Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koud starten okee/verzuipt/Uitlaat knalt


Timmie

Aanbevolen berichten

Dag Collega-Vespisten,

Ik heb deze winter mijn PK 50 S gereviseerd met een DR kitje. Heb vorige weer een eerste ritje gemaakt van een 10 tal kilometer. Niks aan de hand. Verliep compleet vlekkeloos. Ik dacht: Prima, da's geregeld. Fout gedacht blijkbaar.

Eergisteren start ik en begin ik te rijden, en na een kilometer of zo verzuipt hij plots en stond ik stil. Vervolgens was hij met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen. Na een tijdje stampen kwam er ook een raar gevoel op de kickstart, precies of de cylinder vol naft zat. Na een tijdje verder stampen volgde een heel harde knal uit de uitlaat. Te voet naar huis dan maar. Afzien.

Volgende dag: Weer van hetzelfde. Starten lukt initieel wel, maar eens ik geen kilometer verder ben en wat te veel gas geef valt hij weer stil en krijg ik er weer geen leven meer in. Vervolgens stampen stampen en weer: Knal.

Wat kan dit zijn? Een kapotte pistonring misschien? Of moet ik het elders zoeken?

Graag jullie bedenkingen.

Mvg,

Timmie

Link naar reactie

Timmie,

Die knal is brandstof/luchtmengsel dat ontploft in uw uitlaat ipv in de verbrandingskamer...

Adh van uw beschrijving verzuipt de moter inderdaad...

Zitten de juiste sproeiers gemonteerd (maw : misschien een sproeier die te veel naft geeft?)

Regelmatige ontsteking/ juist afgesteld?

De juiste/nieuwe bougie?

Mijn minimale technische kennis laat me niet vermoeden dat er iets mis zou zijn met de pistonsegmenten...

Hopelijk krijg je nog reacties van mensen die hieromtrent meer ervaring hebben dan mij..

mvg, Bardi

Link naar reactie

Dag Bardi,

Eerst en vooral bedankt voor je reactie.

Ik ben er vrij zeker van dat de gemonteerde hoofdsproeier de juiste is. Voor mijn revisie had ik dezelfde DR kit met dezelfde carbu (16/16) en dezelfde sproeiermaat (74) op de Vespa en toen was er nooit geen probleem. Liep als een zonnetje. (Tot er een krukaslager de geest gaf waardoor hij open moest).

De ontsteking afstellen is een nieuw begrip voor mij. Heb ik nog nooit gedaan. Nu: voor mijn revisie stonden die 2 streepjes/markeringen die je achter het vliegwiel vindt ongeveer uitgelijnd en ik heb deze precies hetzelfde terug gezet. Ze staan slechts enkele milimeter verschoven ten opzichte van mekaar, net zoals tevoren.

De bougie vonkt als ik ze tegen de motor hou en kick. Is dit voldoende?

De luchtschroef is ongeveer 1,5 toer uitgedraaid.

Mvg

Timmie

Link naar reactie

Timmie,

Luchtschroef instelling is ok,

als je bougie regelmatig en sterke vonken geeft tegen de moter als je kickt ook ok...

vermits je een identieke cylinder monteerde, en uw vliegwiel terug met zelfde instelling gemonteerd, ook ok...

Een van de mensen die U betere,meer, raad gaat kunnen geven hieromtrent is cee, is veel met 50cc scooters in de weer..

Succes, Bardi

Link naar reactie

Goede avond Nero,

Ik ben er vrij zeker van dat de piston er goed in zit. Ik heb namelijk al een ritje gedaan van 10 Km en dit zonder enig probleem alvorens de problemen begonnen.

Zal zowiso de regelvijzen nogmaals nalopen om te zien of ze allemaal goed vast zitten.

Enige andere suggesties waar het probleem zich eventueel zou kunnen situeren?

Of kan ik er van uit gaan dat dit zeker iets met afstelling van de carbu / de ontsteking te maken heeft en niets mechanisch (pistonringen, ergens iets binnen in het blok) is?

Alvast bedankt alweer voor je expertise.

Mvg,

Timmie

Link naar reactie

Waarom denk je eigenlijk dat de motor verzuipt? Is de bougie doornat of komt er benzine uit het bougiegat als je de kickstarter induwt?

Mijn eerste gedacht is een warmloper waardoor de motor uitvalt. Heb je rekening gehouden met de rodage. Zijn je sproeiers en de carbu grondig gereinigd voor je het kitje monteerde?

Voor alle zekerheid kan je de cilinder eens demonteren en controlern op schade.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Een warmloper lijkt mij onwaarschijnlijk, mijn bougie ziet redelijk zwart en vettig, ik heb dus (als ik me niet vergis en om het met forumtermen te zeggen) een 'te rijk mengsel'. Ik dacht dat vastlopers alleen voorkomen bij oververhitting door een 'te arm mengsel', of vergis ik mij hierin? Ik ben nog een beginner he, dus alle deskundig advies wordt geapprecieerd...

Carbu is gereinigd en nagekeken, en op dat eerste ritje heb ik rustig gereden, zeker niet zot gedaan met in hoge toeren te gaan of volgas te geven...

Mvg,

Timmie

Link naar reactie

Dag Nero,

Ik begin inderdaad ook zoiets te vermoeden. Vandaag de cylinder eraf gehad en daar is absoluut niks mis mee. Piston, pistonringen, binnenkant cylinder: Dik in orde. Ook de carbu nogmaals volledig uitgekuist en voor alle zekerheid een 72 sproeiertje gestoken (de 74 gaf een vette bougie vandaar). De nafttoevoer gecheckt: In orde. Geen vuil in de benzinefilter en de benzine vloeit goed door als je het naftkraantje open draait. De luchtschroef is anderhalve toer uitgedraaid. Alle mechanische problemen zijn denk ik quasi uitgesloten. Dus moet het een elektionisch probleem zijn.

Koude start: Geen probleem. Op ralentie draaien is geen probleem dus de ontsteking staat goed. Maar vanaf ik hem in vitesse zet en een heel klein stukje rij valt hij stil (vandaag zelfs na 100 meter) en is hij niet meer aan te krijgen, tot hij weer afgekoeld is en 5 à 10 minuten stil staat. Voor alle duidelijkheid: De bougie vonkt wel degelijk als je deze tegen de motor houdt, en de hoofdsproeier is niet verstopt of te klein.

Dus ga ik richting bobijn of bougie denken, klopt dit?

Kan het zijn dat mijn bougie kapot is en als ze warm is niet meer vonkt waardoor de motor verzuipt?

Kan het zijn dat de bobijn kapot is en na het starten niet meer tegoei werkt?

Ik ga zowiso om te beginnen eens een nieuwe bougie steken.

Wat kan ik verder nog doen om dit probleem op te lossen?

Nero, nogmaals mijn dank voor je bijdrage aan de oplossing van mijn probleem, ik apprecieer je bijdrage.

Mochten er andere mensen dit lezen en zich geroepen voelen: Shoot!

Mvg,

Timmie

(Hasselt)

Link naar reactie

Ik las dit nog op een Nederlandse site:

" Ontstekingsprobleem waarbij je scooter gewoon start, en dus dat de bougie gewoon vonkt, maar na 5 tot 10 minuten rijden uitvalt. Het opnieuw starten is mogelijk na een tijdje afkoelen van de motor, of het start pas weer de volgende dag. Bij deze soort problemen moet de ontstekingsspoel vervangen worden. "

Klopt dit? Dus is mijn bobijn stuk?

Mvg,

Timmie

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...