Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dr Pulley sliders test in originele vario


les

Aanbevolen berichten

na de malossi en ne polini 9 roller variator getest te hebben heb ik nu eens een set Dr Pulley sliders en geleiders gemonteerd om te proberen.

sportvario's zijn fijne dingen maar ze hebben altijd een bepaald karakter met min en plus punten en deze zal ik even kort opnoemen :

malossi :

plus :

-soepeler als standaard

-iets meer toeren dus iets meer acceleratie en vloeiender

-topsnelheid is iets makkelijker te halen

-lage toeren, rijd meer op koppel

min :

-niet echt sneller qua acceleratie als stock

-prijs

Polini 9 roller :

plus :

-veel soepeler

-veel meer toeren, rijd meer op vermogen

-stuk sneller als de malossi(gemiddeld +-2,5sec sneller van 0 naar 70 op de gps)

min :

-onder 1/2 gas niet echt iemand thuis

-gewichtjes slijten redelijk hard(+ het zijn er 9)

-redelijk toeren happy behalve als de gewichtjes wat afgsleten zijn is hij niet meer vooruit te branden

-prijs(is wel goedkoper als de malossi)

Dr. Pulley slider gewichtjes + geleiders in stock vario :

plus :

-enorm soepel, zelfs nog soepeler als de polini(!)

-op elk toerental bij elke snelheid is hij 'wakker' als je de gas aanraakt

-vario schakelt precies wat omhoog als je op je cruisesnelheid bent en dus ook terug omlaag als ej je gas aanraakt wat erg prettig is

-gebruik van originele onderdelen

-heb het nog niet getest maar is volgens mij nog iets sneller als de polini qua acceleratie

-gas is héél fijn te doseren, echt een genot !

+ een feit waar ik nog niet mee kan over meespreken is dat ze naar het schijnt makkelijk 20.000+km meegaan(!!)

min :

-acceleratie vanuit stilstand is ietske minder vlot dan de polini(de polini is daar een raket op dat vlak)maar ik heb er sowiso gele malossi trekveertjes inzitten en die houden dat wel ietwat onder controle, ik denk met standaard veerkes dat hij erg inzakt bij het vertrekken.

ik heb nog niet veel gereden met de Dr. Puley slider gewichtjes maar het is gewoonweg hilarisch, malossi = 140€, polini = 120€, Dr Pulley = 40€ en voor die 40€ krijg je enorm veel waar voor je geld vind ik, ik heb me ook gehouden aan de aanbeveling op de website van hun door de 6,5gr gewichtjes te nemen voor mijn motor en heb er geen milliseconde spijt van.

ik heb al veel scooters gehad en allemaal met verschillende sport vario's maar dit slaat echt de kop, als ze dan ook nog eens 2 tot 3x zolang meegaan als de originele gewichtjes is het helemaal lachen !

de vespa rijd nu ook meer als een auto met automaat met overdrive en kickdown en dat vind ik persoonlijk wel echt fijn, toeren wanneer je het vraagt en andersom ook, beetje gas dicht en de snelheid blijft maar de toeren zakken.

tot nu toe een dikke aanrader !

Link naar reactie

Hoi,

Ben van plan om mijn vario te vernieuwen(15000 km)Kan ik dan de Dr. pulley sliders plaatsen in de originele vario ? en kan dan ook de originele riem gebruikt worden. Rijd met 250 ie GTS.

Gr.

Link naar reactie

jep, sowiso is het aangeraden om de OEM riem van piaggio te gebruiken bij eender welke vario.

en dat is het mooie aan die sliders, je kan ze in de originele vario plaatsen waardoor de kosten aanzienlijk laag blijven, als je ziet dat ik voor 2 sportvarios in totaal 260€ heb neergetikt om dan een koppel sliders en geleidestukjes voor de originele vario voor een 40 tal euro te hebben gekocht die tot nu toe beter werken dan die 2 sportvarios samen :-p

Link naar reactie

Euhmm, efkes tussen in,,,zeg Les 6,5 gram lijkt mij weinig...hetgene ik heb teruggevonden is 13 gram voor nen 300,,,ik moet er wel even bij vermelden dat ik mij er nog in aan het verdiepen ben,maar nevertheless,,GOE BEZIG MOATJE en keep us informed,door zo'n gasten zoals gij worden wij wijzer.

CHEERS

Link naar reactie

Ga ik zeker proberen, dus ik heb nodig voor mijn GTS 250 ie, Dr pulley sliders van 6.5 gr. geleidestukjes,en een originele riem voor Piaggio. Waar kan ik die best bestellen ?

Groetjes en dank voor de info.

Link naar reactie

voor de 250 raden ze de 9,5gr aan voor ietwat sportief rijgedrag en 10gr voor normaal rijgedrag :

best nr. voor de 9,5 : SR2117/6-9,5

best nr. voor de 10 : SR2117/6-10

best nr. voor de geleiders : SP2017-N

en voor de 300 raden ze enkel 11,5gr aan, deze heeft bestel nr. : SR2117/6-11,5

en de geleiders zijn hetzelfde : SP2017-N

je kan ze hier bestellen : http://www.drpulley.info/shop/

hier vind je de nummers nog eens terug : http://www.drpulley.info/drpulley_docs/Typenliste.pdf

Link naar reactie

No prob, als iemand een sportvario wil hebben voor zijn 125 ie weet ge wie ge kunt contacteren want na dik 300km ben ik er erg tevreden over, ik rij nauwelikks nog meer als halfgas en dan gaat hij nog vlot vooruit + het verbruik is nog gezakt ook heb ik de indruk !

