Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleem versnellingskabels vervangen


FredW

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik heb e beetje technisch advies nodig ;

Ik heb een versnellingskabel gebroken gehad deze week op mijn VN2T en aangezien ik ook nog een ( nu weliswaar gedemonteerde )PK 50 XL heb waar ik vroeger nogal mee uit te voeten kon op technisch gebied dacht ik gewoon kabel vervangen en klaar ... niet dus...

Maar Melanie bokt en doet een beetje moeilijk blijkbaar ... ( ja sorry , ik heb mijne faro basso Melanie genoemd )

Ik heb ineens 2 nieuwe kabels gestoken, weliswaar zonder de gaine te vervangen , alles zoals het moet en het ging nog redelijk vlot ook ... de laatste keer dat ik dit heb gedaan was 15 jaar geleden op mijn PK... :-)

maar dus ikke proberen om gewoon te schakelen, maar madame wil niet mee, die geef geen krimp ... Ik kan niet schakelen...

enig idee wat ik over het hoofd zou hebben kunnen zien ?

PS voor de volledigheid , ik heb er een PX blok onder staan ... omdat ik daar dagelijks mee naar het werk rijdt ...

THX voor de suggesties

Fred

Link naar reactie

de stoppers zitten er nog op ...

Heb ze net in gang geduwd ( ze staat in 2de ) , maar ik kan gewoon ni schakelen...

Was mezelf de bemerking aan het maken dat dat misschien het probleem is...

Ik kan het mij echt ni meer herinneren hoe ik het op mijn PK50 deed...

Ben ik verondersteld van ze terug in neutraal te kunnen zetten met een tang alvorens nieuwe kabels te steken ?

Ik ga morgen zowiezo proberen met de gaine ook te vervangen want die is blijkbaar geknipt en geplakt geweest... letterlijk...

Andere suggesties / reacties zijn nog steeds welkom

thx

Link naar reactie

laat het eventueel door iemand doen die er kennis van heeft (misschien iemand van het forum die in de buurt woont) laat misschien weten waar je woont ,geen adres maar gemeente of stad

Link naar reactie

Als je aan het achterwiel draait zou je de vitessen met de hand moeten kunnen verdraaien, zeker geen tang nodig. Probeer of je dit kan en nadien of je de kabels vlot kan doen bewegen zonder het versnellingsapparaat aan te sluiten.

Kabels invetten kan helpen.

Om de kabels gemakkelijk aan te sluiten zet je het versnellingsapparaat best eerst in 1ste om de rechtse kabel aan te sluiten en nadien in 4de voor de linkse.

Afregelen doe je best in 2de versnelling.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dag mannen, merci voor alle reacties

Vandaag heb ik ineens nieuwe gaine gestoken, wat op zich redelijk vlot ging.

Daarna heb ik de kabels aangesloten en ik kreeg toch al terug beweging in de selector box.

Ik dacht dat het dan nog een kwestie was om even bij te regelen, maar niet dus ...

Ik heb ze in gang geduwd en een test ritje in de wijk gaan doen maar als ik wil schakelen, maakt dat geen verschil , ze blijft in dezelfde versnelling zitten , ik heb ze wel een paar maal in neutraal gekregen, maar een paar meters verder en ze zit weer in versnelling... .

Het is mij wel opgevallen dat ze, als ik schakel, soms "tussen" 2 versnellingen in zit en dat ze dan terug valt naar de voorgaande versnelling.

Ik heb ze op een bepaald moment danig afgesteld gekregen dat ze vlot in 1 N 2 en 3 schakelde ( stil staand )

maar de 4de versnelling ging niet, hoe hard ik ook aan de kabel trok... terwijl de tegenhangende kabel aan de stuurkolom makkelijk 10 mm "los" zat.

De enige zaken die ik mij zou kunnen inbeelden zijn ( in volgorde van waarschijnlijkheid ) :

1) de gaine is nog te lang ( en dus de kabel ook ) waardoor ik nie voldoende spanning op de kabels krijg -> dit is voor mij het meest logische

Is hier eigenlijk een exacte afmeting bekend ? Probleem is dat de gaines er zo slecht aan toe waren dat ik ze bij het vervangen heb uitgerafeld... .

2) de arm van de selector pakt ni op de boite, maar ik heb hem bekeken en die zag er nog goed uit dus dat lijkt mij weinig waarschijnlijk.

Ja ik weet het , ik zou ook heel lief aan iemand kunnen vragen of hij het voor mij kan doen, maar ik ben iemand die het zelf graag terug onder de knie krijgt door ondervinding...

Dus als het ni stoort, graag nog is jullie bevindingen , bemerkingen ... .

Merci gasten !

Fred

Link naar reactie

Euh...heeft een VN2T geen 3 versnellingen ipv 4?

Onder de schakelkam van de selector zitten 2 vijsjes, mogelijk is er eentje daarvan los gekomen en kan je daardoor niet meer schakelen.

De selectors van wide frames zijn nogal sleetgevoelig op de as, als er teveel speling is komt dat wieltje niet meer mooi in het midden van de kam (of onder) zodat schakelen niet meer mogelijk is.

Mogelijk heb je het armpje die het schakelkruis voor- of achterwaarts duwt krom getrokken.

De selector demonteren doe je zo: de ring op het carter (rond het vliegwiel) verwijderen, de vijsjes lossen onder de kam, in 2de of 3de versnelling plaatsen, de kickstart volledig naar beneden duwen (eventueel de vespa op blokken zetten), de selector eruit "kantelen".

Is de motor open geweest?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hoi Nero,

Ja idd de originele motor op een VN2T heeft 3 versnellingen en niet 4.

Bij mij steekt er een PX motor onder , omdat ik er dagelijks mee rijdt.

Ik denk ni dat er speling op de selector zit, want voor ik de kabel brak , reed ze perfect en schakelen ging ook zonder problemen.

Ik denk echt dat ik aan het knoeien ben met de gaines en de afstelling van de kabels...

Ken jij toevallig de gangbare afmeting van de gaines ... als die er uberhaupt al bestaan. .

Nee de motor is niet opengeweest, enkel de selectorbox heb ik eraf genomen om een kijkje te nemen naar de arm...

Thx

Link naar reactie

Ok, een PX-motor! :)

De lengte van de gainen speelt geen rol, ze moeten alleen lang genoeg zijn(een beetje in een bochtje).

Kijk na of de uiteinden in het stuurhuis in de uitsparingen vast zitten en aan de selector mooi in de regelvijsjes passen. Kijk ook na of de gainen niet gekruist over elkaar liggen in het stuurhuis.

draai de regelvijsjes volledig in.

Zet de selector in 2de versnelling (vraag hulp of tape het handvat vast) en span de kabels aan voor je het eindstukje bevestigd. Een beetje speling kan geen kwaad.

Schakel een paar maal op en af en controleer of de speling niet teveel wordt (de gainen moeten zich nog wat zetten).

De kabels mogen "aansluiten" op de selectorbox maar niet spannen. Eventueel kan je nog bijregelen met de regelvijsjes.

Als je de selectorbox gdemonteerd hebt, kijk dan na of het armpje mooi in de gleuf van as past bij montage (hiervoor moet je de as in 4de versnelling zetten).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

zeker dat de spanvijzen er nog in zitten?

Mijn allereerste ervaring met versnellingen afstellen was ook heel moeizaam, tot mijne frang viel dak bij het terug ineen zetten er een vijske overschoot... :P

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...