nero Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Een GS motor zou natuurlijk helemaal een uitdaging zijn. Wat is er eigenlijk verkeerd aan een GS (160)-motor? Naar mijn weten zijn deze motoren even betrouwbaar als een PX-motor (mits een paar kleine aanpassingen). Een "omgekeerde" reis lijkt me idd heel wat voordelen te bieden, zeker naar bevoorrading en eventueel het terugbrengen van de vespa in geval van panne. Waarom niet met de vespa in de auto naar daar rijden en alleen met de vespa terugkeren? Veel succes met je voorbereidingen! Groetjes, nero. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 20 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Nero, bedankt voor je berichtje. Het extra koppel en vermogen van een P200 en de grote verkrijgbaarheid van onderdelen (nieuwe cilinderkits, nieuwe carburateurs, nieuwe ontsteking enz.) is voor mij al een reden om met een P200 te gaan. Een omgekeerde reis zal heus wat voordelen bieden maar het trekt mij totaal niet. Met een auto met vespa er in naar daar rijden en dan terug is wat mij betreft onrealistisch qua kilometers, tijdsduur, kosten, visa enz. Bovendien is de lol er dan wel een beetje vanaf. De vespa daar naar toe verschepen en dan terug vliegen is een mogelijkheid. Maar het avontuur zit hem er bij mij juist ook in dat je naar een 'onbekende' bestemming rijdt. Dat zal voor mij voelen als de 'terug weg' terwijl je juist net aan je reis begint. Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Ik denk niet dat je een 3 maanden-reis kan vergelijken met "naar huis" rijden, daarvoor is de afstand te ver. Voor de SS180 (ik vermoed dus ook voor de GS160) bestaan er nieuwe cilinders, is dus ook geen probleem. Als je de motor een "light tuning" geeft (elekronische ontsteking, aangepaste uitlaat, versterkte koppeling) krijg je evenveel (of meer) koppel dan een standaard PX200. En een extra portie avontuur is (achteraf) leuker dan gewoon kilometers "afmalen". Swat, je moet doen waar je je het best bij voelt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 20 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Nero, rijd anders mee of doe de omgekeerde route met een licht getunede volledig originele GS 160! Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 oktober 2012 Delen Geplaatst: 20 oktober 2012 Nero, rijd anders mee of doe de omgekeerde route met een licht getunede volledig originele GS 160! Willen wel, kunnen (voorlopig) niet. 3 maanden werkverlet krijg ik nooit gedaan... Groetjes, nero. Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 30 oktober 2012 Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 En Laurus is er nog nieuws?? Grtjs Makke Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Hoi Makke, Bedankt voor je berichtje! Ik ben helaas ook nog druk met studeren en wat andere dingen. Er is wel wat nieuws, maar helaas niet baanbrekend. We contact hebben met een reisorganisatie om de reis in Turkmenistan en Oezbekistan te regelen. In Turkmenistan en Oezbekistan moeten accommodaties geboekt worden, zeker voor Turkmenistan is dit handig omdat we op deze manier een 'normale' visum zullen krijgen in plaats van een zogenaamde transit visum. Een transit visum is 7 dagen geldig en heeft een vaste aankomst en vertrekdatum. Dit is erg onhandig in de planning, zeker met de veerboot die vanaf Azerbadjan naar Turkmenistan vaart, dit is een soort vrachtferry/boot en deze vertrekt alleen als hij vol is. We zijn verder bezig om de route in detail uit te werken zodat we aan de visumprocedure kunnen beginnen. Verder zal ik volgende week vrijdag mijn GS klaar kunnen maken om gestraald en gecoat te worden. Ow, en niet onbelangrijk, ik heb nog een bijbaan nodig voor in de maanden februari, maart en april, via mijn reisgenoot Bauke kan ik misschien een tijdelijke goed betaalde baan krijgen. Hier wordt ook aan gewerkt. (duimen!) Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Wijziging in planning: zaterdag GS klaar maken voor coater, volgende week vrijdag bezoek Battuta. Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 30 oktober 2012 Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Beste, indien interesse, Een kennis van mijn heeft een gelijkaardige trip gedaan, dit wel over 8 maanden richting mongolië met een oude vw lt. Als u tips of in contact wil komen met die persoon, stuur mij even een pb. Jeroen Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 31 oktober 2012 Delen Geplaatst: 31 oktober 2012 @Laurus, man, man wat een planning, laten we hopen dat het met je visums en je job in orde komt. Grtjs Makke Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 @geronimoo dank voor je hulp! Het zal voorlopig niet nodig zijn, maar wellicht in de nabije toekomst wel. @Makke, gaat allemaal spannend worden maar ik ga er voor! Afgelopen weken heb ik de GS gelast waar dat nodig was. De GS licht nu bij de coater. Binnenkort kan ik dus aan het betere werk gaan beginnen! De planning voor de reis is zo goed als rond. Binnenkort gaat dus ook de visumaanvraag van start... Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 De reis wordt trouwens mede mogelijk gemaakt door Maskes Vespa Klassiekers. Link naar reactie
Annelies en Youri Geplaatst: 2 december 2012 Delen Geplaatst: 2 december 2012 Wat een trip! Schiek hoor. In ieder geval heel veel succes! Geniet van het avontuur. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 7 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 7 december 2012 Dankje! De GS is terug van de poedercoater: Nu kan het opbouwen beginnen. Vandaag met de voorvork begonnen. De schokbreker gereviseerd en de swingarm aan de voorvork bevestigd. Link naar reactie
