Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc / of meer met rijbewijs


wernerkellens

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik rij nu rond met een razzo 125cc (tweedehands gekocht om te zien of het scooteren iets voor mij is, en ja het is!) maar qua optrekken en vooraleer die aan 90 zit, is het een slak. Dus ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe scoot (over één/twee jaar ofzo). Daarmee dat ik nu op dit forum zit, om zoveel mogelijk te leren van jullie.

Vooraleer ik eventueel voor mij rijbewijs wil gaan, wil ik weten of dit echt de moeite is? Mijn volgende scoot moet niet sneller gaan maar ik wil wel heel snel optrekken en dan ook snel aan 90 zitten. Ik rij veel korte afstanden en dan nog meestal de binnenwegen.

Hoe kan ik nagaan hoe snel een scoot optrekt op bijvoorbeeld een fiche, adv bijvoorbeeld: "Max. koppel/Couple Max. 9,5 Nm @ 4250 rpm" en de snelheid dan aan "Max. vermogen/Puissance Maxi 4,8 kw

@ 6000 rpm". Kan iemand mij misschien ook deze termen uitleggen?

Alvast bedankt!

Werner

Link naar reactie

Werner, al die specs toch. Ga gewoon ne keer testrijden, heb ik zelf ook gedaan en was verrast dat die GTS Super Sport zo snel optrekt (125 cc). Vanmorgen heb ik helaas wel moeten inbinden tegenover ne GTS 300, maar ja, appelen ook ni met peren vergelijken hè.

Link naar reactie
Werner, al die specs toch. Ga gewoon ne keer testrijden, heb ik zelf ook gedaan en was verrast dat die GTS Super Sport zo snel optrekt (125 cc). Vanmorgen heb ik helaas wel moeten inbinden tegenover ne GTS 300, maar ja, appelen ook ni met peren vergelijken hè.

Elke Vespa of lml zal sneller optrekken dan mijn Razzo ;-). En zolang ik mijn rijbewijs niet heb, kan ik er geen testen boven de 125cc daarmee de vraag. Maar ik ga sowieso test rijden als de tijd er is...

En ivm de specs, is ook een beetje om er alles van te leren...

Ik heb ook al gelezen dat ze scooters kunnen aanpassen, andere uitlaat,... om ze te versnellen.

Link naar reactie

Test daarom ne keer een 125cc. Dan weet je of dit voldoende is voor je of niet. Een 300cc is sowieso comfortabeler en krachtiger, maar dat is een 1200cc ook, om maar aan te geven dat deze drang om een zwaardere motor te hebben persoonlijk is.

Link naar reactie
125 is op dat vlak een slakske

Een slakske dat aan het rood licht op de ring zo goed als alle auto's het nakijken geeft.

Tot aan 60 dan toch...

't Is allemaal relatief natuurlijk: er zal altijd wel iemand/iets sneller zijn.

Wat de specs betreft: het koppel (Nm) is het belangrijkste wat trekkracht betreft.

Link naar reactie

Alvast bedankt allemaal het zal er allemaal op neerkomen hoeveel meer ik wil betalen voor meer koppel/snelheid. In aankoop is het niet veel verschil (tenzij ik aan lml denk) maar het is het rijbewijs dat het duurder maakt...

Ivm de specs:

GTS 125 I.E. SUPER : 12 nm @ 7500 rpm

GTS 300 I.E. SUPER SPORT: 22,3 Nm @ 5000 rpm

PX 125: 9,5 Nm @ 4250 rpm

-> Dus hoe hoger de kopel en hoe lager de toeren (rpm) -> hoe sneller ie optrekt?

Link naar reactie
Alvast bedankt allemaal het zal er allemaal op neerkomen hoeveel meer ik wil betalen voor meer koppel/snelheid. In aankoop is het niet veel verschil (tenzij ik aan lml denk) maar het is het rijbewijs dat het duurder maakt...

Ivm de specs:

GTS 125 I.E. SUPER : 12 nm @ 7500 rpm

GTS 300 I.E. SUPER SPORT: 22,3 Nm @ 5000 rpm

PX 125: 9,5 Nm @ 4250 rpm

-> Dus hoe hoger de kopel en hoe lager de toeren (rpm) -> hoe sneller ie optrekt?

CORRECT! ;)

Link naar reactie

Bedankt allemaal!

Ik heb dit weekend met verschillende mensen gesproken en ben tot de conclusie gekomen dat het rijbewijs niet alleen is voor meer CC te kunnen kopen maar je leert inderdaad technieken. Er was iemand die al jaren rond reed zonder rijbewijs A en hij was 2 jaar geleden voor zijn rijbewijs gegaan en hij had nog veel bijgeleerd.

Ga sowieso bij de VAB langs voor info en zien of ik het dit jaar nog kan doen...

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de px of lml (iets meer px)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...