Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo vanuit London!


the bus driver

Aanbevolen berichten

Ik hoop hier op het juiste adres te zijn om alles te weten te komen over mijn toekomstige scooter..

Ben vroeger redelijk actief geweest in de "scène" en treffens mee gecruised dus het Vespa virus zit nog steeds in mijn bloed.. zo blijkt :-)

Mijn eerste scooter was een rode PK50 xl met veel toeters en bellen en veel chrome.. Deze heeft later moeten inboeten voor een hele gave 50 special in blauw die dan achteraf is omgebouwd ( ja helaas!!) naar een custom model waarbij ik een oude naft tank extra had gelast, de motor wat heb bij gedraaid en een "race zadel" gemonteerd.. Toen vond ik het geweldig nu kijk ik er precies iets anders tegen aan . :-D

Hele gave tijd meegemaakt.. ook een paar echte goeie scooterdudes leren kennen maar helaas zijn die relaties helemaal verwaterd..

Bij mijn verhuis nr London begin dit jaar ben ik nog ergens foto's tegen gekomen van treffens ed maar ik heb geen idee waar die gebleven zijn..

De liefde voor vintage vehicles is zeer sterk en zo ben ik al jaren bezig met het verzorgen van mijn grote liefde "Stella".. een redelijk zeldzame VW Highroof T1 uit 1965 .. Het is niet mijn eerste exemplaar maar wel diegene die ik helemaal opgebouwd heb naar mijn goesting..

Ik heb ook een blog dat tot stand is gekomen om mensen te laten mee genieten van onze roadtrips..

Bon, genoeg gezeverd over mezelf!

Ik wil graag een vespa 125cc aanschaffen en gebruiken om van en naar het werk te rijden.. Ik woon in West London en moet elke dag naar het hartje van London (Regent- Street). Voor zij die het kennen. De "tube" op spits uur is echt niet plezant want je staat soms met je neus onder iemands oksel omdat er nergens geen plaats is. Bovendien kost het veel te veel geld.. Dus oplossing is een moto/scooter kopen.

Voor zij die het niet kennen er wonen bijna net zoveel mensen in heel London als in Belgie.. Maw het is erg druk..

Omdat ik graag in stijl rijd wil ik geen hedendaags ding kopen en mijn oog is gevallen op een VNA/VNB masjien. Ik begrijp dat vele dit niet zullen aanraden maar het zal toch niet anders zijn.. :-P

Echter na een telefoontje vandaag met Sam van Lambretta finder, kwamen er meerdere ideeën uit de bus!

Hiervoor reken ik dus op jullie info..

Het is het model van de VNA/VNB wat mij aanspreekt al zal ik deze ombouwen naar een PX motor om deftig mee te kunnen in het verkeer en blijkbaar is het niet eenvoudig om 8" naar 10" om te bouwen dus mijn vragen zijn de volgende..

-Welke andere modellen komen in aanmerking die gelijk aardig zijn .. Lees een dikke bolle kont hebben :-) (rond de jaren '60)

-Blijkbaar is het ook mogelijk om een 150cc als 125cc in te schrijven?

-Tips met waar te zoeken voor een scooter behalve de verkoopsite's zoals 2dehands, kapaza, ebay..

-waar moet ik opletten bij de aankoop? Rotte plekjes..?

-nog iets vergeten..?

Bon, peis dat dit al redelijk stevig is voor een eerste post hier op jullie forum :-)

Cheers Stephan

Link naar reactie

Hela Welcome Here!

Ik ben dit jaar, samen met nog 2500 anderen, met de Vespa naar de VWD in Londen geweest.

Elke dag de Black Wall tunnel en idd tijdens de spits toch wel een avontuur. Na 3 dagen waren onze splinternieuwe vestjes al zo zwart als de tunnel zelf. Dus schaf u een gasmasker aan als ge nog lang en gezond wil leven.

De ombouw van 8" naar 10" inch is op zich niet zo complex. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Als ge een px motor gaat ondersteken dan moet je enkel vooraan aanpassen. Simpelste is een gs velg steken.

