thijs84 Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 Ik heb mij al gek gezocht op google, op youtube en hier op het forum om mijn carburator van mijn pk 50xl af te stellen. Helaas ik raak er niet helemaal aan uit. Daarom volgende vraag... welke benaming van de vijs hoort bij welk nr. nr 1 is lucht en nr2 is stationair als ik het goed voor heb. Lucht heb ik 2 toeren opengedraaid. En ik weet het.. wrsch voor velen tot vervelens toe, maar kan ik iemand mij aan de hand van de foto zeggen welke stappen ik moet volgen om mijn carbu goed af te stellen. alvast bedankt. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 1 is idd uw lucht/benzinemengsel, helemaal toedraaien en dan 1.5 a 2 toeren open 2 is uw ralenti, die regel je, als de motor warmgedraaid is, op het gehoor 3 is de regelschroef die eventueel speling op uw gaskabel regelt Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 En waarvoor dient schroef 4 en die andere twee? Naast de chokekabel en vlak voor de luchtfilter? Met de luchtschroef regel je toch enkel de lucht en niet de brandstoftoevoer? Ik denk dat ik het mengsel rijker moet maken want mijn bougie kleurt nog bruin, nog zwart. Maar weet dus niet hoe dit moet. Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Al die andere schroeven dienen om de carbu of onderdelen te bevestigen. Wat is het probleem eigenlijk? De vespa draait niet mooi stationair, heeft geen trekkracht of haalt geen snelheid,... Zonder juiste diagnose is het heel moeilijk om je te helpen. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Hoeveel km heb je gereden om dit te testen? Je maakt het mengsel rijker door een grotere hoofdsproeier te steken. Groetjes, nero. Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Een vijftal minuutjes gaan rijden zodat het blokje warm staat. Niet genoeg?:-) Maar als ik het goed begrijp kan je dus zonder de sproeiers te veranderen enkel de luchttoevoer vergroten en de ralenti aanpassen? Het optrekken kan ook wel iets beter als ik hem vergelijk met een andere standaard pk 50 xl van een kameraad. Biedt die grotere sproeier hier dan ook een oplossing? Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 5 minuten is "net" iets te weinig. Minstens een tiental minuten met de gas volledig open. Let wel, hou je hand aan de ontkoppelingshendel en vertaag direct als hij begint te sputteren of in te houden. Je kan de carbu eventueel ook eens reinigen (check eerst of je benzinetank wel mooi proper is). Vergelijk de sproeiermaat eventueel met deze van je kameraad en ook of cilinder niet is vervangen door een (dr-) kitje. Groetjes, nero. Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Ik heb mijn vespa sinds vorige week. Daar ik een leek ben en het beestje wil leren kennen wil ik er al eens een onderhoudje op uitvoeren. Ik ben begonnen met het luchtfilter en de carbu schoon te maken. Dat verliep goed. Hij rijdt goed, en de ralenti regelen is ook gelukt. Dan wou ik de bougie eens bekijken...Ik heb gezien op het internet dat de bougie bij een goed mengsell koffiekleurig moet zijn, een te arm mengsel geeft quasi geen vervuiling op de bougie stond daar ook bij. Alsook dat een te arm mengsel schade kan veroorzaken aan de cilinder. Ik wou dat eens controleren en zie dat mijn bougie quasi geen vervuiling heeft, dus ga ik er vanuit dat het mengsel te arm is. Maar hoe maak ik het rijker? Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Het carbu heb ik deze week er al eens uitgehaald en die is brandschoon. Als ik nog eens bij mijn kameraad ga zal ik de sproeiers eens vergelijken. Vandaag nog eens geprobeerd en alles loopt goed tot ik erna terug mee ga rijden! Als het blokje warm stond na ongeveer een kwartiertje vol gas te rijden heb ik de ralenti afgesteld tot er een mooie cadans te horen was uit de uitlaat. Maar als ik daarna terug ga rijden en hem terug in neutraal schakel gaat hij weer hoog in toeren, als ik dan even heel snel de choke open en dicht zet is het terug beter maar als ik hem dan even laat draaien valt hij stil. Is er hier toevallig niemand uit de buurt van kalken die mij eens kan voortonen hoe het moet? Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Lijkt me dat de carbu/ motor valse lucht trekt. Controleer de dichtingen op de carbu. Is de bougie nu mooi bruin van kleur? Groetjes, nero. Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Iets bruiner wel maar nog niet zoals het voorbeeldje aangeeft. Bedankt voor de tips alvast. Link naar reactie
Jws Geplaatst: 13 augustus 2020 Delen Geplaatst: 13 augustus 2020 Dit is een oude topic, maar heb hier een vraag over. Ik heb een benzinelek wanneer de lucthstelschroef open blijft staan. Wanneer ik deze helemaal toe draai bij stalling is er geen lek. Hoe demonteer ik de carbu? (PK 50XL2) Ring losdraaien bij inlaat en carbu gewoon eruit trekken? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen