Ga naar inhoud
Vespaforum.be

spiegel op beenschildrand legaal?


bardi

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik weet dat een motorfiets in Belgie uitgerust moet zijn met (ten minste) een linkerspiegel...

Nu is mijn vraag (na tevergeefs gebruik van de zoekfunktie hier en wat gesurf op 't net) of die spiegel per se op het stuur bevestigd moet zitten of bijvoorbeeld ergens anders (beenschildrand bijvoorbeeld), eveneens wettelijk is.

Dan rest nog de vraag of de spiegel voorzien moet zijn van een keurmerk (E3 of E4 of wat dan ook...) om in orde te zijn...

Alvast merci,

Groeten, Bardi

Link naar reactie

hier in Belgiƫ weet ik eigenlijk niet (de meeste van mijn scooters hebben geen spiegels of eentje op de deenschildrand) maar in Duitsland is zo'n beenschildding ok voor de TUV keuring

Link naar reactie

Merci Nero, hier heb ik dus iets aan...

De motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de goedkeuringsaanvraag na 1 januari 1975 en voor 1 januari 1983 ingediend werd moeten voorzien zijn van ten minste Ć©Ć©n achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde van het voertuig.

Elke achteruitkijkspiegel moet regelbaar zijn en een nuttige oppervlakte van ten minste 50 cm2 hebben.

Het gezichtsveld van de spiegel moet zodanig zijn dat de bestuurder tenminste een vlak en horizontaal weggedeelte met een breedte van 2.50 m kan overzien, gedeelte dat rechts wordt begrensd door het aan de lengte-as evenwijdige vertikale vlak door het meest linkse punt van de totale breedte, en wel vanaf een punt gelegen op 10 meter afstand achter de oogpunten van de bestuurder tot aan de horizon

groet, Bardi

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Eventjes terug opfrissen, op mijn vespa GTV had ik 2 spiegels wat voor mij niet stoorde. Nu met de aankoop van de lml vind ik die 2 spiegels maar nikske... daarom overweeg ik nu ook een spiegel op mijn beenschild te plaatsen.

De wetgeving zegt dat 1 spiegel voldoende is als je een oldie hebt voor 1983, erna in principe 2 spiegels... Ik zou er enkel eentje plaatsen links dus.

Iemand al een boete gekregen die met Ć©Ć©n spiegel reed of geen?

De originele spiegels trillen ook wel wat, maar beperkt, hoe is het met de inklapbare spiegels op het beenschild?

Link naar reactie

Hoi,

Spiegels en pinkers zijn in Belgie verplicht als het voertuig zo gekeurd is. Het is ook zo dat vanaf die keuring in principe geen wijzigingen meer aan het voertuig mogen gebeuren. Maw als er een verandering gebeurd tov het gelijkvormigheidsattest ben je in overtreding.

Echter er is (voorlopig) geen keuring in Belgie voor motoren. Als je echter in problemen komt met de arm der wet dan is het wel aan jou om te bewijzen dat het voertuig overƩƩn komt met gelijkvormigheidsattest of dat hij achteraf gekeurd is voor de openbare weg... de gekende tunningskeuring bij auto's. Of er zoiets ook bestaat voor motoren weet ik niet.

GRTS Danny

Link naar reactie

ah moet da dan !? ;-)

even serieus ik vind da super handige spiegels (inklapbaar) maar ik kreeg die echt nie goed geregeld op mijn beenschildrand.

na half uur prutsen er terug afgedaan en naar het containerpark gebracht. nu rijdt de parkwachter met stadium's op zijne velocifero.

Link naar reactie
ah moet da dan !? ;-)

even serieus ik vind da super handige spiegels (inklapbaar) maar ik kreeg die echt nie goed geregeld op mijn beenschildrand.

na half uur prutsen er terug afgedaan en naar het containerpark gebracht. nu rijdt de parkwachter met stadium's op zijne velocifero.

:-) bij mij zijn ze gemonteerd op de valbaren langs het handschoenbakje...daar pakken ze misschn beter dan op de beenschildrand?!

Link naar reactie
ah moet da dan !? ;-)

even serieus ik vind da super handige spiegels (inklapbaar) maar ik kreeg die echt nie goed geregeld op mijn beenschildrand.

na half uur prutsen er terug afgedaan en naar het containerpark gebracht. nu rijdt de parkwachter met stadium's op zijne velocifero.

En rijdt ge nu zonder spiegelkes?

Link naar reactie
ah moet da dan !? ;-)

even serieus ik vind da super handige spiegels (inklapbaar) maar ik kreeg die echt nie goed geregeld op mijn beenschildrand.

na half uur prutsen er terug afgedaan en naar het containerpark gebracht. nu rijdt de parkwachter met stadium's op zijne velocifero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...