Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Doorslippen/haperen


RoflGts300

Aanbevolen berichten

Voor de goede orde: ik heb niets tegen de begrenzer hé, en die werkt behoorlijk. Niets verschietachtigs aan. Ik doe trouwens vooral autostrade en het weggedrag van de GTS maant vrij snel aan tot inhouden, nog voor de begrenzer werkt :-)

Dit probleem heeft niets met de begrenzer te maken. Weet trouwens iemand zeker of deze werkt op het toerental van de motor want met een CVT is dit in theorie snelheidsonafhankelijk...

En kent uiteindelijk iemand een oplossing voor het probleem van het haperen? Ik dacht ook al eens aan eventuele magnetische storing door GSM of hoogspanning of andere... Misschien is de elektronische sturing daar gevoelig aan?

Link naar reactie

Mijne GTS heeft goei banden en een goei weggedrag ... maant aan om sneller te gaan ... :)

Denk dat het in mijn geval wel eens de begrenzer kan zijn ... daar het echt enkel en alleen gebeurd wanneer ik "full speed" op autostrade rij.

Magnetische storing van gsm of hoogspanning lijken mij eerlijk gezegd hééééééél ver gezocht!

Misschien zijn het wel aardstralen ... kan dat niet :P dat ge juist over een slecht plekje rijd ... :s

Link naar reactie

Anaway,ik surf mij hier dagelijs een breuk ,met mijn zoektocht naar data,,kmoet zeggen kben al wijzer geworden,maar hetgeen ik zou willen weten is noppes.

* vanaf welk toerental bij welk engine slaat diene rev. Limiter op ?????

* welke actie gebeurt er,onsteking enof injectie lam leggen,,,en tot hoeveel toeren deze actie dan?

* waar en door wat wordt dit toerental gemeten ( kheb al een donkerbruin vermoeden,maar soit) ????

Laat mij hier ook één ding duidelijk stellen dat ik met diene rev.limiter geen probleem heb,maar dat ik het systeem wil begrijpen,des te meer omdat dit ook bij lagere toerentallen voorvalt.

misschien dat Vespadiverso zijn contacten nog eens kan aanspreken,want die van mij zijn wss met belangrijkere dingen bezig.

CHEERS

Link naar reactie

ben eens curieus.

aangaande toerental vermoed ik dat dit gemeten wordt aan de puls naar de bobijn, die door de ecu gegeven wordt. Deze is te zwak om een extra toerenteller te voorzien, deze zou op de bobijn moeten aangesloten worden, een werkske dat mij een dezer dagen nog te wachten staat, maar dan moet 't spel serieus opengelegd worden :(

Link naar reactie

Bwah voor diene toerenteller zelf te instaleren dient ge gewoon een 4 wikkelingen rond uwe bougiekabel te leggen en deze draad is dan uwe pulsdraad om naar uwe toerenteller te gaan,,,kga mij daar sowieso van de winter eens op toe leggen...nen koso toerenteller kost zo'n 90 € ,,,da's nog just te doen voor da extra "folieke" ;))))

CHEERS

Link naar reactie
Bwah voor diene toerenteller zelf te instaleren dient ge gewoon een 4 wikkelingen rond uwe bougiekabel te leggen en deze draad is dan uwe pulsdraad om naar uwe toerenteller te gaan,,,kga mij daar sowieso van de winter eens op toe leggen...nen koso toerenteller kost zo'n 90 € ,,,da's nog just te doen voor da extra "folieke" ;))))

CHEERS

Merci vr den tip dat ga ik vanavond eens proberen, zou al nen hoop gefoefel uitgespaard zijn :_)

Link naar reactie

@knifeman,wel even uwe mayonaise gebruiken hé,kweet niet welke toerenteller gij hebt,want er zijn er wel degelijk bij die ge parralel op uw bobijn moet zetten en daarbij zult ge wss uwe range moeten instellen,,,correct me if i'm wrong,,maar 1 vonk=2 toeren.

CHEERS

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nog eens efkes van onder het stof gehaald,omdat ik van de week heb vernomen ( door 3 Piaggio- techniekers),,,,dat er helemaal GENE toerentalbegrenzer opstaat,als dit klopt kunnen we verder gaan zoeken,klopt dit niet,dan is het voor mij just go with the flow,,,anyway ,wat blijft terug komen,gestaafd door die techniekers,zijn de storingen in uwe ECU en meer bepaald van uwe injector...soit en voor de rest blijf ik open staan voor alle zever hieromtrent ;)))))

CHEERS

Link naar reactie

De injector zelf kan niet begrensd zijn, de ecu puls naar de injector wel...

