Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratieproject Vespa VM1T 1952


josse

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi,

Ik sta op het punt een nieuw restauratieproject te beginnen. Een faro-basso VM1T uit 1952.

Hierbij wat foto's van de huidige staat. Gekocht in onderdelen, dus ik zou nog wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan ;-)

Vandaar dan ook maar dit topic. Alle commentaar welkom.

Foto's :

basso_001.jpg

basso_002.jpg

basso_003.jpg

basso_004.jpg

basso_005.jpg

basso_006.jpg

basso_007.jpg

basso_008.jpg

basso_009.jpg

basso_010.jpg

basso_011.jpg

basso_012.jpg

basso_013.jpg

basso_014.jpg

basso_015.jpg

basso_016.jpg

basso_017.jpg

basso_018.jpg

basso_019.jpg

basso_020.jpg

basso_021.jpg

basso_022.jpg

Link naar reactie

enkele eerste concrete vragen :

- Volgens Tecnica 1 is de VM1T enkel in grijs gemaakt. Doch dit is een groene. Iemand een verklaring ? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze herspoten is.

- De rechterbil is in metaal, maar de linkerbil is in aluminium. Hoe waren ze origineel ? En kloppen de billen ?

- ik mis een voetrail. En iemand zei me dat die niet van een faro basso waren, maar van een MISA... Ik dacht niet dat er ooit faro basso's gemonteerd zijn in Belgiƫ ?

- mis ik onderdelen ?

Link naar reactie

Dacht dat de treelijsten meer acma-gebonden waren. Is er op het stuk treeplank dat afgebroken is geen origineel eindstukje (zelfde als GS150) aanwezig?

De kleur klopt perfect: http://www.coloreamico.it/servizi/colori/vespa_mod.htm

De keuze voor een metalen rechterbil lijkt me vrij logisch, een alu-bil zou niet de nodige stevigheid bieden op die plaats. Voor zekerheis kan je de billen terugplaatsen en zien of de patten overeenkomen met de gaten in het chasis. Eventueel kan je aan de verkleuring van de lak ook zien of de billen correct zijn.

Ziet er een mooi maar gedurfd project uit.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Proficiat met je aankoop, ziet er vrij compleet uit, vooral de kilometerteller is een heel leuk accessoire. Bij mijn weten is een VM1 uit 1953, enkel in het grijs/beige gemaakt, met alu-billen. De huidige treelijsten zijn typisch ACMA. Volgens mij werd deze Vespa in een ver verleden herspoten. Succes er mee !

Link naar reactie

@nero :

die kleur is toch echt wel een raadsel. Op de link die je geeft staat zelfs geen beige/grijs op. En die kleur is zeker wel gemaakt.

Gaten kloppen perfect, maar toch vreemd om 1 alu en 1 ijzer te combineren.

@rvd: staat al enkele jaren in de garage, in dozen, geen nieuwe aankoop.

Op dat afgebroken stukje zit inderdaad zo'n eindstukje. Dat zou dan betekenen dat enkel de buitenste treelijst eindstukjesnheeft en de rest geknepen is ?

Link naar reactie

Mooi projectje Josse, veel succes ermee. Leuke hobbyruimte trouwens.

Link naar reactie

Belgische VM's door Misa geassembleerd kwamen onder andere ook in een licht blauw, dus misschien is deze kleur ooit een Misa-kleur geweest?

Wat betreft zijkassen, misschien is de motorzijde ooit vervangen geweest omwille van een ongeval/valpartij of iets dergelijks en waren de aluminium op dat ogenblik al tuit productie? Bij mijn weten was de VM-reeks sowieso al met metalen zijkassen ipv aluminium, maar met Vespa en resterende stock weet je natuurlijk nooit...

Link naar reactie

Hier een link met nogal wat nederlandstalige info over oa de VM1:

http://www.vespaforum.be/nl/tech/books/alles-over-uw-scooter-vespa-125-150cc

Kleurbeschrijving: tot en met 1952; groen, daarna grijsgroen.

Volgens een hƩƩl betrouwbare bron :)( http://vespaforum.be/nl/blogs/jurgen/2008/09/09/vespa-club-magazine-januari-1955 ) werden er pas vanaf 1954 vespa's geproduceerd in Belgie, wat het MISA-verhaal uitsluit.

