Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dr. Pulley/300gts


David VM

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met Dr. Pulley sliding rolls op een 300gts?

Ik lees op fora veel positieve reacties, maar wat onduidelijk blijft is het gewicht van de sliding rolls voor een 300gts.

Is het bovendien aangeraden om ook nog andere onderdelen te vervangen?

gr,

David

Link naar reactie

Dag David, "Les" heeft het een keer opgezocht. Staat in forum onderwerp http://vespaforum.be/nl/forum/topic/22214 Zie onderstaand. Goed toppic met veel info. Succes!

Gepost door les op Zo, 29/07/2012 - 17:09.

voor de 250 raden ze de 9,5gr aan voor ietwat sportief rijgedrag en 10gr voor normaal rijgedrag :

best nr. voor de 9,5 : SR2117/6-9,5

best nr. voor de 10 : SR2117/6-10

best nr. voor de geleiders : SP2017-N

en voor de 300 raden ze enkel 11,5gr aan, deze heeft bestel nr. : SR2117/6-11,5

en de geleiders zijn hetzelfde : SP2017-N

je kan ze hier bestellen : http://www.drpulley.info/shop/

hier vind je de nummers nog eens terug : http://www.drpulley.info/drpulley_docs/Typenliste.pdf

Link naar reactie

Wel ik kom redelijk veel tegen dat de mensen bij de 300 alleen maar zwaarder willen vanwege het karakter van de motor(véél koppel/weinig toeren tov de andere GTS'en), ik vond dit wel een goede post op het MV forum(wat eignelijk de aanbeveling van dr pulley tegenspreekt) :

"""I have tried 13g Dr. Pulley slider weights in my 300, without changing anything else except for a 140 rear tire, and after nearly 1500 miles I have to say that I'm not thrilled with this setup. At first it seemed ok, but things loosened up after a little while and the performance has since taken a big hit. First, the engine revs up much higher than it should, so it's not even coming close to making use of all that great low-end torque that the 300 puts out. It seems like the variator isn't grabbing the belt nearly as well, probably due to the lighter weights (I'm assuming the original weights are 13.9g), and the clutch takes far too long to engage. In fact, when I was in SF for the Big Wet One, I seriously smoked the clutch going up the big hill on Divisadero - and I'm talking stinky, smelly, nasty asbestos smoke coming out of the belt case! And since the variator isn't grabbing the belt very well, I notice a very strong hot rubber smell whenever I park the bike.

Therefore, I think that 13g slider weights are not enough and heavier weights are needed. Those should allow the variator to exert more lateral force on the belt, which will grab the belt better and result in less slippage. Since the belt will be moving faster, the driven pulley will also move faster and engage the clutch sooner, resulting in less slippage there as well, which should deliver more torque to the rear wheel.

So my question is, where can I find heavier slider weights? The heaviest weights I see on scooter trap are 13g, although SIP has up to 13.5. However I'm concerned that those might not even be enough, and that 14g might be necessary. Does anyone know anyplace that sells those?

Also, has anyone else experimented with Dr. Pulley slider weights in a 300? I'd be curious to find out what weight they are and how the performance compares. I gotta fix this soon though, it's really bugging me since the 300 is my daily driver."""

Dit lees ik redelijk veel dat de mensen min 14gr sliders monteren in een 300...

Bij mijn 125 moest ik lichter doen, bij een 200 en 250 naar het schijnt ook omdat de krukas een kortere slag heeft en de motor dus een "toerenhappy" karakter heeft. (nogmaals in tegenstelling tot de 300cc met lange slag)

andere onderdelen is niet nodig, héél misschien andere/sterkere koppelingsveerkes maar dat ligt weer aan hoeveel koppel de motor heeft en hoe de sliders uw startpunt gaan beinvloeden.

bij mijn 125 moest ik echt nog andere trekveerkes monteren want ik trok de motor lichtjes dood bij het vertrekken met de Dr pulleys(met de originele gewichten was het erger), maar nogmaals : 125cc = bijna geen koppel en zeker niet bij 3000trpm...

