Ga naar inhoud
Vespaforum.be

2 takt voor VNB


VNB rider

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik zit met volgende vraag :

Ik heb een vnb van '62 125cc en wil tanken voor de eerste maal.

Nu is mijn vraag, zou ik het riskeren om 2takt benzine te halen bij het pompstation om de hoek? die heeft een 2takt pompje staan.

Zal deze 2takt goed zijn voor mijn VNB of raden jullie aan om zelf te gaan mengen??

alvast bedankt voor de hulp!

grts

Link naar reactie

2% bedoel je (1:50), dus 20ml op 1L Benzine. Volgens het origineel onderhoudsboekje kan je wel gelijk hebben, maar met synthetische olie is 2% voldoende.

Link naar reactie

Zelf meng ik meestal mijn benzine zelf 2% olie en nog een goei scheut extra.

Als ik niet anders kan ga ik ook soms tanken bij zo'n 2taktpompje aan benzinestation, buiten dat het wat duurder is nog nooit problemen mee gehad.

Als booster etc daar op kunnen rijden waarom een vespa niet ?

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Maakt niet uit. 95 in 'net' iets interessanter voor een vespamotor, wegens 'iets' minder carbon afzetting. En het is de goedkopere van de 2.

 

98 is enkel nodig bij hoge compressiemotoren. Lees: voertuigen die rapper vooruit gaan dan een vespa oldie. 

Link naar reactie

Daarom zei ik ook 'maakt niet uit'. Een doorsnee sterveling zal van zijn leven geen verschil merken in een vespa.

 

Octaan zorgt ervoor dat de benzine trager verbrand, en dus voorkomt het detonatie (pingelen) bij hoge compressiemotoren. Voor de rest doet octaan niets.

Een motor is ontworpen om de beste prestaties te leveren op een bepaalde bedrijfstemperatuur. 

Door het tragere verbranden van 98 "kan" je motor, als hij ontworpen en afgesteld is voor 95, nét iets te koud lopen met 98, met als gevolg meer carbon.

 

Maar het is miereneukerij. Eerder theoretisch dan een praktisch gevolg hoor. En enkel om maar aan te geven dat in het geval Vespa het absoluut niet nodig is om het extra geld eraan uit te geven. Als ze bij de pomp 98 gebruiken, dan is dat ook geen reden om er niet te gaan. 

Link naar reactie

Los van octaan getallen etc. is er een andere, misschien wel belangrijkere, reden om 98 te gebruiken.

De moderne 95 benzines zijn wettelijk verplicht om 5 tot 10 % ethyl- of methylalcohol bij te mengen. Bij 98 is dit tot op heden niet meer dan 0,5%. Het probleem van 95 met ethylalcohol is dat bij langere stilstand water onder in de tank ontstaat, waardoor op termijn roest en gaten in een stalen tank ontstaan. In hoeverre het bijmengen van tweetaktolie dit verschijnsel tegengaat is mij niet bekend. Als je je Vespa dagelijks gebruikt zullen er geen problemen ontstaan, maar als je hem de hele winter binnen laat staan is 98 de beste keuze.

Link naar reactie

Los van octaan getallen etc. is er een andere, misschien wel belangrijkere, reden om 98 te gebruiken.

De moderne 95 benzines zijn wettelijk verplicht om 5 tot 10 % ethyl- of methylalcohol bij te mengen. Bij 98 is dit tot op heden niet meer dan 0,5%. Het probleem van 95 met ethylalcohol is dat bij langere stilstand water onder in de tank ontstaat, waardoor op termijn roest en gaten in een stalen tank ontstaan. In hoeverre het bijmengen van tweetaktolie dit verschijnsel tegengaat is mij niet bekend. Als je je Vespa dagelijks gebruikt zullen er geen problemen ontstaan, maar als je hem de hele winter binnen laat staan is 98 de beste keuze.