Als ge een scooter met dikke billen wil, die dan ook op 10" staat kan ik u de MotoVespa 150s ser2 aanraden, Sam heeft er regelmatig wel een staan.

Vloerplaten zijn meestal de achillespees van de scooter, kan vervangen worden. Alle andere roest mag zeker niet perforerend zijn.

Allez veel succes nog.

BTW mega bus!!!

Link naar reactie

Ik moet al een chance door genen tunnel rijden dus dat valt wel mee, ook binnen in London valt het qua verkeer nog redelijk mee gezien er de Low emission is, Wel heel veel bussen en Taxi's maar dat valt goe te ontwijken met een scooter denk ik :-)

Zou je mij misschien wat meer uitleg kunne geven over de verschillende "dikke billen" modellen die er zijn? Liefst met een referentie/link voor foto's

Wat bedoel je met vooraan aanpassen?

Ook heb ik begrepen dat een scooter naar 10" ombouwen niet altijd mooi is.. uiterlijk dan?

Is de vloerplaat de algemene "zwakke" plek of zijn er meerdere?

Cheers Makke!

Thx

Link naar reactie

Hier vind je een paar tips bij de aankoop van een vespa: http://www.vespaforum.be/nl/faq/42

Hier vind je een overzicht met gegevens en foto's van de meeste vespamodellen: http://www.scooterhelp.com/serial/ves.frame.serial.numbers.html

Eventueel kan je met het chasisnr in "afbeeldingen" googelen.

Ik vermoed dat je geen motorijbewijs hebt, dit maakt het makkelijker om een keuze te maken.

En als je een 10" zoekt is de keuze dan nog sneller gemaakt.:)

Succes met je zoektocht!

Groetjes, nero.

ps: beware of curry's!

Link naar reactie

Useful info Nero thanks!!

Ik had al iets gelezen over Curry's maar het is niet helemaal duidelijk.. zijn dit repro's/namaak? Of zijn dit modellen geproduceerd in een Aziatisch land onder de naam Vespa met een iets minderwaardige kwalitiet?

Ik heb idd geen motorijbewijs (dit is een persoonlijke bewuste keuze ) dus ik houd het graag bij een 125cc tenzij ik een 150 als 125 ingeschreven krijg..

Bedankt voor de links daar ben ik al iets wijzer mee..

Tot slot, ik neem aan dat er in de 125cc reeks geen dikke bille modellen zijn met 10" wielen en 2 aparte zadels??

Link naar reactie

Curry"s zijn kort samengevat in Italie gemaakte of onder licentie gemaakte vespa's die echter heel hun "leven" afgesjakkerd werden op slechte wegen en hersteld met wat men daar voorhanden had. Na opgegeven te zijn door de plaatselijke bevolking worden de nog bruikbare onderdelen ineengeflanst, het frame zo gemastikeerd dat het er weer als nieuw uitziet en uitgevoerd naar onze streken hoge prijzen worden aan de man gebracht.

Denk idd niet dat er "ronde billen " bestaan in 150cc (in origine). Die vind je wel in de sportmodellen (GL150/GS150/GS160,...)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Curry"s zijn kort samengevat in Italie gemaakte of onder licentie gemaakte vespa's die echter heel hun "leven" afgesjakkerd werden op slechte wegen en hersteld met wat men daar voorhanden had. Na opgegeven te zijn door de plaatselijke bevolking worden de nog bruikbare onderdelen ineengeflanst, het frame zo gemastikeerd dat het er weer als nieuw uitziet en uitgevoerd naar onze streken hoge prijzen worden aan de man gebracht.

Denk idd niet dat er "ronde billen " bestaan in 150cc (in origine). Die vind je wel in de sportmodellen (GL150/GS150/GS160,...)

Groetjes, nero.

Bedankt voor de info!!

Kijk eens op http://www.scootertrader.com/

Als je je toch in the UK bevind, krijg de indruk dat ze daar goedkoper zijn dan hier...

Vespa et3, Vespa et3 125cc blue S reg, Mot & tax Good condition no rust 07788 730953 £1200

Matthew adlington (T. 07788 730953) in uk

Interessant!! Deze site was ik nog niet tegen gekomen, dit model spreekt mij echter niet aan.

