Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onderhoud GTS 300 kostprijs


Filip Bauwens

Aanbevolen berichten

Kijk, das de schuld van ons Belgische systeem;

 

als zelfstandige kan je maar op 1 manier overleven; hoge uurlonen aanrekenen en gokken om binnen te zijn op 5 jaar.

 

Doe je dat niet; tel een gewoon uurloontje, dan komt de belasting vragen wat er scheelt, je moet 3000 uur werken aan een minimum geschat loon en daarop belasten ze je.

 

Dus je loonkost moet omhoog om te overleven.

 

Doe je dat, en slaag je er in om je zaak open te houden ondanks dat hoge tarief, dan wil dat zeggen dat je op  5 jaar binnen bent. Hou je je zaak langer open, dan rijf je ze binnen vanaf jaar 6.

 

Maar, er zijn er kweet niet hoeveel , die die eerste 5 jaar niet overleven en in pure miserie terecht komen.

 

Los daarvan, gewone werkmensen , die even hard werken als ne garagist (minus dus dat financieel risico), verdienen 15 euro per uur, geen 60 , geen 75.

 

Die kloof is gewoon te groot. Ik wil best ne garagist het dubbele betalen van wat ik verdien, maar het vierdubbele, kom zeg.

 

Stel u een svoor dat er hier een belastingsstatuut kwam voor kleine beroepen of zo iets dergelijk; fiestmaker, brommeronderhoud, , al die beroepen die een vakman alleen kan doen zonder zware investeringen, zorg ervoor dat die beroepen geen zwaar financieel risico dragen, als het lukt, goed, laat de brave man dan tot zijn pensioen brommers maken aan een eerlijk llon, als het niet lukt, geen probleem, geen zware financiele sancties die hij meedraagt voor de rest van zijn leven.

 

Niet elke vakman volet zich per se geroepen om bedrijfsleider te zijn van een zaak, waar het eigenlijk op neerkomt als je zelfstandige wil worden in Belgie.

 

En zo zou ik mijne Vespa niet zelf moeten onderhouden en blij die naar Jean de brommer brengen, van op den hoek...

Link naar reactie

Beste Bart_gtv250, waarschijnlijk heb je mijn tekst niet goed gelezen. Mijn vraag was niet of die prijzen kloppen. Maar waar je dat allemaal kan kopen voor die prijs. En dat wordt niet gezegd. Ik doe alles zelf aan mijn Vespa, en het is voor mij onmogelijkvoor 92€ al de opgesomde benodigheden ergens te kopen, vandaar mijn vraag die ik stelde. Het is heel makkelijk hier zaken te schrijven die men niet kan staven. Mvg.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bij het uitblijven op mijn vraag, aan diegenen die beweren dat volgende opgesomde onderdelen gekocht kunnen worden voor 92€. Heb ik mijn rekeningen eens bekeken. De begin topic is gestart met GTS300, en voor dit type zijn de prijzen. Voor een GTS125 zijn de prijzen natuurlijk anders. Maar dan heeft men niet goed gelezen.

En voor 6 koppeling rolletjes 33€, aandrijf tandriem 88€, oliefilter 7€, luchtfilter 6€, motorolie 5€, 3 geleiders 6,5€ en een bougie 13€. Totaal 158,5 €.

Dat dus zij die beweren maar 92€ te betalen. Dat maar aan tonen, met gelul is niemand gebaat.

 

Als een dealer voor het onderhoud, met gebruik van de hier opgesomde onderdelen van 158,5€. Daar 2uur arbeid aan besteed aan 55€/u met alles er op en er aan , zoals administratie, het werk zelf het opruimen. Moet niemand zeggen dat hij te veel betaald. Wie zelf vakman is in loondienst kost ook tussen de 55 a 70€/U naar  gelang het vak en het risico. Mvg

Link naar reactie

DUBBELE POST, SORRY

In mekaar steken is nog iets anders hé. Dat gebeurt in een fabriek die door ingenieurs ontwikkeld en gecontroleerd wordt. En die mensen moeten zich uiteindelijk ook houden aan de montagevoorschriften van de productielijn. Ze worden trouwens ook geschoold hé. Al genoeg autofabrieken bezocht in mijn carrière...

Of herstellingen zelf doen al dan niet mag weet ik niet, maar of het echt verantwoord is wat sommigen doen is nog een andere vraag. Je brengt uiteindelijk niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar. Vandaar ook dat ik helemaal niet tegen een degelijke technische keuring ben. Je zal zelf als vesparijder maar eens aangereden worden door een voertuig met een technisch mankement...

