mr160 Geplaatst: 15 januari 2012 Delen Geplaatst: 15 januari 2012 Heb 184 detail foto's gemaakt van het opbouwen van een P200 blok 8-) Quote Foto's van het opbouwen van een gereviseerd P200 blok uit 1985. Dit zijn voor/na foto's ter referentie, zeker geen how-to uitleg. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details van onderdelen op de digitale plaat vast te leggen, zodat ik later terug kan kijken hoe en wat. . Omdat het blok op de plank komt te liggen tot ik het nodig heb, is het 95% afgebouwd. Tegen de tijd dat ik er een scooter voor heb kan ik bepalen hoe de afbouw er definitief uit gaat zien (rat/origineel/bling?). Het opbouwen van de koppeling, primair, achteras en carb heb ik achterwege gelaten, komt een volgende keer. Wie weet heeft iemand er wat aan. http://vespresso.nl/albums/categories/frontpage/p200-85-standard-buildup/ Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 15 januari 2012 Delen Geplaatst: 15 januari 2012 Dank je wel. Ik ga er binnenkort aan beginnen! Dit is super handig! Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 15 januari 2012 Delen Geplaatst: 15 januari 2012 Smooi gedaan Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 15 januari 2012 Delen Geplaatst: 15 januari 2012 Mooi nieuwjaarsgeschenk, bedankt ))) Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 januari 2012 Delen Geplaatst: 15 januari 2012 Sticky van maken? Groetjes, nero. Link naar reactie
Gette Geplaatst: 16 januari 2012 Delen Geplaatst: 16 januari 2012 you crazy motherfucker! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2012 Thanks - denk ik Hier nog wat over revisieonderdelen: Er zijn een paar dingen die je standaard mee kunt nemen bij revisie, maar die zijn wel afhankelijk van het serienummer van je blok; de nieuwere blokken hebben andere achteras en een paar ander verschillen, zoals een extra groef bij de koppelingskant van de krukas voor de grote oliekeerring en een lekgaatje onder de achterremankerplaat. De verschillen staan hier beschreven: http://www.px-performance.de/sorglos1.php Dit kun je ook aanhouden voor een bestelling: http://www.px-performance.de/shop/Vespa-PX-Motor-most-wanted/PX-Motor-sorglos-Pakete/Motorrevision-PX-sorglos-Paket.html Deze heb ik eens besteld voor de T5 - goed compleet: http://www.germanscooterforum.de/topic/155459-vespa-motor-sorglos-pakete-de-luxe-im-preis-gesenkt-ab-77/page__hl__sorglospaket http://new.scooter-classicparts.com/ Het al bekende eerdere lijstje: http://vespaforum.be/index.php?q=nl/node/11437 Ik had nu besteld/in huis (nrs zijn van SIP): Kogellagerset - 90002100 Oliekeeringset - 91080000 / 91050000(als plastic oliekeerring aan koppelingskant van krukas: gebruik je het best weer plastic versie. Als ie van metaal is, of als hij al eens vervangen is geweest door een metalen, dan vervangen door een metalen). Schakelkruisje (een platte) - 87020000 Kickstarttandwiel - 11352600 (wel checken of je echt een 12-12 hebt) Kickstartrubbers - 86070000 Koppelingsplaten (de duurdere variant) - 93061000 Pakkingset + rubbertjes - 92012000 Pakkingset + rubbertjes carb - 92060000 + 92204000 Blokbout (lang) achter kickstart (vaak vergaan) - 87160000 Bougie Olie Benzineslang Eventueel: Zuigerveren Clipjes + lager pistonpen Clipjes remschoenen - 87390000 Remschoenen Spiedjes vliegwiel en koppeling. Zekering primair as 16305000 Primair revisie set Koppelings duwbusje en plaatje 87090000 Paar stukjes draad; 2.5mm2 Blauw en Zwart, 1.5mm2 Groen, Wit, Rood Schoentjes voor draad aan bobine. Standaard Upgrades: DRT koppelingsmoer (scheelt gezeik met kasteelmoer en borgring) - 11351940 Pinasco koppelingslager (scheelt frictie) - 59366000 Cosa carbdeksel + bijpassende vlotternaald (en doorvoergaatje in de carb naar de hoofdsproeier voorzichtig opboren van 1.5 naar 2mm) - 12832540 + 40090600 Fastflow benzinekraantje - 15878000 Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 18 januari 2012 Delen Geplaatst: 18 januari 2012 mooi naslagwerk Link naar reactie
Moon the Loon Geplaatst: 18 januari 2012 Delen Geplaatst: 18 januari 2012 @mr160: freak ;-) Knap werk, hier zullen d'r veel plezier aan beleven. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 februari 2012 Ook leuk: Tools - dit album (en de collectie tools breid ik langzaam uit. Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 16 februari 2012 Delen Geplaatst: 16 februari 2012 klinknagel tool is handig, kan je daar een schets van maken met wat maten ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2012 Zoiets goed? Bij het duw-asje, met de veer zit op 1cm van de onderkant van de as een groefje met een circlip. Op (of in) het uiteinde van dat asje zit een klein imbusboutje/dopje gedraaid. De magneetjes in de dopjes zitten (niet echt goed vast) gelijmd. Link naar reactie
