Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verslag Vespatrip Jersey/Bretagne


Kristof@Ostend

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden plannen gemaakt om Jersey en een deeltje van Bretagne met de vespa te verkennen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en enkele weken geleden online de ferry en hotelletjes voor een 6tal nachten vastgelegd.

Door de niet zo fantastische weesrvooruitzichten en de vriendin die ook mee was hebben we besloten de langste ritten met een camionette te doen. Eénmaal ter plaatse in de omgeving de vespa eruitgehaald en daarmee gans de omgeving verkend .

Planning was als volgt . Vertrek dinsdag Oostende - St Malo. Woe & don Jersey - Vrij Quiberon Za Belle Ile en Mèr. Zon carnac , smiddags vertrek oostende.

Dinsdagmorgen rond 5u vertrokken. Vespa werd daags voordien al ingeladen en goed vastgesjord. Nog wat extra benzine en regenkledij mee in geval van.

Rond 11 u 'smorgens aangekomen. de zon was van de partij, maar hier en daar kwam er een mistbank vanuit zee aanzetten. Camionette aan 't hotel geparkeerd, vespa uitgeladen en weg waren wij.

St Malo is een leuke plaats om rond te rijden, zowel het oude stadsgedeelte als de plaatsen errond. Wat een luxe om in die kleine gezellige straatjes rond te snorren en je scooter te kunnen parkeren waar je maar wilt. Nog even de plaats gecheckt waar we morgenvroeg de ferry moesten nemen. Liever geen stress met zoeken als je weet dat de boot elk moment kan vertrekken. 's Avonds nog een moules frites gegeten in het oude stadsgedeelte en gaan slapen.

bretagnelaatstefotos007.jpg

Nog effen alles checken voor vertrek

bretagnedag1024.jpg

Havenmuur St Malo

Woensdagmorgen om 7u petit dejeuner want de boot vertrok om 8.40 en iedereen moet er een uur voordien zijn. Na controle van papieren mochten de moto's 1st aan boord. De vespa werd daar stevig vastgesjord , kwestie dat hij niet omver valt éénmaal op zee . De trip naar Jersey duurt ong. een 1u15min. Eénmaal aangekomen merken we dat de mist ons ook hier af en toe parten zal spelen, maar enfin, zolang 't niet regent. Eventjes aanpassen dat een mens links moet rijden en weg zijn wij. We hebben via condorferry een toeristisch brochuurtje gekregen waarop een route voor met de moto is uitgestippeld. Het laat je de mooiste plekjes van 't eiland zien. Met deze map in de hand vervolgen we onze weg en komen we inderdaad mooie plaatsen tegen. Corbiere lighthouse , Elisabeth castle , the Devils hole... mooie uitzichten zoals Boulay Bay, la Rocque enz. zijn echt de moeite waard.Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in W0 II . Op gans het eiland zijn genoeg sporen van den Duits te vinden. Hoogtepunt zijn de Jersey War Tunnels.

Het rijden op jersey is plezant. Het is echt een groen eiland en de wegen zijn in redelijk goeie staat. Kleine smalle weggetjes , veel bochten, naar omhoog, naar beneden , de max dus , De max snelheid op 't eiland is 40 mph . Niet dat ik me er constant aan gehouden heb , maar sommige plaatsen nodigen uit om trager te rijden. Je hebt er ook nog de Green lanes waar je max 13Mph/h mag rijden. Heb er een filmpje van om jullie een idee te geven hoe het daar rijden is.

2 volle dagen op het eiland en je hebt eigenlijk voldoende tijd om alles te zien en te bezichtigen.

Donderdagavond de ferry terug naar St Malo genomen.

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Ready to go !

bretagnejour2en3jersey1.jpg

omvallen zal hij niet doen :-)

bretagnejour2en3jersey1.jpg

Condor Ferry

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Wegvaren van St Malo , op weg naar Jersey

002otz.jpg

Mooie route van het eiland

bretagnejour2en3jersey0.jpg

bretagnejour2en3jersey0.jpg

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Lighthouse @ Jersey

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Jersey War Tunnels

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Hungry @ Jersey

bretagnejour2en3jersey0.jpg

Low tide @ Jersey

bretagnejour2en3jersey1.jpg

La rocque @ Jersey

bretagnejour2en3jersey1.jpg

Alom vertegenwoordigd : the union jack !

bretagnejour2en3jersey1.jpg

Lavender farm @ Jersey

Vrijdagmorgen richting Quiberon gereden. Voor de kust van Quiberon ligt een eilandje " Belle Ile en Mèr " Het is ong. 45 min varen met de ferry . De weerkaarten voorspelden niet veel goeds de komende dagen en die dag was het stralend weer., dus wilden we er zeker nog heen.