Het is niet omdat iemand geschoold is of zich met een certificaat bekwaam kan noemen, dat deze altijd even aandachtig is tijdens zijn werkzaamheden... bvb de technieker die om de 10 minuten de toonzaal in moet om een klant te bedienen kan ook wel eens vergeten waar hij mee bezig was, en zo vergeet olie bij te vullen.  Of techniekers die het verschil niet kennen tussen een bout vastdraaien en een bout vastdraaien, nog maar te zwijgen over eventuele jobstudenten, leercontracten, ...  De "leerfouten" zijn op jouw vespa !  Zo ontdekte ik recent een bougie die slechts heel licht was aangedraaid met compressieverlies door de draad !  of carterbouten die met locktite in een kapotte draad werden geplakt omdat deze te hard werden aangedraaid... of onderhoud dat gewoon niet wordt gedaan.  bv. Remolie om de 12.000 km, hoeveel dealers laten dit gewoon zitten ?  Na 2 jaar is je remolie pap, punt.

Zolang je de  schema's volgt, de juiste aandraaimomenten van bouten eerbiedigt, koppervet of montagepasta gebruikt op je moeren en bouten kan er weinig misgaan, op voorwaarde dat je essentiële mecaniek principes kent en eerbiedigt.  Er wordt vaker een bougie scheef ingedraaid met een ratel dan dat een veerpoot averechts gemonteerd wordt :)

En olie is zoals bloeddruk... regelmatig eens controleren.  En een groot onderhoud, met remolie, riem, variorollen, ... vervangen, duurt wel even, ben je wel een uurke of twee mee zoet... (zeker wanneer je helicoils moet boren omdat een "bekwame dealer" zijn vijsmachine niet op gelimiteerde torque heeft gezet...   En een vespa qua mecaniek is nog net iets eenvoudiger dan bv. een vtech cilinderkop van een honda vfr...

Link naar reactie

Bij het uitblijven op mijn vraag, aan diegenen die beweren dat volgende opgesomde onderdelen gekocht kunnen worden voor 92€. Heb ik mijn rekeningen eens bekeken. De begin topic is gestart met GTS300, en voor dit type zijn de prijzen. Voor een GTS125 zijn de prijzen natuurlijk anders. Maar dan heeft men niet goed gelezen.

En voor 6 koppeling rolletjes 33€, aandrijf tandriem 88€, oliefilter 7€, luchtfilter 6€, motorolie 5€, 3 geleiders 6,5€ en een bougie 13€. Totaal 158,5 €.

Dat dus zij die beweren maar 92€ te betalen. Dat maar aan tonen, met gelul is niemand gebaat.

 

Als een dealer voor het onderhoud, met gebruik van de hier opgesomde onderdelen van 158,5€. Daar 2uur arbeid aan besteed aan 55€/u met alles er op en er aan , zoals administratie, het werk zelf het opruimen. Moet niemand zeggen dat hij te veel betaald. Wie zelf vakman is in loondienst kost ook tussen de 55 a 70€/U naar  gelang het vak en het risico. Mvg

originele aandrijfriem bij SIP scooter: 70 euries :)

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

1.000km onderhoud moet er ook niet veel gebeuren enkel de vloeistoffen en de filters.de meeste dealers blazen wa stof af nieuwe motor olie en oliefilter en visiueel op bepaalde punten word deze nagekeken.

rond de 10.000km zou de riem en de variorollen ook veranderd moeten worden dan heb meer dan het dubbele bedrag vermoed ik .

ik had hier op de forum gelezen dat sommige dealers korting geven op de onderhoud rond de 50 euro kost  een klein  onderhoud als ge u vespa bij hun hebt gekocht.

 

Link naar reactie

bij groot onderhoud komt er nog vele zaken bij hoor , zoals niieuwe koelvloeistof , misschien remmen transmissie olie , rem olie , misschien banden!

uiteindelijk elke grote onderhoud kan anders gaan kosten naargelang wat er nog moet veranderd worden , zoals banden en remmen enz kan bij iedereen verschillen hoe ver deze onderdelen versleten zijn , kan zijn zelfs dat je deze voor je grote onderhoud moet laten veranderen .

Link naar reactie
Op 26 maart 2016 om 22:30, Phille zei:

Bij vele officiele dealers is het eerste onderhoud gratis..

Dat heb ik eigenlijk liever niet. Want dat os een dienst die ze beloven bij verkoop, je weet nooit hoe dat gedaan wordt als het dan echt moet gebeuren... Liever dikkere korting op de Vespa dan, en eerste onderhoud betalen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 2-4-2016 om 21:56, order66 zei:

Dat heb ik eigenlijk liever niet. Want dat os een dienst die ze beloven bij verkoop, je weet nooit hoe dat gedaan wordt als het dan echt moet gebeuren... Liever dikkere korting op de Vespa dan, en eerste onderhoud betalen.

Hangt van de dealer af veronderstel ik, je kan betalen en gecharelt zijn, en het kan gratis zijn, en correct gedaan worden

Link naar reactie
Op 15 april 2016 om 21:24, @thlon zei:

Hangt van de dealer af veronderstel ik, je kan betalen en gecharelt zijn, en het kan gratis zijn, en correct gedaan worden

Zeker waar. Maar als ik zowat de menselijke natuur volg, is het werk beter gedaan als de betaling nog moet komen, dan als er geen meer volgt. Dat zal uiteraard geen constante zijn, gelukkig maar.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...