Il Paperino Geplaatst: 23 november 2012 Delen Geplaatst: 23 november 2012 Motorrijden moet veiliger en milieuvriendelijker worden volgens het Europese Parlement. Daarom werkte het nieuwe regels uit die vanaf 2016 in voege treden. Het uitgangspunt voor de nieuwe reglementering was het hoge aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen, trikes en quads op Europese wegen. De voorgenoemde groep maakt slechts 2% van het totale Europese verkeer uit maar staat wel voor 16% van alle ongevallen met fatale afloop. Hieronder een overzichtje van de voornaamste maatregelen. ABS De belangrijkste nieuwe regel is de verplichting van een ABS-systeem voor nieuwe motorfietsen boven de 125cc. Het is een regel die al fel ter discussie stond maar er niettemin al een tijdje zat aan te komen. Meer en meer constructeurs voegen ABS dan ook al standaard toe aan hun modellen. Verlichting Om voor meer veiligheid te zorgen zullen de koplampen ook automatisch moeten aanfloepen bij het starten van de motor. Met andere woorden motorrijders zullen dag-en-nacht met de verlichting aan moeten rondrijden. Emissienormen Vanaf 2016 zullen motorfietsen aan de Euro 4-normen onderworpen zijn. Voor bromfietsen volgt die regel in 2017. Vanaf 2020 geldt de Euro 5-norm voor alle gemotoriseerde tweewielers. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 november 2012 Delen Geplaatst: 23 november 2012 Je moet nu toch ook al continu met licht rijden? Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 november 2012 Delen Geplaatst: 23 november 2012 ...als ze maar van ons oudjes afblijven! Heb ergens gelezen dat ze in Nederland ook de oldies gaan belasten (rijtaks), zogezegd voor het milieu te verbeteren? Tjing tjing...kassakassa!!! Groetjes, nero. Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 24 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2012 @artibella : we moeten inderdaad met licht rijden, maar ze floepen niet automatisch aan " alléé mijne LML toch niet " maar dat zal geen grote aanpassing zijn en ook niet een grote kost hé ;-)) alleen vrees ik dat het ABS systeem op een LML of px van 150cc een groot verschil gaat maken in prijs met de 125cc die er gene moet. @Nero : Dat zal enkel gaan om nieuwe motoren, dus voor de oudjes verandert er voorlopig niks, maar goed ook ;-) Tijdens het laatste kwartaal van 2015 zullen de verkoopscijfers flink stijgen denk ik, velen zullen nog vlug een px of LML 150/200cc aanschaffen. Maar tegen die tijd hoop ik me ook wel een oudje aan te schaffen, geen probleem dus ;-) Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Das gewoon omdat "in den tijd" ge met nen 125 nooit tot 100 geraakte (standaard) ... ze hebben die wetten nooit aangepast en dan krijgde van die regels gelijk nu bestaan ... ze kunnen zich beter daar ne keer op concentreren. Het verschil met den 250 zonder en met ABS een paar jaar terug was een enorm verschil in prijs. Maar enkel bij Vespa is het verschil zo grellig. Andere merken vragen amper een 100€ meer en sommigen bieden enkel nog met ABS aan. Het kost die mannen echt niet meer om dat te installeren. Ze gaan er enkel van profiteren "omdat het verplicht is". Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Ik heb nooit het nut van de 125cc grens gesnapt. Ne gts 125 die tegen 100 moet remmen is blijkbaar standaard veiliger dan ne gts 300 Link naar reactie
Smook Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 want nen 125 4T geraakt bove de 100? Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 @rolfGTS125, daar slaat ge den bal toch dik mis ze, 'in den tijd' haalde bv nen Honda CB100 al 110 standaard er zijn veel <125cc 'motos' die boven de 100 gingen en zo zijn er veeeel modellen geweest ze. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Ik had het over Vespa's ... m'n nonkel z'n 200 in den tijd ging vlotjes maar m'n pa z'n 125cc moest toch serieus moeite doen voor 80 te halen!!! Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 @rolfgts... regels zijn niet alleen voor vespa's gemaakt he, daarbuiten bestaat er ook nog heel veel ;-) Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 26 november 2012 Delen Geplaatst: 26 november 2012 Serieus Dacht het hier enkel over Vespa's te hebben ... m'n excuses ... mo soit ... De wetten in België ... wie kan nog volgen Link naar reactie
Smook Geplaatst: 27 november 2012 Delen Geplaatst: 27 november 2012 Ik blijf abs op de moto een heel raar gevoel vinden, ik voel er mij allessinds niet veiliger mee... Maar de prestaties zijn wel merkbaar, dus uiteindelijk is het maar een normale wetgeving Link naar reactie
RUSOR Geplaatst: 27 november 2012 Delen Geplaatst: 27 november 2012 Hoi, Ik rij nu met mijn vijfde motor met ABS. Door de jaren heen is het systeem meer en meer verfijnd. In de herfstperiode en winter is het toch een aangenaam vangnet als het eens fout loopt. Ik ben zeker voor ABS maar zoals steeds is het verplichten niet mijn ding Link naar reactie
cortez Geplaatst: 27 november 2012 Delen Geplaatst: 27 november 2012 ...als ze maar van ons oudjes afblijven! Heb ergens gelezen dat ze in Nederland ook de oldies gaan belasten (rijtaks), zogezegd voor het milieu te verbeteren?Tjing tjing...kassakassa!!! Groetjes, nero. Had het ook opgevangen, maar blijkbaar komt deze wet er niet. Aangezien de "oldies" ook alleen maar buiten komen in de zomermaanden en niet frequent rijden (lees meetings/korte ritten) Maar ze vinden toch wel iets anders om geld te vinden Link naar reactie
Smook Geplaatst: 27 november 2012 Delen Geplaatst: 27 november 2012 uhu... zoals een rijbewijs met een chip gelijk een bankkaart... 80% of meer is pure winst voor de staat... Link naar reactie
jje Geplaatst: 27 november 2012 Delen Geplaatst: 27 november 2012 Waarschijnlijk komt in Nederland de "oude" 60-dagen kaart weer terug ... ..aangeven wanneer je gaat rijden , als je dan onderweg gefotografeerd word (zonder dat je het weet) , en het blijkt dan dat je die dag niet hebt aangegeven op je kaart , dan volgt de bekeuring . Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.