motorhan Geplaatst: 11 augustus 2019 Delen Geplaatst: 11 augustus 2019 17 uur geleden, Wilby zei: De demping moet je instellen door aan ring nr 9 te draaien, daar kan je bij als het wiel erop zit. Links rechts weet ik niet maar als je helemaal links draait en dan je vering induwt en hetzelfde doet na helemaal naar rechts te draaien ga je het verschil wel voelen. Nog even over het filmpje, maakt toch niet uit welk merk het is, de bevestiging is steeds dezelfde, alleen modellen van 2016 hebben een schokdemper met een oog en 1 bout onderaan maar dat is een ander verhaal. Weet je dat uit eigen ervaring of denk je dat je e bij kan als het wiel is gemonteerd. en heb je ook een idee of je de veer kan demonteren en hoe om hem een andere kleur te geven. Gr Han Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 11 augustus 2019 Delen Geplaatst: 11 augustus 2019 Ik hoop dat je hier verder mee kunt: Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 Om de veer van zo'n schokbreker te demonteren, gebruik ik de bankschroef en 2 spanbandjes met ratel. Dat is veilig en simpel. Je kunt daarna de veer laten poedercoaten of verchromen, als je dat mooi vind. Met een spuitbus spuiten, vind ik wat minder. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 21 uur geleden, Cardioguy zei: Ik hoop dat je hier verder mee kunt: Bedankt voor het filmpje, het is me inmiddels duidelijk dat ik met die zichtbare inbusbouten op het verkeerde spoor zat. het lijkt me nu duidelijk en ga er de komende week eens aan beginnen met behulp van mijn schoonzoon die is wat handiger dan ik momenteel ben. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 2 uur geleden, Cardioguy zei: Om de veer van zo'n schokbreker te demonteren, gebruik ik de bankschroef en 2 spanbandjes met ratel. Dat is veilig en simpel. Je kunt daarna de veer laten poedercoaten of verchromen, als je dat mooi vind. Met een spuitbus spuiten, vind ik wat minder. Het gaat me er meer om op welke manier je de veer kan verwijderen ik bedoel kun je de ring aan de bovenkant losdraaien en de veer dan verwijderen. Ik denk dat ik voorlopig kies voor een spuitbus hoe lang dat blijft zitten op een bewegende veer geen idee dat moet ik dan maar afwachten, en anders van de winter demonteren en laten poedercoaten. Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 Meestal is het een borgplaatje, wat je kunt verwijderen, als de veer gespannen is, maar kan ook best een schroefring zijn. Dat zie je eigenlijk meteen. Ik geef je gelijk, dat je eerst de veer gaat spuiten. Als je die goed ontvet, zal de verf best een poosje blijven zitten. Ik liet in het verleden nogal wat veren poedercoaten. Dat kostte dan ongeveer € 20 - € 25. Maar dan ben je er wel vanaf. Wél iets minder keuze in kleuren. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 Ik ga nog een poging wagen om het duidelijk te maken. Bij de regelknop voor de demping kan je perfect bij als alles gemonteerd is, het wiel zit aan de andere kant van je vork dus dat hindert niet je moet gewoon je hand aan de schokdemperzijde in je wielkast steken tot boven en de ring verdraaien, niks moeilijk aan. Het filmpje van Cardioguy gaat over het vervangen van de demper en de remklauw, daarom wordt alles gedemonteerd, om jouw demper te vervangen moet zelfs je wiel er niet af. Om de veer te demonteren moet je de veer samendrukken, daar bestaan speciale klemmen voor, kan misschien ook met spanbandjes indien ze sterk genoeg zijn, eens je veer ingedrukt is kan je de rondel die boven op je veer zit er uit nemen daar zit namelijk langs 1 zijde een gleuf in die dit toelaat, dan spanbandjes los en je veer floept er vanzelf uit, de moer en regelknop op de as moet je niets aan doen die blijven gewoon zitten, monteren in omgekeerde volgorde. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 30 minuten geleden, Wilby zei: Ik ga nog een poging wagen om het duidelijk te maken. Bij de regelknop voor de demping kan je perfect bij als alles gemonteerd is, het wiel zit aan de andere kant van je vork dus dat hindert niet je moet gewoon je hand aan de schokdemperzijde in je wielkast steken tot boven en de ring verdraaien, niks moeilijk aan. Het filmpje van Cardioguy gaat over het vervangen van de demper en de remklauw, daarom wordt alles gedemonteerd, om jouw demper te vervangen moet zelfs je wiel er niet af. Om de veer te demonteren moet je de veer samendrukken, daar bestaan speciale klemmen voor, kan misschien ook met spanbandjes indien ze sterk genoeg zijn, eens je veer ingedrukt is kan je de rondel die boven op je veer zit er uit nemen daar zit namelijk langs 1 zijde een gleuf in die dit toelaat, dan spanbandjes los en je veer floept er vanzelf uit, de moer en regelknop op de as moet je niets aan doen die blijven gewoon zitten, monteren in omgekeerde volgorde. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 Hoe denk je bij de bovenste moeren/bouten te komen als je het wiel niet demonteert. Ik denk dat je niet reageert uit eigen ervaring. die remklauw heb ik overigens ook maar ga ik nu nog niet vervangen. want om bij het remolie rteservoir te komen moet de voorste plastic stuurbescherming er helemaal af dat is anders dan bij de oudere modellen dan kon je er bij door de spiegel te verwijdern en het afdekkapje af te nemen. bij de nieuwe is dat geïntegreerd. Maar ik ben er van overtuigd dat de demper vervangen door alle hulp die ik hier heb gehad gaat lukken. morgen voorbereiden werkzaamheden verrichten hefbrug vrij maken scooter er op zetten en dan zien we verder. Ik denk dat ik probeer met spanbanden de veer te demonteren Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 48 minuten geleden, Wilby zei: Ik ga nog een poging wagen om het duidelijk te maken. Bij de regelknop voor de demping kan je perfect bij als alles gemonteerd is, het wiel zit aan de andere kant van je vork dus dat hindert niet je moet gewoon je hand aan de schokdemperzijde in je wielkast steken tot boven en de ring verdraaien, niks moeilijk aan. Het filmpje van Cardioguy gaat over het vervangen van de demper en de remklauw, daarom wordt alles gedemonteerd, om jouw demper te vervangen moet zelfs je wiel er niet af. Om de veer te demonteren moet je de veer samendrukken, daar bestaan speciale klemmen voor, kan misschien ook met spanbandjes indien ze sterk genoeg zijn, eens je veer ingedrukt is kan je de rondel die boven op je veer zit er uit nemen daar zit namelijk langs 1 zijde een gleuf in die dit toelaat, dan spanbandjes los en je veer floept er vanzelf uit, de moer en regelknop op de as moet je niets aan doen die blijven gewoon zitten, monteren in omgekeerde volgorde. Ik heb met de bestaande schokbreker geprobeerd of ik mijn arm er tussen kreeg en bij de bovenkant kon komen dat lukt helaas niet arm te dik of te weinig ruimte aan de andere kant is iets meer ruimte en lukt het wel maar ik vind het wel een lastige manier. dat doe je niet even onderweg. zeker niet iemand met mijn gebreken. Ik heb net wel een setje spanners gekocht/besteld lijkt me toch handiger dan spanbanden al zou dat ook moeten lukken. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 augustus 2019 Delen Geplaatst: 12 augustus 2019 7 minuten geleden, motorhan zei: Ik heb met de bestaande schokbreker geprobeerd of ik mijn arm er tussen kreeg en bij de bovenkant kon komen dat lukt helaas niet arm te dik of te weinig ruimte aan de andere kant is iets meer ruimte en lukt het wel maar ik vind het wel een lastige manier. dat doe je niet even onderweg. zeker niet iemand met mijn gebreken. Ik heb net wel een setje spanners gekocht/besteld lijkt me toch handiger dan spanbanden al zou dat ook moeten lukken. Iemand een idee welk bedrijf de buurt Eindhoven/Weerto\n zo'n veer wil poedercoaten ik heb 2 bedrijven benaderd Nee doen we niet. anders wordt het toch spuitbus. Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 13 augustus 2019 Delen Geplaatst: 13 augustus 2019 Achter 'het inboedelke' in Reppel zit een poedercoater. Die kan en doet dat, als je geen moeilijke kleur kiest. (bv. zwart) Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 14 augustus 2019 Delen Geplaatst: 14 augustus 2019 Iedereen nogmaals bedankt voor adviezen en filmpjes. De demper is gemonteerd Ook meteen de zcterdempers vervangen Met name de linker was een stuk lastiger dan bij mijn gts van 2015. Het linker zijpaneel dat moet worden gedemonteerd loopt door tot achter de kentekenplaathouder en het achterlicht moet je ook demonteren. Maar ze zitten er op Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 15 augustus 2019 Delen Geplaatst: 15 augustus 2019 18 uur geleden, motorhan zei: Iedereen nogmaals bedankt voor adviezen en filmpjes. De demper is gemonteerd Ook meteen de zcterdempers vervangen Met name de linker was een stuk lastiger dan bij mijn gts van 2015. Het linker zijpaneel dat moet worden gedemonteerd loopt door tot achter de kentekenplaathouder en het achterlicht moet je ook demonteren. Maar ze zitten er op Van de winter demonteer ik de demper en spuit de veer geel of misschien ben ik al zo aan het wit gewend dat ik het zo laat. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 15 augustus 2019 Delen Geplaatst: 15 augustus 2019 1 hour ago, motorhan said: Van de winter demonteer ik de demper en spuit de veer geel of misschien ben ik al zo aan het wit gewend dat ik het zo laat. Extra gewicht? Gewoon zo laten Vind het wel knap trouwens. Toevallig een grotere foto? Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 15 augustus 2019 Delen Geplaatst: 15 augustus 2019 25 minuten geleden, DD_ves zei: Extra gewicht? Gewoon zo laten Vind het wel knap trouwens. Toevallig een grotere foto? Die zal ik van dr week even maken het regent nu Gr Han Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 16 augustus 2019 Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 22 uur geleden, DD_ves zei: Extra gewicht? Gewoon zo laten Vind het wel knap trouwens. Toevallig een grotere foto? Waar wil precies en grotere foto van alleen de demper of de scooter. en wat bedoel je met extra gewicht, ik ben zelf 40kg afgevallen dus voor de scooter zal het geen probleem zijn en ik denk dat de malossi of de originele niet veel schelen in gewicht. niet gewogen maar gevoelsmatig. Ik heb gisteren de veerspannerset binnen gekregen maar die zijn eigenlijk te groot voor deze veren, dus daar moet ik zelf iets voor maken met een enkele beugel op de spanners zitten dubbele klauwen en dan is de ronding te groot. maar het kan zomaar dat ik het zo laat. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 16 augustus 2019 Delen Geplaatst: 16 augustus 2019 Foto van de scooter met de nieuwe shock erop? En dat van dat gewicht was om te lachen. Ging over het gewicht van de verf Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 18 augustus 2019 Delen Geplaatst: 18 augustus 2019 Ziet er keurig uit! Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 18 augustus 2019 Delen Geplaatst: 18 augustus 2019 1 uur geleden, Cardioguy zei: Ziet er keurig uit! Vind ik zelf ook wel en ik begin al te wennen aan de witte veer. Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 12 september 2019 Delen Geplaatst: 12 september 2019 Vanmorgen ook mijn nieuwe demper aan de voorzijde geplaatst. Wat een verschil ! Rustig op het gemakje na 1.30 minuten zat ie er onder. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 september 2019 Delen Geplaatst: 12 september 2019 (aangepast) Op 25/4/2012 om 09:57, RoflGts300 zei: Dito! Informeer eens bij easy parts daar heb ik ze ook gekocht. de gele veer is van de Supertech de witte is malossi. Ik er eerst ook tegen op om de voorveer te vervagen omdat ik dacht dat ik een verkeerde schokbrekertype zou krijgen. achteraf viel de montage heel erg mee. de achterschokbrekrs vervangen is bij de HPE modellen wel meer werk dan bij de vorige GTS omdat het onderste bildeel dat je moet verwijderen doorloopt tot achter de kentekenplaathouder. en dat deel moet weg omdat je anders niet bij de onderste bout van de linker demper komt. maar als ze zijn gemonteerd heb je een probleem met het afstellen van de linker demper die kun je niet verstellen met de originele sleutel daar is te weinig ruimte voor. ik heb daar 2 extra standaard haaksluetels voor gekocht en die zo verbogen dat ik nu een linker en rechter sluetel heb. maar ik zag pas ergens dat ze de steel van de haaksleutel naar beneden haaks hadden gebogen en dan heb je maar 1 sleutel nodig en dat schijnt dus ook te werken. Dat ga ik zelf ook nog proberen. hioj rijd met de nieuwe schokbrekers wel een stuk lekkerder ik heb de voorveer ook als basis in de midden stand gezet maar zal ook eens 1 tandje terug proberen. om te zien of dat nog comfortabeler rijd. 12 september 2019 aangepast door motorhan foto's proberen toe te voegen 1 Link naar reactie
janvda Geplaatst: 13 september 2019 Delen Geplaatst: 13 september 2019 16 uur geleden, Cardioguy zei: Rustig op het gemakje na 1.30 minuten zat ie er onder. Da's wel heel snel, denk dat ge eens bij een F1-team als mechanicien moet solliciteren 1 Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 13 september 2019 Delen Geplaatst: 13 september 2019 3 uur geleden, janvda zei: Da's wel heel snel, denk dat ge eens bij een F1-team als mechanicien moet solliciteren Ik denk dat dit een redelijke tijd is. bij mij duurde het zeker niet langer. Voordeel ik heb wel een motorheftafel dus kon alles overwegend zittend uitvoeren en het is wel een voordeel als je niet op de grond hoeft te liggen. (zeker met mijn beperkingen) Link naar reactie
Cardioguy Geplaatst: 13 september 2019 Delen Geplaatst: 13 september 2019 Ja, dat klopt Han. Ik mis mijn hefbrug ook wel. Moest die helaas verkopen vanwege verhuizing en nu plaatsgebrek. Maar zodra er een andere woning is, komt er weer een hefbrug! Op de grond liggen is nou eenmaal niet ideaal. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen