Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Goeiendag en input aub?


Pixelpet

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, mijn eerste post hier dus aangenaam!

Ik zit er al een poos mee in het hoofd om een Vespa aan te schaffen uit praktische overweging, maar ik zie het toch ook als een nieuwe hobby in wording.

Als ik het hart laat kiezen zou ik, wrs zoals iedereen hier, heel graag een gerestaureerde oldie aanschaffen.

Maar na wat lezen en gezien mijn absolute technische onwetendheid lijkt me dat niet zo verstandig.

Toch niet als ik een scooter wil waar ik ook wat op kan rekenen.

Dus kwam ik tot ofwel een PX, LML of Lambretta…

Lambretta krijgt niet meteen de beste commentaren en puur financieel gezien lijkt een LML me dan de beste keuze.

Nu nog kiezen tussen 2 of 4 takt en ik kan beginnen uitkijken naar een mooie occasie.

't Is dan wel geen echte Vespa, maar ik zie het dan maar als een instap model en als de liefde blijft schakel ik wel over. :-)

Eén iets waar ik me zowel bij de LML als bij de PX echt stoort is het spatbord boven het voorwiel, wat een lomp en lelijk ding.

't Is misschien "not done" maar ik vroeg me af of er hier beter vormgegeven alternatieven voor bestaan? (eventueel met foto van een scooter waarop dit gemonteerd is)

't is maar een idee hoor of is dit echte schending voor een vespist?

Allé alvast bedankt voor jullie input en ongetwijfeld tot binnenkort voor meer domme en minder domme vragen :-)

Cheerio!

Link naar reactie

hoi Welkom.

Je doet met je scooter waar je zelf zin in hebt he laat je niks wijmaken ;)

Voorspatbord vervangen wordt wel meer gedaan, meestal zoiets :

http://i31.photobucket.com/albums/c380/anewnham/LML/Picture042.jpg

Maar ben je handig met de slijpmolen, laat je dan maar gaan ;)

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties alvast.

Carrosserie werk lukt me wel, maar die cutdowns is ook niet echt naar mijn smaak.

Ik wil er geen sportiever model van maken, eerder omgekeerd.

Dat hoekig originele spatbord doet me erg eighties aan en ik zie het liever meer retro.

Zijn de ronde spatborden zoals van de oudere modellen ook beschikbaar voor de px?

Of lijkt dit echt nergens op als je dit zou monteren, kan 't me maar moeilijk visueel voorstellen.

ZIjn er bvb geen kits waarmee je de px / lml een retro kuur kan geven? Ik denk maar luidop…

Link naar reactie
Bedankt voor de reacties alvast.

Carrosserie werk lukt me wel, maar die cutdowns is ook niet echt naar mijn smaak.

Ik wil er geen sportiever model van maken, eerder omgekeerd.

Dat hoekig originele spatbord doet me erg eighties aan en ik zie het liever meer retro.

Zijn de ronde spatborden zoals van de oudere modellen ook beschikbaar voor de px?

Of lijkt dit echt nergens op als je dit zou monteren, kan 't me maar moeilijk visueel voorstellen.

ZIjn er bvb geen kits waarmee je de px / lml een retro kuur kan geven? Ik denk maar luidop…

Kit bestaat zeker maar is nogal prijzig...

http://www.twowheelsblog.com/post/6851/vintage-vespa-gs-kit-for-vespa-px-and-lml-star

Link naar reactie

't Is in ieder geval wat ik zoek, maar 1100€ is erover.

Ik kijk eens tussen de voordeligere kits die beschikbaar zijn.

't lijkt me wel doenbaar zelfs voor een leek om de kit zelf te fitten en dan te laten poederlakken?

Of is 't zelfs mogelijk om de stukken eerst te poederlakken en dan te fitten zonder dat dit echt zichtbaar is?

Of zie ik het te simpel, advies van ervaringsdeskundigen is welkom.

Link naar reactie

Aaah Sindo, ik doe met mijn scooter waar ik zelf zin in heb he, ik laat me niks wijsmaken :-)))

Nee serieus, zoals ik al zei, mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een echte oldie.

Maar dat wordt overal afgeraden als je een scooter wil voor dagelijks gebruik waarop je kan rekenen.

Vandaar dat een LML ombouwen mij de beste optie lijkt, best of both worlds?

Die hotrods zijn wel vet.

Link naar reactie

... er is wel een verschil natuurlijk, hier wil je uw scooter op iets laten lijken dat het niet is he, weinig origineel, is zoals een mazda met een ferrari carroserie... maar 't is idd gij die er mee rond moet rijden.

Link naar reactie

jaren 60 scooter met een ingebouwde px blok en mengsmering tank is toch ideaal? nostalgie van een oude scooter, met de gebruiksvriendelijkheid van een nieuwe px. 12v lampen ipv 6v,...

Link naar reactie

Hmm… ok ik volg de redenering enigsinds.

Maar ik kan me voorstellen dat die 60's scooters met px blok me wel een flinke duit gaan kosten ook?

En dat heb ik niet :-)))

De mazda-ferrari vergelijking gaat eigenlijk wel niet op.

't is een mazda die ik er meer willen laten uitzien als een jaren 60 mazda (http://www.autogids.be/medias/pics/330X220/X_9358_1.jpg)

Maar goed, ik begrijp ergens wel dat dat not done is.

't is wel niet de bedoeling dat hij niet te onderscheiden wordt van een oldtimer.

Ik zou gewoon die elementen die ik lelijk vind eraf willen.

Maar misschien is die hotrod optie dan idd wel beter, dan probeer ik geen 60's vespa te imiteren.

Link naar reactie

Pix, het is mijn persoonlijke mening he, iedereen doet wat hij/zij wil.

Het verschil tussen een moderne px/lml en een jaren 60 scooter is niet enkel de motor maar ook comfort, vering, remmen enz.

Dus als je zegt dat het ook om praktische redenen gaat, bv woon/werk verkeer, dan moet je daar ook rekening mee houden.

kijk naar andere projecten, en laat dan je eigen creativiteit los, ga niet kopiëren, daar is niks aan ;)

Succes!

Link naar reactie

onderdelen worden niet gepoederlakt maar gewoon gespoten bij een carrosier en inderdaad altijd VOOR het assembleren.

Houdt er rekening mee dat wanneer je een spatbord wil vernaderen, je de voorvork moet demonteren.

Dit betekend alle kabels los, hydraulische leiding voorrem loskoppelen, stuur eraf, vork demonteren, spatbord wisselen en dan alles terug in mekaar steken, voorrem terug vullen met remvloeistof, ontluchten, kabels terug aansluiten en afstellen.

Als je zegt niet technisch onderlegd te zijn is dit misschien niet het beste idee om zelf te doen

Link naar reactie

Check die nieuwe Lambretta eens: moderne techniek, retro design zonder dat je hoeft te sleutelen.

Als je op een budget zit, niet af laten leiden door wat je scoot zou kunnen worden, maar gewoon accepteren wat het ding is.

Als je hipster bent, zou ik zeker die Vivo body kit aanschaffen.

Link naar reactie

Lap, leek me nu niet meteen de moeilijkste job een spatbord vervangen.

Ik had me al afgevraagd hoe dat moest, met dat gat erin was 't eigenlijk wel te verwachten.

Maar 't lijkt me wel nog doenbaar voor iemand met een beetje vaardige handen.

Die heb ik wel, alleen geen bal kennis van motoren enzo.

Waarom niet poederlakken? Ik had gelezen dat het goedkoper en dikker is.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...