Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Op nieuwe motoren boven 125cc ABS verplicht....


Il Paperino

Aanbevolen berichten

Motorrijden moet veiliger en milieuvriendelijker worden volgens het Europese Parlement. Daarom werkte het nieuwe regels uit die vanaf 2016 in voege treden.

Het uitgangspunt voor de nieuwe reglementering was het hoge aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen, trikes en quads op Europese wegen. De voorgenoemde groep maakt slechts 2% van het totale Europese verkeer uit maar staat wel voor 16% van alle ongevallen met fatale afloop. Hieronder een overzichtje van de voornaamste maatregelen.

ABS

De belangrijkste nieuwe regel is de verplichting van een ABS-systeem voor nieuwe motorfietsen boven de 125cc. Het is een regel die al fel ter discussie stond maar er niettemin al een tijdje zat aan te komen. Meer en meer constructeurs voegen ABS dan ook al standaard toe aan hun modellen.

Verlichting

Om voor meer veiligheid te zorgen zullen de koplampen ook automatisch moeten aanfloepen bij het starten van de motor. Met andere woorden motorrijders zullen dag-en-nacht met de verlichting aan moeten rondrijden.

Emissienormen

Vanaf 2016 zullen motorfietsen aan de Euro 4-normen onderworpen zijn. Voor bromfietsen volgt die regel in 2017. Vanaf 2020 geldt de Euro 5-norm voor alle gemotoriseerde tweewielers.

Link naar reactie

@artibella : we moeten inderdaad met licht rijden, maar ze floepen niet automatisch aan " alléé mijne LML toch niet " maar dat zal geen grote aanpassing zijn en ook niet een grote kost hé ;-)) alleen vrees ik dat het ABS systeem op een LML of px van 150cc een groot verschil gaat maken in prijs met de 125cc die er gene moet.

@Nero : Dat zal enkel gaan om nieuwe motoren, dus voor de oudjes verandert er voorlopig niks, maar goed ook ;-)

Tijdens het laatste kwartaal van 2015 zullen de verkoopscijfers flink stijgen denk ik, velen zullen nog vlug een px of LML 150/200cc aanschaffen. Maar tegen die tijd hoop ik me ook wel een oudje aan te schaffen, geen probleem dus ;-)

Link naar reactie

Das gewoon omdat "in den tijd" ge met nen 125 nooit tot 100 geraakte (standaard) ... ze hebben die wetten nooit aangepast en dan krijgde van die regels gelijk nu bestaan ... ze kunnen zich beter daar ne keer op concentreren.

Het verschil met den 250 zonder en met ABS een paar jaar terug was een enorm verschil in prijs. Maar enkel bij Vespa is het verschil zo grellig. Andere merken vragen amper een 100€ meer en sommigen bieden enkel nog met ABS aan.

Het kost die mannen echt niet meer om dat te installeren. Ze gaan er enkel van profiteren "omdat het verplicht is".

Link naar reactie

Hoi,

Ik rij nu met mijn vijfde motor met ABS. Door de jaren heen is het systeem meer en meer verfijnd. In de herfstperiode en winter is het toch een aangenaam vangnet als het eens fout loopt. Ik ben zeker voor ABS maar zoals steeds is het verplichten niet mijn ding

Link naar reactie
...als ze maar van ons oudjes afblijven! Heb ergens gelezen dat ze in Nederland ook de oldies gaan belasten (rijtaks), zogezegd voor het milieu te verbeteren?

Tjing tjing...kassakassa!!!

Groetjes, nero.

Had het ook opgevangen, maar blijkbaar komt deze wet er niet. Aangezien de "oldies" ook alleen maar buiten komen in de zomermaanden en niet frequent rijden (lees meetings/korte ritten) Maar ze vinden toch wel iets anders om geld te vinden

Link naar reactie

Waarschijnlijk komt in Nederland de "oude" 60-dagen kaart weer terug ... ..aangeven wanneer je gaat rijden , als je dan onderweg gefotografeerd word (zonder dat je het weet) , en het blijkt dan dat je

die dag niet hebt aangegeven op je kaart , dan volgt de bekeuring .

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...