Ga naar inhoud
Vespaforum.be

How to: Vespa PX gps houder aansluiten


knifeman

Aanbevolen berichten

Heb tijdje geleden gps houderke vast aangesloten op de PX. hier paar kleine stappen voor wie het zou interesseren...

1. Logo wegwrikken met schroevendraaier (doekske ondersteken om niet te beschadigen).

121116-134112.jpg

2. In het handschoenkastke de twee vijzen in het midden uitschroeven

121116-134233.jpg

3. De neus kan je er nu afnemen door een cm naar boven te schuiven en dan te trekken (zit onderaan vast met 2 lipjes in de carrosserie). Dan heb je dit:

121031-124131.jpg

4. Met twee stukjes draad en 3 typische 'autoklemmetjes heb ik een splitter gemaakt. Deze aangesloten op de rechterkant van de klakson. Het klakson circuit is massageschakeld dus op de twee contactpunten van de klakson heb je spanning. Normaal is de rechterkant de spanningsaansluiting en de linkse de massa. Als je per ongeluk de linkse neemt, zoals ik eerst op de foto, hoor je geluidjes in de klakson vanaf je de gps aansluit ;)

121031-132359.jpg

5. Dan een stijve trekdraad langs het gat voor de pinkers in het handschoenkastje naar de neus gebracht en met deze trekdraad de 12v+ aansluiting naar binnen getrokken in het handschoenkastje.

121031-132402.jpg

6. Vervolgens in het handschoenkastje 4 gaatjes geboord voor de houder. Ontbraamd en behandeld met Tanik (roestwerend/omvormend product), zinkspray en lak.

121031-145617.jpg

121031-145625.jpg

7. de gps houder erop gemonteerd met langere boutjes. Op de boutjes en tussen de houder en de carosserie rubbers gestoken om de gaatjes waterdicht te houden (hoewel weinig nut, handschoenkast px is toch een zeef), en ook vooral voor trillingen tegen te gaan.

121031-150523.jpg

121031-151600.jpg

8. tenslotte electriciteit aansluiten. De + van de gps houder (bare wire) aan de binnengetrokken draad. De massa (-) aan de massa aansluiting van de pinkers, maar kan je in principe aan elke vijs aan de carosserie vastmaken. Zeker het geheel ook af met een laag amperage zekering. De fiches heb ik met krimp-genekes beschermd. (of met elentriektape).

121031-142756.jpg

9. testen, neus terug monteren en klaar is kees

121031-151624.jpg

Link naar reactie

audioaansluiting zit ook in de handschoenkast. Heb al eens ne soundbug erin geplakt (toestel dat zelf geen luidspreker is maar trillingen genereerd zodat het oppervlak waar het op plakt dienst doet als luidspreker), macheert goe maar nogal stom op straat als ge voorbij rijdt en ne vespa spreekt...

Link naar reactie

nee hoor ik doe het net op dezelfde manier, zelfs zonder oortjes, werkt perfect. Gezien mijnen TOMTOM niet echt voor op de moto/scooter is, blijft die zo ook beter beschut tegen de elementen.

Link naar reactie
Als je nu een "bol" van rammount had geplaatst op het vlakke stuk langs uw pinkerschakelaar dan moest je niet naar beneden kijken. Ik vind dit toch maar een gevaarlijke bedoening.

Heb een paar jaar met de GPS in het open handschoenvak gereden (nog iets lager). Het volgen van de route wordt er niet gemakkelijker op, maar het lukt wel. Alleen met de oortjes is écht niet te doen, tegen dat ze zegt; "nu afslaan" ben je al een paar straten verder...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...