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Alléé bon,nog eens efkes vanonder het stof halen,,,,,in mijn zoektocht naar DR Pulleys voor nen 300 kom ik nogal contrasterende zaken tegen...ik ben begonnen met nen volledige vario van DrP nl. V201503 met SR 2115/6 15-16Gr...nu lees ik op zijne webshop dat uw gewichten best 10-15% onder de standaard gewichten moeten zitten ???,,,wetende dat volgens mij 14Gr standaard is bij nen 300,,,,,komt daarbij dat ik deze week op dit forum lees dat Progretto 300 beweerd dat zijne mechanieker er nl 12 Gr heeft opgestoken ( kben trouwens nog altijd aan het wachten op nen reply daaromtrent,maar soit),,,, ik blijf verder zoeken totdat ik gasten ben tegengekomen met nen propere setup,,,tips zijn altijd welkom,,,,,,Oh ja en les ( waneer ge dit zou lezen ;))). ) laat uw licht hierover nog eens schijne,want het is dank zij u dat ik nu zo naarstig aan het zoeken ben naar DrP's ;)))

CHEERS

Link naar reactie

DAXXke, jongen laat die dr pulley vario zijn voor wat het is ! ik ken 3 mense die hem geprobeerd hebben en bij alle 3 waren er problemen met riem dat overal tegenaan schuurde, slechte performance enz.

Er was gewoon géén goed woord over te zeggen, niet op een standaard 300, niet op een getunede 300 en ook niet op een zwaar getunede 250 !

ik hbe toen bij mijn 125 de aangeraden gewichten genomen, in mijn geval 6,5gr en ik ben tevreden.

Link naar reactie

Merci les voor de reactie en ik peins dat ik toch eens in de Limburg mijn neus moet komen opsteken daaromtrent,hier in mijn omgeving zijn de scooterboys vooral met classics bezig,dus tis trial en error voor mij en vooral veel Google ;)),,maar soit,,ik mag er toch vanuit gaan dat die gasten waarvan sprake is met hunne DrP vario,toch wel diene 2mm washer tussen de vario helften hebben gestoken ??? En dan nu,,,welk gewicht in nen origenele 300 vario,,,want ik heb precies nen grote range om uit te kiezen,,,van misschien wel 13 tot 16 Gr,,,anyway ik heb mijne zoektocht nog ni opgegeven en vroeg of laat komt da wel boven ;)))

CHEERS

Link naar reactie

Ge moogt altijd afkomen DAXXke, altijd welkom !

Die mannen hadden idd die shim gebruikt en ook zonder geprobeerd en met andere gewichten dan degene die Dr pulley aanraadde enz.

Die 3 gasten zijn van miserie ermee gestopt, dan heeft ene met een ander model scooter maar met dezelfde 250cc vespa motor een vario van 1 van doe mannen afgekocht en is die beginnen testen, hij heeft dit uiteindelijk werkend gekregen maar het verschil tussen een originele vario met sliders of de Dr P. Vario compleet me sliders was nauwelijks voelbaar.

Ik had mij ook bijna zo'n ding aangeschaft, ik kreeg korting om hem te testen maar heb het uiteindelijk niet gedaan, gewoon omda mijn mening is na al die ervaring die ik opgedaan heb dat iedere seconde ge sneller op 100 wilt zitten u min. 500€ kost bij deze motoren dus ge kunt er beter vanaf blijven en u geld besparen en gewoon een windscherm kopen voor 90€.

Of als ge graag wa sportiever rijd duw er Dr pulley sliders in en een malossi luchtfilterke in dan zijt ge ook gesteld en hebt ge waar voor uw geld gehad.

Die duur vario's van 100 tot 300€ doen bijna niks meer dan een setje Dr pulley sliders( wel de juiste) van 40€ incl. verzenden.

+ als de originele vario versleten is(en deze gaat trouwens 3x zo lang mee als een sportvario) dan kost die vario ook maar 1/3 van een sportvario, dus op lange duur is alles goedkoper.