De ferry tickets haddden we niet op voorhand geboekt, dus wij daar terplaatse heen. De trip heen en terug was 29€ pp , niet echt goedkoop dus maar wat toen volgde was er echt over. Ik zei de dame aan de balie dat ik m'n scooter mee wou. Ze vroeg me of die meer dan 125cc was. In alle eerlijkheid zei ik haar dat het een 300 was ( is dus ook de laatste keer geweest ) Ja zei ze, normaal is dat 39€ maar aangezien het een krachtiger model is betaal je daavoor 140€ bij !!!!! De overzet zou me dus 200€ kosten. ik probeerde haar met handen en voeten uit te leggen dat een 125 en 300 hetzelfde model zijn en dat ze evenveel plaats innemen maar ze wou van geen liefde weten. Bij deze waarschuw ik dus iedereen, heb je een zwaardere vespa , lieg gewoon want 't zou me echt verbazen dat ze de scooters effectief controleren op hun cc inhoud. Ik weigerde zoveel geld te betalen en uiteindelijk raadde ze me dan aan om op het eilandje zelf een scooter te huren voor... ..39€ . Eénmaal daar aangkomen hebben we dat dus effectief gedaan.Was wel eventjes wennen, met een 49cc met 2 erop , denk dat we bergop de 15km/u net haalden. Nu, het weer was ronduit schitterend en de natuur was prachtig om te zien, het gemis van m'n 300 was snel verdwenen na enkele minuutjes. Het eilandje zelf is 20 km lang en 9 km breed, dus in een dagje kun je alles op 't gemak zien . 's Avonds na 't inleveren van de scooter , op een gezellig terrasje wat pintjes gedronken terwijl we wachtten op de laatste ferry terug.

bretagnejour4belleile02.jpg

Aankomst met de ferry in Le Palais ( Belle Ile en Mèr )

bretagnejour4belleile03.jpg

zonder woorden ...

bretagnejour4belleile06.jpg

bretagnejour4belleile06.jpg

bretagnejour4belleile09.jpg

vespa's genoeg te huur op Belle Ile :-/

Zaterdag: Ochtend nog redelijk mooi weer, ondanks de voorspellingen. De megalieten van Carnac gaan bewonderen. Carnac ligt trouwens niet zo ver van Quiberon .Omliggende havenstadjes zoals la Trinité sur Mér ook nog bezocht. Daarna terug richting Quiberon gereden en daar de "cote sauvage " rondgereden. Af en toe stoppen en genieten van het fantastisch uitzicht . Voor wie van de zee, het zand en steile kliffen houdt een echte aanrader . Het feit dat je ook overal stopt waar je maar wilt, je bepaalde plaatsen kunt bereiken waar een auto niet komen kan of mag , je niet afhangt van parkeerplaatsen en dergelijke, dat maakt het allemaal veel plezanter natuurlijk.

's avonds moe maar voldaan terug richting hotel gereden. Vroeg onder de lakens gekropen want de volgende dag terug richting Oostende gereden.

bretagnedag6079.jpg

bretagnedag6071.jpg

Cote sauvage Quiberon

bretagnedag6069.jpg

Golven à volonté :-)

bretagnedag6004.jpg

carnac

bretagnedag6048.jpg

smile :-)

bretagnejour4belleile09.jpg

laatste avond van een heerlijke week ... .

Kort samengevat. Jersey is echt een eiland die gemaakt is om met de Vespa te verkennen. De overtocht kost 200€ ( 100 voor 2p en nog es 100 voor de moto) Vooraleer je vertrekt, check de weerkaarten, al bij al hebben wij nog geluk gehad , 't kon beter maar ook veel slechter. Maar Jersey in de regen of de potdikke mist, daar heb je dus niks aan. Quiberon en zeker Belle Ile en Mèr is ook de max om met de vespa te doen , al is 't maar een verlengd weekendje dat je die richting uitgaat , je zult het je niet beklagen. Bretagne is super en er valt nog zoveel meer te zien, dus , ons zien ze daar zeker terug ...en de vespa ook uteraard

Ik heb m'n onlangs gekochte 300 dus redelijk goed kunnen testen en ik moet zeggen, het verbaasde me dat hij in Jerseyzelfs op de steilere hellingen voldoende power had en bleef trekken en dat met een passagier erbij . Bij deze is ie dus goedgekeurd

Hoop dat jullie wat hebben aan de foto's , zo heb je een idee hoe het er was !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...