Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Wanneer u als particulier een wagen aankoopt in het buitenland om hem in België onder uw naam in te schrijven, moet u enkele maatregelen in acht nemen. Deze maatregelen zijn afhankelijk van:

•het land waarin u het voertuig koopt

•de leeftijd van het voertuig: voor nieuwe voertuigen gelden andere regels dan voor oudere.

Een voertuig wordt als nieuw beschouwd als het minder dan 6 maanden geleden gekocht is of als het maximaal 6 000 km op de teller heeft staan. Een niet-nieuw voertuig heeft meer dan 6 000 km op de teller staan en is ouder dan 6 maanden.

.

Binnen de Europese Unie

Zodra u met het voertuig op Belgische bodem aankomt, moet u zich aanmelden bij een Belgisch douanekantoor naar keuze. Als u een nieuwe wagen aangeeft, moet u een bijzondere btw-aangifte indienen. Bij een niet-nieuwe wagen hoeft u geen btw-afgifte in te dienen maar bent u wel nog verplicht om bij een douanekantoor langs te gaan.

In het douanekantoor moet u de volgende documenten voorleggen:

•een aankoopfactuur of eventuele andere handelsdocumenten.

•een origineel buitenlands inschrijvingsbewijs als u dit gekregen heeft.

•de aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubriek T is ingevuld.

vervang 'wagen' door 'voertuig'

Link naar reactie

Zorg er voor dat de verkoper de nummerplaat zelf binnen levert (dacht in een postkantoor). Dan ontvangt hij een uitschrijvingsbewijs (dacht 2-delig) dat je samen met de verkoopsovereenkomst moet binnen geven bij de Belgische douane.

Met de formulieren die je daar krijgt kan je de vespa inschrijven, vergeet niet bij je verzekeringsagent te passeren om een verzekering af te sluiten (vignet???).

Als je deze stappen volgt zijn er geen problemen om je scooter op de baan te krijgen, tenminste als je geen GVA nodig hebt. Dit moet je nog apart aanvragen bij een vespadealer of Vespa Benelux.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

In Nederland zijn er 3 bewijzen van een voertuig:

- Deel 1a (het voertuigbewijs, waarop dus de gegevens van het voertuig zelf als soort voertuig, identificatienummer enz staan),

- Deel 1B (waarop het tenaamstellingsbewijs (waarop staat wie eigenaar is van welk voertuig aangeduid met kenteken'

- en het overschrijvingsbewijs.

Bij verkoop wordt op een postagentschap(soms ook bij een boekwinkel als bijv. Bruna) het deel 1B ten naam gesteld van de koper en deze ontvangt dan ook een nieuw deel 1B en de verkoper ontvangt een vrijwaringsbewijs en het ongeldig gemaakte deel 1B.

De koper zal de drie delen bij de Nederlandse douane moeten overleggen om eerstens ´uit te voeren´(hier wordt volgens mij ook de kentekenplaat ingeleverd) en vervolgens bij de Belgische douane moeten invoeren.

Vervolgens volgt het Belgische systeem van kentekenregistratie-aanvragen, een kentekenplaat en een verzekering.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...