Link naar reactie
En uw Vespa is al uit garantie hoop ik ;)

Al 3j ondertussen...

En veel kunt ge niet misdoen, zeker niet met 16j ervaring met varios afstellen ;-)

Ps : naar het schijnt steekt piaggio nu al tegenwoordig standaard dr. Pulley sliders in sommige motoren hun vario's.

Link naar reactie

zo heb net ondanks een te hoge buitentemperatuur tov de vorige testen een acceleratie test gedaan met deze gewichtjes.

normaal doe ik deze test met +-18° en geen wind, nu was er wat wind en 28°(dus de meting is in nadeel gebeurt tov de polini en malossi ter verduidelijking)...

deze test is dus ook op dezelfde weg gedaan als alle andere tests met de andere vario's + met een volle tank, zelfde kledij, windscherm,zelfde bandendruk, zelfde originele motor met airbox aanpassing en malossi luchtfilter en zelfde stopwatch enz. enz.

ik heb 5 runs gedaan en daar het gemiddelde van uitgeteld, de polini was het snelste van 0-70kmh op de gps van de sport vario's met 11.9 sec gemiddeld.

de Dr Pulley gewichtjes met stock vario(alleen met dezelfde gele malossi trekveren waar ik alle 3 vario's mee getest heb) hebben een gemiddelde gescoord van 12.15 sec.

dit ligt dus gewoon erg dicht bij elkaar, je moet er ook rekening mee houden dat de polini vario in een 'vitesse' lager vertrekt want met de gele malossi veerkes had ik nagenoeg géén dipje bij het vertrekken terwijl ik met de Dr Pulley's al een goei dip heb bij het vertrekken, waarschijnlijk door de geometrie van de originele vario en het ontbreken van een sterkere drukveer waardoor de vario al een beetje aan het schakelen is bij het vertrekken tov de polini setup.

Wat me wél erg opviel was de dooracceleratie vanaf 50kmh op de GPS, hier pakt de Dr Pulley setup de polini setup, de polini was érg goed van 0-50kmh op de gps maar daarna kalmeerde de boel een beetje tov de eerste 50kmh terwijl de Dr Pulley's daar o-ver-dui-de-lijk sterker en harder door accelereert !

Daar maakt de Dr Pulley setup een goeie comeback en daardoor kwam ik volgens mij ook redelijk in de buurt van de polini met de meting.

Als ik zwaardere trekveerkes steek kan het wel eens zijn dat ik de polini voorbij ga met deze setup... maar dat doe ik bewust niet, nog zwaardere veerkes en uw rijgedrag bij lage snelheid is om zeep, file rijden word dan een PITA en de kans op slip op de koppeling tijdens het rijden word ook nog eens vergroot.

Misschien dat ik de HIT clutch van Dr Pulley monteer als ik zie dat de originele koppeling er door begint te gaan :-)

ook moet ik zeggen dat het hernemen een stuk feller gaat, waar de polini begint te schreeuwen en dan pas vooruit gaat gaat de Dr Pulley setup ook schreeuwen maar voelt ge echt een duw in uw rug zelfs zo fel dat ge de indruk hebt bijna van uw zadel getrokken te worden.(wat ook ingoud dat eht ook effectief makkelijker is om auto's met hogere snelheden in te halen spreek ik uit ondervinding)

Alleen boven de 90 werkelijke kmh's voel ik dat hij het wat moeilijker heeft als de polini maar dat interesseert me maar weinig aangezien ik amper over de 90 gps kmh's rij...

Ben er nog altijd zeer tevreden over, de Dr Pulley gewichtjes mogen echt blijven van mij.

Link naar reactie

nee, als je al voorheen al eens de gewichtjes hebt vervangen dan weet je al voor 95% wat je moet doen, het enigste met de Dr Pulley sliders is dat je ze niet onderste boven mag monteren omdat het sliders zijn ipv rollers, de sliders zijn dus niet rond voor degenen die dit nog niet doorhadden.

trekveren vervangen ? Mjah, dat is eigenlijk al noodzakelijk met een originele motor...

ik heb nu die gele malossi trekveerkes erin en nog houd 'em efkes in bij het vertrekken, ik denk met standaard veerkes dat ik de eerste meter helemaal geen 'actie' mocht verwachten.

de Dr Pulley HIT koppeling zou perfect moeten zijn volgens verschillende mensen, deze kan je instellen dat hij net zoals bij de originele koppeling meteen aangrijpt maar je kan de 'slip' apart afstellen, dus dwz : als je de koppeling goed afsteld kan je alsnog met 2500trpm de koppeling laten aangrijpen maar toch genoeg toeren blijven maken tijdens de opening van de koppeling om géén dipje te krijgen bij het vertrekken.

naar het schijnt is het een droom van een koppeling, maar voor +-300€ ook dé duurste !

trekveerkes zijn dan een goedkopere oplossing maar om die 'dip' helemaal weg te krijgen moet je al heel zware veerkes monteren wat weer inhoud dat je niet meer normaal kan vertrekken of filerijden zonder telkens weg te schieten of met een huilende koppeling te rijden.

daarom heb ik de gele gemonteerd, die zijn nog relatief 'braaf' tov de rode, kan ik toch nog makkelijk stadsverkeer doen en toch nog snel genoeg weg geraken aan de stoplichten.

Link naar reactie

Hoi, Sliders zijn vandaag binnen en gemonteerd. Zeer goed resultaat. Heb wel zelf een blokkeersleutel moeten maken.

Zeer eenvoudig met een stukje vierkante buis en twee stukjes rond van 6 mm. Werkt goed en kost niks.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...