DAVEVESPA PK Geplaatst: 26 juli 2012 Delen Geplaatst: 26 juli 2012 Schitterend ,mooi gedaan maat ,heb er zelf al iets aan gehad .Even ter bevestiging op de krukaslager moet dus maar 1 circlip (langs de binnenkant & geen langs de koppelingskant ! Bij een 200 blok! Bij de kleinere heb je der 2 hé .Was al even aan't twijfelen dat ik er 1 vergeten was .Groetjes,Dave & nogmaals zéér mooi werk man ! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 26 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2012 Mooi! Hangt ervanaf; er zijn meerdere modellen 200 carters, bij de oudere modellen zitten 2 circlips. Maar dat zie je zo want dan kan je kogellager er van 2 kanten in. Link naar reactie
mamaloetje Geplaatst: 29 mei 2013 Delen Geplaatst: 29 mei 2013 heel mooi.u heeft er een hoop werk van gemaakt.ik heb er veel plezier van toppie bedankt. Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Zeer knap werk, welk type vet gebruik je voor de opbouw van je blok ? Bvb daar op de foto van de kickstarter. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Ik gebruik Universal EP 2 Lithium nlgi 2. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 21 juli 2013 Delen Geplaatst: 21 juli 2013 Amai Maarten, vakmanschap is meesterschap: pure klasse !!! Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 28 juli 2013 Delen Geplaatst: 28 juli 2013 Oké bedankt, wat is eigenlijk de functie van dit vet ? Is er geen voldoende smering van de caterolie dan ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2013 Om het veertje op zijn plek te houden tijdens montage. Daarnaast voor de asjes: remas, koppelingsas, en voor de blokbout achter de kickstart. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 4 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2014 http://gallery.vespresso.nl/Vespresso/Referentie Ik heb de blok revisie foto's in de Vespresso Referentie sectie bijgevuld met foto's van het in elkaar zetten van de schakelas en de primair kerstboom. Daarnaast vind je een album met een volledige revisie van een Rally voorvork, nu niet alleen het ontmantelen, maar ook het weer in elkaar zetten ervan. Link naar reactie
roufio Geplaatst: 4 september 2014 Delen Geplaatst: 4 september 2014 schitterende lectuur , Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 14 oktober 2016 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2016 Uit het stof getrokken, omdat het origineel niet makkelijk vindbaar bleek: Complete blok revisie (opzetje - als ik nog wat verzin, of als iemand ziet dat ik wat vergeet, zal ik het toevoegen) - dit is voor een nogal grondige revisie; je kunt kiezen wat je wel /niet doet, de 'altijd vervangen' onderdelen heb ik aangegeven met een * * Circlips voor piston (2x) - 1e Bougie - 2e50 * Oliekeeringenkit - 10e Lager Krukas Onstekingskant: 25e Lager hoofdas (6204 RS2?): 11e Lager Krukas Koppelingskant (SKF 613912?): 25e Naaldlager schakelas: 10e * Pakkingsset met rubber ringen: 10e Pakkingkjes voor oilio boutjes: 1e Contactpunten: 6e (bij oude scooter) Condensator: 5e (bij oude scooter) Bij ontstekingsproblemen ook pickup/bobine/spanningsregelaar. Kickstarttandwiel: 10e Kickstarter stop rubbers (2x) - 3e50 * Schakelkruisje - 15 tot 35e * Koppelingsplaten (hoge kwaliteit): 10e (plus tool om de koppelingskooi te demonteren) Spiedje voor vliegwiel (plus vliegwieltrekker) 1e Spiedje voor koppeling (plus koppelingstrekker) 1e Pakkingset carburateur * Vlotternaaldje carburateur Eventueel ook: Zuigerveren (wel opnieuw inrijden daarna) Remschoentjes achterwiel (met bijbehorende circlips) Blokophanging + achterveer ophanging rubber mounts Primair reparatieset, naaldlagerelementen en lager voor de primair Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Prijzen zijn naar boven op de hele of halve euro afgerond en van verschillende onlineshops doorelkaar. Voor normale revisie van de rest van de scooter rekening houden met: - remschoentjes voor (met bijbehorende circlips) * balhoofdlagers onder en boven met eventueel de lagerhouders (en de beschermcup onder) - kabelset + kabel stelboutjes - draadboom of zelf maken - banden/binnenbanden - as + lagers voorvork - kmteller kabel + wormwieltje - rubbers benzineslang/kabels (vaak vergaan) * benzineslang (vaak snoeihard geworden) - benzinekraantje (plus tool om die los te halen, deze moet vaak bij oude scooters die lang stilstonden) - rubbers tank - handvaten (vaak vergaan bij oude scooter) - chokehendeltje (vaak vergaan bij oude scooter) - rubbers/voetjes voor de standaard - rubbers voor 'draaipunt' van de bil Voor een oudere scooter heb je nog een tool nodig om de kroonring voor de voor- en achterwiel lagers los te krijgen. Bij SIP kun je ook onderdeeltjes uitzoeken mbv de Exploded View tekningen - dat helpt altijd wel voor de specifiek dingetjes. Als iemand aanvullingen heeft; gaarne. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.