Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gekke Fantasie Of Geniaal Reisplan?


Julo

Aanbevolen berichten

Hoi

Jaarlijks werk ik als hotelanimator in Zinal, Zwitserland. Normaal reis ik mee met de bus naar daar maar voor volgend jaar droom ik over een ander plan. Ik zou graag met mijn Vespa px125 naar daar reizen in enkele dagen (+-830 km). Waar zal ik zoal rekening mee moeten houden? Kan deze Vespa dat aan? Hoeveel km per dag zijn haalbaar met een px.En mijn grootste zorg is vooral dat ikzelf een technische 0 ben...

De zwaarste bagage kan ik meegeven met collega's die met de wagen naar daar reizen.

Geef maar jullie eerlijke mening! Andere optie is er een Gts 300 bijkopen en de reis daarmee doen. Maar dan gaat voor mij een groot deel van de uitdaging al verloren...

Greets
julo

Link naar reactie

Zinal?! Toch niet in het Intersoc Hotel? Leuk!

Alleen lijkt 830 km wat weinig, is het geen goeie 100km meer? Met de PX kun je gemakkelijk en confortabel 300km per dag aan, dan zit je wel al 5 à 6u op de scooter. Die kan dat zeker wel aan. De trip met 2 overnachtingen doen lijkt me leuk, met 1 overnachting ga je serieus mogen doorrijden en vroeg opstaan...

succes!

Link naar reactie

Hoi Wutsie! Inderdaad het Intersoc hotel... Hmmm blijkbaar nog een Intersoccer??? Het was de bedoeling van een 200km per dag te gaan doen. Is volgens google maps 830 km wanneer je snelwegen vermijdt.

Link naar reactie

PX kan het aan no problemo. Maar gebruik je tijd om toch een basis kennis op te doen, oa kabeltjes en wielen/banden vervangen, en een elementaire diagnosestelling.

Link naar reactie
heel zeker doen en 400 km moet zeker te doen zijn per dag !

400km per dag? Dan is de fun er wel af hoor. Reken op 250km per dag, dan blijft het lekker comfortabel, tijd om te genieten, 's middags rustig te eten en regelmatig eens een stopje te doen...

Link naar reactie

400 per dag lijkt me ook veeeeeel te veel! Ik ben van plan om dit jaar nog mijn motorrijbewijs te halen! Ik heb tijd, dus hoef ik zeker geen dergelijke afstanden per dag af te haspelen!

Link naar reactie

Inderdaad ,goed te doen.Toch zoals Sindo reeds vermelde zien dat je via iemand een basiskennis opraapt.Basisgereedschap:tang,kniptang, schroevendraaiers ,sleutels:7,8,10,11,13,14.Bougie +sleutel eventueel.Min. 1 lange kabel extra (koppeling)!Bus 2 takt olie,litertje benzine... . Moest ik nog wat vergeten zijn zullen da andere kerels je hier wel nog verder op informeren denk ik ;) .Eventueel 2de gsm je weet maar nooit.Verzekering vragen voor europe assistance .Dit zijn zowat de dingen die ik persoonlijk zoal zou doen & Good luck,Groetjes Dave.

Link naar reactie
Hoi Wutsie! Inderdaad het Intersoc hotel... Hmmm blijkbaar nog een Intersoccer??? Het was de bedoeling van een 200km per dag te gaan doen. Is volgens google maps 830 km wanneer je snelwegen vermijdt.

hey, ja, we zijn daar 2 keer op skireis geweest.

Zo te zien is binnendoor dus wat korter dan autosnelweg. Ik lees hier ook van afstanden tussen de 250 en 400km per dag. Met wat tussenstops maar toch goed doorrijden lukt 300km zeker en heb je nog wat ruimte 's middags of 's avonds. Al een paar keer die 250-300km op 1 dag gedaan, je zit gewoon 6u op je scoot (3 uur 's morgens en 3 uur 's namiddags) Dan kun je de aftand mooi doen met 2 overnachtingen en kom je de laaste dag nog netjes rond 15-16u aan. Qua pech onderweg, je inderdaad wat voorbereiden...

succes!

Link naar reactie

Klopt, je kan de verkeersdrukte absoluut niet vergelijken met deze in Vlaanderen. Op dat gebied is Duitsland/Zwitserland/Frankrijk een paradijs om te rijden (en km's te doen).

Hou er alleen rekening mee dat je op een regendag slechts de helft of minder km's kan maken zonder veel risico's te nemen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik ben op 2 dagen naar Mormoiron (Zuid Frankrijk - Mont Ventoux) gereden op een PX-disc (1100 km) via de route nationale. Dus dat is zeker te doen, maar in mijn geval was dat wel vlammen en enkel stoppen om te tanken en om de benen te strekken.

Ik ben ook al op 3 dagen naar de Italiaanse grens gereden -> via Monaco de Italiaanse grens over (zelfde verhaal -> doorknallen) om dan op rustig tempo via de kust naar Pisa te rijden en zo door te steken naar Firenze (had daar toen een maand verlof voor uitgetrokken).

Dus als je nog iets wil zien en genieten onderweg en geen zere kont wil hebben doe je best wat minder kilometers per dag. :-) Ik deed er toen gemiddeld 400 tot 500 per dag (vroeg opstaan en tot 's avonds rijden)...

