Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Beste vespalovers

Ik dacht, start meteen een tweede topic. Ik zit momenteel in ongeveer hetzelfde straatje. Onlangs mijn vespa gekocht (supercontent natuurlijk!), maar zonder papieren. Nugoed, ik zeg hetzelf -> dom.

Om te verzekeren moet ik aan papieren geraken. Indien ik een document van de politie heb (waarin staat dat ik geen papieren heb, maar dat het wel de mijne is) zou ik, mist kleine betaling, via de grootverdeler (en op zijn beurt de fabriek) aan papieren geraken. Simpel dus -> nu kan de politie uit mijn streek niet zomaar zo'n document opmaken. Wel hebben ze me laten weten dat hij niet als gestolen staat (al een groot lichtpunt!).

Mijn vraag is nu; men zou proberen papieren aan te vragen (een motorshop) bij de grootverdeler (in nederland). Dit omdat het maar een 50 cc is en ze daar nog niet zozeer zouden over 'vitten'. Aanvraag kost wel iets van een 80 euro.

Is dit het proberen waard of is er een andere oplossing?

Vespagroeten

Link naar reactie

@vespadiverso: blijkbaar ken je deze procedure? Als ik dit doe (dus een attest krijg via de vorige eigenaar en dit samen met het chassis nummer meedeel bij een vespa-dealer)verkrijg ik dan een GVA. Is dit dan al voldoende voor de verzekering, alsook het legaal rijden op de baan (want dan heb je nog geen papieren, of zit ik er compleet naast). Alvast bedankt!!!

Link naar reactie
@vespadiverso: blijkbaar ken je deze procedure? Als ik dit doe (dus een attest krijg via de vorige eigenaar en dit samen met het chassis nummer meedeel bij een vespa-dealer)verkrijg ik dan een GVA. Is dit dan al voldoende voor de verzekering, alsook het legaal rijden op de baan (want dan heb je nog geen papieren, of zit ik er compleet naast). Alvast bedankt!!!

Is de normale procedure bij verlies van een GVA. Maar sommige politiediensten houden zich er niet meer mee bezig om zo'n attest van verlies af te leveren.

Link naar reactie

@geertvespa: Inderdaad, als hij van voor '74 is heb je zelfs geen GVA nodig (door de wet in belgië maar vanaf dan actief geplaatst). Dit was ergens het adertje onder het gras. Ik was er van overtuigd dat mijn vespa van voor '74 was. Echter via internet vond ik dat hij van '81 is -> dus een probleem. Kent u misschien een goede bron om het chassis nummer te linken met het bouwjaar? Want als ik het model van mijn vespa bekijk, dan zou ik zeggen dat hij van voor '74 is.

@vespadiverso: dat klopt, men is hier niet meer zo vrijgevig over. (En toch werken ze voor de staat ... . nuja)

Alvast bedankt voor de reacties!! Ondertussen mijn nieuwe helm gaan halen, blijkbaar de verkeerde besteld -> van een rondloop gesproken.

Link naar reactie

momenteel een papier kunnen bemachtigen bij de politie -> verlies van gelijkvormigheidsattest. Deze zou ondertussen door een vespaverdeler doorgestuurd worden. Nu afwachten, verzekering en ... gogogo! ;-)

Denk er ook aan om achteraan een bagagerekje te monteren. Raden jullie dit af? Om eerlijk te zijn zou ik met model zelf willen maken (drawing, lassen en poederlakken). Of proberen in alluminium, maar dit zou nieuw zijn voor me. Reacties??

Link naar reactie

met welke letter/cijfer begint uw chassisnr? V5?

en vertel meteen even hoeveel versnellingen (3 of 4), grootte van de wielen (8,9 of 10 inch)

Volgens mij is die scooter nooit van 1981

Link naar reactie

@geertvespa: alvast bedankt voor de interesse die u toont (heb namelijk al vele deuren platgelopen). Inderdaad, deze start met V5 en heeft 4 versnellingen. Wielgrootte weet ik nu niet vanbuiten. Ga deze straks snel opmeten (staat een eindje verder momenteel). Als je het chassis nummer ingeeft op internet kom ik uit dat deze van '81 is. Blijkbaar hebben ze dit model later ook uitgebracht. Om eerlijk te zijn dacht ik ook dat hij van voor '74 was (en had toen ook geen GVA nodig).

Ondertussen een mail gehad van Piaggio Benelux. Daar zeggen ze dat hij niet Europees gehomologeerd is en dus ook geen document kan verkrijgen (let wel; als ik de mail goed lees zegt men dat hij niet in hun lijsten gekend is). De enige oplossing die ze me meedeelden was dat ik contact moest opnemen met DIV (weer een deur verder).