Die complete vario's van malossi is ook nog zoiets, het doet wel 'iets' maar kost een goeie 300€, pakt u een stel sliders en zet de vespa met doe sliders maar eens naast die vespa met een complete malossi vario, die me zijn sliderkes van 40 € gaat er wel naast blijven hangen en waarom ? Omdat ge hooguit 3sec(met veel geluk) kunt winnen van 0-100kmh zonder drastische en peperdure motoraanpassingen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

De Malossi vario met rolletjes van 16g werkt perfect in mijn GTS 300. En die heeft 130 euro gekost, geen 300... :blink:  :rolleyes:

 

daarom beste Chris als ge goed leest zeg ik dat een "complete" vario(voor + achter) van malossi voor +-300€, da wa gij hebt is een vario "helft" van malossi voor +-130€...

 

en zo goed werken die vario's niet van malossi, soepel gaan ze wel maar ze maken uw scooter bijna gene zak sneller in optrekken, veel geld en weinig performance en veel onderhoud.

daarom opteer ik dan liever voor Dr pulley sliders of als we echt prijs en kwaliteit en performance én rijdbaarheid gaan vergelijken dan nog liever alles terug origineel.

 

na zoveel testwerk op een 4 takt(mijn vespa dus) ben ik eraan uit, dit wat ik hierboven heb getypt is mijn conclusie.

Link naar reactie

Dan is de hele reutemeteut van vario tuning big business voor niets. Bizar toch, dat dan allemaal op de markt is en niets uitdoet, gewoon om de brave burger zijn geld uitzien zakken te kloppen! Of is het toch iets dat moeilijk te meten is...

Mijn 300gts SS HEEFT NU 850km en als,ik hem kocht zat er reeds een zwarte Akrapovic op en een Malossi vario op.

Originele heb ik mee gekregen( ben hier nog niet in thuis in het vario gebeuren dus don t schoot me)

Wat erbij is is een witte veer, gewichtjes malossi 15gr(waarschijnlijk zitten de originele er in) schijf waar gewichtjes inzitten conische schijf waar riem overloopt en een riem en een as die door die schijf schuift.

mijn vraag is dat dan een volledige malossi vario of een halve? Verkoper zei dat het een upgrade was van 300euro.

Ik zie dat ik cilindrische rolletjes heb en dat dr Pully niet rond zijn...vandaar de naam sliders? Wat is hier het voordeel van?

Klopt het dat je bij een malossi best elke 3000km de rolletjes vervangt? Steek ik best weer malossi rolletjes(heb er nieuwe van 15gr bijgekregen) of best ook meteen vervangen dr dr Pully ?

Link naar reactie

Ik heb al wat info gelezen en gezien op you tube van vario onderhoud(interessant) voor de leek.

Ook fijn is dat je eigenlijk heel weing speciaal gereedschap nodig hebt voor demontage en montage.

Wat is jullie mening naar het monteren van de rolletjes...droog of toch gesmeerd.

Smeren kan dan droog zijn met een dry lube of siliconenspray ofwel iets nat zoals een teflonspray of eerder naar een vet(wat mijn zeer bescheiden mening precies niet aanraad vanwege inplakken van stof)

Link naar reactie

zo is elke vorm van tuning op een ongeblazen(zonder turbo of compressor dus) 4 takt motor bijna voor niks.

 

kijk nu naar de turbo diesels of turbo benzine motoren in auto's tegenwoordig, door hier 30pk en 30nm bij te geven gaat uw 0-100 tijd omlaag met 0,5 tot 1seconde en dit voor 500€ +-

dit is niet slecht.

 

dan moet ge dezelfde auto pakken met dezelfde cilnder inhoud maar zonder turbo, vraag dan eens aan die tuner om uw auto 1 sec sneller van 0-100 te laten gaan, dat kost u 2000€.

 

en zo is dat ook bij onze vespa's, 125 tot 300cc zonder turbo, wilt ge 5pk erbij kost u dat ook bijna 2000€, maar pas op, 5pk op een motor van 15pk is de moeite in verhouding.

 

wat doet ge met een vario ? iig al geen pk's bijkweken tenzij de vario uit fabriek slecht is afgesteld(al dan niet voor een reden, een reden als voorbeeld is emissie normen) maar ge gaat met een vario het schakel punt instellen om zo goed mogelijk in de ideale curve te blijven zitten bij volgas of hernemen.

zoals ik al verschillende keren heb vermeld op dit forum heb ik met de polini 9 rollen vario de beste prestaties bereikt, dit was van 0-70 onder gecontroleerde omstandigheden en met stopwatch op de gps en dan 5 runs en daar het gemiddelde van genomen.

hierbij kwam ik met de polini op een kleine 3sec gemiddeld sneller van 0-70 op mijn 125cc.

