Ga naar inhoud
Vespaforum.be

keuring 2013


alfredo

Aanbevolen berichten

er wordt zoveel over gezegd, dat ik het bos door de bomen niet meer zie.

dit heb ik gelezen op facebook:Volgens onze bronnen is een periodieke motorkeuring voor België enkel nog een kwestie van tijd en zou deze eventueel in gaan vanaf 13 januari 2013. De keuring zou van toepassing worden voor motors die ouder zijn dan 4 jaar. Desondanks het negatieve advies van vele organisaties, waaronder FEMA (Federation of European Motorcyclists Organisations) , zal het hier om een Europese wetgeving gaan!

Moto...rrijders die met een niet aangepast (origineel) voertuig rijden hebben niets te vrezen, gelet op het gebruik van een eventuele “open uitlaat”, en boven de wettelijke Db grens hangen. Mensen die hun motor verbouwd, verlaagd of aangepast hebben kunnen wel eens in problemen komen. Zij zullen hun motor terug naar originele staat moeten brengen willen deze door de keuringen komen. Anderzijds zullen vanaf dan aanpassingen aan een motor éérst moeten worden aangevraagd, waarna ter keuring aangeboden worden.

Met de invoering van een motorkeuring ziet men uiteraard weer een extra bron van inkomsten, anderzijds zullen er wellicht heel wat motoren gaan afgekeurd worden. Men gaat ervanuit dat elk motorvoertuig wettelijk in orde moet zijn volgens Europese richtlijnen, men is dan ook niet van plan voertuigen vanaf een bepaalde datum te gaan keuren… Met nadruk op terug werkende kracht! Stel je rijd al jaren met een custom, aangepast naar eigen smaak…verlaagd… vork verlengd…vering aangepast…maar valt niet onder wettelijke bepalingen…Dan heb je een groot probleem

Link naar reactie

Is toch al eens de revue gepasseerd hier?

Zou enkel zijn na een ongeval EN na verkoop tussen particulieren...

Afwachten is de boodschap!

Link naar reactie

Voor vespa's zie ik daar een lichte niet te overkomen hinder in.

Opsmuk aan het uiterlijk is niet altijd zomaar af te keuren.

Een uitlaat is snel vervangen als puntje bij paaltje komt. En een nieuw blok zouden toch al alles moeten opengooien dan.

Waar wetgevingen komen, zijn er ook de onderdelen met een E-keur die goedgekeurd zijn.

Maar ik volg de cult, eerst zien, dan geloven.

Link naar reactie

Staat op de website van MAG:

Technische keuring

zaterdag, 21 juli 2007 00:00 | Geplaatst door Erwin Steegmans | | |

De technische keuring is een puntje dat we angstvallig in de gaten houden. De technische keuring is namelijk een heel goede zaak voor de veiligheid van de motorfietsen en hun bestuurders. Maar de keuring moet dan ook als doel hebben om de veiligheid te controleren, en mag geen andere reden hebben.

En de punten waarop men keurt moeten ook correct gecontroleerd worden, m.a.w. de keuring moet geschieden op een menselijke manier

Het betreft hier zowel een Europees als een Belgisch dossier. Zeker in de beginperiode van dit dossier werd er druk overlegd tussen de Europese “MAG’s”. Europees was en is er nog steeds een tegenstelling tussen Duitsland (TUV keuring), Engeland (MOT keuring) en de houding van Frankrijk (keuring = momentopname; geen directe impact naar verkeersveiligheid).

Op Belgisch niveau:

Eind 1995 waren er de eerste voorstellen in de richting van een keuring voor Belgische motorfietsen. Dit zou de oplossing worden voor de ongevallen met een motorfiets. Nu, 12 jaar later, is het nog steeds zo dat minder dan 2 % van alle ongevallen met een motorfiets het gevolg zijn van een technisch mankement aan de motorfiets. Bij de invoering van de keuring voor auto’s werd de voorziene keuring van motorfietsen eruit gehaald, wegens verlieslatend.

In de beginteksten werd voorgesteld om motorfietsen te keuren volgens PVG-nummer (proces-verbaal van goedkeuring). Dit wil zeggen dat enkel en alleen wat door de fabrikant gemonteerd is aan de motorfiets bevestigd mag zijn. Dit is nog veel strenger dan de Duitse TUV keuring. Het laatste voorstel is afgezwakt tot een keuring bij verkoop en na een ongeval. Het grote pijnpunt van in het begin is dat men tot op de dag van vandaag nog steeds niet weet hoe en wat men juist wenst te keuren.

Wat ze wel reeds klaar hebben zijn de oproepingskaarten en eventueel testmateriaal. In dit zeer lijvige dossier (4 uitpuilende dikke dossierkaften) zijn al vele gekke bokkensprongen gemaakt. Het meest in het oog springende feit is de uitlating van Mevr. Abeels, topambtenaar van de DIV. Zij beschrijft de motorrijders als extreem links, extreem rechts, Ecolo-ers of Agalevers! Dit om te argumenteren dat de politieke wereld geen waarde dient te hechten aan de mening van de motorrijders.

Link naar reactie

Ge weet er het fijne niet van en ge zijt al conclussies aan het trekken.

Ten eerste weet ge niet welke regels er komen

Ten tweede bestaat er nog steeds zoiets als E-gekeurde onderdelen

Ten derde kunnen ze niet alles zien of controleren

Dus geef nu eens een deftig en concreet antwoord om welke reden ge al effectief moet gaan protesteren, die is er nog niet. Ge zijt aan het brullen nog voor er wat op papier staat.

En ik ben geen standaart rijder, ik heb serieus laten bouwen.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

nieuws: http://www.acidmoto.ch/cms/content/news/2012/10/17/controle-technique-europeen-deputes-et-senateurs-disent-non

sorry 't is een frans artikel maar 't is mijn bronvermelding.

het komt erop neer dat europa neen zegt omdat het gewoon veel te duur is zoals ik altijd al beweerd heb, vooral met de aktuele krisis. Komt dan ook nog bij zien dat het niet te bewijzen valt dat het verkeer er veiliger van wordt

mvg

Link naar reactie

Voor zover ik nog kan volgen heeft de franse senaat Europa een negatief advies gestuurd mbt de keuring. Ook de tweede kamer van Nederland deed dit al.

Beide landen vinden dat dit een nationale materie moet blijven (invoeren ervan of niet/modaliteiten). Ze vinden het europese voorstel onvoldoende onderbouwd, te duur en onnodig in tijden van crisis. Andere landen moeten hun advies nog laten weten. Afhankelijk van de resultaten zal Europa haar voorstel moeten aanpassen of volledig intrekken. Laat ons hopen dat andere landen een gelijklopend advies leveren.

Mvg pete.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...