 

Als dat jouw beste reden is om 98 te tanken hoop ik dat je de financiën thuis niet moet regelen ;-)

 

Ik ben geen specialist in scheikunde. Maar ik ken het effect op remvloeistof, wat ook hydrofiel is. Laat ons even van de veronderstelling uitgaan dat remvloeistof en Ethanol even hydrofiel zijn (Ethanol is deels hydrofiel). Laat een jaar, 2 jaar of langer een pot remvloeistof open staan, en hij is rot, onbruikbaar. De reden is dat hij vocht onttrekt aan de lucht. Dat wil zeggen dat er zich watermoleculen mengen met de vloeistof. Wat er niet gebeurt, is dat er zich een laagje water vormt. Als dat het geval was, zou de vloeistof net hydrofoob zijn. Dus ethanol zal nooit voor een laag water in de tank zorgen. Vergeet ook niet dat het om maximum 0,5L ethanol gaat, als je een volle tank E10 benzine tankt. Het aantal watermoleculen in 0,5L Ethanol gaat écht geen roest veroorzaken. Wat roest veroorzaakt, is het stilstaan. Ongeacht of je er nu super, 95, 98 of avgas indoet. 

Een stapje verder denken: Als er bepaalde hoeveelheid luchtvochtigheid in je tank zit... laat ons zeggen 75%. Dan denk ik dat het beter is om dat vocht te laten absorberen door de Ethanol, dan te blijven zweven als dodelijke vocht+zuurstof combinatie. Maar ook hier zijn we aan het mierenneuken. Bottomline: het maakt voor een Vespa echt niet uit. Behalve voor je portemonnee... Als een pomp 98 verkoopt voor 95, als voorgemengde 2takt of omdat de levering daardoor goedkoper is... dan kan het zeker geen kwaad. In de andere richting zullen ze het zéker niet doen Daar kan je effectief moderne motoren mee opblazen. 

Wat die Ethanol wel doet, is door het aantrekken van water ervoor zorgen dat je benzine sneller rot. Maar laat ons eerlijk zijn... duurdere benzine kopen, om langer niet met je vespa te kunnen rijden? :blink:

Link naar reactie

Beste DMI,

 

Ik rij alleen 's zomers een paar kilometer en verder niet. Je hebt volkomen gelijk dat bij dagelijks gebruik E10 best geschikt is.

 

Kennelijk weet jij beter dan ik hoe de hydrofylie werkt. Zie mij niet als specialist. Ik heb mijn wijsheden eigenlijk gespuid naar aanleiding van een artikel van Aspen. Dat is een Zweedse firma die bijzondere benzine voor tweetakten verkoopt en zich vooral op de grasmaaier- en kettingzagenmarkt richt.

 

Ik vind het een prima zaak van dit foruk om zulke onderwerpen op tafel te gooien en er dan reacties op te krijgen. Wat mij altijd verbaast is dat er altijd weer mensen zijn die heel veel over een bepaald onderwerp weten. Daarom lees ik dit forum ook zo graag.

 

Mvg.

Wetebe

Link naar reactie

Ik ben absoluut ook geen kenner op dat vlak hoor Wetebe, 't is vaak ook maar wat hardop nadenken. 

 

In het hydrofobisch of hydrofylisch zijn heb ik me wel ooit eens verdiept na een remprobleem op geen enkele manier opgelost te krijgen. Op internet las je toen overal dat eenmaal een verpakking remvloeistof geopend, ze meteen gebruikt moest worden. En ook dat ze een vervaldatum heeft.

Mijn grootvader was vroeger garagist dus ik had toevallig nog een bulk aan dot4 vloeistof. Ik wou toen weten of ik die nog veilig kon gebruiken. 

Het antwoord heb ik nooit gevonden. De producenten zeggen uiteraard nee, de puristen volgen die mening. De technisch onderlegden kunnen evenveel pro als contra redenen vinden, en op fora heeft iedereen zijn mening. Het is aan iedereen apart om daar een waarheid uit te filteren ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...