt om zo veel mogelijk van de leeftijd die hij heeft weer te geven. De enige consessie die ik misschien wil doen is alle beugels en rekken die erbij zijn opnieuw te laten verchromen. Binnenkort zal ik wat foto's van het projectje maken zodat er wat meer een beeld bij is. Groeten,Bowyer. Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 23 december 2012 Delen Geplaatst: 23 december 2012 Als het frame en de originele lak nog goed zijn, kan je beter ALLES origineel houden, behalve kabels, rubbers, motoronderdelen, ... Vespa's met een hard frame en weinig roest zijn zeldzaam en het is dan zonde de originele lak te verwijderen. De originele lak kan je op waarderen, chrome oppoetsen, roest verwijderen/stabiliseren. Zo behoudt de vespa zijn originele look en historische waarde. Zeker geen nieuwe chromedelen, zadels e.d. op een originele vespa zetten. Dat ziet niet uit. Ofwel ga je voor een complete restauratie ofwel behoudt je de originele look. Stuur eens een paar foto's door van het origineel frame. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 23 december 2012 Delen Geplaatst: 23 december 2012 Grijsblauwmetallic poedercoaten lijkt me een uitdaging Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 23 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2012 Het frame is in uitstekende konditie alleen de lak is erg lelijk geworden met veel beschadigingen en dus oppervlakkige roestplekken,de chroomdelen zijn erg lelijk ik betwijfel of die nog oppoetsbaar zijn. Poedercoaten in de originele kleur is niet mogelijk denk ik hoewel ik begrepen heb dat metallic lakken wel tot de mogelijkheden behoren als dat niet lukt dan een kleur die er zo dicht mogelijk bij komt,het metallic zie ik er nu ook niet aan. De foto's zijn op onbegrijpelijke wijze bij het eerste bericht terecht gekomen ze zijn helaas wat kleiner uitgevallen dan gehoopt. Groeten,Bowyer. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 december 2012 Delen Geplaatst: 23 december 2012 Ik denk niet dat deze scoot herverven een "meerwaarde" gaat geven. Probeer eens met commandant4/5/7 een deel van de lak te "opwaarderen". Volgens mij ga je verschieten van het resultaat. Als het niet lukt kan je nog altijd verder gaan, teruggaan kan je niet... Groetjes, nero. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 23 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2012 Zoals te zien is zijn de billen niet gelijk van kleur(zag ik ook pas nadat ze tegen elkaar lagen)en zij er best veel beschadigingen waar de lak er echt af is en daar helpt geen commandant tegen. Dus ik denk dat het toch zoals gezegd"herverven"gaat worden al is het alleen maar om hem tegen de weersinvloeden te beschermen. Ik ben helaas niet in het bezit van een verwarmde plaats om hem te stallen dus dat zal of buiten onder een hoes worden of in de schuur in beide gevallen is het er niet echt droog dus hij zal goed tegen roest beschermd moeten worden. Voor de duidelijkheid de fot's zijn genomen bij mij op zolder waar ook al het werk aan de Vespa gedaan zal worden,de uiteindelijke montage van de motor en de voorvork zal dan ook buiten gebeuren anders kan hij niet van de trap af ;-))) Groeten,Thijs. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 23 december 2012 Delen Geplaatst: 23 december 2012 Commandant en Owatrol...zou jammer zijn deze te herspuiten...succes! Link naar reactie
fajes Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 laat deze aub zoals hij is, geen nieuwe lak!!! Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Commandant en Owatrol...zou jammer zijn deze te herspuiten...succes! +1 Link naar reactie
Moon the Loon Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Commandant en Owatrol...zou jammer zijn deze te herspuiten...succes! +1 +1 Gewoon terug opbouwen met nieuwe rubbers, kabels en banden. Je zal verbaast zijn van het resultaat, je kan hem dan later eventueel terug strippen en laten spuiten als je dat echt zou willen. 2 maal plezier voor de prijs van 1 denk ik dan ;-) Link naar reactie
sindo Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Owatrol biedt evenveel bescherming (of meer) dan nieuw spuiten, ik sluit mij aan bij de rest, zo laten Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Aghghhhh, als je het zelf niet zie zitten om deze origineel te houden. Laat iemand anders dan a.u.b. die kans. Verkoop dat ding en koop een opgeknapte. Of, als je graag gaat sleutelen, koop er dan eentje die al verkracht (over gespoten) is. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 25 december 2012 Delen Geplaatst: 25 december 2012 Inderdaad...iedereen heeft een andere smaak of mening over iets ; en maar goed ook : anders zouden we allemaal hetzelfde zijn . Daarom respect voor ieders keuze , ook al ben je het daar niet mee eens . 't Zou ook niet leuk zijn als iedereen met dezelfde Vespa of Lambretta zou rijden ...verscheidenheid MOET er zijn ... Je kan wel iemand goede raad geven of jouw mening ...maar iedereen is VRIJ ...RESPECT ... ;-))... Link naar reactie
cee Geplaatst: 25 december 2012 Delen Geplaatst: 25 december 2012 zolang ge maar gene owatrol gebruikt imho ne fameuzen afknapper.. legt een dikke lelijke pel op uwe scooter.. heb mijne zo ooit geschilderd met dat product, en heb het er helemaal terug afgepolierd Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 25 december 2012 Delen Geplaatst: 25 december 2012 @ Bowyer, sorry voor de topic vervuiling. Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 25 december 2012 Delen Geplaatst: 25 december 2012 zolang ge maar gene owatrol gebruikt imho ne fameuzen afknapper.. legt een dikke lelijke pel op uwe scooter.. heb mijne zo ooit geschilderd met dat product, en heb het er helemaal terug afgepolierd al te bezien hoe je hem aanbrengt, denk ik. Ik heb op mijn sprint in iedere geval geen lelijke dikke pel. Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Hoi, Gelukkig heb ik geen lange tenen en mag iedereen van mij vinden wat hij wil. Owatrol ben ik bekend mee en is een mooi product als je een boot hebt ;-)) Ik laat hem echt stralen en poedercoaten of spuiten maar mijn voorkeur gaat uit naar coaten domweg omdat dit sterker is en ik daar al veel goede ervaringen mee heb. Gelukkig voor diegene die dit lelijk vinden of "not don"woon ik ver weg en hoeven zij zich daar niet aan te storen. De scooter verkopen nadat ik hem al die tijd zo trouw en zorgvuldig bewaart heb vind ik geen goed idee. Deze week gaat het blok uit elkaar om te kijken wat de stand van zaken aan de binnenzijde van het carter is,ik verwacht daar buiten wat uitgedroogde keerringen eigenlijk niets schrikbarends te vinden. Ik zal als het blok uit elkaar gaat en is wat fotootjes maken zodat jullie kunnen mee kijken. Groeten,Bowyer. Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 26 december 2012 Delen Geplaatst: 26 december 2012 Laat ik nou regelmatig in Arnhem komen i.v.m. mijn werk, maar mocht ik je daar dan zien rijden dan kijk ik wel even de andere kant op hoor, ;-). Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 @co-tje, ik ben u zeer erkentelijk ;-)) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.