steiner@vespa Geplaatst: 8 december 2012 Delen Geplaatst: 8 december 2012 Dit wordt echt de max!!!! Steiner Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 9 december 2012 Delen Geplaatst: 9 december 2012 Fuckeduck, wat een reis. Veel succes maar zeker ook heel veel plezier toegewenst. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 11 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2012 Bedankt! Work in progress: Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 december 2012 Delen Geplaatst: 11 december 2012 Moest er nu iemand een duidelijke (gedocumenteerde) uitleg willen geven over hoe je zo'n vork reviseerd zou ik al helemaal content zijn... Groetjes, nero. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 11 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2012 Ik heb nog betere foto's op een fototoestel staan. Ik zal morgen kijken of ik die foto's op mn computer kan zetten. Ik kan even een poging doen zonder foto's... Als alles normaal los gaat is het echt heel makkelijk. 1. De as voor je voorwiel wordt geborgd door zo'n speciale kroonmoer met een borg ring. Deze borgring is linkse draad. Als je deze moer los hebt dan kun je vanaf de andere kant de as in geheel er uit tikken. Dan komen beide lagers er ook uit. De grote lager zal nog om de as zitten en zul je nog van de as af moeten halen. (met een bankschroef bijvoorbeeld) 2. De as van de schokbreker wordt vlakbij de remblokken geborgd door een schroefje. Als je dit schroefje los maakt dan kun je in principe deze as er zo uit tikken. Vervolgens kun je de schokbreker los schroeven van de voorvork. (spreekt voor zich) 3. De remblokken verwijderen spreekt op zich ook voor zich, borgclipje verwijderen, blokken omhoog schuiven. 4. De schommelarm verwijder je van de voorvork door de pin die aan de voorkant van de voorvork zicht baar is eerst te demonteren. Deze pin zit geborgd met een borgplaatje. Dit borgplaatje is weer gemonteerd door middel van de vetnippel. Als je dit pinnetje er uit haalt kun je in principe de as er uit tikken en dan komt je swingarm los. 5. In je swingarm zitten twee bussen, deze kun je er uit tikken en vervangen. De as en swingarm scharnieren op lagers van losse pinnetjes die in deze bussen zitten. De bussen zet je vol in het vet, de pennetjes zet je er, de twee vulringen zet je weer tegen de bussen aan zodat de pennetjes ook niet wegvallen. Nu kun je de swingarm er terug op schuiven en de dikke pen door de voorvork en swingarm duwen. Ow en vergeet de rubberen o-ringen niet, 2 in de bussen en 2 aan elke zijde 'op' de bus, tussen de swingarm en de voorvork. 6. De schokbreker kun je (na revisie of met vervanger..) terug monteren op de zelfde manier als je hem gelost hebt maar dan omgekeerd.. En zet ook hier twee rubberen ringen er tussen. 7. Op de vooras zet je eerst het kleine lager, vervolgens duw je de bus met rubberen ring terug in je swingarm, nu kun je de as er terug in zetten. Vervolgens kun je het grote lager weer op de as en in de schommelarm tikken. Dit grote lager kun je ook verder er in krijgen door met een luchttol de speciale moer vast te zetten en hiermee het lager er in te persen. Je kunt de keerring in de speciale moer vervangen of een lager gebuiken met een dichte kant. Nu de borgring terug in de speciale moer. Dit is ongeveer het belangrijkste en even snel uitgeschreven. De volgorde is in principe niet heel belangrijk. Het lijkt misschien een vaag verhaal maar als je het geheel uit elkaar gaat halen dan spreekt het wellicht voor zich... Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 december 2012 Delen Geplaatst: 11 december 2012 Ik ben helemaal content! Toch nog wat foto's bijplaatsen en er een stickie van maken! Bedankt! Groetjes, nero. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 11 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2012 Hier zit het schroefje dat je moet verwijderen om de as van de schokbreker er uit te kunnen tikken. Dit moertje is geborgd met een plaatje. Als je dit moertje los draait kun je dit pennetje er uit tikken en vervolgens kun je de dikke as die de voorvork en de swingarm bijelkaar houden er uit tikken. Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 wat is een 'luchttol'? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 ik denk dat em ne bouloneuse bedoeld. Grtjs Makke Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 mooi werk amai Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Hier de foto's, de nederlands beschrijving hebben jullie al gehad Here more pictures from the rebuild: Dismounting front fork Removing the pin in order to get the axle out which keeps the swing arm and front fork together Getting the axle out Front fork dismounted The frontwheel axle with bearings Removing small bearing Steer dismounting The non painted part has to come off Heating and the non painted part can be removed Time for some welding Welding Welding and grinding Before After The only rotten spot in the whole frame!! Front axle cleaned, time to put the new bearing on and put it in the front fork Swing arm back on the front fork with new bushes and axle and bearings Putted the front wheel axle in and now putting in the bigger bearing Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.