Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mengverhouding


Wutsie75

Aanbevolen berichten

Erix, niet idereen rijdt met slecht getunde blokskes rond... ;)

Ik rijd enkel met standaard 200cc blokjes. Minder dan 3 liter is toch wel enorm weinig, de mijne zuipt meer -> aardje naar het bazeke denk ik. :-)

Link naar reactie

was een graptje EriX ;)... id zelfs voor een 125 is minder dan 3L zuinig. Hoewel ik geen idee heb hoeveel mijn 200 "drinkt" eigenlijk nooit gecheckt

Link naar reactie

misschien had je beter wat opgelet tijdens de les wiskunde.

Vraagstukken:

Stel, een vespa verbruikt 3 liter per 100km. De mengverhouding van een vespa is 2%.

Hoeveel olie gebruikt deze vespa dan per 100km?

antwoord:

3 liter = 30dl = 300cl = 3000ml

2% = 2/100

x = (3000 x 2)/100

x = 60ml

Link naar reactie

hahahaha Geert is al het oefenen. Hoewel de oefening moest omgekeerd zijn : mijn Vespa verbruikt 60 ml olie op 3 L benzine, hoeveel % is dat ;)

Link naar reactie

Super! die mengverhouding is dus goed. Ik dacht al dat het 1 liter op 1000km moest zijn en geen 0,6 liter.

Ik rij toch wel meestal ritjes van 30, 40 km. Maar die 2,8 liter verbruik is van op 1 weekend eens 500km te rijden. 't zal misschien anders 3 zijn maar op dat 'lang weekend' dacht ik het toch eens uit te rekenen. Ik trek toch altijd volle gas op en dat gemiddeld verbruik gaat een keer over in groep een trip doen, met zijn 2en aan 80km per uur 50km aan 1 stuk rijden, ne keer wat minder, ne keer in 't stad, ... vrij gemiddeld dus. De PX is een 125cc. Is dat verbruik zo weinig? Kan dat alleen maar toejuichen dan.

Link naar reactie

steiner@vespa, pingelen is een fenomeen van viertaktmotoren. Werd volgens mij veroorzaakt doordat de motoren vroeger afhankelijk waren van lood in de benzine voor hun klepsmering (please correct me if i'm wrong hé). Vermits jouw vespamotor een tweetakt is, heeft deze dus ook geen kleppen zoals een viertaktmotor, en krijg je ook geen last van pingelen. Ik tank zelf 95, en heb hiermee nog niks raars/bizars voorgehad.

Link naar reactie

@janvda: men spreekt van pingelen wanneer de motor een slechte verbranding teweeg brengt. Vb; een dieselmotor (zelfontbrandings bij temp. en druk) gaat pingelen als de verbranding niet op het juiste moment gebeurt. Als deze te vroeg gebeurt wordt het vermogen opgewekt voordat de zuiger al omslaat van bewegingsrichting. Dit kun je horen tijdens het draaien. Het verschil in 95 en 98 is namelijk het octaan gehalte. Nu is het zo dat, bv nieuwe motoren op de markt, vooraf getest worden met 95 en 98. Deze die het best volstaat vermeld men dan op de papieren en zo ontstaat er een verschil in benzine die op de markt is. Dat lood is alsook iets van vroeger die, als ik mij niet vergis, een smerende functie had, alsook iets deed met dit octaangehalte. Hier ook -> kan misschien niet allemaal perfect/juist uitgelegd zijn. Goed om weten dat ik met 95 al geen probleem zou hebben. Ths

Link naar reactie

De loodhoudende benzine diende vroeger om de kleppen te beschermen tegen verbranding, ik spreek voor

4-takt motoren. Toen men gestopt is met loodhoudende benzine werd er een loodvervanger aangeraden

bij oudere motoren, de nieuwere versies hadden namelijk al aangespaste kleppen (4-takt). Bij een 2-takt

is dit niet van belang omdat deze geen inlaat of uitlaat klep heeft maar met poorten werkt. Waardoor men gerust loodvrije kan tanken.

Hoop dat dit enige verduidelijking heeft en nie al te chinees is.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

@geertvespa: bedankt voor deze geruststelling!

@de Makke: ik wist niet dat het voor de kleppen was -> bij deze weten we dit ook. Dat van 2-takt kan goed kloppen daar er met poorten gewerkt wordt (niet nodig om kleppen te hebben die in- en uitlaat regelen -> iedere toer toch verbranding terwijl 4-takt maar om de 2 toeren).

Thx

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...