Voor mij telde toen niet de rit naar daar want ik wilde zo snel mogelijk op de bestemming zijn om dan van mijn verlof te kunnen genieten. De terugweg heb ik wel in meer dagen gedaan omdat ik daar ook meer tijd voor had.

Ik ben een paar jaar geleden op de PX naar Zell am see (Oostenrijk) gereden en dit was gepland om dat op 2 à 3 dagen te doen, maar een klapband en overkop vliegen met de scooter heeft toen de plannen wat in de war gebracht... :-(

En volgend jaar naar Avignon (Zuid Frankrijk) voor de Eurolambretta die daar doorgaat, uiteraard op de Lambretta. :-)

P.S.1 houd er ook rekening mee dat je voor bergpassen meer tijd uitrekent. Dat lijken soms minder kilometers, maar je bent wel langer onderweg dan op een gewone (rechte/vlakke) baan.

P.S.2 ik heb op al die ritten geen enkele keer een kabel overgetrokken of band plat gereden (behalve dan die klapband). Een basiskennis (kabels, banden, lampjes vervangen) en een goede reisverzekering voor jezelf en je voertuig is zeker aan te raden.

-> CONCLUSIE: geniaal reisplan!!!

Link naar reactie

Zoals Erix hier zegt, geniaal plan en ieder rijdt op zijn eigen tempo. En naargelang van wat de bedoeling van de reis is haspel je km's af of geniet je op een andere manier. In september en oktober rij ik 2 maal richting Venetië om daar een ritje mee te pikken. Heen- en terugreis geschat op telkens 15uur doorrijden in één trek.

Link naar reactie

Julo, de Sindo en den Erix geven een paar gouden tips: zorg dat je wat elementaire kennis opdoet (bandjes vervangen, kabeltjes, sproeierkes en luchtfilter uitblazenn enz) en (zeker dit) dat je inderdaad genoeg bagage hebt om een elementaire diagnose te stellen als er zich een probleem voordoet. Da gade ni leren uit de boekskes, maar als ge een paar keer per week de rubriek techniek hier op't forum leest, kunde al heel wa leren. Zorg wel da ge eerst weet wiens advies waardevol is en wiens advies ge beter ni leest ;-).

Ik weet ni wa ge tot nu toe al hebt gedaan, maar zorgt dus da ge, voor ge vertrekt, al eens een nieuw bandje en een nieuw ambriagekabeltje hebt gestoken, da ge uw luchtfilterke en uw sproeierkes al eens hebt uitgeblazen (en eventueel ne carbu uiteen hebt gehaald en gekuist), da ge uw tankske er al eens hebt uitgehaald, da ge uw bougieke er al eens hebt uitgedraaid, enz.

Ge kunt eventueel ook een paar how to's vab die zaken van scooterhelp of vespamaintenance afdrukken en bij in uw handschoentaske steken zoda ge wa richtlijnen hebt. Uiteindelijk zijn die kleine dingeskes allemaal zo moeilijk ni, maar moeste er zelf ni echt gerust in zijn, dan hebde da toch als houvast.

Ah, en zorgt ervoor da ge nog eens nakijkt of uw carburateureke (en eventueel uw timing) goed afgesteld staat vlak voorda ge vertrekt.

Link naar reactie

Euh. Mijn eerste reactie: oei, al dat technische ... Wat heb ik al gedaan? Reservewiel geplaatst, nieuwe binnenbanden gestoken, tank verwijderd en opnieuw geplaatst. Dat is het. Van al de rest heb ik geen flauw benul wat het is en hoe ik eraan moet beginnen 8-). Klinkt misschien voor velen belachelijk maar het is de "harde" waarheid. Ik zal er dus nog heel goed moeten over nadenken en de pro's en contra's tegen elkaar afwegen. Ik heb wel nog tijd tot Juli volgend jaar, dusja ...

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Julo, de Sindo en den Erix geven een paar gouden tips: zorg dat je wat elementaire kennis opdoet (bandjes vervangen, kabeltjes, sproeierkes en luchtfilter uitblazenn enz) en (zeker dit) dat je inderdaad genoeg bagage hebt om een elementaire diagnose te stellen als er zich een probleem voordoet. Da gade ni leren uit de boekskes, maar als ge een paar keer per week de rubriek techniek hier op't forum leest, kunde al heel wa leren. Zorg wel da ge eerst weet wiens advies waardevol is en wiens advies ge beter ni leest ;-).

Ik weet ni wa ge tot nu toe al hebt gedaan, maar zorgt dus da ge, voor ge vertrekt, al eens een nieuw bandje en een nieuw ambriagekabeltje hebt gestoken, da ge uw luchtfilterke en uw sproeierkes al eens hebt uitgeblazen (en eventueel ne carbu uiteen hebt gehaald en gekuist), da ge uw tankske er al eens hebt uitgehaald, da ge uw bougieke er al eens hebt uitgedraaid, enz.

Ge kunt eventueel ook een paar how to's vab die zaken van scooterhelp of vespamaintenance afdrukken en bij in uw handschoentaske steken zoda ge wa richtlijnen hebt. Uiteindelijk zijn die kleine dingeskes allemaal zo moeilijk ni, maar moeste er zelf ni echt gerust in zijn, dan hebde da toch als houvast.

Ah, en zorgt ervoor da ge nog eens nakijkt of uw carburateureke (en eventueel uw timing) goed afgesteld staat vlak voorda ge vertrekt.

hehehe, en steekt zeker ne rol ducktape in uw handschoenkastje :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...