Ga naar inhoud
Vespaforum.be

bandenspanning - misschien domme vraag -


anoukd

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een vraagje. Daar ik een leek ben misschien wel een domme vraag maar ik dacht, ik gooi het in de groep :-)

Ik lees dat de bandenspanning voor mijn LX 125 voor de voorband 1.6 Bar en de achterband 2Bar moet zijn en 2.3 Bar als er met passagier gereden wordt.

Nu rijd ik meestal alleen maar af en toe neem ik toch mijn partner mee achterop. Moet ik dan effectief elke keer de bandenspanning aanpassen?

Groeten,

Anouk

Link naar reactie

de ideale bandenspanning is eigenlijk een richtlijn, de reele ideale bandenspanning is vaak gelinkt aan o.a. je persoonlijk gewicht, de staat van de straten die je neemt, slijtage van de amortisseurs, rijstijl, ... persoonlijke appreciatie zeg maar.

Ik heb altijd horen vertellen dat de banden op ene scooter hard opgepompt mogen zijn nu weet ik niet meer waarom ze mij dat verteld hebben. Maja, aangezien je hoogstwaarschijnlijk met uwe scooter ni door een bocht vliegt dat uwen band gielegans vervormd steekt dat allemaal niet zo nauw... hoe harder opgepompt hoe lager uw verbruik :)

Link naar reactie

De voorgeschreven bandenspanning voor de LX 125 - 1,6 voor en 2,0 achter - is een goed uitgangspunt.

Persoonlijk heb ik de 1,6 vooraan altijd gerespecteerd. Achteraan wat gespeeld tussen minimum 1,8 (meer comfort) en maximum 2,0, steeds zonder passagier.

Link naar reactie

@anoukd Als de belasting van de scooter groter wordt dan mag de bandenspanning omhoog. Door het extra gewicht vervormd de band meer en verhoogt de rolweerstand. Als je lang rijdt met te slappe banden dan wordt deze band ook warmer door deze extra vervorming en kan op termijn springen.

Te harde banden (met laag gewicht) verlaagt ook het rijcomfort. Banden vangen ook een deel van de schokken op. Anders reden we allemaal met volrubberen banden. Die kan je verslijten tot op de velg ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...