Ik zie belgische nummerplaat op dat busje. heb je een belgisch rijbewijs? Dan al eens gedacht dat je met een B niet in Engeland mag met een 125cc?

Klopt ja een belgisch/europees rijbewijs, wil je daarmee zeggen dat ik dan ook geen geregistreerde engelse scooter kan rijden? Das wel balen dan..

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ondertussen heb ik mij een nieuw "rees-masjien" gevond .

Er staat er immers al een tijdje een blauwe '64 er VNB onder een doekje bij mij op het terras.

Ik had deze Vespa al een tijdje op het oog en hij was slecht geadverteerd, maw enkel op een nachtje Vespa surfen kwam ik op de advertentie..

Afspraakje gemaakt en eens gaan kijken, bleek om een origineel ding te gaan van een 21 jarige studente die er al 18 maanden niet meer naar had omgezien en dus besloten om er afstand van te doen..

Zij had de Vespa van Retro perpsectives gekocht als een volledig originele scooter al heb ik daar ondertussen mijn twijfels over, de lak blijkt op sommige plaatsen overspoten maar hij heeft wel karakter ("Battle-scars") en daar hou ik wel van. De originele motor die al een hele tijd stil stond ging na een aantal keren trappen vanzelf weer draaien en dat was meteen een bonus. De prijs was buiten mijn budget maar de aanhouder wint ..

En een paar weken later was het zover en konden we de Vespa ophalen .. :-)

9619F188-5962-446F-91C5-146E9A0A8AEF-1754-0000019F02E6B998.jpg

Ace cafe is bij mij om de hoek dus daar even gestopt voor een ontbijtje :-)

1EE2CB0D-0841-484C-8870-B2B194B0B7E0-1754-0000019F1A5981C2.jpg

Een weekje later gezellig met mijn maatje de scooter eens een wasbeurt gegeven :-)

P1120084.jpg

Alle krassen en deukjes waren bewerkt/overschilderd met een veel donkerder blauw. De rechter bil op de eerste foto had ik al eens onderhanden genomen met zachtjes te water-schuren.

P1120086.jpg

P1120087.jpg

P1120089.jpg

P1120091.jpg

Deze tool-set vond ik in de tool box, is dit origineel?

P1120098.jpg

De rechter bil dan maar eens bewerkt met T-cut and verder afgewerkt met polish. ( het vrouwtje was op zakenreis dus had ik stiekum de Vespa even binnen gezet :-) )

P1120106.jpg

Dan heel de scooter eens aangepakt, het rekje en de bumper vooraan vond ik niet zo geweldig dus die heb ik er maar afgehaald, het deukje in het spatbord moet er nog uit maar helaas heb ik geen sleutel ruimte hier en ook zijn al mijn tools in mijn garage in Belgie ..

P1120138.jpg

P1120140.jpg

P1120141.jpg

Voorlopig staat hij dus stil, ik wil alvorens ermee op de baan te gaan eerst, de wielen opnieuw spuiten, 2 aparte zadels plaatsen en de motor een beurtje geven.

Eind dit jaar ben ik een paar dagen in Belgie en ga ik toch maar eens een paar keren proberen mijn theoretisch moto rijbewijs te behalen, hier in Engeland loopt de wetgeving omtrent de 125cc iets anders.

Ik heb nog de volgende vragen.

Ik ben op zoek naar een setje donker bruine zadels kan iemand mij aan een adres helpen? Liefst met een hoog "vintage" gehalte..

Klopt het dat de 125cc vrij gemakkelijk om te bouwen is naar een 150cc? bestaan daar kits voor?

Cheers

Link naar reactie
Ge moet es ne scootering kopen , der staan keiveel adressen voor onderdelen in de uk in.

Er zou een winkeltje om de hoek van mijn kantoor moeten zijn, dus da ga ik morge alvast is checken!! Cheers!

@ the bus driver:Nog Duvel mee gepakt naar Londen? Heb je ook de triple hop nu geprobeerd?

Ik vermoed da u mij hebt verder geholpen toen ik bij Sam nr een stel scooters kwam kijken.. toch?

