Ga naar inhoud
Vespaforum.be

18.000km door 15 landen op een GS; reisvoorbereiding


Laurus

Aanbevolen berichten

Volgend jaar eind april/begin mei zal ik samen met twee andere jongens (zij gaan per auto) richting Mongolië rijden. De route ziet er als volgt uit (we rijden niet door Iran, maar google maps snapt niet dat we met een ferry gaan):

Routedef.jpg

Voor deze reis zal ik een Vespa GS160 klaar maken, de scooter blijft zo origineel mogelijk en zal onder andere uitgerust worden met een valbeugelset, een voor en achterrekje, een 'carterbescherming' van een T5, een windscherm van een P en een dashboardkastje van een PX. Uiteraard wordt er ook een P200 motor gemonteerd.

Vorige week ben ik begonnen om de GS volledig te strippen en opnieuw op te bouwen.

Gs nog deels in elkaar:

P1060308.jpg

Beetje later:

P1060314.jpg

P1060316.jpg

P1060317.jpg

Binnenkort zal de GS naar de coater worden gebracht en zal ik beginnen met het reviseren van de P200 motor en de voorvork.

Kijk ook eens op ons blog en facebookpagina: http://www.facebook.com/pages/Three-Brave-Men/474179539269276 en www.threebravemen.tumblr.com

Tot de volgende!

Link naar reactie

Super ! Wat een uitdaging. Eerst sleutelen en dan gas geven. Wel goed denk ik voor als je motorpech hebt . Dan kan je het zelf maken . Want ik denk dat het op zo een trip wel kan gebeuren. Ga dit heel goed volgen. Succes en resepect. :)

Link naar reactie

Sowww,Jij liever dan ik,HaHa,

Vind een half uurtje op de scoot al genoeg!,Wel gaaf zeg...

Veel plezier alvast met de voorbereiding!

Groet,AJ

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties! Dat sleutelen komt wel goed denk ik.

@Speedracer, ik overweeg een tank van een PX te combineren met een tank van een GS. Dan kan ik ook meer benzine mee nemen. Olievoorraad wordt over nagedacht, wellicht laat ik een deel van de olie en een extra set banden naar een hotel in Oezbekistan sturen, dit moet dan zo getimed zijn dat de spullen ongeveer arriveren als ik in het hotel ben natuurlijk. Dit wordt vaker gedaan.

Link naar reactie

Vet plan hoor!

Moest wel even grinneken bij de tegenstelling: zo origineel migelijk laten, maar wel een PX blok eronder :P wel begrijpelijke keuze trouwens :)

Op het GSF kun je longrange tankjes krijgen. Je zou een vacuumpompje kunnen overwegen, dan kun je een jerrycan naast je gewone tank aansluiten.

Vespatank016.jpg

Wat voor setup overweeg je op het blok?

Link naar reactie

Hoi Maarten, bedankt voor je reactie. Een GS motor zou natuurlijk helemaal een uitdaging zijn. :P Zo origineel mogelijk bedoel ik meer in de zin van originele Piaggio onderdelen en geen gekke verbouwingen in electronica, ophanging, vering, bagagerekjes en dergelijke. In mijn ogen is een 'originele' vespa ondertussen wel bewezen om betrouwbaar te zijn in alle opzichten. De P200 motor is natuurlijk oersterk. Voor de motor zal ik ook voor volledig origineel gaan.

Bedankt voor je tips! Ik zal die longrange tankjes is bekijken. Over die vacuumpomp had ik ook al nagedacht, dat is een overweging. Aan de andere kant is het ook weinig moeite om even je tank te vullen met je jerrycan. Hoe staat het met jou projecten? Voor die zijspan moet je misschien is even bij Peter informeren, die heeft een GL met een rally 180 motor en zijspan gebouwd.

Voor die longrange tank is zeker sowieso een brandstofpomp nodig aangezien je geen valstroom meer kunt gebruiken?

Link naar reactie

Jah - dat vrees ik wel. Vlgs mij zie je ook een pompje op dat plaatje.