 

de malossi was amper een secondje sneller als de oriignele en de Dr pulley sliders waren op 0,3 seconden gemiddeld trager dan de polini.

 

maar nu komt de "maar" :

polini 125€ + onrustig rijgedrag + hernemen was gelijk aan éérst janken en dan wegschieten, in mijn ogen niet plezant om dagelijks mee te rijden. (dan rijd de malossi toch fijner) + zoals bij alle tuning vario's moet ge de gewichten of rollers iedere 3000 - 5000km vervangen.

 

de Dr pulley's gaan véél langer mee(ondertussen weten we al mensen die 60.000km er mee hebben behaald), de originele gaan max 10.000 mee ter info.

deze pulley's rijden onder volgas zowat als de polini maar als ge uw snelheid hebt bereikt kalmeert de vario en kunt ge écht 'cruisen' zoals met de originele gewichten+ deze zijn 40€ ipv 100+€

 

ge kunt ermee blijven 'rammelen' maar het scheelt allemaal niks tot weinig, de pulley's hebben mijn voorkeur omdat het toch iets doet en niet zot veel kost + lang mee gaat + originele vario gebruikt die in het geval van piaggio énorm goed zijn qua kwaliteit !!

ook omdat de originele vario van piaggio zo goed is ontwikkeld valt er bijna niks te winnen, er zijn motoren op de markt die wel veel nut hebben aan een tuningsvario maar in ons geval gewoon niet.

 

 

de sliders zijn ruwweg gezegd driehoekig en dus 'sliders' ipv 'rollers' maar ge kunt ook de roller versie krijgen van Dr pulley het verschil zit hem in de vorm, de sliders zijn qua performance beter omdat deze dankzij die vorm een hoogtoeriger karakter heeft op bepaalde toerentallen van de vario.

 

de originele gewichten en die van malossi horen met een speciaal ontwikkeld vet ingesmeerd te worden, ik koop meestal de tubekes van malossi, voor de sliders hebt ge geen smeer nodig...

 

 

 

korte samenvatting :

 

tuning spul : veel onderhoud, duur en in meeste gevallen onbetrouwbaar, iets beter qua performance.

origineel : minder onderhoud, betaalbaar en gewoon standaard wat in ons gevallen lekker 'cruised'.

Link naar reactie

Dus in mijn geval de gewichten vervangen op de malossi na een 300km. Originele van Malossi of passen dendr pulley er ook in?

Daarna de malossi vario oprijden in mijn geval en dan de originele erin met dr pulleys Malossi luchtfilterke en en voor de rest afblijven dan en gewoon genieten!

Zou je die luchtfilterkast aanpassing nog doen? Of ook beter origineel laten?

Link naar reactie

pulley's passen erin maar ik hoor veel klachten dat met de malossi vario en de sliders de vario te ver open gaat met alle gevolgen van dien...

 

of ge moet de pulley rollers nemen met de maten en het gewicht van de malossi gewichtjes, dan moet ge tenminste niet iedere 3000km alles open smijten en zo hebt ge ook die befaamde miserie niet als met de sliders.

 

luchtfilterkast origineel laten, scheelt 0,3pk en voelt ge dus niet, filter is veel belangrijker en nuttiger.

Link naar reactie

Okay thx.

Nog een klein vraagje naast het topic.

In de onderhoudsvoorschriften staat de naafolie vervangen bij eerste onderhoud van 1000km en daarna pas op 10000km.ik vraag me af of dit echt nodig is en of dit effectief wordt gedaan bij dealers?

Link naar reactie

Okay thx les. Dan ga ik het al eens doen op 1000km.

Is even wat werk als ik me niet vergis omdat achterwiel eruit moet maar al doende leert men. Ik ga me trouwens toch een heftafel aanschaffen dat maakt het allemaal wat easyer!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...