wernerkellens Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Hallo Ik rij nu rond met een razzo 125cc (tweedehands gekocht om te zien of het scooteren iets voor mij is, en ja het is!) maar qua optrekken en vooraleer die aan 90 zit, is het een slak. Dus ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe scoot (over één/twee jaar ofzo). Daarmee dat ik nu op dit forum zit, om zoveel mogelijk te leren van jullie. Vooraleer ik eventueel voor mij rijbewijs wil gaan, wil ik weten of dit echt de moeite is? Mijn volgende scoot moet niet sneller gaan maar ik wil wel heel snel optrekken en dan ook snel aan 90 zitten. Ik rij veel korte afstanden en dan nog meestal de binnenwegen. Hoe kan ik nagaan hoe snel een scoot optrekt op bijvoorbeeld een fiche, adv bijvoorbeeld: "Max. koppel/Couple Max. 9,5 Nm @ 4250 rpm" en de snelheid dan aan "Max. vermogen/Puissance Maxi 4,8 kw @ 6000 rpm". Kan iemand mij misschien ook deze termen uitleggen? Alvast bedankt! Werner Link naar reactie
smoske Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Werner, al die specs toch. Ga gewoon ne keer testrijden, heb ik zelf ook gedaan en was verrast dat die GTS Super Sport zo snel optrekt (125 cc). Vanmorgen heb ik helaas wel moeten inbinden tegenover ne GTS 300, maar ja, appelen ook ni met peren vergelijken hè. Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 21 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Werner, al die specs toch. Ga gewoon ne keer testrijden, heb ik zelf ook gedaan en was verrast dat die GTS Super Sport zo snel optrekt (125 cc). Vanmorgen heb ik helaas wel moeten inbinden tegenover ne GTS 300, maar ja, appelen ook ni met peren vergelijken hè. Elke Vespa of lml zal sneller optrekken dan mijn Razzo ;-). En zolang ik mijn rijbewijs niet heb, kan ik er geen testen boven de 125cc daarmee de vraag. Maar ik ga sowieso test rijden als de tijd er is... En ivm de specs, is ook een beetje om er alles van te leren... Ik heb ook al gelezen dat ze scooters kunnen aanpassen, andere uitlaat,... om ze te versnellen. Link naar reactie
smoske Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Test daarom ne keer een 125cc. Dan weet je of dit voldoende is voor je of niet. Een 300cc is sowieso comfortabeler en krachtiger, maar dat is een 1200cc ook, om maar aan te geven dat deze drang om een zwaardere motor te hebben persoonlijk is. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 300 is een beest qua optrekken ... duurt maar een paar seconden en ge zit aan 80 (op den teller) 70 (in't echt). Lastig om niet te snel te rijden 125 is op dat vlak een slakske (is mijn conclusie na 3 jaar met GTS125 te hebben gereden) Link naar reactie
Wim_1979 Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 125 is op dat vlak een slakske Een slakske dat aan het rood licht op de ring zo goed als alle auto's het nakijken geeft. Tot aan 60 dan toch... 't Is allemaal relatief natuurlijk: er zal altijd wel iemand/iets sneller zijn. Wat de specs betreft: het koppel (Nm) is het belangrijkste wat trekkracht betreft. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 tov auto's ga ik niet zeggen .. tov 300 Link naar reactie
Joene Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Rolf, en er zijn boosters die jij met je 300cc niet bij kan houden tot 80km/h ;-) Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 21 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Alvast bedankt allemaal het zal er allemaal op neerkomen hoeveel meer ik wil betalen voor meer koppel/snelheid. In aankoop is het niet veel verschil (tenzij ik aan lml denk) maar het is het rijbewijs dat het duurder maakt... Ivm de specs: GTS 125 I.E. SUPER : 12 nm @ 7500 rpm GTS 300 I.E. SUPER SPORT: 22,3 Nm @ 5000 rpm PX 125: 9,5 Nm @ 4250 rpm -> Dus hoe hoger de kopel en hoe lager de toeren (rpm) -> hoe sneller ie optrekt? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 Met rijbewijs mag je ook in het buitenland rijden - wat ook een overweging kan zijn. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Alvast bedankt allemaal het zal er allemaal op neerkomen hoeveel meer ik wil betalen voor meer koppel/snelheid. In aankoop is het niet veel verschil (tenzij ik aan lml denk) maar het is het rijbewijs dat het duurder maakt...Ivm de specs: GTS 125 I.E. SUPER : 12 nm @ 7500 rpm GTS 300 I.E. SUPER SPORT: 22,3 Nm @ 5000 rpm PX 125: 9,5 Nm @ 4250 rpm -> Dus hoe hoger de kopel en hoe lager de toeren (rpm) -> hoe sneller ie optrekt? CORRECT! Link naar reactie
ToonR Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Ga voor je rijbewijs A zou ik zeggen. Het heeft enkel voordelen. Je leert nuttige technieken, je mag eens op een echte motor rijden, je leert veilig rijden en volgend jaar wordt het rijbewijs een stuk duurder... ToonR Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Rolf, en er zijn boosters die jij met je 300cc niet bij kan houden tot 80km/h ;-) Boosters zijn dan ook voor Jan.tten! Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 25 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 juni 2012 Bedankt allemaal! Ik heb dit weekend met verschillende mensen gesproken en ben tot de conclusie gekomen dat het rijbewijs niet alleen is voor meer CC te kunnen kopen maar je leert inderdaad technieken. Er was iemand die al jaren rond reed zonder rijbewijs A en hij was 2 jaar geleden voor zijn rijbewijs gegaan en hij had nog veel bijgeleerd. Ga sowieso bij de VAB langs voor info en zien of ik het dit jaar nog kan doen... Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de px of lml (iets meer px) Link naar reactie
ToonR Geplaatst: 25 juni 2012 Delen Geplaatst: 25 juni 2012 Bedankt allemaal!Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de px of lml (iets meer px) Een interessante scoot is de lml200 injectie, misschien een optie? Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 26 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 juni 2012 Een interessante scoot is de lml200 injectie, misschien een optie? Dit is ook de reden waarom ik eventueel aan het denken ben aan lml. Als vespa volgend jaar met een px200 uitkomt, is het opgelost voor mij ;-) Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2012 Het gaat een moeilijke keuze worden, na een bezoek aan scootmoto denk ik zelfs aan een Vespa GTS 300 Super. Ik ben gisteren zelfs langs een Ducati dealer geweest ;-) Dus rijbewijs: JA Keuze scoot/motor: gaat moeilijk worden ;-) Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 3 juli 2012 Delen Geplaatst: 3 juli 2012 300 eerst en na een tijdje nen Duc Das mijn plan Link naar reactie
inspiron1 Geplaatst: 3 juli 2012 Delen Geplaatst: 3 juli 2012 Ik had reeds een duc 748, vroeger, een vespa is helemaal anders. Het grote verschil voel je met 2 personen op een 125. Op een 300 is het altijd pret. Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2012 Heb je de duc 748 nog? Bevindingen? Link naar reactie
wernerkellens Geplaatst: 4 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2012 Knoop doorgehakt, gisteren mij inschreven voor motor rijlessen, nu nog eerst snel de theorie doen... De eerste twee uren heb ik 28 juli al en de ander vier op 11 augustus. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.