Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vrij scooteren met rijbewijs B van voor 1989 ?


Newbee

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Koala2 berichtte in augustus 2005

dat men met een rijbewijs B van voor 1989

- weliswaar alleen in Belgie - met motorisaties

van zelfs boven de 125cc / 11kw mag rijden ???

Kan iemand dit bevestigen?

merci !

@ newbee : als Koala2, zonder enig voorbehoud, iets over wetgeving vertelt moogt ge gerust zijn dat het 100 % correct is. Beroepshalve kan of mag ik niet anders dan juridisch juiste adviezen geven ... als ik dus van iets niet zeker ben zal ik ofwel zwijgen, ofwel duidelijk maken dat ik niet alle mogelijke uitzonderingen heb nagepluisd of dat er losse eindjes blijven.

Als ik daarentegen iets over Vespa's vertel dan kan je het beter dubbel checken want daarin ben ik maar een amateurke.

Link naar reactie

Nog eens het gehele overzicht :

Sedert 1 september 2001 : specifiek motorrijbewijs A nodig voor alle gemotoriseerde tweewielers.

Autorijbewijs van voor 1/9/2001 : mag met 125 cc - max 11 KW de baan op (A2, A3)(er wordt beweerd enkel in België kan ik niet bevestigen)

Autorijbewijs van voor 1/1/1989 : mag met alle motoren rijden.(A3, A2, A1)

Dit alles geldt voor geheel Europa mits de bestuurder Belg is en een Belgisch rijbewijs heeft. De vraag of met een B-rijbewijs dat behaald werd tussen 1/1/89 en 30/8/01, waarmee je dus mag rijden met een 125 cc van max 11 KW, je ook de rest van Europa mag aandoen (voor zover je Belg bent en in België woont dan wel en mits het voertuig in België ingeschreven en geldig verzekerd is) zou ik positief beantwoorden gelet op het totale vrij verkeer van personen en goederen gewaarborgd door de EU-verdragen. Ik kan best begrijpen dat, zoals hier al gezegd werd, bvb de Nederlandse politie het daarmee niet eens is maar ik twijfel sterk aan de juistheid van hun mening. Als je geverbaliseerd zou worden in het buitenland riskeer je dus wel een procedure in eerste aanleg, beroep én cassatie te moeten doorlopen om dan voor het Europese Hof te kunnen gaan klagen om gelijk te halen : kostelijk grapje.

Wetgeving omtrent het rijbewijs behoort, net als de gehele wegcode, tot het strafrechtelijk domein en strafrecht is nu eenmaal zuiver territoriaal gebonden recht, dwz dat de gelding ervan strikt beperkt is tot het nationaal grondgebied van elk land. Er is volledige harmonisatie in Europa voor gewone auto's maar vor de rest klopt niet alles (buiten motorfiets-problemen zijn er dezelfde problemen voor vaarbewijzen en vliegbrevetten, hoewel deze laatste inmiddels al wel internationaal tamelijk goed geharmoniseerd zijn)

De Belgische wetteksten vindt je op :

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=9

Link naar reactie

Koala2

u heeft wat pintjes tegoed !

superbedankt voor de moeite,

ik peins al jaren over dit dilemma

maar ben te gemakzuchtig hier eens echt in te duiken.

Probleem is echter dat ik nederbelg ben en dus (nog)

een nederlands rijbewijs heb van 1988 dan wel.

Is t een oplossing t nederlands rijbewijs om te zetten naar

een internationaal rijbewijs,

( krijg ik dan daadwerkelijk "alle" stempels )

dan ben ik toch safe, en ook in t buitenland?

merci !

Link naar reactie

Op de site van Mobiliteit zeggen ze hierover :

De verschillende Rijbewijzen

Een nieuw model van het rijbewijs, met de nieuwe categorieën en subcategorieën, wordt in omloop gebracht. De oude modellen blijven geldig. Zij kunnen worden omgewisseld volgens de volgende regels :

RB afgegeven vóór 1/01/1989 : B rijbewijs wordt omgezet in EUR B, C en D maar dus niet A !

Lijkt me straf. Ik pluis het even na. Dit klopt niet met het rechtsbeginsel van de verworven rechten.

Link naar reactie

Bad luck Newbee ! 't Zal niet gaan.

De gunstmaatregelen die België heeft toegepast zijn alleen geldig op nationaal grondgebied en niet Europees aanvaard. Dat gaat eigenlijk vanaf het toekennen van een rijbewijs in de jaren zestig zonder enig examen, over de B-mag-met-alle-motorfietsen-rijden voor de voor-89-ers als voor de B mag met 125cc rijden voor de tussenperiodenaren 89-01. Het gaat er om dat Europees nu geldt dat je maar mag rijden met een voertuig als je rijbewijs uitdrukkelijk geldig verklaard is voor die categorie, wat inhoudt dat je daarover examen hebt afgelegd.

Vb: - en het gaat ver hoor : Mijn oud rijbewijs (oorspronkelijk van 1969, duplikaat van 1984) vermeldt enkel A, B enz ... en is geperforeerd (bolletje met pijltje omhoog) in vakje B. Dat pijlke duidde eigenlijk aan:'dit ding geldt ook voor wat hier boven staat': dus ook A. Maar vakje A zelf is niet geperforeerd, vandaar dat wie met zo'n rijbewijs in 't buiteland rijdt toch geverbaliseerd kan worden.(ze verstaan buiten België dat pijlke dus NIET!)

