Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Systeemhelmen


Kristof@Ostend

Aanbevolen berichten

Omdat het nu echt te koud is om nog met een pothelm rond te rijden rij ik met de vespa's winters al enkele jaren met een afgedankte integrale helm rond. Op zich niet echt een mooi zicht maar het voelt een stuk warmer aan.

Nu ben ik van plan mij toch es een nieuwe deftige helm aan te schaffen voor de donkere koude dagen en heb daarbij gedacht aan een systeemhelm. Nu is het uitzicht als hij dichtgeklapt is ook niet fantastisch maar bij de iets warmere winterdagen kan een mens het kinstuk al es omhoogklappen waardoor je sommige verkeerssituaties beter kunt inschatten of waarbij je meer kunt genieten van het uitzicht...

Nu mijn vraag; wat mag of moet een mens betalen voor zo'n type helm rekening houdend met de prijs/kwaliteit? Zijn er nog voor-nadelen in vergelijking met een integrale helmen... ?

Welke helmen genieten jullie voorkeur en wat is het neusje van de zalm ?

Alvast bedankt voor de reacties ;-)

Link naar reactie

kinstuk omhoog = scherm omhoog. Scherm omhoog is wind in uw ogen. En uwe helm vangt veel wind. In praktijk gaat ge +30km/u nooit met uw kinstuk omhoog rijden dus vrees dat ge 'm voor een verkeerde reden koopt.

koopt u liever nen moduleerbare... waar ge 't kinstuk afneemt als ge 't een seizoen niet gebruikt ipv als windvanger te dienen...

of gewoon ne andere seizoenshelm bij , wss nog goedkoper

Link naar reactie
kinstuk omhoog = scherm omhoog. Scherm omhoog is wind in uw ogen. En uwe helm vangt veel wind.

Bij een Roof Boxer kan het kinstuk gans naar achter en kan je uw scherm ook gebruiken als het kinstuk naar achter is.

Dus je kan het scherm gebruiken en het kinstuk is geen windvanger ;-)

Link naar reactie

Ik ben het niet volledig eens met knifeman, je kan best sneller als 30 km/h rijden met een (Nolan) systeemhelm wanneer het kinstuk omhoog is.

Zelf heb ik een Nolan N100 (http://www.nolanhelmets.com/n100e.htm) met het Fog Resistant system (NFR) en vind dat echt een zeer aangename helm zowel open als dicht. Helm dampt werkelijk nooit aan (je mag er zelfs in hoesten als ie dicht is) wat best aangenaam is tijdens deze periodes van het jaar.

Geef liever een beetje meer geld uit voor een degelijke helm en altijd passen alvorens aan te kopen.

Link naar reactie

Ik heb altijd met een caberg jethelm gereden. Met dit weer (koud aan de kin en schrik om op m'n bakkes te gaan zonder kinstuk) heb ik vorige week ook beslist om een systeemhelm te kopen. Ik heb er een van "bayard" gekocht, huismerk van de Nederlandse keten "motoport". Ervaringen kan ik nog niet geven, ik mag hem pas na Kersmis opzetten, hij ligt nog ingepakt...

Vandaag dus weer met een kouwe jethelmkin naar het werk geknord ;)

Link naar reactie

Enkele voor-en tegenstanders dus..

Wat is dan qua rijcomfort het verschil tussen de Nolan N43 ( zoals foto in topic ) en de Nolan N100 als je ze beiden volledig gesloten rijdt.

Het kinstuk van de Nolan N43 is kleiner en beweeglijker, dus ik veronderstel dat je daar dus iets meer wind en kou door voelt bij hogere snelheden dan een helm met een groot kinstuk( al dan niet beweeglijk) of een integrale helm. Heb ook gemerkt dat het zicht bij de Nolan N43 wel groter en beter moet zijn dankzij het kleiner kinstuk.

@ Knifeman : Veel lawaai, is dat dan boven de 50 , 80, 100 ? Draag je er ook een helmmuts onder tijdens koudere dagen of is dit niet nodig ?

Ben zelf nogal een koukleum,dus draag ik een helmmuts bij t° van om en bij de 10° en minder, zelfs met de pothelm op tijdens een frisse lenteochtend...

Link naar reactie

die n43 maakt nogal veel lawaai omdat die goed ventileert (minder condens, meer geluid en kouder) en omdat er uitsparingen voorzien zijn voor het nolan N-com systeem, knopje voor de ingebouwde zonnebril te laten zakken etc. Je kan de ventilatie wel dicht zetten. Ik heb tot nu toe geen helm muts gedragen en niet koud gehad aan het hoofd met de helm. Scherm en kinstuk zitten goed en laten geen wind door (of komt dat door mijn dikke nek die zo goed afsluit ;) )

Link naar reactie

owkay, dit wordt dus een moeilijke keuze. Ik heb ondertussen een paar reviews van de N43 gelezen en die waren allemaal lovend. Enige minpuntje die ik tegenkwam : " warm-weather helmet, that should work well in 3 seasons " ... . " good hot-weather helmet" ... Nu zou ik toch de helm kopen om in de koudste dagen mee rond te rijden. Misschien dat ik dan toch beter voor de N100 zou gaan ?

Link naar reactie

Ik heb ook een Nolan N100 en ben daar heel tevreden van. Ik zet quasi nooit dat kinstuk naar boven, enkel als ik gauw een naftstation binnenstap want dan moet ik de helm niet afzetten of op een rustige rit want kan ik nog een saf smoren tijdens het rijden. Om die reden heb ik achteraf dan ook een integraal helm gekocht. Het verschil tussen die 2 helmen is dat een systeemhelm zwaarder is in gewicht en toch meer ruis geeft dan een integraalhelm. Ik rijd nog met beide helmen rond en merk het verschil toch nog wel elke keer.

Die helmen waar je het kinstuk van kan afnemen vertrouw ik persoonlijk voor geen haar. Hoe goed gaat zo'n lichter afneembaar stuk een crash opvangen in vergelijking met een zwaarder kinstuk van een systeem- of integraalhelm. Daar zou ik wel eens graag een crashtest van willen zien en/of een grafiekje om te kunnen vergelijken.

Een pothelm of jethelm zet ik nooit of te nimmer meer op (ben al een paar keer serieus gecrashed en ik ben blij dat ik dan een volledige helm op had).

Link naar reactie

He knifeman , de helm doorstaat die wel ,maar doorstaat je kin de test wel , heb jij al eens iemand ontmoet die dat al eens voorgehad heeft, ik weet wel dat je bepaalde ongevallen ook met een gesloten helm niet overleeft ,maar die onschuldige valpartijen of schuivers kunnen met een open helm nare gevolgen hebben ,

zeker als je het ongeval niet ziet aankomen. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat hij koopt ,maar houd hier in ieder geval wel rekening mee

Link naar reactie
Misschien dat ik dan toch beter voor de N100 zou gaan ?

ik denk dat de N100 niet meer nieuw te koop zijn maar wel zijn opvolgers, N103, N104

Link naar reactie

aja, daarom heb 'k ook die helm gekocht omdat ik er ene wou met een kinstuk voor de veiligheid. En aangezien deze dezelfde rating kreeg als een fullface ga ik er van uit dat die even veilig is. Hebben ze me ook in de speciaalzaak gezegd... 't ziet er op foto niet uit misschien maar kan je verzekeren dat dat echt wel een stevig kinstuk is ze. Soit..; 't is altijd wat zoeken tussen comfort, veiligheid en looks zeker ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...