Bij ACMA daarentegen begon men in 1950 al met de assemblage van Vespa's (125cc met koplamp op het spatbord). En de eerste acma's werden voorzien van een vespa-logo: http://vespa54.centerblog.net/rub-acma-a-fourchambault-.html (kijk de verschillende links en foto's na rechts op de pagina).

Misschien is het een Boursin?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Blijft een raadsel... . kleur en treelijsten lijken niet te kloppen. Of het zou toch een MISA zijn. Ik heb horen zeggen dat er wel degelijk faro basso's gemaakt zijn, maar niet van dat jaar ...

Of is hij toch herspoten ? Maar dan vind ik het vreemd dat ze er andere treelijsten op gezet hebben.

Nog vreemder is dat er een eindtsukje/druppel op een afgbroken stukje voetplank zit. Werd dat ooit gecombineerd met die geknepen latten ?

Ik heb hier nog wat extra foto's gemaakt en het schuurpapiertje er bijgenomen om de lagen eronder te bekijken. Kloppen die grondlagen of is die beige/grijze kleur bovenop de rode grondverf de originele kleur en dus toch overspoten in groen ?

Iemand info over die km-teller ?

Misschien geeft die lichtschakelaar een hint in een richting ?

basso_023.jpg

basso_024.jpg

basso_025.jpg

basso_026.jpg

basso_027.jpg

basso_028.jpg

basso_029.jpg

basso_030.jpg

basso_031.jpg

basso_032.jpg

basso_033.jpg

basso_034.jpg

basso_035.jpg

basso_036.jpg

basso_037.jpg

Link naar reactie
Blijft een raadsel... . kleur en treelijsten lijken niet te kloppen. Of het zou toch een MISA zijn. Ik heb horen zeggen dat er wel degelijk faro basso's gemaakt zijn, maar niet van dat jaar ...

Of is hij toch herspoten ? Maar dan vind ik het vreemd dat ze er andere treelijsten op gezet hebben.

Nog vreemder is dat er een eindtsukje/druppel op een afgbroken stukje voetplank zit. Werd dat ooit gecombineerd met die geknepen latten ?

Wie beweert dat bij Misa Faro Basso's zijn gemonteerd? Dat lijkt heel onwaarschijnlijk. Bovendien is de assemblage van Vespa's in Belgiƫ (bij Misa) pas begonnen in januari 1955, hetgeen het tijdsverschil nog groter maakt. Voor de Misa periode werden Vespa's in Belgiƫ geimporteerd door Bevelux.

Indien de vespa is herspoten in de jaren vijftig, zou het kunnen dat een paar treelijsten zijn vervangen door treelijsten die toen in Belgiƫ verkrijgbaar waren (toegeknepen rails). Wel bizar dat niet alle lijsten hetzelfde zijn en een reden te meer om een Misa verband uit te sluiten.

Kan je de via de vorige eigenaars niet bijkomende info vinden over de herkomst of geschiedenis?

Leuk project.

Link naar reactie

Zal dat Misa-verhaal nog eens juist vragen, lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Hij zal overspoten zijn, vandaar de beige kleur eronder.

Mijn visie momenteel is om alles weer in originele Italiaanse staat te maken, al vind ik groen leuker dan dat beige/grijs... Ik had zin om hem een knalkleurtje te geven :-) tot grote ergernis van wat clubleden... Zal dus origineel worden.

Link naar reactie

Gevonden op internet:

e240d82886f1daf800f9eba28532f3e3-1-3-piaggio-vespa-faro-basso-1952.jpg

faro basso 1952 in het groen en met km-teller. Er zijn trouwens nog meerder groene FB's te vinden (meestal wel met open bil V51)

Het eindstukje op de treeplank lijkt me te klein om van een wide frame afkomstig te zijn (eerder van een large frame). De buitenste lijsten hadden het meeste te verduren, het lijkt me logischer dat deze vervangen werden eerder dan de andere.