Yep, ni achter uwen hoek maar in 't stad gevonden, samen met nog nen berg andere bierkes die ondertussen op 1 kwak'ske na allemaal op zijn helaas.. moe dringen nog is over en weer knalle!! ;-)

Link naar reactie

Is het mogelijk dat ik u eens heb zien manoeuvreren met uw bus in de Harmoniestraat?

Heb een tijdje daar gewoond, er stond meestal een Lambretta voor m'n deur.

Mvg Tijs

Link naar reactie
Als je originele "vintage" onderdelen zoekt: www.Maskes.nl

Helemaal in de stijl van je blog, dat er ook mag wezen.

Als ge nu wa eerder me uwe website had afgekomen had ik misschien wel ene bij u gekocht, gaaf spul, staat zeker mijne smaak mee tussen.

Is het mogelijk dat ik u eens heb zien manoeuvreren met uw bus in de Harmoniestraat?

Heb een tijdje daar gewoond, er stond meestal een Lambretta voor m'n deur.

Mvg Tijs

Zeer zeker, Ik heb lange tijd in de ballaarstraat gewoond en mijn bus woonde in de Harmoniestraat ;-)

Link naar reactie
  • 6 jaren later...

Is even het stof hier vanaf blazen..

Ondertussen een paar jaartjes verder heb ik nog steeds mijn VNB en woon ik sinds kort terug in Antwerpen stad.

De scooter is de laatste 2 weken bijna dagelijks gebruikt en heeft de afgelopen jaren in de garage gestaan bij een vriend waar hij om de 3 tot 4 maanden eens werd opgestart om een toertje te doen in het het Antwerpse.. Het fijne is dat hij altijd start van de eerste keer en zo goed als feilloos rond tuft.

Gezien de zomer in aantocht is en het veelvuldig gebruik (recentelijk) wil ik toch eens een onderhoud uitvoeren en daarbij heb ik een aantal vragen. (als dit niet op de juiste plaats is laat het even weten)

- Voor onderdelen kan ik hiervoor ergens in het Antwerpse terecht? Ik dacht ooit eens een Vespa shop bezocht te hebben in het Waasland maar die vindt ik nergens meer terug op het web..
Of best online bestellen? Sip??
- De voorste remmen piepen enorm hard (dit is eigenlijk al jaren zo :wacko: ) dus ik vermoed dat de blokjes helemaal op zijn. Is dit zo simpel als wiel er af, trommel eraf en blokjes vervangen? zijn er clipjes die mee moeten vervangen worden..? Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig?
- Ik ben erg tevreden over het rijcomfort van de scooter in het algemeen al vindt ik dat er toch wel wat 'nose dive' is bij het gebruiken van de voorste rem. Wordt dit opgelost bij het vervangen van de Olie in de schokdemper en welke Olie gebruik ik best? Of moet ik ergens anders naar kijken..
- Soms bij het rijden, vooral naar de hoger snelheid toe en wanneer langdurig dezelfde snelheid (70-75KM/h) merk ik dat de scooter sporadisch inhoud. Misschien vuil in de carburateur..? Dit is tevens niet altijd bij hoge snelheid, hij heeft dit misschien een 3 tal keren gehad..  Ook heb ik een aantal jaren geleden eens last gehad dat de scooter telkens uitviel aan het stoplicht, maw hij bleef niet stationair draaien. De volgende dag was dit probleem spoorloos verdwenen..? Een paar maanden later heb ik dit nog eens een keertje gehad tijdens een rit maar dit loste zich ook weer vanzelf op.. Enig idee.
- Qua onderhoud wat wordt er aangeraden..? ik zou het vlgde willen nakijken, Remmen, bougie, carburateur, points?? en bak olie. Nog iets?

Verder wou ik eens horen of er iemand is in het Antwerpse (ik kom ook vaak in Schilde, Zoersel, Brecht, Massenhoven) die geregeld sleutelt aan oude Vespa's waar ik een langs kan gaan om zo misschien een aantal tips te krijgen mbt onderhoud ed.

Alvast bedankt - Stephan

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...