Dit zijn de 'normale' opties (heb ik ooit opgezocht):

Van een Sprint: Tank Capacity: 7,7litres (1.97 US gallons)

Van een Rally: Tank Capacity: 8,2litres (2,1 US gallons)

Van een GS160/180SS: Tank Capacity: 9 litres (2,4 US gallons)

Of misschien past de hybride tank van SIP van 9,5 liter.

Ik wil je topic niet kapen met m'n zijspan, maar zal zeker eens bij Peter polsen; kan 't zijn dat ik je daar gezien heb met die blauwe GTR van de zomer?

Link naar reactie

Oke, nice! Die hybride tank is interessant, Peter had het er al over om zo'n tank zelf in elkaar te lassen. Maar vet dat ze die ook zo verkopen. Afhankelijk van mijn zadel zou ik hem ook nog hoger kunnen maken, a la sei giorni stijl...

Ik ben enkele keren per maand bij Peter te vinden, sowieso op de zaterdagen en vaak doordeweeks nog een keer dus dat zou goed kunnen, een blauwe GTR kan ik me alleen niet echt herinneren.

Link naar reactie

Hey Laurus,

mooi project, alvast veel succes toegewenst, doet me denken aan Mario's trip naar China.

Een bevoorrading halfweg is een goed plan, een mini revisie halfweg aan koppeling en ophanging zou ik ook voorzien...

MAAR zowel Oezbekistan als Turkmenistan zijn landen waar DHL of UPS weinig voet aan de grond heeft,.. bekijk dat ook zeker op voorhand.

Voorzie je scooter op kilometers door de zand rijden, putten van 0.5m in het wegdek en onaangenaam contact met grotere voertuigen. Wat extra remkracht is zeker gewenst.

Sta ook stil bij je gewichtsverdeling, een Vespa is van begin af aan reeds gehandicapt op dat vlak, extra jeryycans of bagagedragers, evenwichtig verdelen, je scooter zal al rap 150kg wegen bij vertrek.

Maar als ik je 1 tip mag geven die, volgens mij, het verschil zou kunnen maken. Maak van je aankomst je vertrekpunt, verzend je scooter naar je eindpunt en rij vandaar naar hier. Dat geeft volgens mij heel wat voordelen.

Probeer ook zo weinig mogelijk landen te doorkruisen, elke grensovergang kost geld, je scooter moet je invoeren en uitvoeren, corrupte douaniers...vertragingen en frustratie.

Maar opgepast ik spreek niet uit ervaring!

Link naar reactie

wauw Laurus! als de kinderen het huis uit zijn zou ik zo'n avontuur ook nog wel willen beleven maar dan in Latijns Amerika (van Maracaibo naar Ushuaia)

Link naar reactie

Bedankt voor alle leuke reacties!

@knifeman, wellicht dat ik dat nog doe, dan laat ik het je weten, ik heb echter al met wat mensen contact gehad, en ik heb ook al veel reisverslagen gelezen (advrider.com) Maar wellicht is het handig om nog met wat mensen te spreken die het recent gedaan hebben.

@designo, bedankt voor de tips en je berichtje! Het lijkt inderdaad op Mario's trip. De route is gepland en staat vast. Het eindpunt wordt mongolie, vanaf daar wordt de auto verkocht en wordt mijn vespa terug verscheept. Voor wat betreft ophanging, ik monteer schokbrekers die ik zelf kan reviseren. Ik neem waarschijnlijk een extra setje koppelingsplaten mee en ik zorg er voor dat ik zo'n beetje de hele motor kan reviseren als het nodig is. Daarnaast is het gunstig dat er ook een auto mee rijdt. Ik kan daar natuurlijk wat spullen in kwijt. Grensovergangen heb ik redelijk wat over gelezen maar ik denk dat ik daar ondertussen ook wel wat ervaring mee heb door mijn reis naar Dakar van drie jaar geleden. Desalniettemin blijft het natuurlijk allemaal een avontuur en we zullen zien hoe het gaat verlopen.

@Joene, zuid-amerika lijkt me ook nog erg gaaf net als een trip naar de zuid kaap. Gelukkig heb ik nog geen vooruitzicht op kinderen ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...