De politiek van Vespa was om in verschillende landen vespa's te laten assembleren om het vervoer zoveel mogelijk te beperken (beschadiging van afgewerkte vespa's, wisselstukken nemen minder plaats in,...). In die context lijkt het met logisch dat deze vespa geassembleerd werd in Frankrijk. Tot 1952 werden er vespa's geassembleerd, pas nadien kreeg acma een licentie om zelf onderdelen te vervaardigen.(tenminste als diegene die hem in bezit had in 1965 de eerste eigenaar was en woonachtig was in Belgie). Dit zou mogelijk het verschil van type treelijsten verklaren.

Is de witte onderlaag heel moeilijk te verwijderen en wordt deze "mastik-achtig" als je er met decapan op zit? Dan is het een grondlaag.

Wat betreft de kleur, ga voor deze die je mooi vind. Iedereen heeft wel een (ander) gedacht, maar jij bent diegene die er mee rijdt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hey Josse

Ik heb juist eens gekeken in mijn info als hij van 1952 is moet het chassis nr voor 8300 en een beetje zijn is dit hoger tot 84000 is hij van 1953 .Dit komt uit een boekje van de vespaclub italie dat ik hier heb. De kleur moet volgens mij toch beige geweest zijn de groene is er volgens mij later op gezet ( ik heb nog nooit geweten dat men 2 verschillende kleuren grondverf gebruikt op de fabriek ). Wat mij ook bij de vloerrails brengt is hij in het verleden al niet eens onder handen genomen en was er een deel van de rails toen beschadigd en de originele niet voorhanden en zijn er toen opgezet die men wel had?Je weet in de tijd was niet alles zo te verkrijgen als nu hƩ voor zo een oudje

grtz sidvespa

Link naar reactie

@Sidney : chassisnr is 42300, dus inderdaad 42.000. Alles wijst erop dat het inderdaad een beige was en overspoten in groen.

Ik ga hem weer origineel zetten, op zijn Italiaans.

@moon : mooie hobbyruimte... veel plaats, weinig tijd... en vooral geen waterdichte kelder... niet ideaal voor oldtimers.

Link naar reactie
De politiek van Vespa was om in verschillende landen vespa's te laten assembleren om het vervoer zoveel mogelijk te beperken (beschadiging van afgewerkte vespa's, wisselstukken nemen minder plaats in,...).

Volgens mij had dat meer fiscale motieven: invoerrechten op voertuigen was hoger als op onderdelen.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Dit topic nog even van onder het stof halen...

Vandaag in Scootitude een artikel gelezen over de eerste volledig in Frankrijk gefabriceerde Acma.

Deze hadden in tegenstelling tot de in Italie gemaakte FB's aluminium billen, gainen om te schakelen ipv stangen en de kleur was...groen.

Ze hadden wel een "open" bil.

Misschien verklaard dit de alu en metalen bil, de voetstrips en de kleur.

Boeiend artikel met duidelijke foto's, een aanrader!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@nero: hoe kom ik aan die scootidtude? Ergens te koop of online te bestellen ?

Bedankt voor de tips, heb alles weer opgeborgen in dozen. Misschien dat ik er nu eens aan begin.

Iemand nog zo'n ijzeren bil en voorspatbord liggen ? Ruilen of kopen, maakt me niet uit.

Link naar reactie

Hier vind je de verkooppunten in Belgie (2 in Antwerpen):

http://www.scootitude.fr/infos-pratiques/liste-des-points-de-ventes-en-belgique

...en hier kan je het magazine al eens door bladeren:

http://www.scootitude.fr/scootitude-magazine

Het is er wel eentje met koplamp op het stuur en ronde speedo (1951).

De afdekkap van het vliegwiel op Ć©Ć©n van de foto's doet me wel veroeden dat het oorspronkelijk Ć©Ć©n met open bil was, tenzij men deze ook gebruikte bij de latere modellen.

Staat er een sterretje voor het serienr? Op de foto lijkt het van niet. Zou dit kunnen wijzen op een later aangebracht nr?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

even update :

- Ben nog steeds op zoek naar die rechter-zijkas in aluminium. Kan iedereen eens op zijn zolder gaan zoeken ? Kan ruilen tegen metalen en/of overkopen.

@Nero : die link, dat zijn metalen copies, niet mijn voorkeur.

@Nero : Heb Vincent gecontacteerd, maar kan me niet verderhelpen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...