Kan het zijn (schiet me dood als het niet kan) dat het chassis nummer niet deze is dat ik aflees. Ik bedoel, is er gefoefeld. Ik heb me laten wijsmaken dat elk 2-wielig voertuig 2 gekende plaatsen heeft waar het chassis nummer staat en 1 die niet gekend is. Hulp hierbij ...

Aan allen, alvast bedankt!

Link naar reactie
Momenteel zie ik sterretjes -> een grote vuistslag in mijn gezicht. Blijkbaar is mijn vespa ooit ingevoerd geweest en kunnen ze daarom geen GVA uitgeven (alvast 80 euro neergelegd). Zit momenteel in diepe put! Weet iemand raad hoe ik hem nu wel op de baan krijg (legaal).

Daarom heb je toch een attest van verlies gehaald en aan de dealer gegeven. Aan de hand van dit formulier krijg je een duplikaat van het origineel gva. Vespa stond dus niet geseind al gestolen bij de politie, de vaespa is ooit ingevoerd geweest, dus er is ooit een gva afgeleverd. Ten eerste vraagt de dealer een te hoge prijs. Piaggio vraagt er 61€ voor. Ten tweede, denk ik dat de dealer gewoon geen moeite doet om je te helpen.

Link naar reactie

@geertvespa: snel gaan bekijken, het zijn 10 inch wielen.

@vespadiverso: ik heb een attest dat ik zogezegd de papieren kwijt ben (is niet zo, gewoon zo gekocht, nuja, swat). Ik kan je volgen, in die zin dat, het GVA bij mijn vespa hoort en het dus eigenlijk normaal is dat ik het krijg. Over dat geld, mijn dealer heeft me gemeld dat ik het geld terug zou krijgen, dus daar ergens al een sprankeltje zonlicht tussen die sterren van daarstraks (echt man, zakte door de grond als ik het hoorde dat het nie cava was).

Algemeen: toch raar dat Piaggio Benelux import geen document wil opmaken omdat hij ben hen niet gekend zou zijn. Hij was ooit van een Griek, dus moet hij toch voor Europa gekend zijn??

Straks post ik mijn vraag om ikhebeenvraag.be!!!! ;-)

Link naar reactie

Zoals hierboven al gepost, kijk eens via scooterhelp en je chassisnummer van welk jaar je vespa is en voor welke landen hij gemaakt is geweest. Normaal kan je voor elke vespa die voor ons Belgenland gemaakt is geweest een gva aanvragen mits de procedure die jij al overlopen hebt. Het is wel zo dat als je vespa nooit voor de belgische markt is gemaakt geweest je via de dienst homologatie voertuigen moet gaan. Dit kost u ook 65€, maaaaaaaaaaaaaaarr je dient wel in het bezit te zijn van ALLE buitenlandse documenten !!!

Link naar reactie

en geef nu eindelijk het eerste deel van je chassisnummer zodat we weten over welke scooter we spreken.

als blijkt dat dit model niet in België gehomologeerd is dan kan er inderdaad geen gelijkvormigheidsattest worden afgeleverd.

Een gelijkvormigheidsattest doet eigenlijk niets meer dan zeggen dat het betreffende voertuig gelijkvormig is aan het model dat door piaggio is aangeboden om een PV van te maken.

Als dat model natuurlijk nooit in België is aangeboden, kan er ook geen gelijkvormigheidsattest afgeleverd worden?

Link naar reactie

@geertvespa: eerste deel chassis nummer V5SA1T. Stel dat hij nu niet in België gehomologeerd is, kan men deze op heden dan niet meer opnemen? Nu, stel dat je van de douane en papier hebt dat je hem in België importeerd. Ook al kend (erkend) België dit model niet, dan moeten ze toch een bewijs kunnen opstellen dat hij conform is aan de wetten voor de baan. Tenslotte is het dezelfde (denk ik toch) als deze die ze voor '74 hebben gemaakt?

Link naar reactie

Een 50S. Tjonge - die waren in NL als motor gehomologeerd vw te veel cc/power.

Bijzonder, maar lastig scootertje, qua papieren, maar daar was je al achter ;)

50S-en van de laatste tijd zijn vaak curry; weet je de achtergrond van de jouwe?

Link naar reactie

de wetgeving in NL is volledig anders dan in België dus daarover zou ik me geen zorgen maken.

Als een V5SA1T nooit ingevoerd is geweest door Piaggio dan is er ook geen PV nummer en kan je dus (volgens mij) geen gelijkvormigheidsattest bekomen.