Ik vind het maa raar aangezien op MV veel mensen het hebben over toerental begrenzers in de onstekingsmodule en er zijn er ook bij die zeggen als ge dan een malossi ontstekings module monteerd ge een 1000trpm wint voordat de begrenzer aanslaat...

Je ne pas snap :-(

Link naar reactie

Naar alle waarschijnlijkheid zal diene originele ECU gelimiteerd zijn kwestie van zijn pulsen naar den injector,maar dan moet die volgens mij wel stabiel blijven bij maximale uitgang en niet haperen.

Dus als knifeman er 10km/h meer uit krijgt zonder haperen met zijne TC unit,tja dan denk ik dat hij met zijne reply het antwoord al gegeven heeft ;))))

CHEERS

Link naar reactie

wel ik heb bij mijn GTS al meer als 2j geen begrenzer meer gevoeld, de topsnelheid ligt met de Dr. Pulley sliders op net geen 120kmh op de teller met medium scherm(die ik ook maar héél af en toe kan halen) en als ik dan daar ben dan houd hij precies wel héél lichtjes in maar begint hij niet (meer ?) te schokken zoals in het begin.

ps voor dat ik dr pulley sliders had haalde ik ene +-115kmh en eveneens zonder schokken...

Link naar reactie

Een Vespa heeft geen aparte toerenbegrenzer maar deze functionaliteit is ingebouwd in de ECU (Electronic Contole Unit) van de motor om deze te beschermen tegen te hoge toeren (9000 tm/min bij 125ie). Dit heb je nodig om schade door te hoge toeren = krachten te beperken. Dit doen ze door telkens één vonk over te slaan als het maximale toerental bereikt is. Hierdoor vermindert het vermogen en zal de snelheid terug dalen. ALs je onder het max toerental komt gaat de ontsteking weer normaal --> lijkt op stotteren en haperen

Maar soms beperken ze ook de maximale toeren om aan de emissienormen te geraken en dan zit er nog een beetje rek op die instelling?

Wat kan je dan wel doen om toch sneller te rijden? Kiezen voor een ander overbrengingssysteem (Dr Pulley)

die sneller gaat met dezelfde toeren/minuut en/of achteraan een grotere bandsteken 140 ipv 130. http://vespaforum.be/nl/forum/topic/13077. Het optrekken zal dan wel iets minder zijn of je moet ook aan je vermogen sleutelen...

Uiteraard zou je ook de ECU kunnen vervangen, maar dan loop je wel het risico's ivm schade van je motor.

Besluit: enkel de uitlaat vervangen om een hogere topsnelheid te halen zal dus niet helpen tgv deze ingebouwde toerenbegrenzer. Je zult dus op meerdere fronten moeten ingrijpen.

Limiters works by interrupting the power that is distributed to the spark plugs, this prevents the engine from operating above a pre-determined RPM level known as the red-line. On stock engines the RPM level that results with the spark being arrested is a constant level. REV-PRO module can be adjusted quickly and easily to reach higher RPM range than factory in order to gain more horsepower.

Link naar reactie
Euhmm Les wanneer begon hij dan wel te " schokken",,,t'is maar om bepaalde elementen te liquideren om conclussies te kunnen nemen?

In het begin toen ik hem had, laten we zeggen de eerste 5-6000km heb ik de begrenzer echt gevoeld rond de 115kmh op de teller,dan heb ik die GPR uitlaat eronder laten steken en sindsdien niet meer gevoeld, bij 10.000km terug de standaard uitlaat eronder en tot op heden (22.000km) nog altijd niks, zelfs niet met mijn windscherm waardoor ik regelmatig de 120 op de teller streel.

Enigste variabele is dat er sind km 10.000 er geen volledig standaard vario meer heeft onder gezeten...

Link naar reactie

Quote:

"Wat kan je dan wel doen om toch sneller te rijden? achteraan een grotere bandsteken 140 ipv 130. http://vespaforum.be/nl/forum/topic/13077. Het optrekken zal dan wel iets minder zijn of je moet ook aan je vermogen sleutelen..."

... . daar wil ik dan wel een tekeningske voor ... .. moi pas comprendre

(ik ben vooral benieuwd hoeveel sneller je met een 140 zal gaan tov een 130, ander breed ik de bras oscillant uit om een 250 te steke ^_^)

Link naar reactie

awel als 't over banden gaat kan ik meeklappen ;) nen 140 is wel degelijk ook hoger dan nen 130. Als er geen tweede getal meegegeven wordt is de hoogte standaard 80% van de breedte. Dus nen 140 zal een 8mm hoger zijn dan nen 130. In theorie gaat ge een dikke 7% topsnelheid winnen en dus 123 kunnen rijden ipv 115 als het toerental de grens is...

wie probeert :)

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...