Nu voor jou specifiek : Nl rijbewijs van 88 en wonend in België: Ge gaat vloeken : je mag hier in België rondtoeren en geniet enkel van de laatste tolerantie, nl. je mag met een 125 cc: 11 Kw rijden maar wéér alléén in België. Als je je Nl rijbewijs gaat laten omzetten op het gemeentehuis kan je kiezen tussen een Belgisch of een Europees rijbewijs maar, dat zal dan enkel gevalideerd worden voor B (en opnieuw geniet je van de gunstmaatregele 125 cc in België alleen). Dit komt omdat op je omwisseling de actuele geldende wetgeving toegepast wordt en niet meer deze van 1988 toen je je rijbewijs haalde. (Je had dus in 1988 meteen moeten omzetten naar een BE-rijbewijs als je toen al hier was en dan was het gelukt. Dus als die prachtige metaalgroene Granturismo die op je profiel staat een 125-er is (en die heeft net 11 Kw) dan ben je in Belgenland gerust maar daarbuiten niet en daar is, behoudens het afleggen van een examen, niks meer aan te doen. Je moet wel nog even nagaan of in Nederland niet dezelfde of een gelijkaardige gunstmaatregel werd ingevoerd in 1989 voor de toenmalige bezitters van een B-bewijs. Als dat zo is kan je misschien in Nl aan een vervangend document geraken dat van het niewe model zal zijn en dus ogenschijnlijk ook aangeven dat je met alle A's mag rijden. In principe kan evenwel enkel de gemeente van je woonplaats een rijbewijs afleveren. Desnoods moet je je even terug bij een of ander familielid in Nl domiciliëren voor een paar weken ??? Zal altijd minder kosten dan een rijexamen categorie A.

Wel goed nieuws voor de Oude Belgen onder ons : BE-rijbewijs B van voor 1989 wordt, bij omruiling tegen een Europees WEL geldig verklaard voor B (met aanhangwagen) én alle A's, zodat de buitenlandse wetsdienaars gaan geloven dat je WEL een bijzonder examen hebt afgelegd voor de categoriën A3, A klein of de oude A2 en A1 met alle subcategories.

(Deze info werd heden dubbelgechekt met DE specialist inzake buitenlandse rijbewijzen van de FOD Mobiliteit en Vervoer : De Heer Paul Heyman van de Directie Rijbewijs.)

NB: ik blijf bij mijn mening dat de practische toepassing die bvb Nederland, Spanje en Frankrijk maken fout is : elk land van de EG moet aan een onderdaan van een ander land de rechten die hij in zijn land heeft verworven qua voertuigbesturen respecteren, zeker als die persoon enkel als 'toerist' een land bezoekt, maar zoals gezegd : als je een PV krijgt zou de proceduriële weg om gelijk te halen een fortuintje kosten. Sop en kool-historie.

Link naar reactie
NB: ik blijf bij mijn mening dat de practische toepassing die bvb Nederland, Spanje en Frankrijk maken fout is.

Ik dacht dat Frankrijk dezelfde regeling had als België? Er worden daar toch ook veel 125cc's verkocht. Ik weet dat je als buitenlander wel in Italië terecht kunt met B-rijbewijs op 125cc. Weet iemand meer over Frankrijk?

Link naar reactie

U vraagt, wij draaien :

Le Permis B

Dès l'âge de 18 ans, pour conduire les véhicules pouvant comporter neuf places assises (au maximum avec le siège du conducteur) et dont le poids total en charge ne dépasse pas 3,5t (y compris avec une remorque ne dépassant pas 750 Kg).

Avec 2 ans d'ancienneté, ce permis permet de conduire des motocyclettes de 125 cm3 maximum limitées en puissance à 15 CV.

Il autorise la conduite de tricycles à moteur et de quadricycles lours à moteur.

en nog een tweede bron :

Par équivalence, le permis B permet également de conduire :

*

les tricycles et quadricycles lourds à moteur (catégorie B1 depuis le 1er mars 1999, AT auparavant),

*

s'il a été délivré depuis plus de deux ans, les motocyclettes légères (cylindrée n'excédant pas 125 cm3 et dont la puissance n'excède pas 11 KW), appartenant à la catégorie A1 (depuis le 1er mars 1999, AL auparavant).

Dus, in tegenstelling met wat onze Belgische specialist dacht, geldt voor Frankrijk inderdaad een gelijkaardige tolerantie als bij ons : met B rijbewijs dat twee jaar oud is mag je 125cc/11Kw besturen zonder speciaal A-rijbewijs en die regel is daar dus nog niet afgeschaft.

Maar met een zwaardere motor moet je dus aan de grens stoppen, tenzij je een A1 hebt.(die heet bij onze zuiderburen dan wel gewoon A en is geldig tot een motor van max 100 Kw) A1 naar Frans recht is een speciaal rijbewijs enkel geldig voor motoren tot 125cc/11Kw.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...