Je zou wel zeker moeten zijn dat hij van na 1974 is, anders maak je je duidelijk zorgen om niks

kijk eens op:

http://www.scooterlounge.com/Vespa/Tech/ref/vin_small.shtml

nu verschillen de nummers per jaar weleens van site tot site

Link naar reactie

@mr160: dus deze soort is voor NL zeker gekend. Wil dit zeggen dat ze bv voor een Nederlander wel een GVA zouden opmaken? Achtergrond vespa: hij zou van een Griek zijn en dus van zijn land meegekomen geweest zijn. Ik ben terug in contact met de verkoper van mijn vespa, maar die is momenteel niet in't land. Hij zou misschien terug contact opnemen met die Griek. (Ik denk/hoop dus geen curry)

@geertvespa: ook op deze site had ik mijn nummer es nagegaan. Idd, ook hier '81. Wat bedoel je juist met die wetgeving (is het nu België die sneller papieren aanbied?)

Reeds mail gestuurd naar DIV, maar nog geen antwoordt. Ook heb ik me laten vertellen dat er een instantie in Breda zou zijn die je vespa keurt. Voor een 150 euro ofzo keuren ze hem. Indien hij in orde is zou je de baan op mogen. Dit zoek ik ook verder uit.

Ik laat ook het nummer eens door iemand anders nagaan. misschien kijk ik scheel ;-) (hoop ik nu eens zi). Maar volgens mij heeft het nummer 6 karakters -> dus zeker van na '74.

Alvast bedankt!!!!

Link naar reactie

even ter verduidelijking:

als dit model nooit in België is gehomologeerd geweest (en dus een pvg nummer heeft), kan je volgens mij nooit een gelijkvormigheidsattest voor België krijgen.

De "instantie" in Breda die jij bedoeld is piaggio benelux. Hetgeen ze daar doen is kijken of je vespa die je aanbied in originele toestand is. Dit kan volgens mij enkel voor modellen die een PVG nummer hebben in België.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Alweer een eindje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Kan/mag momenteel nog niet de baan op. Even een opfrissing.

Opnieuw contact opgenomen met Piaggio Benelux met de vraag of ze me verder kunnen/willen helpen. Kort antwoord -> "mogen we u verwijzen naar voorgaande mail."

Ik had contact opgenomen met DIV. Kreeg een mail terug van homologeren van voertuigen. Antwoord die ik kreeg -> "indien uw moto een 50cc is moet deze niet ingeschreven worden en heeft u ook geen gelijkvormigheidsattest nodig." Geen GVA -> wat zit ik dan te doen misschien.

Conclusie: zomer praktisch voorbij en ben nog steeds niet de baan opgegaan (en dit met het feit dat ik van het mooie Heuvellandse ben -> prachtige streek dus met mooie natuur). De antwoorden die ik steeds krijg zijn al te vaak tegenstrijdig met elkaar, maar wie heeft het nu eigenlijk juist.

Beetje moeilijke zaak, maar ik wil ze op de baan krijgen (waar ze hoort!)

Alvast bedankt aan degene die het wat volgen en mij met raad bijstaan. Jullie bieden een goeie steun om me verder te helpen ... ;-)

Nogmaals bedankt!!

Link naar reactie

Zoals Geertvespa hierboven vermeldt kan je geen GVA krijgen als de vespa niet gehomologeerd is voor Belgie.

Spijtig genoeg mag je dan ook met dit voertuig ook niet op de openbare weg in Belgie.

De enige oplossing is "creatief" omgaan met papieren of/en chasisnr.

Anderzijds, je hebt een attest van verlies van papieren en een aankoopfactuur en de brommer staat niet aangegeven als gestolen.

In het slechtste geval kunnen ze de vespa wel aanslaan omdat hij sneller dan 45km/u rijdt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gewoon om eens verder in de toekomst te gaan, want zoals het er nu naar uitziet kan ze nooit de baan op.

- Kan ik ze ooit weer verkopen. Ik bedoel hiermee niet dat ik een ander in t'zak wil zetten. Ik denk dan aan wisselstukken ofzo dat ze als 1 geheel opgekocht wordt (banden, remmen, stuur, lichten, zadel, ...). Welke prijs zou ik er daar nog voor kunnen krijgen?

- Zouden er liefhebbers bestaan die zoiets kopen om dat te zetten zonder dat ze nog de baan op moet (verzamelaars)?

Om eerlijk te zijn doet het wat vreemd om daar zo over te klappen. Tis mijn eerste and I love smallframes.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...